Vi som ska skaffa KTM SMC R 690 -16

rookielart

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha WR125X
Tjena! Tänkte starta en tråd för alla oss som har bokat fast oss en Kåtte till våren 2016!

Har ni några planer för hojen?`

Kör ni på A2 eller A?

Här kan allt som är relaterat med 690 SMC's diskuteras!


Jag har självklart fått en reserverad till mig själv, som då ska komma nu till vintern. Kommer köra den på A2 (35kW) eftersom att jag fyller arton nu i vinter och vill köra lagligt utan att riskera mitt liv alltför mycket. Nu väntar jag ivrigt fastän det är ca 9 månader kvar tills man har tagit körkortet och sitter på hojen!

Det enda jag har tänkt göra med den är att sätta på ett fullt Akrapovic-system, sätta på ett annat luftfilter och såklart mappa om den. :)
 
Haha! Är polisen verkligen SÅ petig? Där jag bor så har poliserna inte brytt sig om slip ons, avgassystem m.m...

Om poliser är petiga eller inte vet jag förstås inte men...om de slår upp fordonsdata och ser att den skall vara strypt till motsvarande 0,2 kW/kg och du stöter på BG eller någon annan motorcykelintresserad polis så begriper de på stört att det lurar en hund i vassen.

Givet att man vill ha en hoj så maxad som möjligt för A2 så har t.ex du monterat en "strypningssats" för din hoj till A2 så innebär all ytterligare modifiering(alltså meningsfull sådan) att du som en avlöning passerar 0,2 kW/kg. Någon av MC-tidningarna testade slip-on system för A2 lämpliga hojar....inte en enda extra liten pålle någonstans blev det...t.o.m lägre effekt i vissa fall. Dyrt buller.

Det kan vara så att inte polisen är ditt största problem utan ev. ditt försäkringsbolag om något skulle hända.

Hur som helst...med Acra och "vanlig" mappning så blir det om du åker dit, olovlig körning med allt vad det innebär. Fast man ju förstås ställa den i bänken med Acra och allt och försöka göra den så körbar som möjligt utan att passera 0,2 kW/kg.
 
Last edited:
Om poliser är petiga eller inte vet jag förstås inte men...om de slår upp fordonsdata och ser att den skall vara strypt till motsvarande 0,2 kW/kg och du stöter på BG eller någon annan motorcykelintresserad polis så begriper de på stört att det lurar en hund i vassen.

Givet att man vill ha en hoj så maxad som möjligt för A2 så har t.ex du monterat en "strypningssats" för din hoj till A2 så innebär all ytterligare modifiering(alltså meningsfull sådan) att du som en avlöning passerar 0,2 kW/kg. Någon av MC-tidningarna testade slip-on system för A2 lämpliga hojar....inte en enda extra liten pålle någonstans blev det...t.o.m lägre effekt i vissa fall. Dyrt buller.

Det kan vara så att inte polisen är ditt största problem utan ev. ditt försäkringsbolag om något skulle hända.

Hur som helst...med Acra och "vanlig" mappning så blir det om du åker dit, olovlig körning med allt vad det innebär. Fast man ju förstås ställa den i bänken med Acra och allt och försöka göra den så körbar som möjligt utan att passera 0,2 kW/kg.

Lite offtopic, men brukar inte effekt vara mätt på veven, motor (eller vad man säger) i papperna? Men i bänken är det väl effekt på bakhjulet som mäts? Med tanke på att det är 8-12% diff (har jag hört) mellan motor o hjul, så är det väl mycket möjligt att med akra o mapp ändå håller sig inom 0,2 kw/kg? att det skulle bli 15-20% effektökningar med luft, mapp & akra låter mycket..
 
TS: Värt att tänka på är att du inte får köra hojen med 35kW på grund av dess låga vikt.
Ifall du ska köra med A2 så kommer du hamna närmare 25kW.
 
