Ah men vad fan. Kläm ihop er i MC-rutorna.

Det gömmer sig ju ett sjukt roligt practical-joke här.

Kan vi inte dra ihop ett gäng från SH och åka dit och bygga något med gatstenen?

Edit: Med bruk kanske, så att det blir "permanent" :rofl

Kanter på kortändorna så kommer ingen biljävel åt den platsen igen. ;)
Jag har begärt att de sätter stolpar mitt i våra mc-rutor på jobbet så att bilarna inte ställer sig där. Vi får se vad som händer med förslaget. :P

Inte en chans att jag klämmer ihop min hoj med andras, vill inte ha hojjen söndersparkad när "grannen" svingar upp sina boots över sin cromsläde.

"Ansökan om lokal trafikföreskrift

Juridik & parkeringsenheten har mottagit din ansökan om förlängning av befintlig avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på XXXgatan.

Ärendet kräver viss utredning innan det kan avgöras/besvaras.

Med vänlig hälsning

Marie Carlsson,utredare

Trafikkontoret, Tillståndsavdelningen Juridik & parkering"

Ni skulle sätta hur mopparna stod idag. Jösses, lyfte en åt sidan. Sjukt att 3 moppar ska ta 3 meter.

Nu vaknade stan.

"Hej !

Gällande ert önskemål angående förlängning av befintlig avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på XXXgatan så blir det lite svårt att förlänga den ytterligare då den redan ligger som sista
Plats på sträckan i dag fram till 10-metersgränsen till korsningen med XXXgatan.

Finns det något annat önskemål om vi kanske kan titta på en ny plats i så fall ? Är det vid någon arbetsplats den bör vara belägen eller för dig som boende ?

Med vänlig hälsning

Marie Carlsson,utredare"

Någon som vet hur ATV/Fyrhjulingar placerar sig i kategorin "MC"?

Vi har MC-rutor i fler-bils-garaget under jobbet. Det stod en sådan fyrhjuling i en sådan igår, och visst, den fick plats. Men det var precis. Hursom, varje ruta är anpassad efter en (1) MC, så egentligen är det inget problem (såvida det inte är fullt när jag kommer ;)).

Mest nyfiken på om någon vet om det är ok att stå på MC med den?

Tjoho! I win!

Med anledning av din ansökan 2014-04-24 får Juridik & parkeringsenheten meddela följande.

2014-06-13 inrättas en avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på XXXgatan vid fastigheten med adressnummer 55.

Målning av platsen är beställ och kommer att utföras snarast möjligt.

Med vänlig hälsning

Marie Carlsson,utredare"

Tack för tipset vem det nu var som sa åt mig att kolla med stan!

Woooh! Snyggt!
Jag försöker googla mig fram till vem man ska kontakta gällande mc-parkeringsfrågor i Norrmalm?

Tjoho! I win!

Med anledning av din ansökan 2014-04-24 får Juridik & parkeringsenheten meddela följande.

2014-06-13 inrättas en avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på XXXgatan vid fastigheten med adressnummer 55.

Målning av platsen är beställ och kommer att utföras snarast möjligt.

Med vänlig hälsning

Marie Carlsson,utredare"

Tack för tipset vem det nu var som sa åt mig att kolla med stan!

Woooh! Snyggt!
Jag försöker googla mig fram till vem man ska kontakta gällande mc-parkeringsfrågor i Norrmalm?

Vi fick också en ny ruta!
Hej !

Vi har i dag den 13/6 2014 inrättat en ny avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på xxxgatan vid fastigheten med adressnummer 55 då det fanns önskemål från flera åkare att behovet finns för ytterligare en plats i kvarteret.
Mvh Marie Carlsson, Juridik & parkeringsenheten

Men har stått en SAAB i den i 5 dagar nu
20140618_083311.jpg

Last edited:
Varför inte men ska du montera en glasburk med lås för att få ha kvar din betalda parkeringslapp då? Så att inte något kötthuvud tar den ifrån dig så att böteslappen ramlar in??? Mc parkering är för just mc och inte något annat.

