Dålig erfarenhet av RG Brakes

Status
Ej öppen för fler svar.
Undrar om Hans i fråga är medlem här? Skulle vara spännande att höra vad han säger om responsen här i tråden.


Ts, bifoga denna trådlänk i nästa mail till honom, om du orkar maila honom igen.
 
Undrar om Hans i fråga är medlem här? Skulle vara spännande att höra vad han säger om responsen här i tråden.


Ts, bifoga denna trådlänk i nästa mail till honom, om du orkar maila honom igen.
Han har ju en facebook-sida för sitt företag. Vill man få ut ordet till flera är det bara att lägga en länk där till tråden hit...
 
Ja, då kanske han förstår att "flera av Racing Team köper mina tjänster, så din "röst" är det ingen som bryr sig om"-resonemanget redan har bitit honom i arslet!
 
Tycker ändå att det märkligaste i denna historia är att det inte nämns någonstans vad jag kan se att man kommer att få en markant offset på sina skivor som "renoveras" och om man har radiellt monterade bromsok så är man i detta läge helt körd och måste köpa en nya bromskiva.

Eller är det jag som är blind och missat att han varnar för det? Har läst igenom hemsidan och mail-konversationen och ser inte att det nämns någonstans. Han skriver något om att han lämnar 1-års garanti på hemsidan om man inte är nöjd med sin renovering och då får ersättning för arbetskostnaden, är det bara jag som anser att man absolut måste få ersättning för en obrukbar bromsskiva då också?

Att det blev som det blev med beläggen är ju sanslöst även det... Hur kan man kasta kundens ägendom utan att fråga först?! Hur kan man sen försöka slingra sig ifrån det han har lovat, att ge ersättning för ORGINAL-BELÄGG?

Ville han att ni kunde komma överens om just de beläggen från Holland som skulle fungera fast för ett billigare pris skulle han ju självklart tagit upp detta innan han skrev att du skulle köpa nya orginal-belägg....
 
Jag är lite förvirrad, varför uppstår ett offset mot original??


  1. Om det är skivcentrum som är skevt borde det väl riktas till ursprungsposition och vet man inte det rätta måttet bör man ta reda på det innan man kastar upp grejorna i pressen..!

  2. Om det är bladet som är skevt så ska man inte pressa/förspänna navet så att nitarna pressar på bladet axiellt, då har man ju tappat själva poängen med en flytande skiva?

  3. Även om man riktar bladet så bör det ju inte kunna bli mer än rakt (om man gör rätt) så det kan inte skapa offset..

Om skivrenoveraren vet att det blir offset axiellt så vore det väl smart att upplysa om detta samt bifoga lämpliga shims så att kunden kan använda produkten, även efter renoveringen.

Sen parallellhistorien med bromsbeläggen..
Såvida kunden inte uttrycker behov av att uppgradera bromsarnas verkningsgrad så är det rätt att rekommendera originalbelägg, Hojtillverkaren har oftast tagit hänsyn till parametrar som slitage, bromsprestanda i kallt, varmt, våt, osv.

Att då plötsligt hänvisa till att tillverkaren (Brembos) uppgraderingsbelägg skulle vara både billigare OCH bättre än OEM motsäger ju, helt eller i delar, det som skrevs i föregående stycke.

Okej, om beläggen kostat 8000:- så man kan misstänka att ett supermaterial använts som både minskar/bibehåller OEM spec på slitaget OCH samtidigt ökar bromsverkan, men så lär ju knappast vara fallet...

En sak "renoveraren" verkar missa är tidsaspekten...
Han tar ingenstans hänsyn till att kunden under hela processen, pga honom, står med en obrukbar utrustning.... Tid ÄR pengar!

Nej, det verkar, tyvärr, som att det skar sej någonstans och stress/prestige/hybris(?) tog överhanden för bromsskiverenoveraren, hoppas han "vaknar upp" så det kan lösa sej :gnissla
 
Last edited:
Undrar om Hans i fråga är medlem här? Skulle vara spännande att höra vad han säger om responsen här i tråden.


Ts, bifoga denna trådlänk i nästa mail till honom, om du orkar maila honom igen.

Faktum är att jag för tillfället inte bryr mig om att maila honom igen för som du ser på hans svar är det ingen idé. Saken är anmäld till ARN och nu vill jag inte lägga ner mer energi på detta utan vi får se vad som händer efter att ARN har fattat sitt beslut.

