Värmepannor, va ska man ha?

Ärfh.. Kör med vanlig ved jag, med 2kbm acctank.
Värmer upp 200kvm byggt -66 för 6000kr /år. Med varmvatten.
Då knuffar jag in veden i huset, dvs köper färdigt
En timmes jobb i månaden oktober till mars för att få in det och sota ut pannan. Om du nu var ute efter besparingar.

Går det inte åt en j-a massa ved?
 
EDIT: såg efter jag postat att du ett par inlägg senare outade att det var en frånlufts. Då kan man ju fundera på varför du skrev "Luft/vatten kolla Nibe F750"?

Rörde ihop begreppen lite. Och ja, mitt hus är nytt och välisolerat.
 
Huset är ju från -58 så antar att det varit olja eller dylikt innan el pannan.. Yabba klarar sig den själv när det blir kallt?

Hur tillgodoses ventilationsbehovet idag? Kan vara läge att titta över det samtidigt.
 
Hur tillgodoses ventilationsbehovet idag? Kan vara läge att titta över det samtidigt.

Självdrag ska det va. Fick en energi deklaration där va det bara pannan de tyckte vi skulle åtgärda och där stod det en förbättrings chans på 50%
 
Man blir fan inte klok på att googla pannor.. Vad är det man behöver totalt för ved/pellets respektive luft/vatten?
 
Man blir fan inte klok på att googla pannor.. Vad är det man behöver totalt för ved/pellets respektive luft/vatten?

Börja med att kolla så du får sätta in en ny panna, och vilka krav det är på den.

Men sitter där redan en panna som numera går på elpatron, eller sitter där bara en elpanna?
 
Sitter vad jag förstår bara en elpanna idag. Varför skulle man inte få det?
 
Rörde ihop begreppen lite. Och ja, mitt hus är nytt och välisolerat.

Mitt hus är 70-talare och inte särskilt välisolerat och jag tycker som sagt att det lirar bra även där. Kallras känner jag inte av, säkert för att tillluften tas i anslutning till element så det är inte så kall luft som rör sig. Eller så är jag inte känslig. Fanns någon lösning att värma inluft via någon central plaserad luftvärmare som ständigt fick värme från pannan (även när den värmde varmvatten) men det lät dyrt och komplicerat så jag skippade, vilket jag inte ångrar.

FTX kan säkert vara bra i kombo med utomhuspump men kräver ganska omfattande ombyggnad av ventilation då luften måste tillföras till rätt punkter från centralt håll istället för simpla tilluftsdon. Är väl inte så vanligt i enfamiljshus? När jag läste på om det hade de små aggregaten en inte allt för imponerande verkningsgrad i kombination med att de var ganska dyra, men det kanske har förbättrats?
 
Självdrag ska det va. Fick en energi deklaration där va det bara pannan de tyckte vi skulle åtgärda och där stod det en förbättrings chans på 50%

Går självdraget ut genom skorsten så kan det definitvt påverkas negativt av att huset gått från förbränningsvärme till elpatron, så var mitt 70-tals hus uppbyggt med ett gäng ventilationspipor i skorstenen med pipa från eldstad i ett hörn och oljepannans rökkanal i motsatt.. Men självdrag är allmänt svårt att få bra då det bygger på temperaturdiferenser, ofta för lite ventilation på sommar men ibland t.o.m. för mycket (och därmed dyrt) på vintern.

Har en fläkt i badrum som förr via ventilationsrör var draget till skorstenen. Så fort det blåste lite så började den snurra av sig själv i en hiskelig fart så det gick nog en hel del varm luft den vägen och andra anslutna till skorstenspiporna när det börja blåsa lite mer på hösten.
 
Går det inte åt en j-a massa ved?

15kbm stjälpt mått. Travat blir det kloss om 2x3x2 meter bakom garaget.(lxbxh). Inte då det stör.

Som nämndes, jag hämtar inte mitt i skogen, det landar in i en container på uppfarten. Kapat och kluvet.

Eftersom jag gillar att röra på mig, så innebär de timmarna per år, lika många timmar färre i löpspåret eller gymmet.

