Yamaha MT-10

Man kan se det såhär : 1000cc 160 hkr motsvarar nya golf R, med 2000cc och 320 hkr. Vad dricker en sån vid hårdkörning?
 
Anmärkningsvärt är det om R1/MT10 dricker mer än motsvarande hojar från andra fabrikat. Vet inte med säkerhet att det faktiskt är så men men...
 
Finns gott om hojar med mer HP än MT10 eller som är i närheten och har en
förbrukning runt 0.6. Tycker det är mysko varför Yamaha har så hög förbrukning.
Sen får ju var och en avgöra betydelsen av ett par tusen mer i kostnad i bensin.
Runt 3800 för mig per år blir det och frågan är om det är värt det.
 
Min R1 från 2005 glider man gata på 0.5 utan problem, spec jobb pendling.
MT10 drar 0.78 samma väg, har dock en tendens att gasa mer med MT för det är så skönt bottendrag.

På bana drar båda ca 1/milen.

Men vilken underbar hoj :tummenupp:yoparty:kär
 
Tjena. Kawasaki Z900 ägare här men har funderat på MT10 längre fram.
En sak som ingen verkar reflektera över är hur katastrofalt dålig förbrukningen
är på denna maskin. 0.8 liter milen är ju väldigt högt och klart sämst i klassen.
Jämfört med min Kawa som ligger runt 0.55 även vid aktiv körning så blir bensinkontot
belastat med cirka 4000kr mer per sesong. Kawasakis prestanda modeller
med + 150 hp ligger ju inte i närheten av denna förbrukning.
Varför är denna MT10 så dåligt optimerad???

Hur mycket kör du per säsong om bränslekostnaderna ökar med med motsvarande 290 l? Kör taxi med MCn? :)
 
Om du kör ca 1200 mil om året blir det ca 4000 kr dyrare....om man räknar med 14 kr/l.... Att det skulle motsvara taxiverksamhet kanske inte är något jag skulle påstå...
 
Om du kör ca 1200 mil om året blir det ca 4000 kr dyrare....om man räknar med 14 kr/l.... Att det skulle motsvara taxiverksamhet kanske inte är något jag skulle påstå...
Har inte sagt att det motsvarar en taxiverksamhet. Men rullar man så många mil på en säsong då har man varit aktiv. :)
 
Det går iof att köra på 0.58 men då är det försiktiga rörelser på gashantaget och farthållare som gäller, men vid lite mer inspirerad körning 0.7 och upp mot 1.0 liter milen.
Den största kostnaden är nog däck och service. Har testat med Metzeler Sportec M5 Interact (ca 400 mil) och Metzeler Roadtec Z8 Interact M (ca 600 mil).
Undrar hur många bilägare som skulle acceptera att däcken var utslitna efter 4 - 600 mil.

Mina erfarenheter efter knappt 2000 mil med MT10:an. Akra dämpare och kat-ersättning.
 
Det går iof att köra på 0.58 men då är det försiktiga rörelser på gashantaget och farthållare som gäller, men vid lite mer inspirerad körning 0.7 och upp mot 1.0 liter milen.
Den största kostnaden är nog däck och service. Har testat med Metzeler Sportec M5 Interact (ca 400 mil) och Metzeler Roadtec Z8 Interact M (ca 600 mil).
Undrar hur många bilägare som skulle acceptera att däcken var utslitna efter 4 - 600 mil.

Mina erfarenheter efter knappt 2000 mil med MT10:an. Akra dämpare och kat-ersättning.

Är intervallet 1200? Vad kostade hundra samt 1200 mila på MT10? Min Z900 kostade drygt 3000 på hundramilan sen skall dom ha (johans mc) drygt 5000kr för 1200an.
 
Last edited:
Först 100 mil sedan varje 1000 mil.

100 mil service 2.477 kr.
1000 mil service 3.964 kr (byte av oljefilter, 115 kr + moms, som inte ingår i denna serviceintervall).
Det var hos Mascot Motor i Nässjö.
 
Varit på MC-mässan och kollat in MT-10 och MT-09. Har ju en MT-07 ihop med grabben, men vi vill nu byta upp oss till en MT-09.... näää MT-10 förstås. Så jäkla sugen på en SP. Men det blir ju dyrt, även om vi är två som delar på det.
Dyr försäkring ( han är under 25 ) och så drar den ju en hel del ( pga CP-konceptet tror jag ). Men va faan, man lever ju bara en gång. :D Tror R1:an får förbli avställd och bara gå på bana. 10:an för gatkörning. Jobbpendling till vardags och sen kommer min grabb troligtvis att köra den på helgerna. Annars får det väl bli en std 10:a. De börjar ju komma ner rejält i pris.
Någon som vet om några kända fel med MT-10 som man bör kolla upp vid köp? Några långmilare finns ju till salu också, men borde väl inte vara något problem om de är servade riktigt?
 
Varit på MC-mässan och kollat in MT-10 och MT-09. Har ju en MT-07 ihop med grabben, men vi vill nu byta upp oss till en MT-09.... näää MT-10 förstås. Så jäkla sugen på en SP. Men det blir ju dyrt, även om vi är två som delar på det.
Dyr försäkring ( han är under 25 ) och så drar den ju en hel del ( pga CP-konceptet tror jag ). Men va faan, man lever ju bara en gång. :D Tror R1:an får förbli avställd och bara gå på bana. 10:an för gatkörning. Jobbpendling till vardags och sen kommer min grabb troligtvis att köra den på helgerna. Annars får det väl bli en std 10:a. De börjar ju komma ner rejält i pris.
Någon som vet om några kända fel med MT-10 som man bör kolla upp vid köp? Några långmilare finns ju till salu också, men borde väl inte vara något problem om de är servade riktigt?

Kända fel: glapp i sadel, sadeln fylls med vatten och det torkar inte . trycker man på sadeln så läcker et ut rumpvatten. Displayer som fär bubblor
 
Hallå! En vän till mig har köpt en mt10. Han är inte medlem här heller men har en fråga.
Ni som kör decat (utan katalysator) med original ljuddämpare. Har ni mappat eller gjort något annat?
Hojen i fråga är en 2018

Mvh
 
Hade planerat en bänkning i samband med att jag tog bort katalysatorn men den inbyggda elektroniken hantera detta eftersom sensorerna monteras i ersättningsrören sa de på verkstaden.
Kör på jämn gas någon minut, både lågt och lite högre varvtal, så ställer elektroniken om sig snabbare.

Har visserligen Akrapovic som är godkänd för gatbruk så det funkar säkert fint med standartdämparen också.
 
Hallå! En vän till mig har köpt en mt10. Han är inte medlem här heller men har en fråga.
Ni som kör decat (utan katalysator) med original ljuddämpare. Har ni mappat eller gjort något annat?
Hojen i fråga är en 2018

Mvh

Har nyligen köpt en 2018, har linkpipe och original slutdämpate, jag har gjort en Uci uppgradering (UCI unleash)
Den tar bort alla spärrar och optimerar en del, vad jag vet är den strypt i 5 an och 6 an. Det jag märkte direkt är att det smäller som f-n när man släpper gasen (krävs AIS block off för att slippa det) tycker den går lite jämnare på lägre varv och det blev mer tryck över lag.
 
Har hört att för R1an blir det väldigt högt med org dämpare utan kat, stor risk för samma här, kolla upp först om du förväntar dig det bara ska bli "lite mer ljud".

Kan intyga att det låter ganska mycket med linkpipe och original slutburk, helt klart mer än med ett akra. Åka bana med den setuppen kan man glömma!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top