Dagens Blocket! (mc-relaterat)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag var där.
Nej, retro fanns inte som ord, eller ens begrepp.

Däremot fanns det några "eftersläpare" på 70-talet.
Honda CB 450 fanns med fram till 1974.
Här i sista versionen: K7

View attachment 453823

Hojen hade rötterna i de gamla 60-tals twinnarna som CB 77, fast med dubbla överliggande.
Den hade också förgreningar till de engelska klassiska twinnarna - om inte annat i känslan.
CB 450 kunde vara en lynnig jävel - gick som ett skott ibland: obegripligt bra för att vara en 450, men kunde lika gärna halta fram på 1 1/2 cylindrar.

Jag var också där, på 70-talet, och dräglade över de japanska fyrorna! Och minns ett test i Teknikens värld, där de körde det tre "fyrorna" CB 350, 500 och 750 tillsammans med 450:an. Och 450:an beskrevs som just "lynnig", gick irreguljärt för att till sist stanna. I texten beskrevs hur "vi ryckte lite håglöst i kablar och sladdar när det plötsligt startade! Och gick som en raket! 500:an blev långt bakom och det var knappt att 750:n hände med på tyska Autobahn!" Kul!:tummenupp:)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Triumph Thunderbird 1993?


Ja, den skulle jag nog också tippa på.

Men, det visar sig att Cycle World...

https://www.cycleworld.com/2014/12/08/peter-egan-looks-back-at-the-first-original-retro-motorcycles/


...hittat en tidigare:

En Heritage edition av Electra Glide från -81.

JG4H4ZGALNDUJKIQWMVFYCJSZA.jpg

Men, är den retro, eller bara en gammal motorcykel?
Skribenten undrar samma sak.
Det enda jag ser är ett härke ståendes på gamla bildiagonaldäck, och med en kloss under stödet, trots studiobild.
Peter Egan nämner SR 500 och även GB 500 Clubman som tidiga dragningar åt retrohållet, men den senare med epitet som "nostalgia" och "tribute". Jag tycker det är närmare sanningen än retro.

I min uppfattning ligger Moss nära med Thunderbirden från tidigt nittiotal.
En skral retrohoj, men med dom där ansträngda, tillkämpade och löst anbragda designelementen från anno dazumal som liksom inte knyts ihop någonstans. En 3-öressmällare för den som fortfarande hade ringandet från Tigerskottet kvar i öronen.

Och inte speciellt populär idag, eller hur?

Thruxton däremot verkar ha sina köpare och förkämpar. Retro?
Eller legacy?

Nå, ställ den bredvid den 20 år äldre Honda GB 500 Clubman och fråga dig själv vem som egentligen kopierat vem.




Edit:

Hur lite vet notrightrider om H-D?

Jo, när jag läser om det där Hertitagehärket så fastnar jag på raden om "80 inch". Vad är det? Axelavståndet...?
Hmmm...
Första Landyn hade just 80 tum som hjulbas.

View attachment 453838

Kan stämma faktiskt !
Men, sedan kommer jag till sans och minns att nyare HD har bra mycket längre axelavstånd än så - av siffrorna på luftrenare att döma.
Det är nog slagvolym uttryckt i kubiktum. Eller...? :D
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Designen och den så kallade byggkvaliten hos dagens nakenhojar är två starkt bidragande orsaker till att man numera sysslar med hojar som har sitt ursprung när man var liten grabb. Jag är helt enkelt inte intresserad av hojar som ser ut att vara ritade av SciFi fantaster på crack och jag är inte heller intresserad av billiga konstruktioner och billigt material som monteras ihop av östasiatiska barnarbetare.



Puh! En sån jäkla tur då att vi alla, trots allt, inte sjunger i samma kör i det här landet...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, "summering" vete tusan, men det är min uppfattning.

Det finns fler hojar att ta i beaktande - XBR 500 kom först 1985 och hade betydligt mycket mer effekt på bakhjulet än vad SR 500 hade haft på veven. SR hade slutat säljas i Europa, det borde finnas ett uppdämt sug efter landsvägssinglar...?

Nope. XBR lades ner efter bara några år. Oönskad. ...medans SR fortsatte att evighetsproduceras för olika marknader , mest som 400.
Det Honda borde satsat på var specialaren GB 500!

View attachment 453826

Den hette Clubman i suffix, och måste väl idag ändå kallas "retro"?

Addera förare om ni tvekar:

View attachment 453827

Men, bara i Japan! Hojen var en specialare för hemmamarknaden de första åren. Mot slutet av 80-talet skeppades en båtlast till - USA, av alla historielösa destinationer. Mycket riktigt så hamnade dessa små gottebitar i ett tullfritt lager längs kajkanten i en hamn någonstans - mycket få hojar såldes för amerikansk trafik.
Däremot började de privat- och gråimporteras till Europa, en och en eller typ tre åt gången!

Efter typ 5 år eller så, en bra bit in på 90-talet bet Honda huvudet av skam och skeppade den batch av redan producerade hojar som fastnat i USA till Europa där intresse verkade finnas. Dom såldes inte speciellt billigt, men vad spelar årsmodell för roll på en tidlös hoj...?

För, jag vill nog hävda att inte heller denna var "retro". Den togs mer emot som ett exempel på just en tidlös motorcykel, en pastisch - en klassisk hoj som den ser ut när ett barn får rita den, än retro.

Hondas FT 500 låg i generationen innan, men är absolut inte retro. Den är däremot möjligen den första hojen som försöker profitera på något den aldrig varit. Lånta fjädrar, helt enkelt.

Yamahas SRX 600 är inte retro. Den är heller inte SRens efterträdare. Den är ett high-tech grepp på ursprungstanken.
Som inte gick hem.

Folkens - detta är knappast någon summering, och jag blir svaret skyldig: med vilken hoj uppstod retrotrenden?
Jag låter någon annan spika det. Vissa hojar i listan ovan nådde oväntade försäljningsframgångar, men jag anser att dom gjorde det av egen kraft. Dom såldes medans det fortfarande gick att köpa Belstaff MC-KLÄDER rakt över disk, och medans Barbour var ett praktiskt plagg att bli smutsig i, i stället för något überposh som måste hängas på galje på ett tillgjort sätt - så loggan syns.

Köparna av dessa hojar hade ofta ägt och levt med förlagorna, och köpte "kopiorna" helt enkelt för att dom kände sig hemma på hojarna. Bättre värde för pengarna spelade också roll: detta var huvudsakligen hojar som var billigare än sina sämre fungerande ursprungsmodeller.

USA har jag helt lämnat utanför sammanställningen. Jag kan inte hojarna och går vilse bland de stapplande bokstavskombinationerna.
Jag antar att man någonstans per automatik blir "retro" om man fortsätter producera samma hoj decennie efter decennie - men när gjordes den första hojen som medvetet ritades retro?



Men varför *slår demonstrativt ut med armarna* postar du inte allt detta godis som sökbara objekt i Wiki-fliken, istället för att låta det drunkna i en ohanterbart, kroniskt fetlagd Blocket-tråd...? Que? Pliiiis...?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men varför *slår demonstrativt ut med armarna* postar du inte allt detta godis som sökbara objekt i Wiki-fliken, istället för att låta det drunkna i en ohanterbart, kroniskt fetlagd Blocket-tråd...? Que? Pliiiis...?



Äsch, det här håller inte Wikinivå. Det är ingen fakta, det är bara mina funderingar och det sätt jag uppfattade skeendet på då, när det hände.

Man får ta det för vad det är - en gubbes tyckande.

Jag skriver för att det är roligt. Vill någon läsa så fine.
Håller någon med så är det jättekul. Tycker någon annorlunda så är det ändå bättre.

För övrigt kan sägas att jag brukar vara så jävla grisk och bitig just i denna Blockettråden.
Det är inte sådan jag är - det är sådan jag blir utav att se så mycket dumt swischa förbi.

Detta kan få vara mitt sätt att försöka vrida klockan lite, lite mer rätt - Gud nåde den som hittar en GB 500 efter en avliden släkting och får för sig att han skall bygga caféracer av den!
 

Bifogat

  • _99573547_lr2.jpg
    _99573547_lr2.jpg
    22.8 KB · Visningar: 66
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Puh! En sån jäkla tur då att vi alla, trots allt, inte sjunger i samma kör i det här landet...

