Vad är det för straff om man kör Tung MC på bara B körkort?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Funkar det verkligen så? Om man har försäkrat sin hoj men inte har körkort och kraschar, då gäller väl inte försäkringen?

Trafikförsäkringen gäller alltid - dvs personskador och den/de som han brakar in i. O det är personskadorna som är dyra. Visst, han blir antagligen återbetalningsskyldig, men det lär han knappast fixa.
 

Ucp

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 1100
Självklart ska du inte köra utan kort eller handledare. Tänk på konsekvenserna om det händer nåt. Och då tänker jag inte på om det händer dig utan någon annan. Det vill du inte ha på axlarna resten av livet.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Trafikförsäkringen gäller alltid - dvs personskador och den/de som han brakar in i. O det är personskadorna som är dyra. Visst, han blir antagligen återbetalningsskyldig, men det lär han knappast fixa.

Ja, alltså.....ingen blir ju lämnad i diket för att självdö. Alla får vård och framför allt, den som blir drabbad(påkörd) får ju ut sin del. Gäller även om föraren skulle vara asfull, utan körkort, vårdslös. Någon ska dock betala kalaset i slutändan och det kravet torde tillfalla i slutändan på den som kört på
Sen, straffskalan(typ fängelse) beroende på vilket sätt du kört skiljer sig.

Det var förmodligen så du menade också med ditt inlägg, men verkar som en del tror att det är fritt fram ändå.....
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Tog mitt kort häromveckan och en tanke som slog mig var att det borde vara möjligt att övningsköra MC på egen hand. I synnerhet om man har stor erfarenhet av framförande av annat fordon tidigare. Visst, en handledare är bra för att ge tips och feedback osv men kan ju inte göra ett enda dugg i en olyckssituation eller tillbud. Det skulle också tillfredsställa suget att komma ut och köra. För egen del hade det varit kanon, men det skulle såklart vara höga krav på tidigare erfarenhet, kanske endast efter risktvåan osv. Liten spekulation bara som dessutom inte skulle hjälpa TS ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tog mitt kort häromveckan och en tanke som slog mig var att det borde vara möjligt att övningsköra MC på egen hand. I synnerhet om man har stor erfarenhet av framförande av annat fordon tidigare. Visst, en handledare är bra för att ge tips och feedback osv men kan ju inte göra ett enda dugg i en olyckssituation eller tillbud. Det skulle också tillfredsställa suget att komma ut och köra. För egen del hade det varit kanon, men det skulle såklart vara höga krav på tidigare erfarenhet, kanske endast efter risktvåan osv. Liten spekulation bara som dessutom inte skulle hjälpa TS ändå.

Du menar såsom det är i UK där man efter att ha tagit kortet som ung får ett T på skylten och har speciella förbehåll?
För att släppa ut folk helt utan utbildning på MC för att träna på egen hand i trafiken är riktigt dumt, man kan inte köra hoj för att man kan köra bil, något som syntes väldigt tydligt i statistiken när de som fick A på köpet fyllde 40 och fick en ålderskris och skaffade hoj, och kraschade i parti och minut.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tog mitt kort häromveckan och en tanke som slog mig var att det borde vara möjligt att övningsköra MC på egen hand. I synnerhet om man har stor erfarenhet av framförande av annat fordon tidigare. Visst, en handledare är bra för att ge tips och feedback osv men kan ju inte göra ett enda dugg i en olyckssituation eller tillbud. Det skulle också tillfredsställa suget att komma ut och köra. För egen del hade det varit kanon, men det skulle såklart vara höga krav på tidigare erfarenhet, kanske endast efter risktvåan osv. Liten spekulation bara som dessutom inte skulle hjälpa TS ändå.


Det är ju precis exakt det som du just har gjort. Fått tillstånd att övningsköra på egen hand. För om du tror din utbildning är slut nu så tror du fel.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Ehh å då är det värt att kanske få vänta ännu lägre pga lite kåda i brallan? Kanske duger som orsak att ge fan i det för mig iaf.

Måste erkänna att jag skulle inte gråta om du torskade. Tycker det verkar skitdumt.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Som du kanske märkt så är detta ingen bra idé:hihi
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Det är ju precis exakt det som du just har gjort. Fått tillstånd att övningsköra på egen hand. För om du tror din utbildning är slut nu så tror du fel.

Medveten om detta, kan lite granna om trafik och sånt serru efter att ha haft B-kort sedan 1988 och anser mig inte fullärd på bil heller...
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Du menar såsom det är i UK där man efter att ha tagit kortet som ung får ett T på skylten och har speciella förbehåll?
För att släppa ut folk helt utan utbildning på MC för att träna på egen hand i trafiken är riktigt dumt, man kan inte köra hoj för att man kan köra bil, något som syntes väldigt tydligt i statistiken när de som fick A på köpet fyllde 40 och fick en ålderskris och skaffade hoj, och kraschade i parti och minut.