Varför inte bara parkera i en vanlig bilparkeringsruta och betala för det?

Hej !

Vi har i dag den 13/6 2014 inrättat en ny avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på Luntmakargatan vid fastigheten med adressnummer 55 då det fanns önskemål från flera åkare att behovet finns för ytterligare en plats i kvarteret.

View attachment 407643

Bara att ringa så kommer de o lappar direkt. ;)

Hej !

Vi har i dag den 13/6 2014 inrättat en ny avgiftsfri parkeringsplats för motorcykel på Luntmakargatan vid fastigheten med adressnummer 55 då det fanns önskemål från flera åkare att behovet finns för ytterligare en plats i kvarteret.

View attachment 407643

Borde bara vara att ringa parkeringsbolaget (eller vem det nu är som har ordning på det på den gatan) så hamnar det p-böter på saaben.

Någon som vet hur ATV/Fyrhjulingar placerar sig i kategorin "MC"?

Vi har MC-rutor i fler-bils-garaget under jobbet. Det stod en sådan fyrhjuling i en sådan igår, och visst, den fick plats. Men det var precis. Hursom, varje ruta är anpassad efter en (1) MC, så egentligen är det inget problem (såvida det inte är fullt när jag kommer ;)).

Mest nyfiken på om någon vet om det är ok att stå på MC med den?

Enbart tvåhjuliga fordon får stå på parkering markerad för MC. Inte trikes, mopedbilar eller quads. :fakta

Enbart tvåhjuliga fordon får stå på parkering markerad för MC. Inte trikes, mopedbilar eller quads. :fakta

Nja. Jag ringde och frågade här i Stockholm. De säger att lagen säger "Tvåhjulig MC och moped". Dvs inte tvåhjulig mc och tvåhjulig moped, vilket gör att de inte kan lappa mopeder med fler än två hjul. Och eftersom de tycker att det är svårt att skilja på mopeder och motorcyklar lappar de oftast inte motorcyklarna heller. :confused:

Nja. Jag ringde och frågade här i Stockholm. De säger att lagen säger "Tvåhjulig MC och moped". Dvs inte tvåhjulig mc och tvåhjulig moped, vilket gör att de inte kan lappa mopeder med fler än två hjul. Och eftersom de tycker att det är svårt att skilja på mopeder och motorcyklar lappar de oftast inte motorcyklarna heller. :confused:

Well, jag läser "tvåhjulig mc och moped" som att båda ska vara tvåhjuliga. Kollade upp lagen för ett tag sedan, och hittade någon såndär kunnig som uttalat sig i frågan med som sa att mopedbilar inte fick parkeras på mc-parkeringar, med hänvisning till antalet hjul.
Men, IANAL.

Well, jag läser "tvåhjulig mc och moped" som att båda ska vara tvåhjuliga. Kollade upp lagen för ett tag sedan, och hittade någon såndär kunnig som uttalat sig i frågan med som sa att mopedbilar inte fick parkeras på mc-parkeringar, med hänvisning till antalet hjul.
Men, IANAL.

Mopedbilar ska lappas, har själv fått en av dom lappad i stan.

Jag parkerar aldrig i MC ruta. varför skulle jag det ? P hus är gratis och rätt bra om man är i innerstan.

Kul att du fick gensvar, Jonte!

Staden är som bekant ytterst trögrörlig (även om det likväl har sina orsaker). För ett helhetsgrepp beträffande MC-parkeringar i staden önskar jag rekommendera att ta kontakt med Trafiknämnden, som Trafikkontoret svarar under, för att be vederbörande förvaltning författa ett tjänsteutlåtande som nämnden kan ta ställning till - hur man kan se över samt förbättra nuvarande situation. Med en stor portion flitighet samt tur kan nämnden välja att tillstyrka tjutet för fler samt större/längre parkeringar i hela staden, alltså en övergripande strategi.

Dock, jag skulle avråda från att göra det nu innan sommaren (duh), och framförallt innan samt en tid efter valet :)

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back