Lite offtopic, men brukar inte effekt vara mätt på veven, motor (eller vad man säger) i papperna? Men i bänken är det väl effekt på bakhjulet som mäts? Med tanke på att det är 8-12% diff (har jag hört) mellan motor o hjul, så är det väl mycket möjligt att med akra o mapp ändå håller sig inom 0,2 kw/kg? att det skulle bli 15-20% effektökningar med luft, mapp & akra låter mycket..

Oavsett hur man mäter...och jag är rätt säker att KTM har endera en "färdig" metod att räkna om mellan effekt på bakhjul och vevaxeleffekt eller har referensvärden tillgängliga, så har du inga marginaler bara för att det är mätt på bakhjulet i bänk. En ökning på bakhjulet är en ökning på vevaxeln och...hoppla för många pållar helt plötsligt.

Hur som helst...det är mig veterligen i registreringsbeviset angiven effekt som gäller...och det är vevaxeleffekt om jag inte missminner mig alldeles. Och för den angivna/avgivna effekten får du ut något antal mindre kw på bakhjulet...och du kan inte använda den effektförlusten för att "trimma/bänka" upp till angiven effekt mätt på bakhjulet. Den är liksom intecknad redan.

Detta underliga letande efter kryphål...och de dyker alltid? upp i inlägg om A2?
 
Suck....

Skall man läsa regelboken så skall MC vara exakt i det skick som den är typcertifierad för. Alla modifikationer är förbjudna oavsett om de höjer/sänker effekten, ändrar vikten osv.

Sen är det väl ingen polis i verkligheten som bryr sig men skulle man bli stannad och de har anledning att kolla så är du rökt oavsett vad du gjort. MC är inte som i typbesiktigat skick och då har du inte körkort för att få framföra den. Således olovlig körning....

Men jag hade inte bekymrat mig för polisen utan mer försäkringsbolaget. Är du i A2 ålder och skrotar, cykeln bärgas till närmaste aukt verkstad och vid skadebesiktningen så undrar fbolaget om cykeln är strypt och verkstaden svarar nej. Då kommer fbolaget att nedsätta din ersättning för vagnskada.

Så kör du A2, skippa helförsäkring och kör med cykeln så att den exteriört ser original ut således inget helsystem och skippa saker som gör polisen upprörd typ slanga i badshorts kring torget....
 
Så lite i trådens orginella riktning (? eller?)
Blir 2016 års modell oförändrad jämtmot 2014-15? De har ju haft nuvarande duke sen 2013?
Så SMC-R borde ju få något år till i samma skepnad?
 
nyheten från ktm e la husqvarna hojen väl å den skulle la va en "carbon copy" på de nuvarande ktmarna väl? så jag tror inte att ktm kommer med en ny ktm smc till 2016.
 
Så lite i trådens orginella riktning (? eller?)
Blir 2016 års modell oförändrad jämtmot 2014-15? De har ju haft nuvarande duke sen 2013?
Så SMC-R borde ju få något år till i samma skepnad?
Ursäkta mig men...
Jag kan inte riktigt låta bli att undra vad som är så originellt med den här tråden och dess inriktning?
 
Last edited:
Kortfattat svar. Handlade väl lite mindre om A vs A2 reggningar och dess tekniska spec.
Och lite mer om 2016 års modell av hojjen?
Vem som ska köpa en?
Om de ska köra a eller a2?
Vad de vill ha för mods / ska ha för mods?

Tyckte tråden hade spårat lite (jämtmot vad trådskaparen skrev i första inlägget)
Var inte meningen att trampa någon på tårna :krama, men det verkar inte vara vidare svårt i dessa tider. :fyllisar
 
Men jag hade inte bekymrat mig för polisen utan mer försäkringsbolaget. Är du i A2 ålder och skrotar, cykeln bärgas till närmaste aukt verkstad och vid skadebesiktningen så undrar fbolaget om cykeln är strypt och verkstaden svarar nej. Då kommer fbolaget att nedsätta din ersättning för vagnskada.
Jag var faktiskt med om en sån här trafikolycka för bara tre veckor sedan med min ostrypta a2 hoj och blev själv lite fundersam över konsekvenserna:va Speciellt med tanke på hur olycksplatsen såg ut.. hehe

Polisen eller räddningstjänsten hade inget som helst intresse av hojen (som var något mosig) utan ställde den bara på närmsta gräsfläck och sa att jag kunde hämta den när jag kunde.

