Välja familjebil, sjukt tråkigt!

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Har själv mest kört saab och aldrig haft större problem än vanlig service. Tydligen verkar jag unik. Det får jag väl igen nu med BMW??
Nja, jag blir fortfarande lite nostalgisk när jag ser en fräsch A50 9000. Köpte en sån ny och körde drygt 30000 mil med trimchip. Gick rätt hyffsat. Reparationer: En uppsättning länkarmsbussningar, skivor runt om och en tändningskassett. Runt 4000 spänn totalt på 12 år! Svårslaget...

Flippade oxå ur lite. Så det fick bli en Touareg. Frugan vill sitta högt :) Och vovven har gott om plats där bak.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, jag blir fortfarande lite nostalgisk när jag ser en fräsch A50 9000. Köpte en sån ny och körde drygt 30000 mil med trimchip. Gick rätt hyffsat. Reparationer: En uppsättning länkarmsbussningar, skivor runt om och en tändningskassett. Runt 4000 spänn totalt på 12 år! Svårslaget...

Flippade oxå ur lite. Så det fick bli en Touareg. Frugan vill sitta högt :) Och vovven har gott om plats där bak.

Ha, sepåfan
Har fortfarande kvar en 9000 Aero sen åtta år tillbaka
31000mil och onödigt höga laddtryck.
Går den sönder?? Nää! Stridsvagn.

Toarehgg hhöhöö
V10? Snälla, säg att det är en V10??
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
625 liter utan att fälla sätena, och nästan 1700 med fällda säten. Volvo V70 ligger på 575 liter och 1600 med fällda säten. Den ser inte så stor ut, men det finns smarta lösningar som gör att bagaget blir större än man kan tro.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enda problemet med litersmätning på bagaget är att jag personligen sällan lastar saccosäckar och flytsäckar.
Det jag menar är att formen är viktig likväl. Jag uppskattar exempelvis inte hjulhus inuti lastutrymme
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Eller så kör man Civic Tourer med världens tredje största bagageutrymme (efter Merca E-klass och Skoda Superb). Här är vår i semesterkläder.

VA?
Vart tog Sharan, voyager och surburban vägen???
Dom rymmer din civic:hihi I baggaget.

Jag kör Sharan och tycker bagaget kunde varit större. Kör den alltid med 5 säten. Dvs jag har hela baggaget att lasta I... Voyager kanske blir nästa.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
625 liter utan att fälla sätena, och nästan 1700 med fällda säten. Volvo V70 ligger på 575 liter och 1600 med fällda säten. Den ser inte så stor ut, men det finns smarta lösningar som gör att bagaget blir större än man kan tro.

Jo man blev riktigt förvånad över siffrorna.
Nya passaten 2014 650 / 1780 l tydligen.
Så den borde ju halka ner ett pinnhål.
Men V70 är bredare så ibland är den bättre än volymen visar.

Står i samma sits och skall beställa ny bil inom kort.
För första gången i mitt liv har jag funderat på en V70, den nya D4 motorn var faktiskt trevlig, det är dock det gamla D5 härket du får om du skall ha AWD, vilket gör att man inte är sååå sugen längre men den är med i matchen fortfarande.

Jaguar XF kom faktiskt med som ett alternativ hux flux, skulle kolla range rovern egentligen men en blick in i baggaget stoppade planerna på den direkt.

Har inte kört den ännu men hoppas på nästa vecka.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
625 liter utan att fälla sätena, och nästan 1700 med fällda säten. Volvo V70 ligger på 575 liter och 1600 med fällda säten. Den ser inte så stor ut, men det finns smarta lösningar som gör att bagaget blir större än man kan tro.

För att komplettera lite.
Jag har som sagt vanliga Civicen och inte tourern och den lastar sjukt bra. I bagaget finns en lucka där reservhjulet normalt finns, där får man ned en kabinväska och mer därtill... eller två mindre kabinväskor.
Under baksätet finns även där plats för barnens all packning.
Så tourern kommer nog aldrig lämna något att önska vad gäller bagageutrymme. :tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
VA?
Vart tog Sharan, voyager och surburban vägen???
Dom rymmer din civic:hihi I baggaget.
Jag borde ha skrivit i personbilssegmentet... Bussar och uppsminkade jeepar är inte medräknade :).

Jo man blev riktigt förvånad över siffrorna.
Nya passaten 2014 650 / 1780 l tydligen.
Så den borde ju halka ner ett pinnhål.
Men V70 är bredare så ibland är den bättre än volymen visar.
.

Civicen är väldigt smart utformad just för att det ska vara enkelt att lasta mycket. Det är nästan obefintliga hjulhus i bagageutrymmet, fäller man sätena så blir hela bagageutrymmets golv plant etc. Kolla upp en. De är överraskande smart designade och dessutom kul att svänga med.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag borde ha skrivit i personbilssegmentet... Bussar och uppsminkade jeepar är inte medräknade :).



