Är sporthojar överskattade?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vilken av de här tre hojarna skulle du välja i en bandpå om du skulle tävla mot de andra två? Jag tror att du skulle göra samma val som jag och välja Suzukin. Så jag förstår verkligen inte hur det osannolika verkar vara sant! Se filmen. Någon som kan förklara?
Skärmavbild 2018-11-24 kl. 14.48.25.jpg

https://youtu.be/rDJZjdKai24
 
Jag är snabbare än en H2R om vi ska ta oss igenom den lokala ICA-butiken.

Banan spelar ju såklart jättestor roll.
 
gillar styret på den snabba fjanthojen:banana låg väl en film ute på tuben där en sv650 hängde av en cbr1000 på någon bana kanske är det skillnaden på talang och stor plånbok som syns?
 
Last edited:
Förmåga för hög kurvhastighet är väl det viktigaste på en sån här bana, och då är väl låg vikt ”the king”. Finns ju inga rakor att använda musklerna på. En moto3-hoj skulle väl vara snabbare här än en motoGP-hoj.
 
Jag skulle nog inte hamna i depån på en asfalterad speedwaybana.
 
Suzukins potential utnyttjas ju inte heller. I det där klippet handlar det om hur duktig förare är. Det har inte med materialet att göra.
 
Jag är faktiskt lite förvånad över att Gixxern klarar sig så pass hyggligt. En Auto Race hoj är ju byggd för just såna banor. Visserligen med mindre motor än sukan.
En sporthoj är ju inte gjord för sånt. Lika lite som den är designad för offroad eller långfärd.
I klippet med Harleyn ser man ju att en hoj som är anpassad för amerikanska förhållanden är bättre på vissa saker än en sporthoj. Det är ju det som är det fina med motorcyklar, det finns alla möjliga sorter som passar till olika behov.
 
Du tar ju inte ut en sporthoj i skogen för att det går fort, dålig jämförelse. Det är inte sporthojar som är överskattade, men hur avgörande förarens insats är kanske är underskattad av de som inte är så insatta.
 
Suzukins potential utnyttjas ju inte heller.

Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.

I det där klippet handlar det om hur duktig förare är. Det har inte med materialet att göra.

Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ? :hoppskrat
 
Last edited:
Ser ut som det körs på den japanska formen av speedwaybana. Dom gick över från grus till asfalt nån gång på 60-talet, för att det gick åt lite för många förare, tror det var cirka 30 om året.
http://forums.cycleworld.com/showthread.php?t=222633

Tack Micke R för länken som jag läste med nyfikenhet

Anm Yakuza är enl Wikipedia den organiseradee brottsligheten i japan
Intressant läsning: Här ett klipp

Auto Race is a Japanese version of motorcycle speedway, but combines gambling added into it and is held on an asphalt course, throughout Japan. An typical Auto Race bike is 599cc. Autorace is predominantly a gambling sport.

Unlike other forms of motorcycle and gambling sport, prior to race day, the rider have to stay over at the dormitory with over 500 riders and refrain from contacting anyone within the outside world including any forms of communications to prevent race fixing which scandalised the sport during the years of the sport when the Yakuza took over the sport and as a result, crowds dwindled and it was saved when a motorcycle federation took over it in 1967. Since then the sport has very much gone its own way to develop into a form of motor sport exclusive to Japan.

As in Speedway, the bikes have no brakes

An average rider usually spend half a year living away from home. A race usually involves eight riders and runs for no more than three minutes. Between races, the bike is kept together with other bikes.

As well as their real names, all the riders have an alias, or nickname, which they go by. There are eight riders in each six-lap race. All are trained in official training schools and have to pass a qualifying examination before being allowed to become competitive riders. Once qualified, riders are graded according to their results and these grades are used to ascertain racing positions, with the higher graded riders starting from the back grids.
 
Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.



Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.


Suzukin kan läggas ned betydligt mer än sådär, kroppen kan positioneras mycket bättre och det finns bättre spårval att välja.
 
Suzukin kan läggas ned betydligt mer än sådär, kroppen kan positioneras mycket bättre och det finns bättre spårval att välja.

På en av Suzuki-hojarna sitter Nobuatsu Aoki, just saying... Personligen skulle jag vara försiktig med att ge körtips till honom. ;)

Killen i gult på pinnstaketet, är f.ö. dubbla världsmästaren Haruchika Aoki, hans brorsa.

