Honda CB500 Four -71, motorrenovering!?

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej!

Jag har en CB 500 Four från -75 som ska renoveras med tiden. Jag är ingen mekaniker men inte heller tummen mitt i hand. En totalrenovering har jag inte pengar, tid eller verktyg till, men jag vill ändå kosta på hojen vilken den förtjänar.

Jag tänkte börja med renovering av motorn för att därefter övergå till det yttre- nu till min fråga! Hojen har gått ca 8000 mil och fungerade innan nedmontering, dock rasslade den något, servicehistorik är okänd. Vad tycker ni jag behöver göra för att få en bra gående och driftsäker hoj där motorn nästan kommer vara i nyskick?

Min renoveringsplan:
Topplock ska lämnas in och totalrenoveras.
Byte av alla packningar under cylindrarna och upp.
Byte kolvar/kolvringar.
Byte oljefilter och olja.
Kontroll och eventuell åtgärd av oljepump.
Snabb översyn av förgasare.
Byte kamkedjespännare.
Översyn av cylindrar.

Är det någon ytterligare ni tycker jag borde göra nu när hojen ändå är nerplockad. Hur är det till exempel med lager etc i vevhus, slits det ens? Kamkedja/kamaxel?


Tack på förhand! Mvh
 
Last edited:
Synka förgasarna så den går jämnt på tomgång. Vipparmsaxlarna glappar lite i sidled. Har för mig att några testade att borra och gänga för en stoppskruv. Minns inte hur det såg ut. Googla :) Någon annan har säkert koll på det.
 
Kopplingskorg med lagring och lameller/stålskivor samt transmissionskedjan (HyVo om jag inte minns fel) kan vara värt att kolla liksom kamkedjan. Slarva inte över förgasarna; ultrarent och nya slitdetaljer är viktigt.
Med tanke på Hondas goda kvalitet, kommer noggrann service efter renoveringen vara det som märks bäst. Som någon nämnt: Förgasarjustering + synk betyder väldigt mycket och detsamma gäller hela tändningssidan (glöm inte centrifugalregulatorn och dess fjädrar).
 
Tycker absolut kamkedjan bör bytas om du ändå river isär allt och lägger så mycket jobb på det. Är vev och ramlager synbart nötta bör dom ju bytas också.
 
Byt också transkedjan mellan vev och växellåda. Är den för sliten äter den ner blocket och gör punka på oljekanalen.
Jag lämnade in min topp till Stig i Axvalla för byte av styrningar och ventiler.
 
Eller så köper du en annan 500'a med 4000 mil på mätaren och frisk motor.
Tar motorn, slänger resten på tippen och tjänar 20 000:- :fakta

Det är inte värt det om du inte har grava skäl.
(Har haft CB500 sedan 1990, har 2 nu.)


:hej

/e
 
Eller så köper du en annan 500'a med 4000 mil på mätaren och frisk motor.
Tar motorn, slänger resten på tippen och tjänar 20 000:- :fakta

Det är inte värt det om du inte har grava skäl.
(Har haft CB500 sedan 1990, har 2 nu.)

:hej

/e

Fina CB500 Four växter ju inte precis på träd, och framförallt är dem inte särskilt billiga så jag tror det lönar sig att lägga en slant. Dessutom planerar jag på att äga hojen för en VÄLDIGT lång framtid.

Lite av mitt resonemang när jag köpte en billig hoj var just "Istället för att köpa en hoj för 30k, köper jag en för 15k och lägger 15k så får jag den som jag vill." :tummenupp
 
Tycker absolut kamkedjan bör bytas om du ändå river isär allt och lägger så mycket jobb på det. Är vev och ramlager synbart nötta bör dom ju bytas också.

Med tanke att att hojen rasslade tidigare så att den faktiskt gått 8k mil så kan det vara läge att byta kamkedjan. Är detta lätt gjort? Hittar ingen i min Clymer- servicebok om hur man byter den. Kan man göra fel eller är det bara att kränga på en ny kamkedja? Måste man byta drevet som den driver på nere i vevhuset också?

