Fäste för bakre stötdämpare - Vad för stål?

Trådkapning av mig ;)

Ska du modda stötdämparfästena på din CM400? Jag har liknande funderingar på byta övre fästena på min 250:in för att kunna öka på valmöjligheten av bakdämpare med mindre dämpning mer lämpade för Norrbottniska vägars asfaltsbeläggning mer bestående av potthål, bulor, sprickor, lagningar än asfalt:mad:

skulle nog kört 4 mm men du kan ju ta 6 mm ifall du känner dig osäker.

Bennyfax skriver
Någon som vet vad för stål som är godkänd och vilken tjocklek man bör använda?
Har sett både ungefär 4 mm och ca 12 mm men det är också utländska byggen.

Jag då vet vi att 4mm räcker. Rätt placerat, tex på Undersidan av ett vågrätt 30mm rör med 3mm vägg.
Men sitter stötdämparfästet som på fotot.
På utsidan av en 30mm rörböj med 2mm vägg så är det ju påfrestningarna på röret som bestämmer storleken på stötdämparfästet=> Bredd på fästet och Höjden på fästet
så att belastningen på röret sprids över en större yta.
Större höjd, dvs mer "hävarm" mot röret. Ja då kan fästet göras av tunnare plåt.
Mindre höjd på fästet mot röret, dvs mindre hävarm mot röret, Ja då måste fästet göras tjockare så kraften fördelas över en större yta på röret.
Så inte röret deformeras / brister.

Självklart har också vikten på hojen och maxlasten betydelse.
75 (74?) kg hojarna i forntiden kunde ha tunnare fästen än en 300kg hoj.
Med samma design på stötdämparfästets infästning i ramen.

Kanske dags för ett studiebesök
http://www.edsvik.se/mc-collection-museum

Last edited:
Sätter du plåten sådär räcker 4 mm absolut!

Frågan är omöjlig att svara på när du bara ger oss detaljbilder. Tag två STORA steg bakåt, så vi får se hur geometrin ser ut.

Nja när jag tänkte på stöd av rör uppifrån så tänkte jag såhär, se bilagan Support.pdf
Med fäste på utsidan av ett rör som på fotot så blir det ju direkt minst halva rördiametern i tjocklek och minst 2 rördiametrar i höjd och högst 1 rördiameter från rör till hål för stötdämpare

Bifogat

Last edited:
Hmm.. kan inte se pdf-filen, kanske funkar imorgon. Ok, tack. Intressant med placering av hål.

För övrigt så byter jag i stort sett bara ut fästet från två tunnare väggar till en platta med en viss tjocklek. Så nya fästet blir fastsvetsad som orginal på rörböjen.

Om jag nu kommer ihåg rätt är ju en ganska stor yta mot som nuvarande stötdämparfästen sitter mot ramrören, sen borde väl en "låd konstruktion" aom originalet kunna göras tunnare då den borde bli styvare i sig.

I mitt fall skulle jag helst kapa bort hela den böjda delen av ramröret och stötdämparfästena och sen ersätta dom med en ny bakram och nya stötdämparfästen som passar dämpare med "öga" som övre fäste.

Ja, det är inget fel på orginalkonstruktionen, det är bara enklare att sätta dit nytt som jag vill. Kan såga till nya fästet så det blir en riktigt stor kontaktyta mot ramen ifall det behövs. Har sett folk göra om bakre ramen som du beskriver men det blir bra att bara byta ut fästen och lägga till rör så en ny rakare sadel kan fästas. Är lite nojig över tjocklek och typ av stål då jag vet andra som fått göra om för att de använt för hårt tex.

Med konstruktionen på fotot är ju inte utmaningen stötdämparfästets hållfasthet.
Som jag ser det är utmaningen röret som fästet svetsas/hårdlöds till.
Är tjockleken och höjden på stötdämparfästet mot röret för liten kommer ju röret att brista längst ner mot svetsen till stötdämparfästet.
Självklart beror risken för brott på rörets väggtjocklek. Med 4mm väggtjocklek :) på röret är ju risken för spricka i rörgodset mycket mindre än med 2mm väggtjocklek :död på röret.

Last edited:
Nu är jag inte hemma så jag kan se hur det ser på hojen.

Utan att ha nån större koll på hållfastheter så misstänker jag att själva "lådkonstruktionen" på original fästet minskar belastningen på det böjda röret då svetsarna kommer mer på sidan av röret. Nästa sak är ju "riktningen" kraften från dämparen, original kommer ju det att bara vara uppåt då dämparen med sin klyka hamnar i linje med fästet och ramröret. Använder man dämpare med fästöra kommer man väl också få viss vridning i fästet då dämparen monteras på ena sidan av fästet. Här tänker jag att man kanske också skall ha koll på om man måste förstärka ramen mellan de båda sidorna.

Det borde dock väl vara möjligt att fixa till nya fästen som håller om man har lite koll på läget.

Har CM400:an "fästöra" som övre fäste på stötdämparen, då man gogglar verkar den ha det? Jag skulle i sånt fall vara intressant att veta yttermått på ramen vid stötdämparfästena och yttermått på fästena vid swingen för att se om dessa sitter på samma bredd som på CB ramen.

Jag trodde att ramen på CB och CM var likadan men det kan dom väl knappast ha? Om det skulle vara så måste ju nån av modellerna ha stötdämparna monterade så dom inte sitter parallellt med varandra.

Hittade förövrigt denna hoj vid googling, dom som gjorde detta har nog inte koll på läget. Jag skulle i alla fall inte sätta mig på den.
https://www.google.se/search?q=cm40...UICigB&biw=1366&bih=638#imgrc=uWZKrbh7-wuxuM:

Okej, är det så att det både skiljer i bakram och swing så lär ju inte dämparna från CM passa till CB utan att då komma för långt ifrån varandra vid övre fästena för att hamna parallellt med varandra i förhållande till svingen. Man lär ju då kompenserat fästet med öra antingen i bakramen eller svingen eller rent av på bägge ställen och dessa hojar är väl också gjorda på den tiden man kunde ändra lite av varje mellan modeller även om det kostade nån krona extra.

Jag skall mäta och kolla då jag får tid, håller just nu på med köksrenovering och ett garagebygge och snart börjar älgjakten, men skall jag få dit dämpare med fästöra lär det nog krävas byte av övre fästen och då kan man ju lika gärna snygga till bakramen i samma veva.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP