Världens coolaste moped-dragster

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
detta är ju världens coolaste moped dragster. om man nu kan kalla den det?
001.jpg

undrar hur dom har byggt motorn? någon som vet?
det verkar vara en tvåcylindrig moped motor som dom har byggt på något sätt!
någon som vet hur ?
riktigt cool iallafall.
 
2 sammansatta motorer?, att den bara en "moped" tror jag inte så möed på, men den ser ju go ut!! kan nog flytta på sej och kan nog skrämma skiten av en...!!

//jj
 
Det är en minarelli twinn på 2*95cc har ungefär 50 hp och är baserad på polinis grejor.. det är spedline.dk som har byggt denna och det finns massor med sådana här mopeder. Även trecyll o v4, or. Mopeder är skoj.
 
men hur gör dom med motorblocket då för att få plats med två cylindrar?
egen tillverkat ?
 
Allting över 50cc är motorcykel enligt min ortodoxa syn på moppar. Att ha 2x25cc parallelltwin skulle alltså funka, men i detta fall är det ju nästan 200cc och långt ifrån moped.
Kul bygge ändå!
 
tja vi är ganska så noga med våra moppar personligen har jag både axelerations bromsbänk och en hudraulisk bromsbänk i garaget till mina moppar.

















 
Kan vi bromsa Qvarnan hos dig eller brinner skiten upp då? :)
 
Kan vi bromsa Qvarnan hos dig eller brinner skiten upp då? :)

vet ej hur my den klarar visa.. men jag kan ju slänga upp 250, n o se var det tar vägen sedan om det räcker till ditt monster vete fn. Rullen väger 250 kg.
 
vet ej hur my den klarar visa.. men jag kan ju slänga upp 250, n o se var det tar vägen sedan om det räcker till ditt monster vete fn. Rullen väger 250 kg.

Borde räcka iaf =)

Det kör vi på.
Brinner den upp så får jag bistå med reparation :D
 
Ha, där ser man. Intressant företag, Öhlins.

Det var när yamaha köpte öhlins som yamaha annsåg att öhlins hade sådan spets kompetens så yamaha la helt enkelt ut en beställning på ca 1000 cylindrar till yz 250 1988-1990, dom flesta såldes endast till fabriks uppbackade förare,
Cyl kitet var dyrt en yamaha yz 250 kostade ca 26-27,000 då o kittet kostade ca 20,000:-

Öhlins rådde dock ej på att ro detta i hamn så öhlins la i sin tur utt projeket på NOLEEN i usa som etlitet satelit stall till yamaha, ett jätte projekt för noleen,

Första testet körde dessa 360cc 250 skjortan av honda cr500 yamaha yz490 maikos osvosv så eran i öppna mästerskapen blev kort 1988-1990 öhlinskittet beskrivs som att ha en 125cc motors explosivitet i ett 250 chassie men med honda cr500 botten.



här är min baserad på en ny yzf 450 som fick släppa till chassiet allt är nytt inklusive allt i motorn pris vill jag inte veta men den är dyyyyyyyr:tummenupp
 
Var du tvungen kapa om ramen och höja upp gapet för att få ut avgasröret?

ja det fick jag höja och fick även förlänga övre motor fästet till toppen. Sedan bytte jag gummi bälgen mellan luftburk o förgasare det visade sig att 1986/87 års passade perfekt.
 
ja det fick jag höja och fick även förlänga övre motor fästet till toppen. Sedan bytte jag gummi bälgen mellan luftburk o förgasare det visade sig att 1986/87 års passade perfekt.

Synd, jag köpte en KX500 i somras och mätte lite på min 07a YZF. Det såg ut som att det fanns en liten möjlighet att få in den utan att kapa ramen. Men då fortsätter jag söka efter ett KTM-chassi.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top