Nej, inte helt utan utbildning utan om man kan visa på trafikerfarenhet (tex ett visst antal år B-kort) samt att man kan framföra en hoj utan problem, tex genomförd risk 2 så BORDE man kunna får övningssköra på egen hand, menar bara att handledaren inte bidrar särskilt mycket väl ute i trafiken. Å andra sidan kanske uppvisande av körförmåga är samma sak som en uppkörning så idén faller väl på det :)

Man blir ju inte en fulländad förare över en natt ändå efter uppkörningen som Plast är inne på i sin uppläxning av mig i tråden.

Avslutningsvis, missförstå mig rätt, det var en teoretisk utsvävning utifrån just mina tankar utifrån just min situation (28 års erfarenhet, motocross, EU-moppe, tung lastbil, massor av storstadstrafik osv osv) vilket naturligtvis inte gäller alla. Jag är helt för lagar och hårda krav för ökad trafiksäkerhet :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, inte helt utan utbildning utan om man kan visa på trafikerfarenhet (tex ett visst antal år B-kort) samt att man kan framföra en hoj utan problem, tex genomförd risk 2 så BORDE man kunna får övningssköra på egen hand, menar bara att handledaren inte bidrar särskilt mycket väl ute i trafiken. Å andra sidan kanske uppvisande av körförmåga är samma sak som en uppkörning så idén faller väl på det :)

Man blir ju inte en fulländad förare över en natt ändå efter uppkörningen som Plast är inne på i sin uppläxning av mig i tråden.

Avslutningsvis, missförstå mig rätt, det var en teoretisk utsvävning utifrån just mina tankar utifrån just min situation (28 års erfarenhet, motocross, EU-moppe, tung lastbil, massor av storstadstrafik osv osv) vilket naturligtvis inte gäller alla. Jag är helt för lagar och hårda krav för ökad trafiksäkerhet :)

Men, det är ju i princip så det är redan. Att man fått kortet innebär i princip att man är tillräckligt kapabel för att inte vara en direkt livsfara för sig själv på hojen. Vill man lära sig köra ordentligt får man vidareutbilda sig.
R2 har inte direkt några examinerande steg, och många av de som jag gjorde min med hade varit direkt livsfarliga pga bristande teknik om de övningskörde på egen hand. Då får man ha någon form av examinerande prov för att bevisa att man kan köra säkert på egen hand, och då är vi ju redan inne på ett körprov, och ett sånt har vi ju redan.
Och jag tycker att kraven på körprovet är så lågt lagda redan att det inte direkt behövs ytterligare ett körprov light.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det här väcker frågor hos mig. Om mc är skattad och försäkrad är det väl trafikförsäkringen i det försäkringsbolaget som får betala, dvs övriga försäkringstagare i samma bolag drabbas. Rätt eller fel? TFF går väl in som tvingande trafikförsäkring när det gäller ett påställt, möjligen skattat fordon, (om skatten ännu inte betalats vill säga, viss frist till förfallodag finns ju), utan gällande trafikförsäkring. Dvs alla som nödgats betala till TFF och ev vi som skattebetalare. Eller har försäkringsbolagen och TFF samröre på ett sätt åtminstone jag är okunnig om?

Till den körpilske trådstararen då... Jag avhåller mig, pga av egen CV i ämnet olovlig körning i sparsamt trafikerad landsbygd, från att vifta alltför vidlyftigt med pekpinnen. Du bör dock, som nog redan påpekats, ha i minne att misstaget behöver inte vara ditt, det blir ändå jobbigt eller t o m förödande vid olycka.Dessutom är du drygt 10 år äldre än jag var under mina utslag av pubertal avsaknad av impulskontroll.

Jo. Trafikförsäkringen gäller alltid. Dock är det så att om man kört utan körkort så har försäkringsbolaget rätt att kräva tillbaka pengarna. Dvs den som kört utan körkort kan bli skyldig att betala rejält mycket pengar för att rehabilitera en skadad person. Och vårddygn är inte direkt billigt. Jag tror inte att det är vanligt att dom gör det. Det är enklare att bara lägga ut pengarna på alla andra försäkringstagare men i en del fall händer det att dom kräver tillbaka pengarna.

Och det är vanligen så mycket pengar att man kommer att sitta en stor del av resten av livet på existensminimum och då har man ju tyvärr ekonomiskt sabbat en stor del av livet. För då blir det inga motorcyklar eller fina bilar. Det ingår inte i existensminimum. En bostadsrätt eller liknande är också att glömma eftersom det inte kommer att gå att få ett lån eftersom sådana saker alltid hamnar hos inkasso och kronofogde då det är så mycket pengar att i stort sett ingen har råd att betala det.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nej, inte helt utan utbildning utan om man kan visa på trafikerfarenhet (tex ett visst antal år B-kort) samt att man kan framföra en hoj utan problem, tex genomförd risk 2 så BORDE man kunna får övningssköra på egen hand, menar bara att handledaren inte bidrar särskilt mycket väl ute i trafiken. Å andra sidan kanske uppvisande av körförmåga är samma sak som en uppkörning så idén faller väl på det :)

Man blir ju inte en fulländad förare över en natt ändå efter uppkörningen som Plast är inne på i sin uppläxning av mig i tråden.