Men det som förvånar mig mest var försäkringsbolaget. Jag ska ha komplett utrustning när jag kör enligt överenskommelse. Körde dock med vanliga skor och jeans som blev totalförstörda trots det var det inga problem med försäkringsbolaget och jag fick ersättning för allt.

Sen kan ju jag ha haft väldigt tur med myndigheterna och försäkringsbolag, så citera inte mig när du kör i.
 
Last edited:
Kortfattat svar. Handlade väl lite mindre om A vs A2 reggningar och dess tekniska spec.
Och lite mer om 2016 års modell av hojjen?
Vem som ska köpa en?
Om de ska köra a eller a2?
Vad de vill ha för mods / ska ha för mods?

Tyckte tråden hade spårat lite (jämtmot vad trådskaparen skrev i första inlägget)
Var inte meningen att trampa någon på tårna :krama, men det verkar inte vara vidare svårt i dessa tider. :fyllisar
Visst har den spårat ur...men den rälsen lades ut redan i trådstarten av ingen mindre än TS. :fakta
 
Någon som vet om det blir några nyheter på 2016?

Det bör ju bli ett färg byte, då dom kört 2 års intervaller tidigare. Dom har kört i stort sett samma modell i 8 år nu om man tänker på själva designen, så känns som det är dags att jobba lite på den fronten enligt mig.
 
TS: Värt att tänka på är att du inte får köra hojen med 35kW på grund av dess låga vikt.
Ifall du ska köra med A2 så kommer du hamna närmare 25kW.

Är det inte dispens till 2018 för lågviktarna, dvs max 35kW men får gå över 0,2kW/kg?
Eller var det att de (=KTM690) var godkända för uppkörning för A-kort (med fulleffekt) till 2018?
Trots för låg vikt.
Var nog det senare....
 
Last edited:
Om poliser är petiga eller inte vet jag förstås inte men...om de slår upp fordonsdata och ser att den skall vara strypt till motsvarande 0,2 kW/kg och du stöter på BG eller någon annan motorcykelintresserad polis så begriper de på stört att det lurar en hund i vassen.

Givet att man vill ha en hoj så maxad som möjligt för A2 så har t.ex du monterat en "strypningssats" för din hoj till A2 så innebär all ytterligare modifiering(alltså meningsfull sådan) att du som en avlöning passerar 0,2 kW/kg. Någon av MC-tidningarna testade slip-on system för A2 lämpliga hojar....inte en enda extra liten pålle någonstans blev det...t.o.m lägre effekt i vissa fall. Dyrt buller.

Det kan vara så att inte polisen är ditt största problem utan ev. ditt försäkringsbolag om något skulle hända.

Hur som helst...med Acra och "vanlig" mappning så blir det om du åker dit, olovlig körning med allt vad det innebär. Fast man ju förstås ställa den i bänken med Acra och allt och försöka göra den så körbar som möjligt utan att passera 0,2 kW/kg.

Ah jag förstår, jag kör nog på ett Akra slip on och luftfilter istället. Undrar om luftfilter kan öka motoreffekten på något vis?
Jag nöjer mig med 32kW på ktmen, går ju trotsallt från 11kW till 32 :rock

- - - Updated - - -

TS: Värt att tänka på är att du inte får köra hojen med 35kW på grund av dess låga vikt.
Ifall du ska köra med A2 så kommer du hamna närmare 25kW.

Man hamnar på ca 32kW :)
 
behöver dock mer toppeffekt för att den ska vara äkta gathoj. Mena den e ju kul å allt men vrider man på rullen så tänker man: snart så skjuter det på. Men nä, då har man redan nått varvstoppet å det e dags för nästa växel. Men satans va rolig den e, bara den hade 3k varv mer så hade jag varit nöjd :P
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top