Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kool spec. för lithium men vad farao är det för dieseltruckmorot du klämt in mellan hjulen som kräver den hävarmen på startveven? Ursäkta min dåliga koll på ditt projekt men tråden är så gammal att jag förmodligen inte är behörig att läsa något 100-tal inlägg författade tiden före A (f.Ab.).

Inte för att vara den men tycker det är lite fascinerande att en så fin pjäs, batteriet, från en firma med den servicen ändå är från samma tillverkare som Biltemas av allt att döma #Patended Product. Inte för att tema säljer den modellen men med samma status-ledpanel, ändå.

Jaja, kan inte klaga då jag själv har ett grönt från Biltema vilket har skött sig fint trots djupurladdning p.g.a. larm och väckt med startkablar och avgasknall :smasha Tänk bara på de tveksamma köldegenskaperna även om det kanske inte är direkt aktuellt för vrålåket i fråga.
Du pratar om JMT-batteriet som inte orkade starta hojen? Ja det påminner i höljet och panelen om Biltemas, samma hölje som Shido, WSP mm. Det finns ett antal olika höljen som används på de kinatillverkade batterierna, men sen kan det skilja på vad de innehåller, det specas ofta av beställarna, dvs de vars dekaler sätts på batteriet. Det är så det funkar.
Så här ser battriet från Topend ut. Det har även en varningssummer som piper vid låg spänning. Polblocken i alu har jag som nämnts ovan gjort själv för att få detta bilbatteri att passa i min hoj.
IMG_1905.JPG

Ang motorn så kan du gå till mars 2013 i tråden, det var då konstruktionen av denna motor var klar och delarna började anlända till Karling. Det är i korthet en överkvadratisk 124-kubiktums (2028cc) S&S/Karling sportstermotor med högt vevstaksförhållande.
4.375" i borr och 4.125" i slag. 8" långa Carillo-stakar ger ett vevstaksförhållande på 1,94. Vidare har den oljekylmunstycken, sexväxlad låda, closed loop-insprutning, knacksensor, dataloggning, elektriska dekompressionsventiler mm. Eftersom den är byggd på S&S SA-prostock block så har den ett trefas laddsystem från Hayabusa, men med kraftigare stator och MOSFET-regulator. Det finns mer features men de står i tråden.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just det ja din motor är kortslagigare än 124" ultima motorerna, kan det vara därför den är lättare att snurra? Farsgubben fick trycka i ännu större batterier och då har han ändå 2-3 startförsök från fulladdat. Kanske ska tipsa om detta batteriet när han står och morrar i vår Hoppas på att få lite ledigt från rot-jobben här hemma, inte vart på nån customshow på åratal.
Har han dekomp-ventiler? Annars kan det nog vara idé att skaffa.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så här ser battriet från Topend ut. Det har även en varningssummer som piper vid låg spänning. Polblocken i alu har jag som nämnts ovan gjort själv för att få detta bilbatteri att passa i min hoj.

Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?

Mja handlar nog mest om att du inte får luta hojen mer än ca15 grader.....:7peta:D.
Sorry för offtopic men va änna tvungen:brinnerup
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?

Så vitt jag minns laddade du Shoraibatteriet 1h/24h under vintern med en dumladdare som gav ca 12 Volt mätt med en DC voltmeter (voltmeter visar genomsnittsspänning)
men dumladdaren gav ca 17 Volt toppspänning. För att se toppspänningen måste man koppla en kondensator mellan laddarens batteriklämmor när man mäter.
 

Bifogat

  • ToppspänningDumLaddare.jpg
    ToppspänningDumLaddare.jpg
    84.9 KB · Visningar: 71
  • GenomsnittDumLaddare.jpg
    GenomsnittDumLaddare.jpg
    68.4 KB · Visningar: 64
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jörgen Karlsson skriver
Tack. Blybatteriet Yuasa AGM YTX20H(L)-BS orkar dock starta min hoj, trots att dess CCA är angiven till 310A. När Per provade att mäta upp det med sin belastningsprovare så konstaterade han att det klarade 400A flera sekunder utan att polspänningen droppade av.

