Osäker på separatsmörjningens funktion..?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:
Min erfarenhet av separatsmörjning är att det undantagslöst är en tidigare ägare som klåpat sönder den i sin iver att koppla bort den. De plockar bort alla slangar osv, men pumpen sitter kvar och snurrar snustorr t ex.
 
Antar att det är en tvåtaktare. Då följer bränsleblandingen inklusive oljan in i vevhuset o smörjer vevlager, nålager samt kolvringar. Om du inte har olja i bensinen. Så skär det rätt omgående. Olje pump är ju helt klart mindre jobb än att behöva transportera med en oljeflask o mått. Som är både kladdigt ock kan läcka etc. Edit: frågan kanske gällde oljepumpen..hört att dom kan gå sönder. Alldrig för mig dock. Kolla ifall det står något i workshopmanual. Inspektion/byte. Annars är dom väl inte jättedyra eller svåra att byta ut.
 
Last edited:
Hur är du osäker? Jag har en -81 och den har stått i tio år, körde blandat i tanken och tittar på nippeln som kommer ut från pumpen, utan slang. Det droppar regelbundet så då lär det fungera.

Kommer det olja ut pumpen så är det nog ok. Känns som många slopar pumpen i onödan. Den är ju så viktig så jag utgår ifrån att Japanerna satt sin bästa ingenjör på uppdraget
 
Min erfarenhet av separatsmörjning är att det undantagslöst är en tidigare ägare som klåpat sönder den i sin iver att koppla bort den. De plockar bort alla slangar osv, men pumpen sitter kvar och snurrar snustorr t ex.
+1på den
 
Min erfarenhet av separatsmörjning är att det undantagslöst är en tidigare ägare som klåpat sönder den i sin iver att koppla bort den. De plockar bort alla slangar osv, men pumpen sitter kvar och snurrar snustorr t ex.


Låter som att det inte pajar av sig själva mao? Men vad är det som går sönder? Plastdelar i pumpen? :va

Antar att det är en tvåtaktare. Då följer bränsleblandingen inklusive oljan in i vevhuset o smörjer vevlager, nålager samt kolvringar. Om du inte har olja i bensinen. Så skär det rätt omgående. Olje pump är ju helt klart mindre jobb än att behöva transportera med en oljeflask o mått. Som är både kladdigt ock kan läcka etc. Edit: frågan kanske gällde oljepumpen..hört att dom kan gå sönder. Alldrig för mig dock. Kolla ifall det står något i workshopmanual. Inspektion/byte. Annars är dom väl inte jättedyra eller svåra att byta ut.

Jepp, DT = tvåtakt. Bra tips om manualen, borde ju finnas nån slitagegräns då man byter pumpen. Ska kolla.

Hur är du osäker? Jag har en -81 och den har stått i tio år, körde blandat i tanken och tittar på nippeln som kommer ut från pumpen, utan slang. Det droppar regelbundet så då lär det fungera.
Kommer det olja ut pumpen så är det nog ok. Känns som många slopar pumpen i onödan. Den är ju så viktig så jag utgår ifrån att Japanerna satt sin bästa ingenjör på uppdraget


Jag är väl egentligen inte osäker på funktionen som det är nu, jag vet ju att det funkar idag. Det är mer när eller om det pajar - om man kanske ska ha en pump ligga redo, det är ju inga jättesummor?
 
Last edited:
Usch, nu är jag sådär velig... Är det värt att köpa en pump uti fall att? Och ska jag då byta direkt, eller vänta på att det nyper? :va


Är det:
"-Ja för helvete! Du måste ha en redo, den kan paja när som helst, fattaru väl!" :fakta

Eller:
"-Äh, jäkla tramspotta! Den håller hojens livslängd, fattaru väl!" :arsele
 
Usch, nu är jag sådär velig... Är det värt att köpa en pump uti fall att? Och ska jag då byta direkt, eller vänta på att det nyper? :va


Är det:
"-Ja för helvete! Du måste ha en redo, den kan paja när som helst, fattaru väl!" :fakta

Eller:
"-Äh, jäkla tramspotta! Den håller hojens livslängd, fattaru väl!" :arsele

Det kan väl vara skönt att veta status på pumpen, plus att det är mysigare att meka med nåt som inte är trasigt.
 
Det kan väl vara skönt att veta status på pumpen, plus att det är mysigare att meka med nåt som inte är trasigt.

Ja håller med, men hur vet jag att pumpen är kass? Syns det? Eller går det att mäta?
 
Ja håller med, men hur vet jag att pumpen är kass? Syns det? Eller går det att mäta?
Jag skulle tro att den ska pumpa en given mängd olja per tidsenhet (med styrningen dvs gasen i ett givet läge), beskrivet i manualen.

Det som slits är rörliga delar, plus att mängden styrs av en vajer kopplad direkt eller indirekt till gasrullen. Vajrar sträcker sig och justeringen kan ju rubbas. Håller man efter allt är det ju dock svårslaget med separatsmörjning.
 
Jag skulle tro att den ska pumpa en given mängd olja per tidsenhet (med styrningen dvs gasen i ett givet läge), beskrivet i manualen.

Det som slits är rörliga delar, plus att mängden styrs av en vajer kopplad direkt eller indirekt till gasrullen. Vajrar sträcker sig och justeringen kan ju rubbas. Håller man efter allt är det ju dock svårslaget med separatsmörjning.

Okej, tack! Blir nog att skaffa en reservpump. :tummenupp
 
Ja håller med, men hur vet jag att pumpen är kass? Syns det? Eller går det att mäta?

