Hur vet jag om mina demonterade hjullager är ok

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Plockade ur hjullagren i min honda cb 500 four, förstörde ett lager(fick värma för att få ut det) men dom andra tre tog jag lös försiktigt och jag kan inte känna något glapp i dom alls, är dom ok att montera igen då, eller hur ska man veta detta egentligen?
Kan somsagt inte känna nåt glapp med händerna
 
Nu vet jag väl inte hur du plockat ur dem, men har du knackat på den inre lagerbanan så kan du lika gärna byta lagren, eftersom att du snedbelastat dem och kan ha skadat dem och ändå kan komma att få byta dem inom kort om du sätter i dem igen.
Lager är inte så värst dyrt, så har du ändå gjort dig omaket att plocka ur dem så kan du lika gärna skaffa nya, så vet du att de håller länge till.
Sedan går det ju utmärkt att känna på hur lagren mår när de sitter kvar i fälgen som framtida tips.
 
Hjullager är förhållandevis billiga så sätt i nya lager istället för att snåla är mitt råd.

Du behöver inte känna ett glapp för att de ska vara dåliga. Jag bytte framhjulslager som lät illa när de balanserades vid däcksbyte. De kändes precis som de nya jag skulle sätta dit.
 
Troligen är det ingen större fara att återmontera.
Men om man skall vara petig så: Om du fått ur dem genom att knacka på inner-ringen av lagret så kan du skapat några mikroskopiska gropar i lagerbanorna där kulorna för över lasten under knackandet, detta kan göra att lagren slits snabbare om du återmonterar dem.
Om du ändå måste köpa/beställa 1st lager så föreslår jag att du lika gärna tar och byter alla fyra, fraktkostnaden blir ju ändå ungefär densamma och då vet du att lagren är ok sedan.
Hjullager brukar ha standardimension så beställ från exempelvis på kullagret.se så har du dem troligen i brevlådan två dagar senare till betydligt bättre pris än originallager.
 
Jag har givetvis inte knackat på innerringen, då hadde dom ju blivit skrot, går att peta mittenröret mellan lagerna åt sidan och sedan knacka ut på yterringarna.
 
Det vet man inte utan dyr utrustning, byt alla. Ingen större kostnad och man vet att dom är bra.:7peta
 
Hur vet man att hjullager som inte är demonterade är ok då? Man kan ju typ inte byta alla hjullager så fort man får chansen bara för att de är billiga.
 
Skulle det vara en "europatourer" så byter man ju. Om inte annat, så i förberedande syfte. Nu är det väl en gammal cb som kommer oftast snurra bara i området så......helt rätt, bara av principen så varför byta nåt som fungerar.

Vet inte men....jag brukar använda fingret som axel, dvs stoppa in fingret i hålet och sen snurra med andra handen på lagret sakta sakta runt framotillbaka. Brukar kännas i fingeraxeln om det är nåt "knaster" eller nåt sånt som inte känns lika hela varvet runt.
 
Jag byter lager varje gång jag byter Däck, har råkat ut för lager haveri en gång.
Lager är billiga även om man köper SKF.
 
Varför ställa en fråga då du inte vill ha svar. Byt lager väldigt enkelt när dom är lösa..
 
Verkade inte vara nåt fel på mina framlager heller så jag lyfte bara bort tätningen(den yttre) och kletade på mer lagerfett. Det var inget kvar knappt i lagerbanan så det var nog på tiden. Blev som nytt kändes det.
 
Aldrig varit på bilprovningen? Först vickar dom på hjulet för att kolla glapp, sen kör dom upp hjulet i varv och lyssnar efter missljud. En gammal skröna. Killen som skulle kolla ett kullager. Tvättade rent det. Satte det på ett finger. Blåste på det med tryckluft för att kolla missljud. Varvade upp det rejält. När det skar gick fingret åt helvete.
 
Om lagren inte glappar och rullar jämnt utan att det känns några ojämnheter i motståndet när du snurrar dom så är dom troligen OK.
Men å andra sidan. Nya lager är inte särskillt dyra och du måste ju i alla fall byta ett lager eftersom det gick sönder.
Jag skulle i den situationen byta alla lager. Du kan ju i vart fall inte köra innan du fått dit alla lager och du måste i alla fall iväg och köpa nya lager (eller beställa) och då är det lika bra att byta alla på en gång.

Kontroll av lagren görs när hjulen sitter på hojen. Plocka inte isär för att kontrollera. Det är bara onödigt.

Min egen tumregel är.
Om jag upptäcker något glapp eller missljud i något hjullager så byter jag samtliga lager på det hjulet. Om man ändå plockat av hjulet och tagit ur lagren så är merarbetet obefintligt och det är inte värt det att försöka spara några hundralappar på att försöka byta bara det lager som felar.
 
Sist jag beställde var det från
https://www.kullager.se/
Snabba och bra.
(För de som inte vet står ett nummer på "sargen" på lagret så man beställer inte efter mc-modell utan efter typ/dimension...)
 
Hur TS väljer att agera är helt upp till TS men jag ser inte att det finns något sätt att kontrollera skicket på ett "icke monterat" kullager, iallafall inte något som fungerar för den normala användaren som skruvar hemma i garaget.

*klipp*Kontroll av lagren görs när hjulen sitter på hojen. Plocka inte isär för att kontrollera. Det är bara onödigt.
*klipp*

Jag har en avvikande uppfattning.
Ett lager som är SÅ dåligt att man märker det när den roterande massan från däck och fälg inverkar, det lagret är katastrofalt dåligt.
Alltså katastrofalt gränsande till "skär, krasch, brinn, död"... :D

Nu kör jag ju förvisso upp till 3000 mil om året och vill ha koll på grejorna men jag skulle aldrig få för mig att häva att jag "kontrollerat" lagren om jag:
1: Kontrollerat ett "löst" lager
2: "känt lite på hjulet"

1: Ett lager i ett mc hjul har (oftast) presspassning på ytterringen.
Ytterringen kommer att komprimeras när lagret monteras.
De skador som eventuellt finns känner man helt enkelt inte när lagret är löst då ytterringen inte är komprimerad.

För egen del kontrollerar jag lager med "fingertopp och yttre fingerled", typ så att jag "spänner" fingertoppen/underkant nagel i lagrets innerring och trycker yttre fingerleden mot lagret kant.
Alltså utsidan på pekfingret.
På så vis får jag alla ojämnheter direkt "in i skelettet" via fingerleden.
Jag garanterar att lager som klassats som OK vid test "av hela hjulet" faller igenom med det här testet.
Det är otroligt hur små skador man kan känna!

Det jag letar efter vid kontroll är inte "glapp", det oroar mig inte, nej, det jag letar efter är "sand".
Tänk fin sand i lagret.
Alltså riktigt fin, så där löjligt finkornig.
Så upplever jag att det känns när ett lager börjar haverera.
Det är inte otroligt att lagret går många 100 mil till efter att de första skadorna börjat komma men hela grejen är att man inte VET.
Jag har vägrat montera "billiga no-name lager" åt en polare för att dom heltenkelt hade känslan av "sand" redan från början. Aldrig känt det i "märkes-lager".

Ja, det är säkert överdrivet, men jag älskar både livet och hojkörning för mycket för att chansa.
Jag vill inte att min sista tanke ska vara "jag borde nog ha bytt det där hjullagret trots allt" när jag glider på asfalten på väg in i ett dödsräcke...
 
beställ SKF-lager på på järnboden eller liknande.... ta med lagren och visa.

dyrt blir det bara när man köper udda dim.

mvh
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top