Nya Kawasaki H2.


Är väldigt vanligt att man drar 4-2-1, du ser ju inte resten av systemet på den där filmen.

På min gixxer är det tom 4-2-1-2 bara för att göra det extra roligt.

Edit. Eller försöker du avgöra om det är fyra eller tre cylindrar på den där motorn?
 
I-need-it.gif
:Bugar

Ge mig ett pris!!
 
Är väldigt vanligt att man drar 4-2-1, du ser ju inte resten av systemet på den där filmen.

På min gixxer är det tom 4-2-1-2 bara för att göra det extra roligt.

Edit. Eller försöker du avgöra om det är fyra eller tre cylindrar på den där motorn?

Det är så länge sen jag körde fyrcylindrigt, hade för mig att det brukade gå ihop 4-1 men det är väl pga platsbrist det går 4-2-1 gissar jag.

Kan ju också betyda två utblås på hojen.
 
Ni ser bra, mina herrar! :) Själv är jag lite mer skumögd men kan beundra den senaste filmen, skakningarna i kameran och hela upplägget som antagligen ska ge intrycket att besten bara vill spränga de mekaniska tyglar som fjättrar den vid bromsbänken!

En del av Er har säkert läst denna artikel från början av september men det finns lite intressanta siffror och referenser till effekt vid olika potentiella laddtryck och motorer: http://touch.cycleworld.com/all/130788#7

Allt annat än effektrekord vore nog otänkbart, det är trots allt Kawasaki vi pratar om. Är det en radfyra skulle jag nog gissa på en ZX-10-motor med modest laddtryck, en nykonstruerad trippel på 750 cc skulle i viss mån kompensera prestandan i lägre registret, kunna byggas mer nätt och inte kräva allt för högt laddtryck för att hamna längst upp på effektpallen. En 600? Njae, det känns som att det skulle krävas allt för högt laddtryck och förmodligen kompsänkning som kan ge en knepig körbarhet i det lägre registret.

Men vad sjutton - NÅGOT borde väl referensen till H2 innebära? Mer än att det också var en frän maskin...
 
Last edited:
Bara att de där approximationerna är med turbo. Med kompressor får du ladda lite mer för samma effektmål.
Kan Du utveckla den delen något - avser Du förlusterna i kompressordrivningen? Jag lever i den tron att en motor med samma reella kompressionsförhållande (kompression inkl laddtryck) utvecklar exakt lika effekt, däremot köper jag att en del av den effekten åtgår till att driva kompressorn.

Jag antar att det är den förlusten Du menar att siffrorna inte tar hänsyn till? Eller är det något annat förhållande Du tänker på?
 
Kan Du utveckla den delen något - avser Du förlusterna i kompressordrivningen? Jag lever i den tron att en motor med samma reella kompressionsförhållande (kompression inkl laddtryck) utvecklar exakt lika effekt, däremot köper jag att en del av den effekten åtgår till att driva kompressorn.

Jag antar att det är den förlusten Du menar att siffrorna inte tar hänsyn till? Eller är det något annat förhållande Du tänker på?

En turbo tar energi främst från värmen i avgaserna som annars åker ut till kråkorna. Det är alltså relativt billig energi relativt att ta effekten från vevaxeln.
 
Ödmjuk som jag är så skulle jag vilja få citera mig själv ifrån en snart ett år gammal tråd:

Något som jag länge haft svårt att förstå är att hojtillverkare satsat megamultom miljoner kronor på att göra reklam för att "årets modell har 2,3 hk mer effekt än fjolårets modell". Tänk om de istället satsat dessa pengar på att utveckla turbotekniken. Hur mycket tror ni yamaha skulle behöva satsa på marknadsföring efter att ha gått ut med ett pressmeddelade som lyder:

"Årets R1 säljs med turbo".

Det är visserligen inte Yamaha som orsakat denna tråds existens men med tanke på allt dräggel som kan skådas mellan inläggen i denna tråd så verkar det som att Kawasaki fattat galoppen. :)
 
En turbo tar energi främst från värmen i avgaserna som annars åker ut till kråkorna. Det är alltså relativt billig energi relativt att ta effekten från vevaxeln.
Helt rätt. En mekanisk kompressor "stjäl" (förbrukar) i storleksordningen 5-10% vevaxeleffekt, vilken den måste kompensera med högre laddtryck -> högre bruttoeffektökning jämfört med turbo. (Såklart kvarstår förlusten i bränsleförbrukningen). Turbo utnyttjar kvarstående spillenergi av avgaserna - "helt gratis" att driva kompressorn, otroligt nog.