Också funderat på lösningar till det."Om man inte här tillgång till några fancy mät instrument" Kanske lite overkill men ,Den jag funderade ut. Som dock tar lite tid. Är ju att koppla olje slangen till 1 eller halv liters burk/flaska . O se hur mycket bensin man tankat totalt, när flaskan är full,"ligger på mät-strecket man markerat i förhand.. O räkna ut därifrån. Under tiden kör man med oljan direkt bensin tanken.
 
Last edited:
Också funderat på lösningar till det."Om man inte här tillgång till några fancy mät instrument" Kanske lite overkill men ,Den jag funderade ut. Som dock tar lite tid. Är ju att koppla olje slangen till 1 eller halv liters burk/flaska . O se hur mycket bensin man tankat totalt, när flaskan är full,"ligger på mät-strecket man markerat i förhand.. O räkna ut därifrån. Under tiden kör man med oljan direkt bensin tanken.

Blir inte det där lite svårt, beror ju mycket på hur man kör. Har för mig att på Rotax 503:an i min 98 Lynx så ger inte oljepumpen nån olja alls på tomgång.

Om jag inte är ute och cyklar helt så är ju detta fördelen med separat smörjningen att då får mindre inblandning vid mindre gaspådrag vilket sparar olja mot att annars få ja blandat för maxbelastning. Tror man får väldigt olika resultat i blandningsförhållandet mellan olja och bensin beroende på körning och belastning, är väl lite då man upplever det med skotrarna hård körning mycket olja lätt puttrande liten oljegörvruknkng. Problemet är ju veta vad snittförbrukningen ska vara då det säkert kan variera mellan kanske 0.5-2,0% eller ännu mer.
 
Blir inte det där lite svårt, beror ju mycket på hur man kör. Har för mig att på Rotax 503:an i min 98 Lynx så ger inte oljepumpen nån olja alls på tomgång.

Om jag inte är ute och cyklar helt så är ju detta fördelen med separat smörjningen att då får mindre inblandning vid mindre gaspådrag vilket sparar olja mot att annars få ja blandat för maxbelastning. Tror man får väldigt olika resultat i blandningsförhållandet mellan olja och bensin beroende på körning och belastning, är väl lite då man upplever det med skotrarna hård körning mycket olja lätt puttrande liten oljegörvruknkng. Problemet är ju veta vad snittförbrukningen ska vara då det säkert kan variera mellan kanske 0.5-2,0% eller ännu mer.

Min erfarenhet sträcker sig till EU moppe olje pumpar. Sett två varianter. Ena är minarelli motorn där pumpen är kopplad till vevstaken o matar enbart på efter varvtal, samt piaggio som också är kopplad till vevstaken samt kopplad till att en vajer från gasrullen. Men hur mycket till exempel hur mycket olja piaggio motorn matar på tom gång har jag ingen aning om." Alltså om den stänger tillflödet helt om inte vajern öppnar upp den, vet jag inte, bara antagit att den ger olika olja varierarande på hur mycket man gasar" helt klart värt att ha i åtanke
 
Last edited:
Saxat från sajten Semestergas och gäller visserligen bara Yamaha moppe-Autolube, men principen är väl densamma på DT antar jag? :)

"Jag tycker man ser ovanligt ofta uttalanden om att man skall plocka bort oljepumpen på grund av att den kan sluta fungera när som helst. Jag skulle säga att oljepumpen är i regel väldigt pålitlig. Det är en simplistisk konstruktion som sällan bara slutar att fungera. Men den behöver givetvis kollas till lite då och då för rutinmässigt underhåll men allt detta brukar stå i servicemanualen. Ungefär som att man måste pumpa däcken."

https://semestergas.se/autolube-inj...ail&utm_term=0_38ac73f56a-9a7fc1c131-91887553
 
Jag har frågat samma sak hos den lokala Yamaha verkstaden.

Det är en pump, som hela tiden snurrar i olja. Så välsmord är den!
Anledningen till att de rasar(oftast) är just för man tabbar sig när man mekar.
Men om den går torr spottar den tydligen oftast bara luft. Sen är det inte tänkt att det är vad den ska göra.. såklart! Men den verkar inte, enligt deras erfarenhet självdö.

Att ha en i reserv, det är mitt sätt att jobba, oavsett. :yoparty
 
Bara en fundering som vore intressat att veta, vad händer om man trimmar tvåtaktaren med separatsmörjning? Motorn får ju då i sig mer bränsle ocn mer luft, faller allt med separatsmörjningen då om motorn tar mer bränsle? Krävs det att man då blandar i bränslet eller en helt ny inställning (om det nu går) av oljepumpen i förhållande till varvtal och trottelposition?

Är som bara nyfiken på detta.
 
Man kan väl spänna vajern från förgrening till förgasaren så den får mer olja, men vilken ratio du får/ska ha och hur man räknar på det vet jag inte.
Men jag hade nog blandat 3% istället för 2% i tanken.. eller hört med den lokala 2takt trimmaren. Hehe.
 
Om den styrs av varvtal och ev. gaswiren så borde den fixa att blanda rätt även när man trimmar. Man kör ju inte högre oljeinblandning bara för att man trimmar. Snarare att man bör köra på 3% om man ligger och fiskör och motorbromsar mycket. Rejsar man så kör man runt 2%.
 
För en lekman så känns det bättre å veta att man har lite mer smörj, tätning och kylning på en mer vass maskin.. inom ram för vad som är rimligt såklart.

Men, säg att du ökar möjligheten för soppa/luft så blir ju oljemängden fortfarande densamma från pumpen, och då bör den gå lite magert.
Sen justerar man väl egentligen förgasaren efter oljeblandningen och inte tvärt om,om jag fattat det hela rätt.

Tegel1432:
Men pratar vi 2% av volymen i tanken,eller en 2%-ig ratio? För race då. För det är ju såklart skillnad!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top