Begriper ni reglerna för att få tanka på Shell?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Exakt!

Vissa mackar (jag vill inte nämna någon speciell, men det är OKQ8 i Glumslöv längs med E6:an i norrgående riktning som jag pratar om), gör det i stort sett omöjligt att köra runt eller backa in bilen pga pumpplaceringen och parkeringar och luft/vattenskåp osv... Hatar den jävla macken. Speciellt runt 7.15 om morgnarna.

https://www.google.se/maps/@55.9407...4!1snAHSjCjh-WPmySixhbqyFw!2e0!7i13312!8i6656
Bara att ställa sig på ”fel” sida om pumpen och tanka. Inga problem. :)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2017-12-06 kl. 21.03.54.jpg
    Skärmavbild 2017-12-06 kl. 21.03.54.jpg
    77.6 KB · Visningar: 74

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Skoja inte, hade inte mackarna börjat sälja kaffe/fika/korv hade alla stationer gått i graven för många många år sen.

16 öre per liter går till företaget som driver stationen. (Kollar ni bemannade och obemannade stationer så är diffen ca 16 öre mellan dom på listpriserna.) Så en smitning för en bemannad station är en ordentlig jävla pungspark.

Nä, bränslet är en lockvara som får kunder till stationerna. Inget annat.
Då är de obemannade ren välgörenhet eftersom det inte ger nån vinst ?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Då är de obemannade ren välgörenhet eftersom det inte ger nån vinst ?

Tror inte du greppar det hela, klart bensin ger vinst, för bensinbolagen (statoil, okq8, preem, st1 samt staten såklart).
Men inte för stationen (butiken), se det så här, om bränslet kostar 14.16kr ut till kund så betalar stationen 14kr till bensinbolaget och staten. Obemannade stationer drivs generellt direkt av bensinbolagen, det gör oftast inte butikerna.


Shell/7-eleven kan ha så många som 4 företag som ska ha en bit av kakan på en station.
St1, som äger pumpar och cisterner
7-Eleven, som äger kassasystem, kylar, frysar etc
Byggnadens ägare (om inte st1)
och till sist Franchisetagaren, dvs företaget som sköter driften och som äger varorna.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tror inte du greppar det hela, klart bensin ger vinst, för bensinbolagen (statoil, okq8, preem, st1 samt staten såklart).
Men inte för stationen (butiken), se det så här, om bränslet kostar 14.16kr ut till kund så betalar stationen 14kr till bensinbolaget och staten. Obemannade stationer drivs generellt direkt av bensinbolagen, det gör oftast inte butikerna.
Ok då är det som med posthanteringen där får butikerna betala för att ha den .Eller de fick iallafall innan
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har även haft utländska medborgare som frågat efter engångs-handskar när de ska tanka diesel. Det är tydligen något som vi Svenskar ligger efter med.
Skulle aldrig tanka diesel på en station som inte har engångshandskar tillgängliga. Äckligt illaluktande kladd.
Går det inte att betala med kort vid pumpen får de inte sälja bränsle till mig. Inte sjutton vill jag in i korvoset för att betala.

Senast i förrgår hade jag en engelsman med i bilen när jag tankade. Han trodde jag smet från bensinnotan när jag inte gick in efter att ha tankat. Det är lika dumt som att man förutsätts betala taxi med kontanter i Tyskland.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Skulle aldrig tanka diesel på en station som inte har engångshandskar tillgängliga. Äckligt illaluktande kladd.
Går det inte att betala med kort vid pumpen får de inte sälja bränsle till mig. Inte sjutton vill jag in i korvoset för att betala.

Senast i förrgår hade jag en engelsman med i bilen när jag tankade. Han trodde jag smet från bensinnotan när jag inte gick in efter att ha tankat. Det är lika dumt som att man förutsätts betala taxi med kontanter i Tyskland.
Läcker handtagen då ? Eftersom de är kladdiga sällan jag tankar diesel men har inte märkt att de är kladdiga
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Ansamlingen av diverse smittoämnen på nämnda handtag ska inte underskattas. Förstår om folk vill ha hanskar på sig vid dylika tillfällen. Även handtag i telefonkioskerna är en källa till smittspridning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ansamlingen av diverse smittoämnen på nämnda handtag ska inte underskattas. Förstår om folk vill ha hanskar på sig vid dylika tillfällen. Även handtag i telefonkioskerna är en källa till smittspridning.
När besökte du en telefonkiosk sist
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tankar helst från vänstersidan men i västa fall får jag väl ställa den på centralstödet och då kvittar sida.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Diesel är ett flottigt skit, minsta lilla spill och handtaget blir kladdigt, men diesel är till för bönner som inte börjar gråta för att något är lite skitigt. Stabor kan hålla sig till etanol, det dunstar fort!
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Skulle aldrig tanka diesel på en station som inte har engångshandskar tillgängliga. Äckligt illaluktande kladd.
Går det inte att betala med kort vid pumpen får de inte sälja bränsle till mig. Inte sjutton vill jag in i korvoset för att betala.

Senast i förrgår hade jag en engelsman med i bilen när jag tankade. Han trodde jag smet från bensinnotan när jag inte gick in efter att ha tankat. Det är lika dumt som att man förutsätts betala taxi med kontanter i Tyskland.

Trodde inte det fanns folk som var nojigare än jag och inte sökt hjälp för det :rofl
Det är väl bara att köpa en låda engångshandskar och slänga in i handskfacket. Problem (?) löst :yoparty
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top