Momentnyckel (ja, jag vet..). Begagnat?

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Förbannat svårt att hitta en prisvärd momentnyckel (eller två st rättare sagt då vissa muttrar ska vara 10nm och vissa 40 eller 80 nm..).

Hittade en annons med begagnade saker från en verkstad, mailade snubben och frågade och..

Han påstår sig ha en " Kamasa Tools 1/2 ", No 3781
0 - 280 Nm." som han vill ha runt en tusenlapp för.

Men inte fanken kan det finnas nån sån? Låter ju "rätt" konstigt, och nån kamasa med no 3781 kan jag inte googla mig till någonstans. Funkar det annars att köpa begagnade momentnycklar eller kan de vara paj då?

även om du hittar en skulle jag inte dra en 10nm skruv med en 0-280nm momentnyckel i.a.f, känns som felmarginalen blir på tok för stor

Ja du lär ju ha helt rätt. Lutar åt att det får bli Biltema 4–20 NM och 20-100 NM eller 20-210 NM ...

Blev faktiskt att jag beställde Teng Tools - nycklar då jag läst bra recensioner om dem och de kommer med kalibreringsintyg. (och är inte dyrare än Biltema). Måste dock fixa en adapter från 3/8" till 1/4" och 1/2" som mina hylsor är..

http://www.laitis.se/verktyg/handverktyg/momentnycklar.html

Teng Tools Momentnyckel 1/4" 1492 AG-E

Teng Tools Momentnyckel 3/8" 3892 AG-E3

Jag märkte att många muttrar ska dras med 10nm och hjulaxlarna med 40nm resp 80nm så detta täcker mina behov bra. Ska se om jag inte kan testa nycklarna någonstans eller hemma med vikter så kan jag kanske återkomma med hur exakta de verkar vara. Jag har läst mycket om att handhavandefel och smuts/rost/skit i gängen kan påverka mer än nyckelns exakthet så det skulle jag vilja lära mig mer om, hur gör man rent en gäng och vad ska den smörjas/fettas med (om något)? Köpte Loctite 243 för gänglåsning. Ska den användas bara för bromsoken eller även för hjulaxelmuttrarna?

Blev faktiskt att jag beställde Teng Tools - nycklar då jag läst bra recensioner om dem och de kommer med kalibreringsintyg. (och är inte dyrare än Biltema). Måste dock fixa en adapter från 3/8" till 1/4" och 1/2" som mina hylsor är..

http://www.laitis.se/verktyg/handverktyg/momentnycklar.html

Teng Tools Momentnyckel 1/4" 1492 AG-E

Teng Tools Momentnyckel 3/8" 3892 AG-E3

Jag märkte att många muttrar ska dras med 10nm och hjulaxlarna med 40nm resp 80nm så detta täcker mina behov bra. Ska se om jag inte kan testa nycklarna någonstans eller hemma med vikter så kan jag kanske återkomma med hur exakta de verkar vara. Jag har läst mycket om att handhavandefel och smuts/rost/skit i gängen kan påverka mer än nyckelns exakthet så det skulle jag vilja lära mig mer om, hur gör man rent en gäng och vad ska den smörjas/fettas med (om något)? Köpte Loctite 243 för gänglåsning. Ska den användas bara för bromsoken eller även för hjulaxelmuttrarna?

Jag använder själv gänglåsning på nästan alla skruv jag tagit loss om dem inte har en egen låsning. (trådlåst eller saxpinne) Men din hjulaxelbult har väl en saxpinne? Isf ser jag ingen anledning till att låsa med gänglåsning också. Men har den inte det så skadar det aldrig med lite loctite tycker jag.

Last edited:
Ja på en MC kan det inte vara mkt som dras över 100nm? Svänghjulet möjligtvis. Så det är väl beroende på hur ofta man klyver en motor om man behöver en nyckel som klarar nå mycket mer än 100nm.

Nä precis, mitt mekande kommer nog inte inkludera demontering av motor på en rätt lång tid framöver. Däremot vill jag kunna skruva hjul, bromsar, styre etc etc.. mest som behövs för normal service, moddning och slitage.

...och för det har jag inte sett några moment som ligger över 100nm faktiskt. Just nu var det högsta momentet jag såg just hjulaxeln för bakhjulet på 80nm.

...Ska se om jag inte kan testa nycklarna någonstans eller hemma med vikter så kan jag kanske återkomma med hur exakta de verkar vara...
Det går inte att köpa sig fri. :( ALLA momentnycklar behöver kalibreras då och då.
Kalibrera den helst i det området du skall använda den i (i ditt fall vid 60 Nm).

Last edited:
Det går inte att köpa sig fri. :( ALLA momentnycklar behöver kalibreras då och då.
Kalibrera den helst i det området du skall använda den i (i ditt fall vid 60 Nm).

Har läst det på så många ställen! Men det som ingen nästan säger är HUR man kalibrerar dem och VAR :) Det jag har läst är att det är jättedyrt ofta att kalibrera dem..?

Om de nu är kalibrerade från fabrik så bör de ju vara okej att använda från start iaf. Sen får man ju ha en del vett i skallen och inte dra för kung och fosterland om det inte knäpper antar jag!

