KTM 1290 Super Adventure

Någon som kopplat till en GPS?
Tänkte köpa en TomTom Rider.
Men var kopplar jag på strömmen? :va
 
Någon som kopplat till en GPS?
Tänkte köpa en TomTom Rider.
Men var kopplar jag på strömmen? :va
Har inte gjort det själv men vet att det finns två kablar att koppla på i lamphuset som ska heta typ acc1 och acc2 och en av dem ska vara lämplig till gps
 
Jag har upptäckt att orginalväskorna är lite svåra att få dit
Jag har lagt distanser och fått upp pakethållaren lite och
nu är det enklare att få dit väskorna
 
vibrerar gör det allt lite men inget jag störs av än så länge.Är det någon som har testat
acc1 elr acc2 kablen till GPS:en.Jag är på gång att ge GPS:en lite ström?:banana
 
Tror att det var acc1 jag använde (bryter spänningen när tändningen slås av), kolla med spänningsprovaren.
 
Är ni fortfarande nöjd med era hojar?
Är grymt sugen på att byta till en 1290. Står mellan den och r1200gsa, men tycker den se så sjukt gubbig ut. Har själv en mt 09 tracer nu, men tycker den inte är riktigt lämpad för touring med tjejen på och al lpackning på.
Hur är 1290 med en passagerare på och full packning? Fortfarande lätt körd och smidig?

tacksam för svar/ Jonny
 
Är ni fortfarande nöjd med era hojar?
Är grymt sugen på att byta till en 1290. Står mellan den och r1200gsa, men tycker den se så sjukt gubbig ut. Har själv en mt 09 tracer nu, men tycker den inte är riktigt lämpad för touring med tjejen på och al lpackning på.
Hur är 1290 med en passagerare på och full packning? Fortfarande lätt körd och smidig?

tacksam för svar/ Jonny
Kom precis hem från en veckas semester utan hojen och satte mig och körde... Skulle kört 3 mil men det blev 10 istället ;) två polare kör tracer och det är en grym hoj med, men med passagerare är 1290n överlägsen... Däremot borde ni verkligen provköra den tillsammans ordentligt innan för den vibrerar en del och sadeln är ganska hård... Min tjej föredrar en 13 år gammal varadero framför min 1290 =p
 
Kom precis hem från en veckas semester utan hojen och satte mig och körde... Skulle kört 3 mil men det blev 10 istället ;) två polare kör tracer och det är en grym hoj med, men med passagerare är 1290n överlägsen... Däremot borde ni verkligen provköra den tillsammans ordentligt innan för den vibrerar en del och sadeln är ganska hård... Min tjej föredrar en 13 år gammal varadero framför min 1290 =p

Haha de brukar bli lätt så :-) Jo tracern är grymt fin, haft nu i 2 månader och kört nästan 1000mil. Men den är som sagt inte så lämplig med mig, tjejen och all packning. Och framför att vill man ha nånting som funkar bättre på all vägarbete som finna här i sverige, sjukt med all grus och sten. Sen börjar den bli lite slö :-) Okey är de mycket? Min har ju också ganska kraftiga vibrationer men man har blivit van. Jo sadeln brukar ju vara dålig på nästan alla hojar, men som tur är finns de fina eftermarknads sadlar. Läste i ett test i motorad tror jag de var, att hojen med packväskor börjar vobbla i 150 och över. Stämmer det?
 
Haha de brukar bli lätt så :-) Jo tracern är grymt fin, haft nu i 2 månader och kört nästan 1000mil. Men den är som sagt inte så lämplig med mig, tjejen och all packning. Och framför att vill man ha nånting som funkar bättre på all vägarbete som finna här i sverige, sjukt med all grus och sten. Sen börjar den bli lite slö :-) Okey är de mycket? Min har ju också ganska kraftiga vibrationer men man har blivit van. Jo sadeln brukar ju vara dålig på nästan alla hojar, men som tur är finns de fina eftermarknads sadlar. Läste i ett test i motorad tror jag de var, att hojen med packväskor börjar vobbla i 150 och över. Stämmer det?
När man kommer från honda så är det mycket vibrationer men jag har absolut inga problem med det och inte heller de flesta som åkt med. När det kommer till instabilitet i hastigheter över 150 så är jag nog fel att fråga kör sällan så fort någon längre sträcka... Däremot är låsen till originalväskorna helt värdelösa och det ända som egentligen är bra med dem är att fästena är så diskreta när väskorna är av. Vilket var det viktigaste för mig. Kör mest utan eller med bara topbox för att bli lite smidigare i köer och för att det ser så otroligt mycket bättre ut ? men tycker du att tracern är för liten för två och lite för klen så är det ju bara 1x90 från ktm, multistrada och och nya bmwn s1000xr du kan välja på och de två sistnämnda är nog inte bättre än tracern på grus...
 