Annars tycker jag det ser skapligt halkigt ut på den där banan, det kanske helt enkelt inte är så bra grepp.
 
Nej verkligen inte. Den är inte byggd för korta dragrace direkt.



Nej tvärtom. Det har bara med materialet att göra. Den där rostiga jäveln är lågt drevad och ser nästan ut att darkside'a med ett däck som har övertag i dragrace. Sukkan är högt drevad för hög toppfart och däck som kan svänga även i högre farter än på parkeringsplatsen. Skulle de öka bansträckan till 1 mil så skulle sporthojsföraren både hinna stoppa och kråla sig ur stället innan choppern hunnit fram.
Dreva 2 identiska hojar olika så ska du se att det blir olika resultat också.

Ett modernt jaktplan är väl knappast långsammare än en bil heller...eller är det bara talang det här: ? :hoppskrat

Det är väl en kombination av saker skulle jag säga.
En sporthoj är inte optimerad för dragrace från stillastående. Liksom allt annat så är det en fråga om kompromisser.
Den har relativt kort hjulbas och sving för att den skall vara snabb att svänga med. Det medför att det inte går att lägga på full gas från stillastående eftersom det bara leder till att framhjulet lyfter.
Redan 110 hk i en honda VFR räcker för att fram hjulet skall lätta upp till 100 km/h om man inte har lite känsla i gasen. Den är ändå en sporttouring och inte riktigt lika kinkig som en sporthoj vad gäller gaspådraget vid acc från stillastående.

Choppern har lång hjulbas och motor och förare är placerade lågt vilket ger en låg tyngdpunkt och han kan därför lägga på full gas från början i stort sett.

Sporthojsföraren måste vara försiktig och lägga på lagom med gas för att accelerera optimalt med hänsyn till tillgängligt grepp och wheelietendenser.
Acceleration från stillastående med en sporthoj är därför rätt förarberoende. Dock kan en sporthoj aldrig accelerera lika fort som en hoj med lägre tyngdpunkt och längre hjulbas eftersom det inte går att få ner kraften i backen.

Dom 180 hästkrafterna börjar ju spela in när man kommer över 100. Då kommer sporthojen att kunna accelerera i stort sett med samma acceleration som upp till 100 medan choppern kommer att drabbas av att accelerationen mattas av betänkligt eftersom motoreffekten blir begränsande.

Vad gäller jämförelsen mellan stridsflygplanet och formel1 bilen så är det ju också en lite orättvis jämförelse. Ett stridsplan har inte som högsta prio att accelerera fort från stillastående. Dessutom begränsas man av bromsarna och hur en jetmotor fungerar i grunden.
Tittar man på siffror så verkar det som om många stridsplan har kapacitet att accelerera med ca 1,5 g baserat på exempelvis F18 som har 2 st motorer med 22000 pounds dragkraft och planet väger ca 30 000 pounds. Det skulle innebära en acceleration till 100 på ca 2 sek. Men det kräver ju en fullt uppvarvad jetmotor med efterbrännkammaren tänd.
Det är ytterst osäkert om bromsarna skulle klara att hålla planet med det pådraget eftersom friktionen mot asfalten troligen inte skulle räcka till.
Dvs stridsplanet får börja med en motor som inte är fullt uppvarvad och därmed inte ger full effekt. Därav är bilen snabbare i starten.
Jetmotorerna ger ju dessutom troligen inte full effekt från stillastående eftersom dom i viss mån ju hjälps av farten som kommer att trycka in luft till kompressorstegen.
 
På en av Suzuki-hojarna sitter Nobuatsu Aoki, just saying... Personligen skulle jag vara försiktig med att ge körtips till honom. ;)

Killen i gult på pinnstaketet, är f.ö. dubbla världsmästaren Haruchika Aoki, hans brorsa.

Annars tycker jag det ser skapligt halkigt ut på den där banan, det kanske helt enkelt inte är så bra grepp.

Antar att han ser ett suboptimalt utnyttjande av farkosten i fråga. Även en aldrig så meriterad person kan ju köra -med flit- under sin förmåga av allehanda syften och orsaker. Det där en någon sorts "underhållning", inte racing.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top