Det konstiga ljudet som fanns i en tidigare video kommer väl från pop-off valve (bypass ventil) vilket har ett syfte att hålla turbons varv höga hela tiden då man växlar. (Jag skrev tidigare att det inte kommer från wastegate, hur som än, strunta den kommentaren; är troligen ingen kopplingsljud och inte är ljudet från wastegate. Särskilja wastegate och popoff=blow-off)

Mekaniska kompressorn har ingen pop-off, behövs ej: det måste alltså vara turbo.
Samtidigt som jag inbillar mig att jag läste nånstans rykten om tvåväxlad mekanisk kompressor i den nya H2an.. Hmm. Förvirrningen och spänningen bara ökar. Må det inte bli en flopp. :)
 
Last edited:
Helt rätt. En mekanisk kompressor "stjäl" (förbrukar) i storleksordningen 5-10% vevaxeleffekt, vilken den måste kompensera med högre laddtryck -> högre bruttoeffektökning jämfört med turbo. (Såklart kvarstår förlusten i bränsleförbrukningen). Turbo utnyttjar kvarstående spillenergi av avgaserna - "helt gratis" att driva kompressorn, otroligt nog.

Det konstiga ljudet som fanns i en tidigare video kommer väl från pop-off valve (bypass ventil) vilket har ett syfte att hålla turbons varv höga hela tiden då man växlar. (Jag skrev tidigare att det inte kommer från wastegate, hur som än, strunta den kommentaren; är troligen ingen kopplingsljud och inte är ljudet från wastegate. Särskilja wastegate och popoff=blow-off)

Mekaniska kompressorn har ingen pop-off, behövs ej: det måste alltså vara turbo.
Samtidigt som jag inbillar mig att jag läste nånstans rykten om tvåväxlad mekanisk kompressor i den nya H2an.. Hmm. Förvirrningen och spänningen bara ökar. Må det inte bli en flopp. :)

Varför behöver man ingen poppoff på mekaniska kompressorer?

Kanske inget jättekrav på en stor pump, men en liten borde väl må rätt bra av att slippa stöten från ett stängt spjäll på apvarv.
 
Varför behöver man ingen poppoff på mekaniska kompressorer?

Kanske inget jättekrav på en stor pump, men en liten borde väl må rätt bra av att slippa stöten från ett stängt spjäll på apvarv.
Kompressorn är kopplat till veven, när varvet faller så minskar kompressorns varvtal och därmed faller laddtrycket. Turbon däremot fortsätter att knuffa på. Så har i varje fall jag förstått det hela :)
 
Last edited:
Kompressorn är kopplat till veven, när varvet faller så minskar kompressorns varvtal och därmed faller laddtrycket. Turbon däremot fortsätter att knuffa på. Så har i varje fall jag förstått det hela :)

Absolut, avgasturbo kommer att hålla varvet ett tag efter att lasten försvunnit. Men när man stänger spjällen på fullvarv kommer ju en mekanisk turbo att ligga kvar på samma varv tills motorvarvet sjunkit.

Därav min undran.
 
Absolut, avgasturbo kommer att hålla varvet ett tag efter att lasten försvunnit. Men när man stänger spjällen på fullvarv kommer ju en mekanisk turbo att ligga kvar på samma varv tills motorvarvet sjunkit.

Därav min undran.
Mjo, nu är jag bättre med i matchen och det har Du en poäng i. Utan att ha ett dugg erfa själv så talas väl ofta i kompressorsammanhang om en "bypass" med uppgift att släppa på trycket i insuget, inte att förväxla med wastegate (som ska stabilisera turbotrycket)?
 
Mjo, nu är jag bättre med i matchen och det har Du en poäng i. Utan att ha ett dugg erfa själv så talas väl ofta i kompressorsammanhang om en "bypass" med uppgift att släppa på trycket i insuget, inte att förväxla med wastegate (som ska stabilisera turbotrycket)?

Ja, denna bypass är ju vad småpojkar brukar kalla popoff, för det låter häftigt om det släpps rakt ut i luften istället tillbaka i inloppet.

Själv tycket jag en ankpipa är grejen.
 

Bifogat

  • Patent-Drawing-3.jpg
    Patent-Drawing-3.jpg
    37.7 KB · Visningar: 77
  • Patent-Drawing-4.jpg
    Patent-Drawing-4.jpg
    32.2 KB · Visningar: 85
Det sitter en blow off ventil även med kompressorturbo för att minska baktryck som sänker hastigheten på luftflödet in i insugen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top