Det är noga att man smörjer låsen på väskorna
Min 1190 svajade i 150 Min 1290 går rakt upp till 180
högre har jag inte provat med väskor
Jag tror det beror på skillnaden i fjädring
Har man rund hattask där bak kan det bli vindväxlingar
i höga farter
 
Jag kör med Touratech's KTM-lådor och har kanske varit uppe i 180-190 utan problem.
Det med drybag på kutsen men utan passagerare.
Den ormar lite vid hastigt gasavslag kände jag, men inget vobbel.
Inga problem med passagerare över 200 heller... :)
Den är hur stabil som helst.
Sjukt egentligen hur bra den är både i låga farter och höga.

Det enda jag har problem med är att få till rutan. :(
Tycker det är mycket turbulens.
Någon som provat annan ruta?
 
Vad hade ni gjort: köpt nu en 2015 eller vänta och boka en 2016?

Jag har samma undringar, hur mycket sämre andrahandsvärde är det på en -15 mot en -16 om fem år, med samma miltal ?
Antar att det inte kommer några nyheter till nästa år , vad tror Ni
 
Jag har samma undringar, hur mycket sämre andrahandsvärde är det på en -15 mot en -16 om fem år, med samma miltal ?
Antar att det inte kommer några nyheter till nästa år , vad tror Ni

Jag skulle tro ca 10 000kr om man kollar på 1190:ins priser. Nu är ju 1290:in lite dyrare, så kanske strax över 10k. Det kommer nog inga nyheter, färgen kommer vara densamma. Ktm brukar ju köra samma färg i 2 år iaf.
Dock fixar dom ju små grejer på hojen, som alla 1190-2014 fick ju ett riktigt sidostöd istället för det som 2013 har med sne stödplatta. ((Behöver du mer info om stödet och det problemet så är det bara pm:a Mario och hälsa från mig:tummenupp:D ))
 
Hmm, tydligen blir jag av med min sporthoj och börjar fundera på om inte en SA kunde pryda sin plats i mitt garage ändå? :)

Är det någon av Er som kört SH tidigare och gått över till SA? Upplevd skillnad mellan 1190 Adv och 1290 SA? För seriöst grussmisk har jag en 690 Enduro i garaget, vad jag är ute efter är en riktigt skojig milslukare på halvtaskig asfaltväg med mycket umph ut ur kurvorna, men som inte protesterar allt för mycket om man till äventyrs skulle hamna på grusväg.

Vad tror Ni? Är det 1290 som gäller eller ska jag snegla åt något annat håll?
 
Hmm, tydligen blir jag av med min sporthoj och börjar fundera på om inte en SA kunde pryda sin plats i mitt garage ändå? :)

Är det någon av Er som kört SH tidigare och gått över till SA? Upplevd skillnad mellan 1190 Adv och 1290 SA? För seriöst grussmisk har jag en 690 Enduro i garaget, vad jag är ute efter är en riktigt skojig milslukare på halvtaskig asfaltväg med mycket umph ut ur kurvorna, men som inte protesterar allt för mycket om man till äventyrs skulle hamna på grusväg.

Vad tror Ni? Är det 1290 som gäller eller ska jag snegla åt något annat håll?

Motorn i både 1190 och 1290 är ju minst sagt skön. När jag provkörde 1290in så hade jag inte kört 1190 på 1 år ca, så märkte inte skillnaden på motorn. Men man kände igen det härliga vridet och den härliga känslan som ktm har:) Jag provkörde en 1290 i våras och gilla den skarpt. Skönt med farthållare med på 1290in.

Jag tycker ktm drar längsta strået i denna klassen iaf om man vill ha en liten sportigare maskin. Hade man haft 50-60k mer, så hade ju multistradan vunnit. Men prisskillnaden är ju minst sagt enorm...

Jag har kört 1200 gs-13 och 1200 super tenéré-13. Men dom känns inte lika sportiga som ktm:en.

Det bästa är väl att försöka provköra en och se om du får feeling!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top