Liten tjej, liten hoj?

Ja absolut. Det blir både privat och skolan. Problemet är väl att min privata handledare äger en gigantisk hoj, så den funkar inte på mig. Jag försöker hitta en som passar mig som man kan köra privat, eventuellt uppkörningen. Beroende på om den är godkänd för uppkörningsprovet. Det handlar egentligen om att utveckla körförmågan. :tungan

Jag har fastnat för ktm 390 duke och alla kawa ninjor (utseendemässigt än så länge). Ktm 390 duke, den verkar liten, smidig och "lätt"? Någon med erfarehet av denna skönhet?
Jag körde en 390 Duke så sent som.. Nyss :)

Väldigt lättkörd, bra med abs, billig, avslappnad.. Men samtidigt är den riktigt kul! Det enda jag som "mer erfaren" förare saknar är effekt för att den ska vilja wheela lite, men det är ju en annan femma

Provkör om du lyckas få tag på en!


Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Last edited:
Last edited:
Ett par förslag till!

Ducati Scrambler Sixty2
https://www.blocket.se/goteborg/Ducati_Scrambler_Sixty2__Bike_Goteborg_72385470.htm?ca=20&w=3


Husqvarna Vitpilen har KTM 390 Duke motorn, har inte släppts ännu men är riktigt läcker! Kollade den på mässan. Kommer även i en verision som heter Svartpilen, finns i länken med.

http://www.husqvarna-motorcycles.com/se/segments/vitpilen/

Ducatin är en fin A2 hoj . Men den är för dyr som ny.
Jag tror att den kan bli en dålig affär. Som begagnad blir den mer rätt i pris.
 
Virago 535 kanske skulle passa dig rätt bra ändå. Övningskörde själv på en sån och Körde även upp på den när jag tog mitt mellankort. Trevlig, lättkörd och låg hoj som man kan hitta billigt och som dessutom klarar reglerna för a2 uppkörning. Inte särskilt snygg eller upphetsande rent effektmässigt, men man kan ju alltid skaffa något annat när man väl tagit kortet. Är ju en fördel att övningsköra på en gammal billig båge som det inte gör så mycket om man skulle råka tappa den eller så, så är det ju inte den fina belånade drömhojen som tar skada. Den fina hojen man egentligen vill ha kan man som sagt köpa senare, när man har lite erfarenhet och kontroll på saker och ting :)

https://m.blocket.se/stockholm/Yamaha_Virago_535_71857663.htm

Döda inte hojintresset direkt genom att köpa en Virago! Mt07, XJ6, ER6, CB6 är samtliga bra hojar att växa i.
 
Duke 390 är en galet kul hoj! Själv kör jag 625 smc, men har testat en kompis 390. Kan lätt säga att jag hade bytt rakt av utan att tveka. Extremt lättkörd hoj som gav massor av självförtroende! Och som någon nämnde tidigare så är det nog sällan man kör upp på privat hoj om man går på körskola. Lycka till med utbildningen och hojköpet!
 
Inte helt fel om du får tag i beggad hoj som rullat några 100 mil, tar udden av priset.
Som nybörjare får du även räkna med att inte få tag i den motorcykel som du ska tillbringa resten av livet med på en gång.

Många kvinnor i din kaliber har lämnat mig (gubbe med offroad och korvlådor) vid rödljuset i en gummidimma på en sporthoj med +100hk.
 
Döda inte hojintresset direkt genom att köpa en Virago! Mt07, XJ6, ER6, CB6 är samtliga bra hojar att växa i.

Jag överlevde min Viragoperiod med hojintresset i behåll, då kan nog TS göra det också. Skadar ju som sagt inte att hojen är ordentligt låg om man nu är lite kort i rocken, och den är dessutom skapligt lätt att lyfta med sin låga tyngdpunkt. Dessutom gör det garanterat mindre ont att tappa en hoj som man köpt billigt och ändå inte tycker är vidare snygg jämfört med om man köper dyra drömhojen direkt... Som sagt, inte menat som något vidare varaktigt utan mer som en slit-och-släng-lösning.
 