Jag säger inte att alla behöver tycka likadant och att alla andra är idioter, bara att jag själv inte gillar designen hos "moderna" nakenhojar. De är säkert potenta, men jag tycker helt enkelt inte att de är snygga och jag skulle aldrig i livet släpa hem något som ser ut som en 2020 MT, Super Duke eller Streetfighter.

Jag kanske bara börjar bli gammal efter ett liv med värsta sortens sporthojar (sådana med kåpor, clip-on styren och 750-1000 cc som var vanliga då detta forum startades) och då är det back to basic som gäller, alltså så som hojar såg ut när man var liten grabb.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, "summering" vete tusan, men det är min uppfattning.

Håller med Mozz: lysande beskrivningar, mycket intressant! :tummenupp

Nej, jag var inte där, men under tidigt 80-tal hade jag sett ljuset och just inlett en lovande karriär som broschyrsamlare. :tungan

Ang Hondas 70-tals CB-serie så var den väl inget försök att blicka bakåt, utan de var väl bara så hojarna såg ut på den tiden. Och ett försök att suga ut det sista som gick syntes tydligt i CB 750K, som visserligen fick dubbla kammar, men ffa CB 650 som bara var... gammal. Som du sa; riktiga eftersläpare!

Och är det inte lite underligt att Honda släppte FT 500 Ascot med gamla motorn och modernt utseende och några år senare GB 500 Clubman med nya motorn och gammal look. Hade Ascoten fått nya motorn skulle den sålt bättre. :fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
FT 500 Ascot har en V-tvin! Flopp även den. Hojen alltså. FT 500 har den gamla XL motorn från början av åttiotalet typ, fast med eftermonterad elstart
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag säger inte att alla behöver tycka likadant och att alla andra är idioter, bara att jag själv inte gillar designen hos "moderna" nakenhojar. De är säkert potenta, men jag tycker helt enkelt inte att de är snygga och jag skulle aldrig i livet släpa hem något som ser ut som en 2020 MT, Super Duke eller Streetfighter.

Jag kanske bara börjar bli gammal efter ett liv med värsta sortens sporthojar (sådana med kåpor, clip-on styren och 750-1000 cc som var vanliga då detta forum startades) och då är det back to basic som gäller, alltså så som hojar såg ut när man var liten grabb.

Det är märkligt att det inte produceras hojar med det klassiska stuket, som de såg ut i slutet av 70-talet. Nog borde det finnas en marknad för den typen av hojar, inte minst med tanke på att de Yamaha SR250/400 som dyker upp på Blocket säljs ganska omgående. Eller rättare sagt så tillverkas de nog, men importeras inte till Sverige. I reportage från länder som Indien, Pakistan och liknade är de vanliga som transportmedel. Små och mellanstor encylindriga hojar som man ibland åker en hel familj på. Jag läste ett reportage i någon mc-tidning för några år sedan, en dylik Honda 125:a kostade motsvarande 5000kr att köpa ny i valfritt asiatiskt land. I Sverige skulle den garanterat kosta det tiodubbla, om den funnits att köpa. Man tar helt enkelt så mycket betalt som importören anser att respektive marknad tål.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är märkligt att det inte produceras hojar med det klassiska stuket, som de såg ut i slutet av 70-talet. Nog borde det finnas en marknad för den typen av hojar, inte minst med tanke på att de Yamaha SR250/400 som dyker upp på Blocket säljs ganska omgående. Eller rättare sagt så tillverkas de nog, men importeras inte till Sverige. I reportage från länder som Indien, Pakistan och liknade är de vanliga som transportmedel. Små och mellanstor encylindriga hojar som man ibland åker en hel familj på. Jag läste ett reportage i någon mc-tidning för några år sedan, en dylik Honda 125:a kostade motsvarande 5000kr att köpa ny i valfritt asiatiskt land. I Sverige skulle den garanterat kosta det tiodubbla, om den funnits att köpa. Man tar helt enkelt så mycket betalt som importören anser att respektive marknad tål.

Bullerlagar dödade den luftkylda singlen, avgaslagar dödade den effektstarka vattenkyla singlen, krav på bilbromsar dödade den billiga hojen.

Importörer har inga stora marginaler att leka med. Hojarna kostar som dom gör pga de krav som ställs på dem, och de skatter som skall betalas. Skulle en importör ha framgång med en hoj år 1 så har konkurrenterna sina versioner på temat på plats år 2 och sedan är det ett jädra positionerande med priser för att nå de volymer man behöver, och ändå tjäna de pengar som krävs.

