Hur byta del av luftintag på ARAI-hjälm RX7-gp

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Hej,

Har en ARAI RX-7 GP där jag fått en spricka i luftintaget(se bifogad bild). Delen svår att finna som utbytesdel i hjälmshoppar och jag hittar inga instruktionsvideo på youtube om saken heller hur man byter den, någon som vet eller är det bara att kasta hjälmen:crash?

Någon som vet vad de kostar att lämna in den för reparation? Helst vill man ju ändå försöka själv.

/e
 

Bifogat

  • Spricka i luftintag ARAI RX7 GP bild 1.jpg
    Spricka i luftintag ARAI RX7 GP bild 1.jpg
    940.5 KB · Visningar: 103
Lim och sedan med pålagt lim dra plastbitarna rätt med en krok ?
Krok = lämpligt böjd plåtremsa.

Men enklast är att strunta i det helt, kosmetisk skada !
 
Luftkanalen sitter med supertunn dubbelhäftande tejp. Men jag skulle nog som comeback skriver limma med cyanoakrylat (aka superlim) i extremt liten mängd.

Edit: Diffuser type 10 är det du söker. Det finns i flera olika lacker på ebay, inga vita dock.
 
Luftkanalen sitter med supertunn dubbelhäftande tejp. Men jag skulle nog som comeback skriver limma med cyanoakrylat (aka superlim) i extremt liten mängd.

Edit: Diffuser type 10 är det du söker. Det finns i flera olika lacker på ebay, inga vita dock.

Jag skulle inte välja ett snabbtorkande lim som cyanoakrylat.
Utan hellre ett lim som tar några timmar att torka.
Så det inte blir för stressigt med tiden med att få bitarna på plats. Är själv inte så snabb......
Men är man snabb som Mattias :) så går det ju bra med cyanoakrylat. :tummenupp
 
Jag skulle tro att din samling kan öppna en del dörrar hos AGV själva. Skicka ett mail med lite bilder på alla grejor du har så löser det sig nog. Italienare är suckers för passion.
 
Det var väldigt enkelt att byta luftkanaler. Frågan nu är hur byter man toppventilen samt ventilen vid munnen på en Arai?
 

Bifogat

  • arai rx7.jpg
    arai rx7.jpg
    437 KB · Visningar: 47
Last edited:
Det var väldigt enkelt att byta luftkanaler. Frågan nu är hur byter man toppventilen samt ventilen vid munnen på en Arai?
Ventilen vid munnen är "bara" isnäppt med plasttungor. Den går att pilla loss, men det är JÄTTELÄTT att bryta sönder plasttungorna.
 
Ventilen vid munnen är "bara" isnäppt med plasttungor. Den går att pilla loss, men det är JÄTTELÄTT att bryta sönder plasttungorna.

Ok tack, den gamla är ful och sliten så inte hela världen. Ska nu bara hitta en i rätt färg då.
 
ja det tog ju bara två år... :lol

Haha...mmm att gå från ord till handling tar tid när det skall bli bra eller vad jag skall skylla på. Att hitta rätt färg när Arai vägrar marknadsföra reservdelen var lite knepigt. Förstår faktiskt inte varför just denna del knappt går att hitta utan att behöva lirka med Arai.
 
Haha...mmm att gå från ord till handling tar tid när det skall bli bra eller vad jag skall skylla på. Att hitta rätt färg när Arai vägrar marknadsföra reservdelen var lite knepigt. Förstår faktiskt inte varför just denna del knappt går att hitta utan att behöva lirka med Arai.

Har själv kollat lite på reservdelar till Arai och har förstått det som att vissa delar är lite krångligare att byta ut och att det därför bara är tänkt att servicepersonal skall göra det. Därför marknadsförs inte dessa delar. Ett exempel är ventilationen vid munnen. På senare modeller är det nu en skruv som håller fast den, vilket gör det lättare att byta för en lekman och således går det att få tag på delen.

Ett ställe som är hyfsat välsorterade när det gäller reservdelar till Arai är SportsbikeShop. https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_cat/450
 
Ja sportbikeshop har jag köpt nya sidokåpor som håller visiret till Arai men även hos dem är dessa ventiler(diffuser) en produkt som inte är till försäljning(även om den numera finns på bild).
 
Då Arai 2015/2016 var enlig mig av undermålig kvalite så gick till slut även den främre ventilen åt pipan(tidigare pajade ventilknapparna i diffusern). Efter lite trixande fick jag bort den gamla ventilen som var av usel plast och satte först dit en ventil till en äldre Arai i fel färg(som ser väldigt löjlig ut). Beställde sedan en ny i rätt färg men den nya delen är fastsatt med två små skruvar och helvetet kommer frysa till is innan jag lyckas få dem på plats.

Så frågan är kan man limma fast ventilen och i så fall vilken lim skall man använda?
 

Bifogat

  • Arai vent.jpg
    Arai vent.jpg
    469.6 KB · Visningar: 17
Nu är väl ändå din hjälm för gammal för att användas, så köp en ny.
 
Nu är väl ändå din hjälm för gammal för att användas, så köp en ny.
Ska väl vara 5-7 år beroende på tillverkning och när den lämnade butiken vad jag förstått det som, sedan används väl inte hjälmar i Sverige så värst många månader om året så wear n tear är ju knappast så farligt i solfattiga Sverige. Så över till frågan...kan man limma och i så fall med vad?
 
Ska väl vara 5-7 år beroende på tillverkning och när den lämnade butiken vad jag förstått det som, sedan används väl inte hjälmar i Sverige så värst många månader om året så wear n tear är ju knappast så farligt i solfattiga Sverige. Så över till frågan...kan man limma och i så fall med vad?
"Då Arai 2015/2016 var enlig mig av undermålig kvalite "
 
"Då Arai 2015/2016 var enlig mig av undermålig kvalite "
Mmm jag hoppas dock att skalet och det stötdämpande materialet är av bättre kvalité än plastdetaljerna i knappar och ventiler. Men visst du har en poäng. Men åter till frågan...kan man och i så fall vad använda lim?
 
Ska väl vara 5-7 år beroende på tillverkning och när den lämnade butiken vad jag förstått det som, sedan används väl inte hjälmar i Sverige så värst många månader om året så wear n tear är ju knappast så farligt i solfattiga Sverige. Så över till frågan...kan man limma och i så fall med vad?
Loctite Repair Extreme
borde duga
ytorna ska pressas ihop i 60 minuter med tejp eller tving
full limstyrka efter 24 timmar
finns på byggvaruhandel, köpte själv på jem & fix i Skåne efter tips

Vad det gäller åldern så har tydligen materialen i MC-hjälmar kortare livslängd än materialen i Cykelhjälmar.
I varje fall enligt inlägg i tråden ovan.

Citat:
Based on these data, the impact attenuation properties of EPS foam in field-used bicycle helmets do not degrade with the age.
slut citat
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top