Lekfull sporthoj på A2

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
hej, kört motard 1 sommar nu har tidigare både kört cross och sporthoj och testa jobbarkompisens r1 i somras och blev ju stört kär i karaktären, dock kan jag inte köra den på A2! :(


så nu till frågan vilka hojar är värda att köra på A2 ?

uteslutet är alla 600cc då kan jag lika gärna behålla motardsen.
dem jag testat som är uteslutna.
kawa 636
r6
gsxr 600cc

så vilka ska man satsa på och vilka ska man undvika? vanliga sjukdomar på hojarna? erfarenheter MM hjälp en motard gosse att gå över till spoortis! :)
 
vfr400 är jag själv sugen på, inte kört någon, men de som provat den säger att det är en sjukt rolig maskin.
Lite lätt sällsynt i Sverige ser det ut som dock..
 
Har en nc24 med skjuten motor och en extra uppsättning kåpor - dock från Kina, som bankåpor. Sugen?
 
Gatreggad och besiktigad i somras, cylinder 2 o 3 har odugliga kolvringar, cylinder 4 har spikat ganska illa, så det är utbytesmotor som gäller. I övrigt förvånansvärt fin tycker jag. Ge mig ett bud?
 
Yamaha FZR600 kvalar in precis under gränsen tror jag, 91 hk (68kW) i ursprungseffekt. Lite gammal men det är nog den senaste 600cc sporthojen som funkar.
 
KTM RC390 ser rätt schysst ut på pappret, men beroende på vad du har kört för motard innan så finns risken att den kommer upplevas som trött.
Åk till närmsta återförsäljare och ta en provtur!
 
Jag skulle oxå kört på en Yamaha FZR 600.
men suzuki har väl en 600 GSXF om inte jag minns fel, och hur är det med honda 600a i början av 90 (alt sista åren i 80) ?
kawa kan jag inget om så de lämnar jag osagt, annars så får du titta på 400cc RR hojarna! dom e fräna som få!:yoparty
 
Mehh läste ni inte TS inlägg?
Han ville inte ha 600cc utan större! För 600cc räcker ju ingenvart.......:glömdet
 
A2 är väl högst 35kw=runt 47hk det är inte så mycket kul på 47hk förutom dual sports då!
 
Har vi inte fått den här frågan ett otal gånger tidigare?

Svaret är fortfarande:
Literklubba + A2 = Omöjligt


(Nu är det förvisso bara att vänta på att någon skall påpeka undantaget som bekräftar regeln: R1 -98 som "fulreggats" med lägre effekt...)
 
Har vi inte fått den här frågan ett otal gånger tidigare?

Svaret är fortfarande:
Literklubba + A2 = Omöjligt


(Nu är det förvisso bara att vänta på att någon skall påpeka undantaget som bekräftar regeln: R1 -98 som "fulreggats" med lägre effekt...)

Jag har en föraning om att fulreggade R1or kommer bli en bristvara om en handfull år. :hihi
 
1) Nya motorcyklar (inom sporthoj segmentet) du får köra på A2
Kawasaki Ninja 300
KTM RC390
Yamaha YZF-R3
Honda CBR300R
Honda CBR500R


2) Annars kan du ta licens, köpa dig en "retta" (Yamaha R1) om det är en sån du villa ha och köra den på bana.


3) Eller så kan du vänta tills du blir 'gammal' och ta obegränsat A kort.


4) Eller så kan du skita i allt, göra som du vill och ta konsekvenserna.



Det kan verka orättvist, men reglerna gäller inte bara Göteborgare, utan i hela Sverige.
Ett femte alternativ skulle kunna vara att flytta till ett land med generösare regler.
 
TS har som vanligt i liknande trådar inte synts till sedan trådstarten ...

Många av de som gör denna typen av trådar vill väl höra att det kan köpa vilken hoj de vill, sen göra någon enkel fix, typ byta till mini blinkers eller dyl. och sen är det lugnt att köra vad man vill hur man vill.
När de får reda på att man inte kan kringgå reglerna så enkelt (och ändå vara semi-lagliga) så är det väl inte lika roligt längre.

Kanske är många som hört om de gamla reglerna där man kunde strypa vilken hoj som helst som det fanns strypkit till och köra på A begränsat. Sen om man kommer på att man kan ha en hoj som bara är strypt på pappret så är man ju ett geni (ända tills det händer något).
Den där reglen med max 70kW ursprungseffekt som tillkom med A2 kortet vill de inte höra. För den är tråkig typ lixom så de så typ bubbelgum.
 
Många av de som gör denna typen av trådar vill väl höra att det kan köpa vilken hoj de vill, sen göra någon enkel fix, typ byta till mini blinkers eller dyl. och sen är det lugnt att köra vad man vill hur man vill.
När de får reda på att man inte kan kringgå reglerna så enkelt (och ändå vara semi-lagliga) så är det väl inte lika roligt längre.

Kanske är många som hört om de gamla reglerna där man kunde strypa vilken hoj som helst som det fanns strypkit till och köra på A begränsat. Sen om man kommer på att man kan ha en hoj som bara är strypt på pappret så är man ju ett geni (ända tills det händer något).
Den där reglen med max 70kW ursprungseffekt som tillkom med A2 kortet vill de inte höra. För den är tråkig typ lixom så de så typ bubbelgum.
TS google-fu verkar ha vissa brister.
Det tar ju liksom mindre än 1 minut hitta rätt och relevant information.
Förresten, alla som startat liknande trådar verkar liksom hoppas på att om man bara vill tillräckligt mycket så gäller inte reglerna??
 
Gör som jag. Köp en gammel jävla härk (GSXF600) och stå ut tills det obegränsade kommer. Den kör du sedan skiten ur, har kul med, kraschar och kör åttor runt allt sporthojsfolk ute på vägarna. Har lärt mig allt på den hojen. Första Wheelien, första knäskrapet, knäskrap med passagare, wheelie med passagerare, näääästan armbågsskrap 15 cm ifrån, första dikeskörningnen, blev av med körkortet också. Tog den även till bana en gång, hängde på i snabb grupp på Sviestad. Efter tre pass kokade motorn, så fick kolla på resten av dagen :tummenupp RR-licens ska alla ha, men även för att dryga ut på tiden så du får köra riktig hoj lagligt. Bästa som finns att köra bana också för den delen. Så fixa det också!

Tro mig, reaktionerna blir bättre om du gör allt det med en sån hoj, jag vet :D

Till sommaren får jag obegränsat, har haft så jävla kul. Kommer dock inte sakna den :hihi
 
Last edited:
Jag kör Suzuki GSX600F 99 sporthojs känsla över den å den går hyfsat bra :) sök på mina filmer JJ(CBR)JJ på youtube så ser du :)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top