ER6-tråden

Tjena, har precis hämtat en ny grön ER6N som jag tänkte frun skulle lära sig köra på.

Givetvis är ju tanken att jag även skall kunna ha kul på den:tungan
Alperna 2015 kanske :D

Tänkte snygga upp den lite med skylthållare typ R&G:s som jag tycker är snygg.
Blir väl avgassystem senare också. Gröna kopplings och bromsgrepp är beställda på ebay. Krashpuckar får det väl bli och bobiner till svingen.

En fråga har jag dock, tycker den går ganska ryckigt i låg hastighet typ 30km/h, känns nästan svårkörd faktiskt. Ligger man över 3k rpm så funkar det väl hyfsat men under det så rycker det rätt bra. Nu har den bara rullat 12mil så det kanske blir bättre? I högre fart känns det bra.
 
Du har beställt en massa stuff till frugan (som inte hjälper ett smack när man övningskör) och har ingen koll på motorgången på hojen? Ehhmmm..

Definiera ryckigt. Er6 är en twin som man får smyga på med koppling vid lägre varv. Vilken hoj jämför du med?
 
Tja kraschpuckar kan ju hjälpa, bobiner för att man skall kunna hissa den bak. Skylthållare och handtag känns kanske inte som att det hjälper henne men jag har köpt hojen till oss. Dvs jag skall också köra den och vill såklart snygga till det som Kawasaki inte lyckades så bra med. Ser inget fel i att få hojen som man vill ha den även om den skall delvis användas som övningshoj.

Svårt att få jämn gång, man får liksom gasa och sen släppa och hålla på så om man ligger i låg fart strax under 3000rpm. Jag kan jämföra med min VFR 800 -01 som har V4 och är känd för att gå ryckigt på låga varv, den är mycket lugnare, ok 4cyl men ändå.

Har haft en ER5 för nåt år sen och den har ju typ samma motor som ER6(twin) och den gick betydligt jämnare. En tanke jag har är att den kanske blir bättre när den fått rulla några mil? Hojen som denna ersatte var en Transalp 600 V-twin och gick också jämnare. Är det nåt fel så vill jag ju lämna in den då jag har garanti men säger folk att det är så på dom hojarna så lever jag med det.
 
Jag har ingen er6 längre, men jag upplevde aldrig den som lättkörd på låga varv,samtidigt så har du ju kört twin innan. Känns det inte bra med körning på 1/2:an på 3krpm så prata med handlaren. Det bli nog inte bättre (har kört in 2012 och det händer inget magiskt)
 
Ok, tack för svaret.
Jag skall ta och testa en annan hoj som är likadan så jag har nåt att jämföra med. I övrigt är det en väldigt rolig hoj som gillar kurvor :tuttar
 
Kan rekommendera att testa Yamahas MT-07. Roligare cykel i mitt tycke! Men kan vara svår att få tag på (stor efterfrågan). Finns tveksamt begagnat, men 61k för en ny hoj känns prisvärt :)
 
Ja MT-07 är ju ett vettigt alternativ. Fast frugan ville ju ha en grön :)

Körde ca 17mil igår och den går faktiskt mindre ryckigt nu. Jag är nöjd förutom vibrationer vid vissa varvtal men det får man väl leva med när det är twin. Skall bli kul att testa CB650F när den dyker upp.
 
Idag spontanköpte jag en ER6 till min sambo som ska börja köra, dock har den gått ca 4 k mil. Kändes jättefin i både motor och låda, nån som har erfarenhet av långmilad Er6 och vet vad jag kan vänta mig i problemväg?
 
Så har ER6N-klubben fått ännu en medlem, hämtade ut en ny vit i onsdags och det är snart dags för första service :) Funkar fint med tanten bak, men är beroendeframkallande rolig på egen hand! Lär väl få dit ett slipon och en tidy tail, annars känns den klockren för en som anbars kör ATV och vars senaste hoj var en RD500..
 
Någon som är sugen på en Er-6n -07?
1100 mil
Utrustad med
-Power Commander 5
-Hurric slipon
-Pipercross sportluftfilter
-Fatbar styre
-Nya däck
-Mm
 
Hej liten fundering! jag har tänkt att köpa en er6 n men funderar på om de som är 25 kw är bara strypta eller om de är byggda på annat sätt? mena om jag kan köpa en 25 kw för 5000kr billigare och plocka bort ett par brickor är de ju lätt värt det. är det någon som har koll på detta? :rofl
 
Hej liten fundering! jag har tänkt att köpa en er6 n men funderar på om de som är 25 kw är bara strypta eller om de är byggda på annat sätt? mena om jag kan köpa en 25 kw för 5000kr billigare och plocka bort ett par brickor är de ju lätt värt det. är det någon som har koll på detta? :rofl

Samma hoj, det enda som skiljer är en skruv som hindrar dig från att vrida fullt på gasen, busenkelt att plocka bort :)
 
Hej liten fundering! jag har tänkt att köpa en er6 n men funderar på om de som är 25 kw är bara strypta eller om de är byggda på annat sätt? mena om jag kan köpa en 25 kw för 5000kr billigare och plocka bort ett par brickor är de ju lätt värt det. är det någon som har koll på detta? :rofl

Håller med ovanstående; en liten skruv mellan tanken och kopplingskåpan som hindrar rullen att dras fullt. Tar 5 sekunder att skruva ut! :)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top