Bruksbil med V8 ???

Jag tuffar runt i en Merca CLK 430. Motorn finns även i andra modeller och jag älskar den här bilen så mycket så det nästan inte är sant! Jag kan ärligt talat inte hitta något att klaga på. Inga konstigheter, inget krångel, allt är bara suveränt. Motorljudet, draget, bekvämligheten, kvaliteten, ljudanläggningen, extrautrustningen... Allt för 55 papp. Och det nästan bästa av allt: Halvförsäkrad stående på mig kostar den mindre än en femhundring i månaden (trots sina nästan 280 hästar), och den dricker omkring/mindre än en liter milen blandad körning (nedåt 0,9 om man kryssar motorväg på cruisecontrol i sisådär 140 mätarfart, vilket jag tycker är fascinerande lite för en 280hk 4,3l V8!!). Så om jag ska rekommendera en V8brukis blir det en sån, utan tvekan! :)
Låter ju faktiskt riktigt bra. Men jag gissar att reservdelar och service kostar multum.
 
Låter ju faktiskt riktigt bra. Men jag gissar att reservdelar och service kostar multum.

Lite blandade reservdelspriser från mekonomen:
Bussning inre styrstag: 180 kr.
Bromsskivor fram/bak (per par): 2000/1300 kr.
Belägg ink monteringssats: 800 kr.
Lambdasensor: 2500 kr.
Bränslepump: 3000 kr.
Generator: 5000 kr.
Länkarm: 1500 kr.
Hjullager Fram/bak: 800/1100 kr.
Luftfilter: 600 kr.
stötdämpare: 1500 kr/st.

"större" grejer är ju uppenbarligen skapligt dyrt, men om det är så dyrt i förhållande till andra bilar vet jag faktiskt inte. Rena servicegrejer tycker jag inte verkar sådär fasligt farligt, och med kamkedja slipper du ju tråkiga kamremsbyten :tummenupp
 
Lite blandade reservdelspriser från mekonomen:
Bussning inre styrstag: 180 kr.
Bromsskivor fram/bak (per par): 2000/1300 kr.
Belägg ink monteringssats: 800 kr.
Lambdasensor: 2500 kr.
Bränslepump: 3000 kr.
Generator: 5000 kr.
Länkarm: 1500 kr.
Hjullager Fram/bak: 800/1100 kr.
Luftfilter: 600 kr.
stötdämpare: 1500 kr/st.

"större" grejer är ju uppenbarligen skapligt dyrt, men om det är så dyrt i förhållande till andra bilar vet jag faktiskt inte. Rena servicegrejer tycker jag inte verkar sådär fasligt farligt, och med kamkedja slipper du ju tråkiga kamremsbyten :tummenupp

Det där såg förvånansvärt försvarbart ut. Går ESP'n att koppla ur helt på de där maskinerna?
 
Det där såg förvånansvärt försvarbart ut. Går ESP'n att koppla ur helt på de där maskinerna?

Min tanke också :)
Bra fråga faktiskt, jag har inte testat... :D Jag är för rädd om min bil och snål med däck :D MEn den har nog med pulver för att systemet ska få jobba lite även på torr asfalt om man nu vill det ;)
 
Min tanke också :)
Bra fråga faktiskt, jag har inte testat... :D Jag är för rädd om min bil och snål med däck :D MEn den har nog med pulver för att systemet ska få jobba lite även på torr asfalt om man nu vill det ;)

Sådär kan du juh inte svara! Om du ska tala väl om bilen fåru fanimig gå ut, koppla ur ESP'n och köra lite bredställ i närmsta rondell! Återraportera när du är klar :D
 
Det finns en ESP off-knapp men den kopplar inte ur helt och hållet.

Reservdelar hittas till lägre pris på taxitelie.de med flera. Eller e-bay.

Tack, mysteriet löst och min bil skonad :D

Och tack för länken, alltid bra att veta var man hittar billiga delar :)
 
Tack, mysteriet löst och min bil skonad :D

Och tack för länken, alltid bra att veta var man hittar billiga delar :)

Riktiga bilar håller att åka brett med. :fakta
Tror min stackars lilla röda gått de senaste 10000 milen av 32500 mer eller mindre med sidan före. :hihi
 
Riktiga bilar håller att åka brett med. :fakta
Tror min stackars lilla röda gått de senaste 10000 milen av 32500 mer eller mindre med sidan före. :hihi

