Välja elbil

Hmm de är väl inte mycket dyrare? Svag motor, kort räckvidd (typ max 15-20mil) men absolut fungerande hantverkarbil inom tätorten.

Kangoo ZE 260km NEDC när dom är ny, nypris på 388 tusen och 12tusen om år i batterihyra.

Jag har en bekant som köpte en, antingen är hans batteri sopslut eller så är räckvidden grovt överdriven från början.

Då det är batterihyra på hans så lämnade han in den för att kolla skicket på batteriet och eventuellt få det utbytt, men Renault byter inte hyrda batterier förän det är totalkasst, dom sa åt honom att hans batteri var "normal åldrat"
 
Renault har inte tempererat batteri, laddar genom att köra strömmen baklänges genom motorn, halvkass värme osv. Kanske inte sista skriket på något sätt men flyttar arslet från A till B på ett hyfsat billigt vis. Nu kommer ju massvis av modernare konkurrenter (åtminstone på papperet) så det skall bli intressant att se vad Renault svarar med.
 
Nissan E-NV, liknande bil, fast mycket bättre, ingen batterihyra och liknande pris ny.

Tyvärr är dom sällsynta som begagnade, man hittar nog inte en 5 år gammal med 500 mil på mätaren som med Renaulten ovan.
 
På mitt förra jobb köptes det in ett helt gäng Renault Zoe för enklare omsorgsresor och taxi inom Stockholms stad. Var en jävla massa problem med värmen i dem. Antingen dålig värme, eller att värmen lade av helt när det var kallt. Verkstadsbesöken var ofta, men det kanske är löst vid det här laget?
Det är hursomhelst ingen bil jag hade satsat på.
 
Jag har kommit fram till att jag måste gå OT i min egen tråd för enligt givna premisser verkar det vettigaste alternativet vara en fabriksny e-up/CITIGOe iV.

Begagnade bilar är helt enkelt på tok för dyra för räckvidden de erbjuder. Det kommer säkert ändras nu när det kommer ett gäng billiga bilar med +200km räckvidd men vi är inte där än.

Problemet är att jag verkligen inte vill ha ännu en VAG.:gnissla
 
Kolla Peugeot e-208 annars.

”Ur askan i elden”? :va


Buy quality, cry once
 
Kolla Peugeot e-208 annars.

”Ur askan i elden”? :va

Den kostar ju 100k mer också. Det är en större bil med bra räckvidd så det kanske är rimligt men det är onödigt i mitt fall.

Och jag tror jag hoppar en fransk biltillverkares första massproducerade elbil. Känns risky.
 
Skodan annonseras ju för 250 kkr och det är ett svårslaget pris.
 
Hur menar du att den inte är fransk? Det är väl egentligen bara en 208 med tråkigt utseende?
Drivlinorna är nog inköpta från samma underleverantör (exakt samma specar på Hk och kWh), men resten av bilen verkar vara olika. Opel är väl inte franskt? Eller? :va
Har dålig koll på vem som äger vad nuförtiden i övriga bilvärlden.
 
Peugeot äger Opel.
 
PSA har köpt Opel. Det betyder inte att bilen plötsligt blir "fransk"... Lika lite som Jaguar är en indisk bil.
 
PSA har köpt Opel. Det betyder inte att bilen plötsligt blir "fransk"... Lika lite som Jaguar är en indisk bil.
Om man vill undvika franska bilar pga deras stundtals rödvinsfärgade konstruktioner tror jag att en badge engineerad Pegga/Opel wannabe kan vara fel val.
 
Nån som kör Ioniq (28kWh)? Har en Zoe nu men den börjar bli lite liten.
Tilltalas av Hyudaien map utseende (ser ut som en bil(!)), utrymmen (till synes, aldrig testat själv), laddeffekt (läst rapporter om upp mot 70kW kortvarigt) och räckvidd trots relativt litet batteri.
 
Har inte testat Ioniq. En annan prisvärd elbil med ganska mycket plats är MG ZS EV. WLTP är 26 mil vill jag minnas. På youtube körde Björn Nyland 30 mil med vanlig körning och 50 mil vid hypermiling, utan att ladda. Laddhastighet upp till 85 kw. En sån kunde jag tänkt mig som familjebil. Tyvärr har den inte möjlighet till dragkrok.

Den är för övrigt byggd av Kinas största biltillverkare.

mg_zs_ev_600x400.jpg
 
Har inte testat Ioniq. En annan prisvärd elbil med ganska mycket plats är MG ZS EV.
Den är för övrigt byggd av Kinas största biltillverkare.

Hur är återförsäljar/servicenätet i Sverige för MG?

Det är ju nästa grej med många nya elbilsmärken, köper man en bil av en biltillverkare som har funnits länge och har utbyggt nätverk så finns det en verkstad.

Köper man något udda som en Tesla så får man frakta bilen till Stockholm för att få den lagad på garanti.

https://www.mestmotor.se/recharge/a...3/eltaxibolag-i-konkurs-byter-tesla-mot-audi/

När tror ni att Sonos Sion har en verkstad i norrland? 2050?
 
Du behöver inte frakta den till Tesla Servicecenter om den pajar under garantitiden, det sköter Tesla.

Angående MG-n där så verkar den helt OK. Det finns ett antal biltillverkare i Kina som gör elbilar och det säljs väl en miljon sådana årligen i Kina. Även om det också säljs fossilbilar så kommer deras omställning att gå fortare än vår.


Buy quality, cry once
 
Back
Top