Avslutningsvis, missförstå mig rätt, det var en teoretisk utsvävning utifrån just mina tankar utifrån just min situation (28 års erfarenhet, motocross, EU-moppe, tung lastbil, massor av storstadstrafik osv osv) vilket naturligtvis inte gäller alla. Jag är helt för lagar och hårda krav för ökad trafiksäkerhet :)

Jag menade det inte lika hårt som det lät :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nej, inte helt utan utbildning utan om man kan visa på trafikerfarenhet (tex ett visst antal år B-kort) samt att man kan framföra en hoj utan problem, tex genomförd risk 2 så BORDE man kunna får övningssköra på egen hand, menar bara att handledaren inte bidrar särskilt mycket väl ute i trafiken. Å andra sidan kanske uppvisande av körförmåga är samma sak som en uppkörning så idén faller väl på det :)

Man blir ju inte en fulländad förare över en natt ändå efter uppkörningen som Plast är inne på i sin uppläxning av mig i tråden.

Avslutningsvis, missförstå mig rätt, det var en teoretisk utsvävning utifrån just mina tankar utifrån just min situation (28 års erfarenhet, motocross, EU-moppe, tung lastbil, massor av storstadstrafik osv osv) vilket naturligtvis inte gäller alla. Jag är helt för lagar och hårda krav för ökad trafiksäkerhet :)
B-Kort är bortsett från viss trafikovana man skaffar sig inte mycket värt när det gäller att köra hoj.
Det mesta av motoriska färdigheter och överlevnadskunskaper man behöver på en tvåhjuling lyser med sin frånvaro även med rätt långvarigt innehav av ett B-kort.

Det finns viss anledning till att man inom t.ex flyg inte bara får sätta sig i ett flermotorigt flygplan med ett sportflygarcert och ett gäng timmar i en 1-motorig Cessna, i byxbaken. Eller varför inte en helikopter som är väsensskild från bevingade flygfarkoster. Inte helt olikt skillnaderna mellan bil och mc.

Det att köra hoj har gemensamt med bilkörning är plats och omgivning. Inte mycket annat.
Man placerar sig inte på samma sätt, inte heller är man tvungen att i bil alltid tänka åt alla andra också. :fakta Inte heller brukar bilar välta, low- eller highsida om man är eller tvingas vara lite oförsiktig med gasen. Det mesta av erfarenhet från bil är inte mycket värd.

Som så många andra redan så väl sagt det: När du har fått ditt körkort så har du fått möjlighet att övningsköra själv.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo. Trafikförsäkringen gäller alltid. Dock är det så att om man kört utan körkort så har försäkringsbolaget rätt att kräva tillbaka pengarna. Dvs den som kört utan körkort kan bli skyldig att betala rejält mycket pengar för att rehabilitera en skadad person. Och vårddygn är inte direkt billigt. Jag tror inte att det är vanligt att dom gör det. Det är enklare att bara lägga ut pengarna på alla andra försäkringstagare men i en del fall händer det att dom kräver tillbaka pengarna.

Alltid? Måste väl vara ett registrerat och påställt fordon för att trafikförs skall gälla. Dvs påställningen är avgörande. Utan den är det bara en hög metall som inte har på vägen att göra. Sedan finns det antingen en trafikförsäkring tecknad i ett av många försäkringsbolag eller försäkras fordonet tvingande av TFF. Givetvis till ett högt pris, som det skall vara. (Förutsatt att man nu eliminerat de administrativa fallgroparna vid t ex ägarbyte/folk slutar klanta sig).

Pratar vi förbi varandra? Jag tror det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltid? Måste väl vara ett registrerat och påställt fordon för att trafikförs skall gälla. Dvs påställningen är avgörande. Utan den är det bara en hög metall som inte har på vägen att göra. Sedan finns det antingen en trafikförsäkring tecknad i ett av många försäkringsbolag eller försäkras fordonet tvingande av TFF. Givetvis till ett högt pris, som det skall vara. (Förutsatt att man nu eliminerat de administrativa fallgroparna vid t ex ägarbyte/folk slutar klanta sig).

Pratar vi förbi varandra? Jag tror det.

https://www.tff.se/sv/Skada/Agarregress/
Det ser ju ut som om pengar kan betalas ut från TFF för avställda/oregistrerade fordon iaf... Och då kan TFF inte begära in pengar från föraren.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
https://www.tff.se/sv/Skada/Agarregress/
Det ser ju ut som om pengar kan betalas ut från TFF för avställda/oregistrerade fordon iaf... Och då kan TFF inte begära in pengar från föraren.

Bra info.

Hm, "självrisken" är alltså jämförelsevis fördelaktig om än inte "premien" är det.

Undrar om de klämmer ägaren på den avgiften om föraren råkar vara någon som olovligt tillgripit fordonet och råkat ut för/orsakat olycka utan ägarens vetskap, dvs tjuv på avställd bil/mc.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tänk om alla skulle vara lika måna om sina skattepengar som används väldigt frikostigt, så som de är gentemot folk som eventuellt skulle kunna riskera en ökad kostnad på en försäkringspremie.

Utopi, I know, men åh så trevligt det skulle ha varit.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top