Anledningen till att jag har skrivit om detta på SH och på andra forum är främst för att andra hojvänner ska få ta del av min erfarenhet av företaget och förklara vilka risker som uppenbarligen finns vad det gäller RG Brakes renovering av bromsskivor och att man som kund kan riskera att bli blåst på pengar.
 
Tycker ändå att det märkligaste i denna historia är att det inte nämns någonstans vad jag kan se att man kommer att få en markant offset på sina skivor som "renoveras" och om man har radiellt monterade bromsok så är man i detta läge helt körd och måste köpa en nya bromskiva.

Eller är det jag som är blind och missat att han varnar för det? Har läst igenom hemsidan och mail-konversationen och ser inte att det nämns någonstans. Han skriver något om att han lämnar 1-års garanti på hemsidan om man inte är nöjd med sin renovering och då får ersättning för arbetskostnaden, är det bara jag som anser att man absolut måste få ersättning för en obrukbar bromsskiva då också?

Att det blev som det blev med beläggen är ju sanslöst även det... Hur kan man kasta kundens ägendom utan att fråga först?! Hur kan man sen försöka slingra sig ifrån det han har lovat, att ge ersättning för ORGINAL-BELÄGG?

Ville han att ni kunde komma överens om just de beläggen från Holland som skulle fungera fast för ett billigare pris skulle han ju självklart tagit upp detta innan han skrev att du skulle köpa nya orginal-belägg....

Nej, det varnas inte för problemet med offset varken i mailen eller på hemsidan. Som sagt, hade jag vetat om det från början så hade det varit en annan sak. Då hade jag fått tagit ställning till om det var värt den risken eller inte.

Vad det gäller bromsbeläggen från Holland så är det rätt originalbelägg, det har han helt rätt i, men tyvärr hittade jag inte den butiken när jag letade efter bromsbelägg. Hans argument är att jag inte får mer i ersättning än vad de kostar i Holland, inte vad jag faktiskt köpte dem för...
 
Jag är lite förvirrad, varför uppstår ett offset mot original??


  1. Om det är skivcentrum som är skevt borde det väl riktas till ursprungsposition och vet man inte det rätta måttet bör man ta reda på det innan man kastar upp grejorna i pressen..!

  2. Om det är bladet som är skevt så ska man inte pressa/förspänna navet så att nitarna pressar på bladet axiellt, då har man ju tappat själva poängen med en flytande skiva?

  3. Även om man riktar bladet så bör det ju inte kunna bli mer än rakt (om man gör rätt) så det kan inte skapa offset..

Om skivrenoveraren vet att det blir offset axiellt så vore det väl smart att upplysa om detta samt bifoga lämpliga shims så att kunden kan använda produkten, även efter renoveringen.

Sen parallellhistorien med bromsbeläggen..
Såvida kunden inte uttrycker behov av att uppgradera bromsarnas verkningsgrad så är det rätt att rekommendera originalbelägg, Hojtillverkaren har oftast tagit hänsyn till parametrar som slitage, bromsprestanda i kallt, varmt, våt, osv.

Att då plötsligt hänvisa till att tillverkaren (Brembos) uppgraderingsbelägg skulle vara både billigare OCH bättre än OEM motsäger ju, helt eller i delar, det som skrevs i föregående stycke.

Okej, om beläggen kostat 8000:- så man kan misstänka att ett supermaterial använts som både minskar/bibehåller OEM spec på slitaget OCH samtidigt ökar bromsverkan, men så lär ju knappast vara fallet...

En sak "renoveraren" verkar missa är tidsaspekten...
Han tar ingenstans hänsyn till att kunden under hela processen, pga honom, står med en obrukbar utrustning.... Tid ÄR pengar!

Nej, det verkar, tyvärr, som att det skar sej någonstans och stress/prestige/hybris(?) tog överhanden för bromsskiverenoveraren, hoppas han "vaknar upp" så det kan lösa sej :gnissla

Mycket bra frågor och synpunkter! Tyvärr har jag inga bra svar att ge men även om det går att shimsa ut axiellt monterade bromsok så skulle det iaf för mig kännas olustigt att använda bromsskivor som är så pass mycket deformerade och där nitarna har hamnat på tvären pga deformationen av navet. Frambromsen är ju trots allt en rätt så viktig komponent på en hoj...
 