Mvh
 
Med tanke att att hojen rasslade tidigare så att den faktiskt gått 8k mil så kan det vara läge att byta kamkedjan. Är detta lätt gjort? Hittar ingen i min Clymer- servicebok om hur man byter den. Kan man göra fel eller är det bara att kränga på en ny kamkedja? Måste man byta drevet som den driver på nere i vevhuset också?

Mvh

Dreven brukar inte behöva bytas, och tar du isär hela motorn för översyn är kamkedjan ett pyttemoment!
Har ingen aning om hur just en cb500-4 är uppbyggd, men antar att kamkedjan drivs från mitten av veven som är ganska vanligt.
Clymer kanske ansåg att kamkedjan håller hela motorns livslängd?
Fortsätt gärna här med renoveringstråd! Alltid intressant att se insidan av motorer!
Och visst är det svindyrt att renovera veteranmotorer, men ack så utvecklande!
 
citat: Jag är ingen mekaniker men inte heller tummen mitt i hand. En totalrenovering har jag inte pengar, tid eller verktyg till, men jag vill ändå kosta på hojen vilken den förtjänar.

Sådana här projekt är lätta att dra igång, men svåra att slutföra! Tänk till, en 40 årig mc, du handlar inte oem delar hos närmaste Hondahandlare, ingenting är gratis vid en motorrenovering om det ska bli bra.
 
citat: Jag är ingen mekaniker men inte heller tummen mitt i hand. En totalrenovering har jag inte pengar, tid eller verktyg till, men jag vill ändå kosta på hojen vilken den förtjänar.

Sådana här projekt är lätta att dra igång, men svåra att slutföra! Tänk till, en 40 årig mc, du handlar inte oem delar hos närmaste Hondahandlare, ingenting är gratis vid en motorrenovering om det ska bli bra.


Det är sant! Det tenderar ju att bli mer och mer jobb desto mer man gör. Men jag ska försöka hålla mig till ovan listade saker i första inlägget + ultraljudstvätt av förgasarna och synkning samt byte kamkedja och eventuellt primärkedja beroende på ingreppets storlek- jag får prata med verkstaden där jag imorgon lämnar in topplock.

Många reservdelar till denna hoj är faktiskt förvånansvärt billiga, bak och framdrev tex gick på typ 200 spänn. Kamkedja ligger på några hundralappar. David Silver Spares och Cmsnl.com har en del grejer, cmsnl har dessutom sprängskisser på allting vilket jag gillar skarpt! :Bugar
 
Dreven brukar inte behöva bytas, och tar du isär hela motorn för översyn är kamkedjan ett pyttemoment!
Har ingen aning om hur just en cb500-4 är uppbyggd, men antar att kamkedjan drivs från mitten av veven som är ganska vanligt.
Clymer kanske ansåg att kamkedjan håller hela motorns livslängd?
Fortsätt gärna här med renoveringstråd! Alltid intressant att se insidan av motorer!
Och visst är det svindyrt att renovera veteranmotorer, men ack så utvecklande!

Kamkedjan drivs från mitten - Korrekt!

Va tror du/ni om att dra runt en ny kedja med hjälp av den gamla för att slippa riva vevhuset? Länk sprängskisser
 
Kamkedjan drivs från mitten - Korrekt!

Va tror du/ni om att dra runt en ny kedja med hjälp av den gamla för att slippa riva vevhuset? Länk sprängskisser
Ska du ändå byta transkedjan delar du ju blocket oavsett.
Har du kollat slacket på den?
Men ja, man kan dra runt ny kedja på det viset!
Är du hyfsat säker på att du löser en såhär omfattande renovering?
Många projekt blir bara liggande isärplockade när man tabbat sig med nåt och tappat sugen..
 