Det som kan krångla för dig med pannbyte är om det är ok är väl om skorstenen finns och är gjord för ändamålet. Samt om det finns några lokala föreskrifter i din kommun.
Men med en modern panna, acctank lågtempssystem (troligen har du det då det är elpanna?) samt shuntautomatik så går de väldigt snålt.

Jag sätter fart på min, tar 5min, sen sparkar jag till den och fyller magasinet med ca 90liter ved. Därefter brinner den i 4-5timmar utan handpåläggning
Sen är det dags igen 30-50timmar senare beroende på yttertemp.

Jag förstår de som tycker det är jobbigt och omständigt.
Själv ser jag det som att jag har rätt hygglig timlön när jag gör det...
 
Sitter vad jag förstår bara en elpanna idag. Varför skulle man inte få det?

Beror på var och hur du bor, byggnadsnämnden i din kommun ger dig svaret.

Tänk även på att du redan har en värmepump på de 20000kWh du fått uppgift på, den har ju garanterat gått fullt och elpannan täckt upp resterande förbrukning. Mest så du inte tror du kan halvera den förbrukningen...
 
Håll dig borta från pellets, det är guds straff till mänskligheten.
De säger att ved värmer 3ggr, men med pellets är det mer typ 7ggr.
Du kommer aldrig att få tid köra motorcykel. Kommer ALDRIG nån
gång mer i mitt liv ha en pellets anläggning. Följande saker som man
inte vill gå upp och fixa mitt i natten när det är typ -25°C i ute temp.

- Strul med brännaren. (Tänder inte)
- Stopp i matar skruven
- Sota ur pannan för den stoppat

Kan väl erkänna att min anläggning hade några år på
nacken samt en sketliten silo.
Mitt tips, nån typ av värmepump med en braskamin
som backar upp vid strömavbrott.
 
Mitt hus är 70-talare och inte särskilt välisolerat och jag tycker som sagt att det lirar bra även där. Kallras känner jag inte av, säkert för att tillluften tas i anslutning till element så det är inte så kall luft som rör sig. Eller så är jag inte känslig. Fanns någon lösning att värma inluft via någon central plaserad luftvärmare som ständigt fick värme från pannan (även när den värmde varmvatten) men det lät dyrt och komplicerat så jag skippade, vilket jag inte ångrar.


FTX kan säkert vara bra i kombo med utomhuspump men kräver ganska omfattande ombyggnad av ventilation då luften måste tillföras till rätt punkter från centralt håll istället för simpla tilluftsdon. Är väl inte så vanligt i enfamiljshus? När jag läste på om det hade de små aggregaten en inte allt för imponerande verkningsgrad i kombination med att de var ganska dyra, men det kanske har förbättrats?

Skulle vilja påstå att alla nya hus sen ett par år har antingen frånluftsvärmepump eller FTX. Finns ju även frånluftstillsats till bla Nibes bergvärmepumpar.

Det kan vara jävligt att installera i befintligt hus och det kan vara relativt enkelt. En centralt placerad murstock kan husera både till- och frånluft annars är vindsinstallation och takmonterade till och frånluftsdon klart smidigt på enplanshus.

Och det är effektivt. Jag har 22-23 grader inne och redan vid några minusgrader utomhus (kanske minus 5? Lite osäker där) så får jag frysning av kondensvatten, dvs luften jag skickar ut är under nollan.

Samma sak på inluften, jag har aldrig haft kallare inluft än 17 grader och då har det varit -20 ute. Effektiviteten skall vara strax över 90% så länge den inte avisar sig, då sjunker den tillfälligt men det är över på 5-10 minuter.

Sen ang. tilluftsventiler med kall luft så är kallras problemet mindre ju sämre isolerat huset är/äldre element pga att man har betydligt högre framledningstemperatur än på nya hus med golvvärme.
 
Beror på var och hur du bor, byggnadsnämnden i din kommun ger dig svaret.

Tänk även på att du redan har en värmepump på de 20000kWh du fått uppgift på, den har ju garanterat gått fullt och elpannan täckt upp resterande förbrukning. Mest så du inte tror du kan halvera den förbrukningen...

Väldigt sant. Sen vet jag inte om 20000kWh är inklusive hushållsel? För då är det bara runt 15000kWh kvar att räkna hem affären på.
 
Tror vi med säkerhet kan vinka av FLVP(2-5kW). För liten effekt och onödigt omständig installation. Man ska absolut inte använda befintliga ventilationskanaler i tex murstocken pga den inte är gjorde för det samt att det inte går att isolera avluftsröret.
Pellets är ett jefla skämt. Bara trassel och så billigt blire inte heller, oavsett va säljarna av sådana anläggningar säger.
Ta kontakt med några rörfirmor på orten och be dom räkna på lite offerter åt dig, kostar inget. Ta ett stort och känt märke på maskinen för att underlätta framtida servicar och reservdelar. Finns ju några småmärken som är väldigt effektiva, men ingen vet hur länge dom finns kvar på marknaden.
 
Vedpanna är ett jeffla påhäng.
Fungerar om man aldrig lämnar huset mer än tillfälligt.
Men att komma hem till ett utkylt hus efter en träningshelg är inte att komma hem.
En pump av passande slag till grundvärmen och en eldstad för mys/extravärme är nog bästa lösningen.
Luftvärmepumpar har ju nackdelen att de fungerar sämre ju mer de behövs (även om fördelen med att kunna luftkonditionera med en luft/luft är ovärderligt för mig).
Jag skulle välja jordvärme om det finns utrymme eller berg om det saknas.
Dyr installation, men det höjer värdet på huset.
Eller så lägger man peningarna på isolering och fönsterbyte.
 
Vedpanna är ett jeffla påhäng.
Fungerar om man aldrig lämnar huset mer än tillfälligt.
Men att komma hem till ett utkylt hus efter en träningshelg är inte att komma hem.
En pump av passande slag till grundvärmen och en eldstad för mys/extravärme är nog bästa lösningen.
Luftvärmepumpar har ju nackdelen att de fungerar sämre ju mer de behövs (även om fördelen med att kunna luftkonditionera med en luft/luft är ovärderligt för mig).
Jag skulle välja jordvärme om det finns utrymme eller berg om det saknas.
Dyr installation, men det höjer värdet på huset.
Eller så lägger man peningarna på isolering och fönsterbyte.

Tänker man till lite vid berg- eller jordvärme och pyntar på några få tusenlappar för en fläktkonvektor så får man luftkonditioneringen sommartid utan några driftskostnader att tala om.
 
15kbm stjälpt mått. Travat blir det kloss om 2x3x2 meter bakom garaget.(lxbxh). Inte då det stör.

Som nämndes, jag hämtar inte mitt i skogen, det landar in i en container på uppfarten. Kapat och kluvet.

Eftersom jag gillar att röra på mig, så innebär de timmarna per år, lika många timmar färre i löpspåret eller gymmet.

Det som kan krångla för dig med pannbyte är om det är ok är väl om skorstenen finns och är gjord för ändamålet. Samt om det finns några lokala föreskrifter i din kommun.
Men med en modern panna, acctank lågtempssystem (troligen har du det då det är elpanna?) samt shuntautomatik så går de väldigt snålt.

Jag sätter fart på min, tar 5min, sen sparkar jag till den och fyller magasinet med ca 90liter ved. Därefter brinner den i 4-5timmar utan handpåläggning
Sen är det dags igen 30-50timmar senare beroende på yttertemp.

Jag förstår de som tycker det är jobbigt och omständigt.
Själv ser jag det som att jag har rätt hygglig timlön när jag gör det...

Jag trodde man var tvungen att hålla igång brasan hela tiden lite som med en kamin, det där lät ju faktiskt inte så farligt :)
 
Beror på var och hur du bor, byggnadsnämnden i din kommun ger dig svaret.

Tänk även på att du redan har en värmepump på de 20000kWh du fått uppgift på, den har ju garanterat gått fullt och elpannan täckt upp resterande förbrukning. Mest så du inte tror du kan halvera den förbrukningen...

Enligt de papper jag fått har pannan stått för 15000kwh och pumpen 3500kwh. kollade kommunens hemsida och verkar vara lugnt.
 
Måste man pynta upp 100k för luft/vatten? Får ju tillgång till huset i vår så kommer självklart ta in lite offerter mm men det är mycket renovering att göra så vill få lite koll på den kalkylen så jag vet vad allt kommer kosta ungefär :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top