Håller gör hon säkert, men det är inte det hon är till för :fakta Det är ingen juvenilbil ment för buskörning och bredställ jag tuffar runt i utan ett skapligt fint åk i min mening, en bil som jag avser ta väl hand om för att bevara både skick, driftsäkerhet och bekvämlighet en bra tid framöver. Vårdar man prylarna håller de, och de får även ha kvar känslan av att vara en fin och lyxig bil. Så nej, här ska inte bredsladdas ;)
 
Håller gör hon säkert, men det är inte det hon är till för :fakta Det är ingen juvenilbil ment för buskörning och bredställ jag tuffar runt i utan ett skapligt fint åk i min mening, en bil som jag avser ta väl hand om för att bevara både skick, driftsäkerhet och bekvämlighet en bra tid framöver. Vårdar man prylarna håller de, och de får även ha kvar känslan av att vara en fin och lyxig bil. Så nej, här ska inte bredsladdas ;)

Jo, Mercedes verkar juh onekeligen måna om att deras kunder ska ha tråkigt men bekvämt bakom ratten :tuttar
 
Jo, Mercedes verkar juh onekeligen måna om att deras kunder ska ha tråkigt men bekvämt bakom ratten :tuttar

Så är det. Det finns förvisso modeller med riktigt rejäla motorer, men gillar men att KÖRA bil bör man leta på annat håll.

Å andra sidan är komfortnivån ledande på marknaden, gillar man att ÅKA bil så är det helrätt. Om inte första ägaren fått hjärnsläpp och beställt sportpaket förstås, då har man varken komfort eller riktig körglädje :död
 
Jo, Mercedes verkar juh onekeligen måna om att deras kunder ska ha tråkigt men bekvämt bakom ratten :tuttar

Jag har aldrig tråkigt i min bil, jag njuter av bekvämligheten, stereon, komforten och effekten som finns där när jag vill nyttja den :D Tystheten i höghastighetskryssning på motorväg, snabbheten i omkörningarna, accet som sådant roar jag mig med av och till bara för att... :D För mina behov och ändamål är det perfekt, vill jag köra bana skaffar jag en lotus 7 replica som komplement ;) :tummenupp Olika biltyper för olika syften :)
 
Så är det. Det finns förvisso modeller med riktigt rejäla motorer, men gillar men att KÖRA bil bör man leta på annat håll.

Å andra sidan är komfortnivån ledande på marknaden, gillar man att ÅKA bil så är det helrätt. Om inte första ägaren fått hjärnsläpp och beställt sportpaket förstås, då har man varken komfort eller riktig körglädje :död

Har förra ägaren däremot varit smart och beställt extralull i form av elegance-paketet (eller rentav avantgarde) som i min bil har man så mycket läder, komfort och kvalité att man sitter bättre än i skinnfåtöljen i vardagsrummet :tuttar

det där är så sant så det finns nästan inte :tummenupp
 
Jag har aldrig tråkigt i min bil, jag njuter av bekvämligheten, stereon, komforten och effekten som finns där när jag vill nyttja den :D Tystheten i höghastighetskryssning på motorväg, snabbheten i omkörningarna, accet som sådant roar jag mig med av och till bara för att... :D För mina behov och ändamål är det perfekt, vill jag köra bana skaffar jag en lotus 7 replica som komplement ;) :tummenupp Olika biltyper för olika syften :)

om man kunde kombinera åkkomforten med möjligheten till att åka på breställ utan att behöva plocka massa säkringar hade jag varit helsåld. Ska kika på en W209 320 nästa vecka dock, det går visst att sätta bilen i en DYNO-mode via datormenyerna :banana
 
om man kunde kombinera åkkomforten med möjligheten till att åka på breställ utan att behöva plocka massa säkringar hade jag varit helsåld. Ska kika på en W209 320 nästa vecka dock, det går visst att sätta bilen i en DYNO-mode via datormenyerna :banana

Senior köpte en fabriksny sådan 2004. Den fungerade klockrent i 9 år/8000 mil då han sålde den. De tidiga 3-ventilsmotorerna och 5-vxl lådorna är skottsäkra också :)

Har själv kört den bilen flera hundra mil och kan säga att det är fel bil om man vill åka på bredställ. Oavsett om ESP/ASR är aktiverat eller ej.
 
Merca är ju turkbil, det kan man ju inte köpa. Likaså gäller fel modell av BMW.

Viktigt det där :fakta

Du har nog fått det där om bakfoten. Somliga brukar säga att merca = taikon. Det är BMW som brukar tas upp i de sammanhang du nämner. Dock inget jag står för. Men det stämmer faktiskt rätt bra med de observationer man kan göra i Malmö också.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top