Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Jag hoppas fortfarande på extraval för jag är övertygad om att detta tramsparti i så fall ryker all världens väg...
Att slippa MP vore skönt, men risken finns att även L åker ur, och då kvarstår vänsterhögerbalansen.
Oops! 'glömde att L inte längre är ett högerparti.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att slippa MP vore skönt, men risken finns att även L åker ur, och då kvarstår vänsterhögerbalansen.
Oops! 'glömde att L inte längre är ett högerparti.

Det blir i alla fall mindre komplicerat för våra begåvningsutmanade riksdagspolitiker att välja samarbetspartner när två små alternativ försvinner.

Antar man lite naivt allt annat oförändrat när de två partierna försvinner skulle de sex kvarvarande ha följande mandat.

M 78
C 34
KD 25
S 111
V 32
SD 69

Kvarstår iofs att C och V inte vill vara med i samma vänsterregering.
samt och andra sidan att C inte vill vara i samma högerregering som SD.
 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Idag fick jag lära mig ett nytt ord - flygskam. Ordet ska tydligen finnas med i nästa utgåva av Svenska Akademiens Ordlista och det har debatterats flitigt under dagen eftersom det är ett av 2018 års nya ord. En resenär som mig som flyger hundra gånger per år förväntas tydligen ha dåligt samvete över den miljöbelastning detta skapar...

Jag kan inte påstå att jag känner någon sådan skam överhuvudtaget. Däremot känns det desto mer oroande att miljölobbyn lyckas skapa nya ord baserat på hur de ser på saker och ting och hur de vill hjärntvätta sina medmänniskor att agera, tycka och tänka.

Jag undrar om man skulle kunna vända på steken genom att skicka in lite egna förslag baserade på saker som redan nämnts i denna tråd...? Till exempel miljöpartistisk kompetens, det vill säga inte alls. Eller miljöpartistisk tillväxt, det vill säga negativ. Eller varför inte miljöpartistisk erektion, det vill säga att inte få upp den i tid...?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
ekoskam, ekologiskt jordbruk är mer koldioxidskapande än normalt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Idag fick jag lära mig ett nytt ord - flygskam. Ordet ska tydligen finnas med i nästa utgåva av Svenska Akademiens Ordlista och det har debatterats flitigt under dagen eftersom det är ett av 2018 års nya ord. En resenär som mig som flyger hundra gånger per år förväntas tydligen ha dåligt samvete över den miljöbelastning detta skapar...

Jag kan inte påstå att jag känner någon sådan skam överhuvudtaget. Däremot känns det desto mer oroande att miljölobbyn lyckas skapa nya ord baserat på hur de ser på saker och ting och hur de vill hjärntvätta sina medmänniskor att agera, tycka och tänka.

Jag undrar om man skulle kunna vända på steken genom att skicka in lite egna förslag baserade på saker som redan nämnts i denna tråd...? Till exempel miljöpartistisk kompetens, det vill säga inte alls. Eller miljöpartistisk tillväxt, det vill säga negativ. Eller varför inte miljöpartistisk erektion, det vill säga att inte få upp den i tid...?

Det hittas ju på nya ord varje år som ska ge folk dåligt samvete över normala vardagssaker. Orden glöms till nästa år, så sitt lugnt i båten. ;)

Jag menar hur många använde 2017-orden ”killgissa” och ”sekundärkränkt” 2018?

Jag tycker om nya ord, det är kul och utvecklande för en språknörd som jag. Men att hitta på ord för att försöka ändra folks beteende är märkligt. Min gissning är att jag endast kommer att se ordet ”flygskam” på Svt.se. Kommer aldrig att höra någon säga det någonsin. :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Miljöpartiet visar återigen att det är ett parti med totalitära tendenser, där ideologi står före fakta och vetenskap.

Daniel Helldén (MP) försökte tysta en tjänstemannarapport som är starkt kritisk mot införande av miljözoner och som till och med visar på negativ miljönytta. När han inte fick sin vilja igenom såg han till att Stockholms Trafikdirektör fick sparken. Trafikdirektören Jonas Eliasson har för övrigt en bakgrund som professor i transportsystem på Kungliga Tekniska högskolan och verkar ses som en väldigt kompetent och uppskattad person bland sina tjänstemannakollegor.

Källor till Dagens Nyheter menar att det fanns en rädsla för att Eliasson med sin bakgrund i forskningen skulle fördröja eller ifrågasätta politiska förslag, vilket enligt tidningens källa med insyn i stadsledningen är anledningen varför han nu petas vid årsskiftet.

https://omni.se/helld-n-mp-forsokte-tysta-kritisk-miljozonsrapport/a/zLoLvr
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7118133

Det är djupt tragiskt att inte människor som ger detta parti inflytande förstår vilken farlig världsbild de har. Vi har sett flera tragiska exempel i historien, där ideologier får fäste som bygger på en utopisk världsbild, där faktaresistens och tystande av oliktänkande används när man inte får sin vilja igenom, där man bedriver en ideologisk kamp mot en förutbestämd fiende (vare sig det är kapitalister, bilister eller kanske vita medelålders män) för att man anser sig ha ett högre gott syfte som står över rationalitet och fakta. Ett gott syfte som lätt kan säljas in till andra som inte förstått vad som driver ideologin och vad dessa tankefigurer kan leda till. Samtidigt leder det till att motsvarande problematiska tankefigurer skapas på ytterflankerna hos deras politiska motståndare, det vi kallar polarisering.