Själv tillhör jag skolan som kör mest på känsla (Ja lite om jag skulle skruva ihop en motor men). Och jag kör i regel så litet skaft som möjligt. Man behöver alltså kanske inte använda 1/2" skaftet till M6 t.ex.
Tycker det är lättare att få en känsla då. Men det är ju rätt långt ifrån ett idiotsäkert framförande.
Helt ärligt har ju egentligen inte en aning om jag drar nära rätt moment utan kör på sunt förnuft. Skulle gissa att man i regel drar för hårt dock.

Glöm inte att ALLTID nollställa när du är klar med den, annars så tappar fjädrarna spänst, och den visar fel.

Har läst det på så många ställen! Men det som ingen nästan säger är HUR man kalibrerar dem och VAR :)...
VAR: Den är enkel att svara på: I ditt garage.
HUR: Köp hantelvikter (de har en tolerans på +1,5%), gör en slinga genom hålet på hantelvikten/erna (jag brukar använda elkabel), fäst fyrkanten på momentnyckeln i skruvstycket, häng slingan på strecket på handtaget, mät avståndet från centrum på fyrkanten till strecket, räkna, justera.

Då det gäller hur skruven/muttern ska behandlas, är det allra vanligast att angivet värde är för osmorda, rena gängor. Avvikelser från det bör stå angivet i verkstadshandboken.

iaf biltemas stora momentskaft har kalibreringscert med, inte från SWEDAC kanske, men bättre än inget... :)

Jag är jävlig trött på momentnycklar, jag gillar dom inte och dom gillar inte mig. Eftersom jag är en petig jävel och råkade ha en gravyrmaskin så graverade jag in momenten på varje mutter jag lossade på mc:n. Allt vände när jag köpte en bil och skulle byta olja, oljepluggen satt så illa till så att använda momentnyckel var bara att glömma, jag ringde en polare som varit chefsmekaniker på BMW och bad honom serva bilen. Inga problem, det var 3 år sedan, allt har funkat klockrent. Förra året skulle jag serva själv, lite mer påläst nu. Hissar upp bilen, in med pallbockar och kollar var oljefiltret sitter, det sitter jävligt illa så jag inser att jag aldrig kommer orka dra loss det för hand (typ mc-filter, trångt är bara förnamnet) så jag åker till och köper en filteravdragare. Väl tillbaka i garaget och under bilen så känner jag lite på filtret och kan faktiskt skruva av det för hand. Jag blir upprörd och rusar upp i lägenheten och ringer "chefsmekanikern" som lugnt frågar om allt har hållit tätt i 2 år?

Vad vill jag egentligen säga: Den som köper min mc:n, när jag väl säljer den, kommer bli ofattbart nöjd, ifall han eller hon äger en en momentnyckel.

Momentnyckel har man till småskruvar.
Så en från 10 och upp funkar kanon.
Jag har Biltemas 19-110.

280 Nm använder du aldrig.
Kanske på muttern fram på vevaxeln till BMW M10 motorn som ska dras med 410Nm.
Men den drar man bara med dragskaft och ett rör man hänger i.

Bil5emas momentnycklar är så otroligt värdelösa att man drar bättre för hand.
Vi har kslibreringsapparater för såna härna på jobbet, det är typ en digital våg, fast man klickar bara i momentnyckeln där.
Fråga mig inte hur man gör, är bara svetsare, ingen mek.

Bil5emas momentnycklar är så otroligt värdelösa att man drar bättre för hand.
Vi har kslibreringsapparater för såna härna på jobbet, det är typ en digital våg, fast man klickar bara i momentnyckeln där.
Fråga mig inte hur man gör, är bara svetsare, ingen mek.

Jag har jobbat med sådana maskiner och min Biltema fungerar bra.

:rolleyes:

VAR: Den är enkel att svara på: I ditt garage.
HUR: Köp hantelvikter (de har en tolerans på +1,5%), gör en slinga genom hålet på hantelvikten/erna (jag brukar använda elkabel), fäst fyrkanten på momentnyckeln i skruvstycket, häng slingan på strecket på handtaget, mät avståndet från centrum på fyrkanten till strecket, räkna, justera.

Ska göra det! Man måste la dock kompensera även för vikten på själva handtaget med den metodiken, nån skrev på ett annat forum att ett bättre sätt är att låta handtaget hänga neråt och hänga vikter via en lina som drar handtaget åt sidan (visst finns lite friktion och g-kraft då men den kan man nog försumma.

Ska komma ihåg att alltid nollställa :D

Momentnyckel har man till småskruvar.
Så en från 10 och upp funkar kanon.
Jag har Biltemas 19-110.

280 Nm använder du aldrig.
Kanske på muttern fram på vevaxeln till BMW M10 motorn som ska dras med 410Nm.
Men den drar man bara med dragskaft och ett rör man hänger i.

Nä jag tror inte jag kommer använnått över 100nm faktiskt.

Då det gäller hur skruven/muttern ska behandlas, är det allra vanligast att angivet värde är för osmorda, rena gängor. Avvikelser från det bör stå angivet i verkstadshandboken.

Hur gör man rent gängorna bäst?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...