Snudd på kriminellt att rekommendera Viragon med tanke på hur bra och billig en KTM 390 (Duke eller RC) är. Om något högre än Viragon gör att man inte "vågar" då vettifan om man har på en hoj att göra alls.
 
Lite OT men vad är det som är så illa med Viragon mer än att det inte är en R1?
 
Den typen av hoj (customhojar) är olämplig av många anledningar... tex väghållning, manöverbarhet och bromsar, allt är sämre för att inte säga undermåligt i jämförelse med en vanlig hoj.

Hårda ord, jag vet. Men ganska sanna också.
 
Lite OT men vad är det som är så illa med Viragon mer än att det inte är en R1?

En ram som verkar vara gjord av kokt spaghetti som får hela hojen att svaja betänkligt när man pressar lite, en gaffelvinkel som gör att man måste hålla emot för att hojen inte ska ramla omkull genom kurvor (eller det känns så ivf), en nedläggningsvinkel som är bättre än många andra glidare men fortfarande skamligt dålig, och assymetrisk så det skriker (skrapar) om det, bromsar som är fullkomligt befriade från all form av känsla och bett, och en motor som vibrerar som en magic wand på stereoider, utan att för den sakens skull åstadkomma något annat än just vibrationer. Gasresponsen är så slö att en senil sengångare skulle undra varför det inte händer något när man vrider på gasen, den saknar både effekt och vrid och den är helt karaktärslös.
Kort sagt, det är som att köra en V70. :hihi

Samma polare vars flickvän övningskör för mig har en KTM Duke 200 i mitt garage. Den är bättre på precis allt. Verkligen allt. (Ja, den kanske har lite sämre vrid, men eftersom att den faktiskt levererar effekten direkt när man vrider på gasen så känns det som om den har mer.)
 
Aldrig kört en Virago, men är det glidare man vill köra (har iofs isåfall missat TS önskan om just en sådan i detta specifika fall ska sägas), så ser jag fortfarande inte vad som skulle vara felet?

Klart det är en jäkla skillnad på en nyare KTM och något som använder teknik som i bästa fall var modern för ett flertal decennier sedan, men det är ju också det som är grejen.

Alla kör inte hoj för prestandans skull och det är inte mer rätt att t ex värdesätta bra bromsar mer än framflyttade fotpinnar. Vettigare? Tja, men att köra hoj handlar sällan om att ta så kallade rationella beslut.
 
Ett generellt problem med glidare är sittställningen. Det är svårt att fixera kroppen med låren mot tanken. Den bristen gör det svårt att träna manövrering och snabb kurvtagning. Båda dessa moment förutsätter avslappade armar. Att fixera sig i styret skapar lätt en oprices körning.
 
Aldrig kört en Virago, men är det glidare man vill köra (har iofs isåfall missat TS önskan om just en sådan i detta specifika fall ska sägas), så ser jag fortfarande inte vad som skulle vara felet?

Klart det är en jäkla skillnad på en nyare KTM och något som använder teknik som i bästa fall var modern för ett flertal decennier sedan, men det är ju också det som är grejen.

Alla kör inte hoj för prestandans skull och det är inte mer rätt att t ex värdesätta bra bromsar mer än framflyttade fotpinnar. Vettigare? Tja, men att köra hoj handlar sällan om att ta så kallade rationella beslut.

Viragon är kass på att vara glidare med. Jag hade kunnat ha en glidare i garaget också, förutom rejshoj, pendlarhoj, enduro och touringhoj. Viragon är bara fullkomligt utan något som gör den lockande. Jag tycker till och med att gamla risiga hojar med spaghettiramar och slappa bromsar är roligt. Min RD350 var riktigt skoj att köra till exempel.
Viragons enda lockande punkt är priset, och min CBR600F2 kostade mindre än Viragon som just nu står i garaget. :hihi

Men, anledningen att hon faktiskt övningskör på Viragon istället för på till exempel min CBR är att hon är pytteliten och har dåligt självförtroende så hon är livärdd för min CBR dels för att den har för mycket effekt, och dels för att den är för hög. De köpte helt enkelt Viragon för att den är så låg, och fullkomligt oskrämmande så att hon kan jobba upp lite självförtroende innan hon testar en annan hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top