Civicen är väldigt smart utformad just för att det ska vara enkelt att lasta mycket. Det är nästan obefintliga hjulhus i bagageutrymmet, fäller man sätena så blir hela bagageutrymmets golv plant etc. Kolla upp en. De är överraskande smart designade och dessutom kul att svänga med.

Det verkar vara lite klent med motorer dock, framför allt på dieselsidan.
Hur står den sig ljudmässigt mot tex Passat, V70 eller Bmw 5 serien om du har någon uppfattning?

Kollade gjorde jag som hastigast och tyckte den SÅG liten ut men kört har jag inte gjort.
Kan Accorden vara ett alternativ?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ha, sepåfan
Har fortfarande kvar en 9000 Aero sen åtta år tillbaka
31000mil och onödigt höga laddtryck.
Går den sönder?? Nää! Stridsvagn.

Toarehgg hhöhöö
V10? Snälla, säg att det är en V10??
Nja, fegade ur där. Fick bli en nyare med tdi 6'a....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nja, jag blir fortfarande lite nostalgisk när jag ser en fräsch A50 9000. Köpte en sån ny och körde drygt 30000 mil med trimchip. Gick rätt hyffsat. Reparationer: En uppsättning länkarmsbussningar, skivor runt om och en tändningskassett. Runt 4000 spänn totalt på 12 år! Svårslaget...

Flippade oxå ur lite. Så det fick bli en Touareg. Frugan vill sitta högt :) Och vovven har gott om plats där bak.

Svärfar gillade Saab förut och när han skulle köpa en vettig andrabil till svärmor så åkte vi till Stockholm och köpte en 98:ans A50 i mint condition, drygt 2000 mil på mätaren och helt original.
Nu har den rullat snart 6000 mil och är lika fin förutom någon parkeringsbula. Avgassystemet börjar dock ge sig så det ska dit ett 2,5" rostfritt från Maptun. De programmerade om den till 210hk från 150, enda som är gjort förutom 17"-are. Automat så klart också :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ålraight.
En månad och nära nog 200mil med det tyska loket.

1. För att vara 8!!år gammal! så känns den mer väl ihopskruvad än mycket annat som är nytt. Lätt förvånad.

2. Utrymmet är det inget fel på, trots ett as till barnstol i baksätet(bakvänd) får en normallång, normalfet svensk man plats i stolen framför.
3. Helvetet vad den flyttar på sig om man vill, och när man inte vill så är den snålare än en småländsk kyrkråtta. (Eh, jag har kanske väl vidlyftiga mått)

Bagaget är rymligt och det finns tillräckligt med små stuvningsutrymmen för sån skit en aldrig tänkt på som barnfri.

Definitivt dyrare i drift än Hondan, men med värdeminskning i kalkylen är det jämnt skägg. Det här är roligare! Och skulle nått normaldyrt för runt 20lök haverera, är det fortfarande värt det.

Håller den ihop hyggligt blir det en två år nyare om ett år.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det verkar vara lite klent med motorer dock, framför allt på dieselsidan.
Hur står den sig ljudmässigt mot tex Passat, V70 eller Bmw 5 serien om du har någon uppfattning?

Kollade gjorde jag som hastigast och tyckte den SÅG liten ut men kört har jag inte gjort.
Kan Accorden vara ett alternativ?
Accord ca 2009 och framåt är en trevlig bil. Jag har haft en själv i mer än tre år. Lastar för lite och låter lite för mycket samt generös bränsleåtgång.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ålraight.
En månad och nära nog 200mil med det tyska loket.

1. För att vara 8!!år gammal! så känns den mer väl ihopskruvad än mycket annat som är nytt. Lätt förvånad.

2. Utrymmet är det inget fel på, trots ett as till barnstol i baksätet(bakvänd) får en normallång, normalfet svensk man plats i stolen framför.
3. Helvetet vad den flyttar på sig om man vill, och när man inte vill så är den snålare än en småländsk kyrkråtta. (Eh, jag har kanske väl vidlyftiga mått)

Bagaget är rymligt och det finns tillräckligt med små stuvningsutrymmen för sån skit en aldrig tänkt på som barnfri.

Definitivt dyrare i drift än Hondan, men med värdeminskning i kalkylen är det jämnt skägg. Det här är roligare! Och skulle nått normaldyrt för runt 20lök haverera, är det fortfarande värt det.

Håller den ihop hyggligt blir det en två år nyare om ett år.
Roligt, men vad är det för bil?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Köra familjebil och tycka det är roligt!?
Antingen gör man fel eller så har man lagt för mycket pengar på det! :mattias
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bor kvar på Östermalm förstår jag.

Framför allt har jag med en mini-SUV insett värdet med en rejäl bil.
Men visst, runt min hemadress är den inte nödvändig, å andra sidan kanske du hört talas om vår snöröjning? Minns fortfarande när jag hämtat ut CRV:n och den stod och ångade med dieselvärmaren så den var 25 grader varm, han bakom stod med sin lilla A4 och skrapade rutor, samtidigt som jag med nöd och näppe forcerade en redig brun snövall och det gjorde inte han. :D

Fast jag brukar vända på det, varför vill någon ha en för liten bil?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top