Att en hoj kostar 5000 i Indien säger mer om samhället där, än importörens vinstmarginal här.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
XT 500 kom -76 och var en absolut revolution. Den var det Honda borde presenterat.
Honda dominerade on-/offroad segmentet med sin XL 250 och 350, men - just det: you can't beat cubes.

Utan att veta tror jag att Yamaha lät Honda hållas med sina små fyrtaktare. Yamaha hade ju DT i olika storlekar och litade på tvåtaktaren tills de tog fram XT 500:an.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Äsch, det här håller inte Wikinivå. Det är ingen fakta, det är bara mina funderingar och det sätt jag uppfattade skeendet på då, när det hände.

Man får ta det för vad det är - en gubbes tyckande.

Jag skriver för att det är roligt. Vill någon läsa så fine.
Håller någon med så är det jättekul. Tycker någon annorlunda så är det ändå bättre.

För övrigt kan sägas att jag brukar vara så jävla grisk och bitig just i denna Blockettråden.
Det är inte sådan jag är - det är sådan jag blir utav att se så mycket dumt swischa förbi.

Detta kan få vara mitt sätt att försöka vrida klockan lite, lite mer rätt - Gud nåde den som hittar en GB 500 efter en avliden släkting och får för sig att han skall bygga caféracer av den!



Äh, nu är du blygsam så det fan skramlar i löständerna på långvården! Klart det är Wiki-nivå!!! Personligt tyckande är kul. Och fakta är sällan så jäkla mycket fakta, ändå, när man luppgranskat det tillräckligt noga. Seså - strukturera dina alster en smula och in med det i Faktadelen/Wiki... "Hämta pinnen. Ja, hämta pinnen, da..."

Jo, jag hatar f ö när talang och kunskap bara försvinner som en satans Titanic i den STORA åsiktsfloden...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag säger inte att alla behöver tycka likadant och att alla andra är idioter, bara att jag själv inte gillar designen hos "moderna" nakenhojar. De är säkert potenta, men jag tycker helt enkelt inte att de är snygga och jag skulle aldrig i livet släpa hem något som ser ut som en 2020 MT, Super Duke eller Streetfighter.

Jag kanske bara börjar bli gammal efter ett liv med värsta sortens sporthojar (sådana med kåpor, clip-on styren och 750-1000 cc som var vanliga då detta forum startades) och då är det back to basic som gäller, alltså så som hojar såg ut när man var liten grabb.


Nej, då! Det tror jag inte heller om dig! Det är rutindissandet av allt nytt som ger mig hang up-hicka! Gamla oljepannor blir inte roligare med åren - de blir bara äldre...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, där har vi en ikonisk hoj som blev en fånig hoj.

Många byggdes om till "choppers" redan på 80-talet, och till bobbers på 90-talet.

Dom hade varit mer värda - för både ägare och oss alla, om dom lämnats ifred.
Hade alla lämnats ifred hade det funnits så många idag att dom inte hade varit nånting värda.. men spyful hoj ja.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ah, VT. Som verkar heta VT500FT Ascot. Förvirrande

Men FT500 verkar aldrig haft tillägget Ascot


Exhibit A

6-1513979788227@2x.jpg


Exhibit B

SQ-Honda-1 jpg.jpg


Okay, detta var på USA-marknaden där man faktiskt visste vad Ascot avsåg.

I Europa blev det mer utav association till över-överklassadel, funny hats och hEst.

images.jpeg.jpg
Helt obegripligt.

Meeen, jag vill allt minnas att den marknadsfördes som Ascot här med.
Jag kan absolut ha fel, kompisgänget svängde inom tidningskiosken på Kungsportsplatsen varje vecka och länsade tidningshyllorna på utländska magazin. Vi köpte några olika tidningar efter våra egna preferenser, och sedan åkte vi runt och läste varandras blad.
Kanske fastnade USA-namnet på det viset, men vi kallade den aldrig för något annat än Ascot.

Ful var den dock. Redan då.

Så här skulle dom byggt den!

21_03_2015_Honda_Ascot_500_01.jpg


https://www.pipeburn.com/82-honda-ascot-ft500-motorelic/

Damn dom fälgarna är snygga. Inte mycket behov av ekerhjul där inte.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top