Kanske beroende på att batteriet inte var nerkylt till CCA temperatur (-18 C) när ni testade batteriet ?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så vitt jag minns laddade du Shoraibatteriet 1h/24h under vintern med en dumladdare som gav ca 12 Volt mätt med en DC voltmeter (voltmeter visar genomsnittsspänning)
men dumladdaren gav ca 17 Volt toppspänning. För att se toppspänningen måste man koppla en kondensator mellan laddarens batteriklämmor när man mäter.

Du minns rätt, jag laddade med en "dumladdare"! Men detta med mätning via en kondensator/att en "dumladdare" ger 17V, var nytt; trodde att en dumladdare gav ca. 14V max...
Numera tar jag av en av polerna och problemet är löst, det har ju ingen självurladdning.
Frågan kvarstår dock, "balanserar"/underhåller du ditt batteri?
Och så dyker ju en annan fråga upp; Är hojens laddning smartare än en "dumladdare"?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?

Hej
Jag köpte en "Ctek XS Lithium"-laddare till detta batteri. Båte JMT och Topend har inbyggd balansering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du minns rätt, jag laddade med en "dumladdare"! Men detta med mätning via en kondensator/att en "dumladdare" ger 17V, var nytt; trodde att en dumladdare gav ca. 14V max...
Numera tar jag av en av polerna och problemet är löst, det har ju ingen självurladdning.
Frågan kvarstår dock, "balanserar"/underhåller du ditt batteri?
Och så dyker ju en annan fråga upp; Är hojens laddning smartare än en "dumladdare"?

Ja hojens laddning är smartare än en dumladdare. Efter 3-fasgeneratorn finns en likriktare, en laddningregulator och förr körde man 3 tyristorer som aktiverades när batterispänningen blev ca 14,3 Volt. Tyristorerna kortslöt positiva perioder från 3-fasgeneratorn till jord (före likriktaren). När batterispänningen nått 14,3 Volt.

Idag i MOSFET regulatorer kopplar man bort negativa halvperioder när batterispänningen blivit ca 14,3 Volt.
3 MOSFETs ersätter tre av sex likriktardioder i en 3-faslikriktare.
Samma resultat för batteriet, ingen överladdning. Men med MOSFET kortsluts inte generatorn. Som förr då hela generatoreffekten med kortsluten generator , upp till 400W användes till att värma statorlindningarna. Vilket kunde överhetta lindningarna till de brände upp isoleringen. Och då var det dag för ny stator ! :mad:
Med MOSFET blir effekten samma som när man släcker / tänder en lampa med en strömbrytare , generatorströmmen går inte fram / fram till lampan / batteriet.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja hojens laddning är smartare än en dumladdare. Efter 3-fasgeneratorn finns en likriktare, en laddningregulator och förr körde man 3 tyristorer som aktiverades när batterispänningen blev ca 14,3 Volt. Tyristorerna kortslöt positiva perioder från 3-fasgeneratorn till jord (före likriktaren). När batterispänningen nått 14,3 Volt.

Idag i MOSFET regulatorer kopplar man bort negativa halvperioder när batterispänningen blivit ca 14,3 Volt.
3 MOSFETs ersätter tre av sex likriktardioder i en 3-faslikriktare.
Samma resultat för batteriet, ingen överladdning. Men med MOSFET kortsluts inte generatorn. Som förr då hela generatoreffekten med kortsluten generator , upp till 400W användes till att värma statorlindningarna. Vilket kunde överhetta lindningarna till de brände upp isoleringen. Och då var det dag för ny stator ! :mad:
Med MOSFET blir effekten samma som när man släcker / tänder en lampa med en strömbrytare , generatorströmmen går inte fram / fram till lampan / batteriet.

Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men din första mening summerar det jag lurade på. Då undrar jag bara en sak till; har jag MOSFET regulator på min R6:a 2014?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Nästa uppdatering. Hojen har ju varit klar för säsongen sedan ett par månader. Ville ha den klar tidigt, eftersom den ska ställas ut på Moon Bike Show http://www.mooneyessweden.com/#moonbike i Avesta nu på lördag den 10/3. Det enda återstående var en ny bottenplugg till min catch-tank eftersom jag lyckades tappa bort den gamla.

Beställde en titanplugg samt klurade lite på en lämplig fånglina så att den inte kan tappas. Använde en fiske-tafs med lekande (svivel). Fungerar mycket bra att skruva i och ur pluggen utan att lossa linan/tafsen. Kan ju vara ett tips till andra som vill säkra pluggar från att tappas på tex skogshojar, motorsågar etc.

IMG_2181.JPG

Klippte bort haken från tafsen, så att det bara blev vajer och svivel. Sedan najade jag fast den med RF tråd i plugg resp behållaren.
IMG_2182.JPG

IMG_2183.JPG

IMG_2184.JPG

Med till Moon Bike Show är även garagekompisen Middleton här från SH och hans fina Thruxton. Så på fredag lastar vi in våra hojar i en skåpbil vi hyrt, sen bär det iväg till Avesta.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du får skaffa en klassisk fiskekorg och modda till sidoväska också så kan du iklädd ett pad vadarstövlar och en mygghatt köra helkoncept på utställningen! :yoparty

https://dunkrok.files.wordpress.com/2013/11/korg.jpg

Egentligen borde man bygga en hoj som wobblar helt sjukt, sen en handgjord torpedliknande helkåpa i form av en grönskimrande, fiskfjällslackerad gädd-wobbler. Gärna längre än hojen.
Med en diagnostiserad pilot kunde det bli fet pausunderhållning på Sveriges RR-banor.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Egentligen borde man bygga en hoj som wobblar helt sjukt, sen en handgjord torpedliknande helkåpa i form av en grönskimrande, fiskfjällslackerad gädd-wobbler. Gärna längre än hojen.
Med en diagnostiserad pilot kunde det bli fet pausunderhållning på Sveriges RR-banor.

Om du bygger så kör jag.:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Klippte bort haken från tafsen, så att det bara blev vajer och svivel. Sedan najade jag fast den med RF tråd i plugg resp behållaren.
View attachment 442208

Lysande till oljepluggar och annat på racehojarna tänkte jag snabbt. Då slipper man ju naja om utan det är bara att skruva ur och i med bibehållen najning. Racemässigt......
Eller inte. När jag tänkte lite långsammare insåg jag att själva låsfunktion fattas som ju är syftet med det hela:rodnar:glömdet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen.
MoonEyes Bike Show var fantastiskt roligt, mest för att jag träffade så många sköna hojbyggare, men även garagekompisar jag busåkt med i Stockholm på 80-talet och som nu återvänt och bodde på landet. Tack Niklas, Johan, Johan Syren mfl! Med från Sthlm var även SH-medlemmen och garagekompisen Middleton och hans utsökta Thruxton. Tack för bilder och filmer Middleton!
Efter showen var det ett visst tryck från utställarna på att få höra hur en kortslagig Sportstermotor låter. Så jag beslöt att låta henne skaka bak. Snön ramlade av bakpuppan, ett sant järtecken för att våren är i antågande...

BWFM1812.JPG

IHFR6038.JPG

IMG_2232.JPG

IMG_2264.JPG

IMG_2266.JPG

IMG_2270.JPG

IMG_2279.JPG

https://www.youtube.com/watch?v=qU5DOSrUzwA


Så nu är SH representerad även på Moon Bike Show!

Tack alla ni som följer byggtråden.
Tack för hjälp med utvecklingsarbetet Acke och Knut på ISR Brakes, Carina och Charley på Karling-Racing-Engines, Stefan Farnell och Ronna på UCC, Kent Öhlin, Håkan Lindberg, Sigge Ehrling samt S&S Cycle.

/Jörgen
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Härligt ljud och gasrespons!
Viss skillnad mot orginalens trötta ljud :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top