Flygolyckor, flygrädsla mm

Precis, och piloter som är vana vid dagens sofistikerade system har det svårare när det går galet än de som var med förr. Trots detta är det alltid "vackert väder-sportflygarna" som pratar om dessa krascher som att de minsann skulle rett ut detta och hur dumma och värdelösa de franska besättningsmännen måste ha varit, (eller för den delen Herculesbesättningen som flög in i bergväggen). När man pratar om samma sak med folk som flugit tusentals timmar både i gamla spetsnosar från SAAB, helikoptrar och i stora tunga passagerarplan så är de inte alls lika dömande. Skillnaden är att de varit där och vet vilka små marginaler det är på de höjderna och i det vädret och hur jäkla snabbt det kan gå riktigt illa vid instrumentfel.

Nu satt killen med spaken i magen i 3.5 minut...
 
Nu satt killen med spaken i magen i 3.5 minut...

Visst är det väldigt märkligt och vad det berodde på kan man ju bara spekulera i, ingen flyger ju med berått mod ihjäl sig själv. Är iaf ödmjuk inför villor och instrumentbortfall under mörkerflygning i åskstormar....betydligt mer rutinerade piloter än Bonin har gått hädan vid sådana tillfällen. Har du läst om när Alf Ingesson Thoor upplevde en roll över i ryggläge under molngenomgång i en A32 Lansen? Han identifierade det korrekt som en sinnesvilla men var ända nära att lämna flygplanet på grund av att hans omvärldsuppfattning kontra instrumentdata höll på att få honom i okontrollerat läge. Man kan ju bara försöka tänka sig vilken mardröm ett instrumentbortfall skulle addera till detta.....
 
Visst är det väldigt märkligt och vad det berodde på kan man ju bara spekulera i, ingen flyger ju med berått mod ihjäl sig själv. Är iaf ödmjuk inför villor och instrumentbortfall under mörkerflygning i åskstormar....betydligt mer rutinerade piloter än Bonin har gått hädan vid sådana tillfällen. Har du läst om när Alf Ingesson Thoor upplevde en roll över i ryggläge under molngenomgång i en A32 Lansen? Han identifierade det korrekt som en sinnesvilla men var ända nära att lämna flygplanet på grund av att hans omvärldsuppfattning kontra instrumentdata höll på att få honom i okontrollerat läge. Man kan ju bara försöka tänka sig vilken mardröm ett instrumentbortfall skulle addera till detta.....

Klart det är svårt. Bara mörker kan vara förvirrande nog. Men att sitta med en manöver kan bara sluta illa.
 
Det finns inte ett instrument , höjdmätaren var ju bara skit i detta läget om dom skulle haft hjärnor större än valnötter.
Dom har höjd, sjunk per tid,Aoa,horisont - det var då det mästaren piloten reagerade över på 447 när han kom ut och fråga "va fan håller ni på med".

Han hade ju haft vilotid o cockpitens lilla svit och dök upp där i sina prickiga fillingar (det var därför han hittades naken flytande på ytan)

Nämndes väl även ord som "dyk för fan (för att bygga fart och stoppa stallet) och det är försent för det nu , 2987 fot - vi är döda"

Finns där ute som Crashreport PDF 447 numera , mycket läsning , flera hundra sidor.
 
Måste dock vara lite jobbigt att vara ägare till ett Malaysiskt flygbolag just nu. Häpnadsväckande att de har kunnat förlora tre flygplan på så kort tid.

Jo det är sant. Men den stora frågan är, hur fan kan 2 av dom bara försvinna?
 
Jo det är sant. Men den stora frågan är, hur fan kan 2 av dom bara försvinna?

Kanske någon flyg-förespråkare kan förklara det?

Vet inte om jag kvalar som flyg-förespråkare mer än att jag tycker det är bra att folk kan flyga, typ, så nog förespråkar jag det.

MH370 är det vad jag förstår mycket som tyder på att ena piloten vill att den inte ska hittas, då gäller det bara att styra iväg till ett tillräckligt otillgängligt ställe, några tusen meters djup och det är inte helt enkelt att hitta kärran, jämför med Air france 447 där dom visste exakt vilken rutt den skulle ta och på kanske 15-30 minuter när när den gick ner, ändå tog det tre år, fyra försök, extremt mycket pengar (dyrast hittills?) och en viss måtta av tur innan den hittades. Låg ju på ett ganska stort djup.

Senaste kärran kommer att hittas, är bara en fråga om tid. Dom har radarbilder på när den gick ner, båda svarta lådorna har pingers och djupet är inte extremt. Vad som sedan skett är en annan femma. A320 är inte speceillt olycksdrabbad och oftast är det den mänskliga faktorn som ligger bakom sånna här olyckor, ofta genom att de missförstår situationen i en stressad situation.

Vädret i sig bör inte vara tillräckligt för att ta ner en modern kärra, det närmsta jag kommer att tänka på där det skett är två fall med vulkanaska (där besättning efter mycket möda lyckas återstarta) samt en stackars dc9a i USA på 80-talet där vattnet fick motorerna att stanna och den fick för sig att nödlanda på väg INNE i samhälle => BOOM. Annars brukar det mer vara att besättningen blir distraherade av vädret och därför missar något annat.
 
Jag tycker också det är bra att man kan flyga. Däremot blir det fånigt när det skall talas om hur säkert det är. Jämför med MC, har det någonsin hänt att en MC förare störtat rakt ner i atlanten? Nä, just det!

:mad:
 
Åter igen coffing corner som dödar ett flygplan.. Airbus har ju dessutom fly-by-wire så kan tycka att flygplanet inte borde tillåta att man försöker stiga sådär.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top