Det är ingen slump att det är bland företrädare och anhängare till detta parti som det ibland slinker ur tankar om att det nog vore bra att avskaffa demokratin för att lösa klimatproblemen. Det är ingen slump, därför att deras ideologi drivs av ett högre syfte, bilden av ett framtida utopiskt samhälle och en kamp för detta som anses vara viktigare än demokratin och människors frihet. Samtliga gånger ideologier som bygger på sådana tankesätt har provats i skarpt läge i världshistorien har det slutat i katastrof.

Jag ser inga andra förklaringar till att människor trots allt ger stöd för detta parti än antingen okunnighet eller ren illvilja.
 
Last edited by a moderator:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag ser inga andra förklaringar till att människor trots allt ger stöd för detta parti än antingen okunnighet eller ren illvilja.

Omodernt men bra ord: Dumhet
Hälften av befolkningen har intelligens under genomsnittet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det hittas ju på nya ord varje år som ska ge folk dåligt samvete över normala vardagssaker. Orden glöms till nästa år, så sitt lugnt i båten. ;)

Jag menar hur många använde 2017-orden ”killgissa” och ”sekundärkränkt” 2018?

Jag tycker om nya ord, det är kul och utvecklande för en språknörd som jag. Men att hitta på ord för att försöka ändra folks beteende är märkligt. Min gissning är att jag endast kommer att se ordet ”flygskam” på Svt.se. Kommer aldrig att höra någon säga det någonsin. :fakta

har iofs inte hört sekundärkränkt förrän nu men jag gillar det ordet. Det är ju liksom nästan ett eget samhällsproblem att unga tjejer är kränkta å någon annans vägar och står sedan någonstans och gråter ut.

Annars hoppas jag ett annat ord blir etablerat nämligen "tjejtycker" dvs när någon förkastar vetenskap för att det egna tyckandet på nåt underligt sätt har högre dignitet än vetenskapligt bevisad fakta.

Som tex Daniel Hellden ovan, eller Isabella Lövin som vet bättre än FNs miljöpanel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Annars hoppas jag ett annat ord blir etablerat nämligen "tjejtycker" dvs när någon förkastar vetenskap för att det egna tyckandet på nåt underligt sätt har högre dignitet än vetenskapligt bevisad fakta.

Som tex Daniel Hellden ovan, eller Isabella Lövin som vet bättre än FNs miljöpanel.

Om man googlar "killgissa" så verkar ordet betyda att man presenterar något på ett väldigt övertygande sätt trots att man inte vet ett skit utan bara gissar...

Om "kill" verkligen syftar på killar så är min enda slutsats att ordet måste vara uppfunnet av en sådan där manshatande batikflata med rastafrilla och second hand kläder som man ser då och då i media. Varför kopplas annars detta karaktärsdrag ihop med den manliga delen av befolkningen...? Det karaktärsdraget är ju minst lika vanligt bland kvinnor och särskilt bland kvinnliga politiker på vänsterkanten, precis som ditt ord "tjejtycker".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man googlar "killgissa" så verkar ordet betyda att man presenterar något på ett väldigt övertygande sätt trots att man inte vet ett skit utan bara gissar...

Om "kill" verkligen syftar på killar så är min enda slutsats att ordet måste vara uppfunnet av en sådan där manshatande batikflata med rastafrilla och second hand kläder som man ser då och då i media. Varför kopplas annars detta karaktärsdrag ihop med den manliga delen av befolkningen...? Det karaktärsdraget är ju minst lika vanligt bland kvinnor och särskilt bland kvinnliga politiker på vänsterkanten, precis som ditt ord "tjejtycker".

Fast jag är nog av åsikten att de där personerna som hittar på svar på saker de inte kan är oftast män. Ofta män som läst aningen mer än en praktisk utbildning men för lite för att inse hur lite de egentligen vet. Där ser jag de vanligaste personerna som hittar på ett halvlogiskt svar på allting. Emellanåt klurar de ut rätt svar men ibland är de helt vilse i pannkakan men står ändå benfast på sig och hävdar att de har rätt.
Och eftersom de är aningen mer bevandrade än majoriteten av sin omgivning brukar deras omgivning behandla dem som profeten som kan allt. Så de är ju oftast ovana med att någon säger att de har fel.

De där kvinnorna som har ett snarlikt beteende är sällan sådana där som hittar på egna lösningar, de brukar inte ens kunna presentera ett halvlogiskt resonemang utan de har bara valt en åsikt och därför klassar jag istället in dem till "tjejtyckare".

Roligare är nästan ordet "mansplaining" vilket jag förknippar med en (oftast)man som faktiskt vet och förklarar hur saker ligger till. Vilket tjejtyckaren(oftast kvinna) blir kränkt av och då tjejtycker att mansplainaren bara killgissar.

Ibland när jag själv har det dåliga omdömet att öppna munnen och förklara(oftast fysikvärlden) så har jag fått svaret: Ja, det kanske du tycker!
bara meningen i sig får mig att häpna men när någon ifrågasätter fysiken så är mitt standardsvar att inom fysiken finns inget utrymme för tyckande.

Så, visst finns det män som tjejtycker, kvinnor som mansplainar, och tjejer som killgissar men min personliga erfarenhet är nog att alla tre orden faktiskt sker mer frekvent inom den könsgrupp som ordet benämns med. Men det är ju bara mitt tjejtyckande... :)
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top