Ska du ändå byta transkedjan delar du ju blocket oavsett.
Har du kollat slacket på den?
Men ja, man kan dra runt ny kedja på det viset!
Är du hyfsat säker på att du löser en såhär omfattande renovering?
Många projekt blir bara liggande isärplockade när man tabbat sig med nåt och tappat sugen..

Jag skippar primärkedjan och kör enbart på byte av kamkedja! Jag vill gärna att hojen är ihop till sommaren.:)

Idag lämnades toppen in för renovering, ska försöka få in fuggarna på ultraljudstvätt innan semester nästa vecka.

Efter semestern ska det på nya kolvar och jag ska även gå igenom oljepumpen.
 
Lätt att byta primärkedjan, mellan vevstake och växellåda. Plocka bara ur motorn och vänd uppochner.

En sak som jag skulle kolla, efter erfarenhet av den 1976:a jag haft, är vevstakarna i växellådan. Dessa kan mätas upp. Den större av de tre brukar vara lite lätt böjd av slitage (konstruktionen är så tydligen) och när den blir tillräckligt böjd havererar lådan.

Ultraljudstvätt av förgasare gav min CB en jämnare gång och den blev lite rappare (subjektivt kanske..).
 
Last edited:
Tänk igen om transkedjan, om motorn ligger på bänken så är det lätt att dela på den för en koll på spännaren och kedjan.
 
Hej,

Killen i Hackaweek håller på att totalrenovera en CB750, kan vara värt att titta igenom hans klipp innan man kör igång. Jag tycker han har bra tips.

 
Hmm, läste nu din tråd och ursprungsfrågan:
Din listade saker låter som totalrenovering förutom att du glömt att lista vevstaks/vevaxel-lagrar. (som man bör i prinsip "alltid" byta då man öppnad så mycket)


Några kommentarer: Man brukar inte bara "byta alla kolvar" (i en fyrtaktare) - om det inte finns ett skäl.
Är motorn sliten/skuren/kraftigt överhettad nån gång, dålig kompression, "äter olja" eller så? Om ja, då blir det aktuellt med nya kolvar, men också då oftast behöver man gå exempelvis till först OD (över dimension, t.ex. + 0.25mm). 8000mil låter lite mycket, även om det skulle ha servats (oljebyten; bra olja+filter) och inte körts med "utan" olja eller överhettad. Kan bli behövligt att hona upp över slitaget dvs sätta dit OD-kolvar. (Men nu: För samma kostnad skulle du också kunna gå hela vägen och sätta dit CB550 Supersport kolvar - om de nu inte är mycket dyrare och svåra att få tag i -- men vore roligt att få in lite mera krut och vrid i en gammal hoj.. annars behåll som det är; bara lite större munstycken?)


-Men är allt helt eller nästan friskt - då kanske en lätt honing hos en bra verkstad + bara nya kolvringar. Vevstakslagrar brukar man byta också i samma veva, även för en mindre kört motor.

-Med dessa mil, som du säger, behöver säkert topplocket ses över; t.ex med nya avgasventiler (+ fräsning av alla säten). Så klart, alla nya packningar + kamkedjan + spännarestycket om det var en slit-modell tillkommer med dessa mil.

--
Hela transmissions-sidan blir en annan story, och slitaget dvs behovet beror mest på hur man kört hojen.
Kopplingsfjädrarna kan vara aktuella att byta till något styvare (även om lamellerna är bra) iom dagens bra motoroljer är mycket "halare" än vad de var på 70-talet. (iaf en frisk CB750 koppling kan slira något med en nybytt bra olja under max acceleration - tung last/std trimning).
Kolla noga t.ex ettans och tvåans drev (dogs), att växlarna inte hoppar av (har tendens att hoppa av). -Back-cutting av dogs kan hjälpa om dreven annars är bra. Kuggorna måste man inspektera helt okulärt; "råttan" ska inte ha varit och bitit bort ytan. (annars låter växeln illa - och går senare helt sönder osv)

Mao: mitt råd är "öppna och inspektera först -planera och budgetera/genomför sen".

Lycka till!! :-)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top