Trådskaparen här är inte ensam om liknande erfarenhet av Hans på RG-Brakes.
Här finns en till och han kan mycket väl ha skrämt fler till tystnad med sitt hotfulla och oärliga sätt.

Anledningen till att jag har skrivit om detta på SH och på andra forum är främst för att andra hojvänner ska få ta del av min erfarenhet av företaget och förklara vilka risker som uppenbarligen finns vad det gäller RG Brakes renovering av bromsskivor och att man som kund kan riskera att bli blåst på pengar.
 
Efter att läst mejlkonversationen blir det ännu mer tydligt att TS inte mörkat någonting eller förskönat sig själv - RG-brakes fick fett dålig reklam här !!!!

Det bästa i konversationen är hur RG-Brakes vänder när TS påpekar att - Neeeeeeeeej det där var ju MINA belägg, (något som klart och tydligt påpekats innan för RG-brakes). Innan har han i alla fall svarat på ett någorlunda bra sätt.

RG-brakes skulle lagt sig platt och betalat, speciellt som de sabbat bromsskivan OCKSÅ - Nu gick ju allt som kunde gå fel precis käpprätt åt helvete.

Kul kommentar från RG-Brakes där han skryter om att han fixar elitens hojar och lyfter sig själv till skyarna - Skulle vara jävligt skoj att veta om detta är sant. Själv tror jag han har lite väl höga tankar om sig själv
 
Vad det gäller bromsbeläggen från Holland så är det rätt originalbelägg, det har han helt rätt i, men tyvärr hittade jag inte den butiken när jag letade efter bromsbelägg. Hans argument är att jag inte får mer i ersättning än vad de kostar i Holland, inte vad jag faktiskt köpte dem för...

Han delegerade ju den uppgiften. Det är bara för uppdragsgivaren (RG Brakes) att, som dom fritt översatt säger; "dela med det".
 
Intressant nog så får TS en lektion i hur viktigt det är att enbart använda originalbelägg.
Men när sådana inköpts och kostnaden redovisas så går det plötsligt bra med ett billigare alternativ.
Ju längre konversationen sedan löper, desto längre in i hörnet målar Hans in sig. Jag hoppas detta sprider sig som ett varnande exempel.

Ibland går det fel, det som utmärker en seriös leverantör är dess förmåga att städa upp sina misstag på sådant sätt att kunden ändå känner sig nöjd. RG Brakes har inte lyckats något vidare på den punkten...

Heders till TS som inte sänker sig till samma låga nivå.....
 
RG Brakes verkar ju vara "sådär" minst sagt, orka med deras tjafs när det är de som har gjort fel, bara att ta kostnaden för det och se till så du dvs kunden blir nöjd.
 
har vid något tillfälle tittat på RG Brakes för jag bytte ju ut bromskivorna på samtliga hojar men som några skrivit så är ju bromsar rätt viktiga saker o svarvar jag inte skivor på bilar så varför på någon av mina hojar,,

2 special gjorda från ISR på 6 dagar från faxet gick.
6 st nya från en asiatiskt tillverkare o en total summa på ca 8500:- det var värt varenda krona för att slippa detta problem.

ISR är ju precis tvärtom helt jävla sjukt bra service o snabbt som bara den:tummenupp
obs har bara handlat en gång på ISR men blev så sjukt imponerad bara..

mvh
 
Kan man få en bra bild på vad det är som orsakar offset på skivan?

Onekligen behöver Hans jobba lite på kundbemötandet, en missnöjd kund blir oftast inte nöjd av att bli mästrad i situationer som denna.
 
Har tänkt att skicka in mina bromsar om jag bestämmer mig för att köpa ett par fälgar till men denna tråd skrämmer en lite. Finns det någon som utför samma jobb?
 
Bra att du hängde ut fanskapet. Vilka jävla svar du fick.
Hade blivit så jävla förbannad om det hänt mig.
 
Kan man få en bra bild på vad det är som orsakar offset på skivan?

Onekligen behöver Hans jobba lite på kundbemötandet, en missnöjd kund blir oftast inte nöjd av att bli mästrad i situationer som denna.

Menar du ett foto eller "få en bild av vad som har hänt"? :)

Det är jättesvårt att ta ett foto som visar deformationen av navet. Den plana delen av navet där nitarna sitter ligger inte i samma plan som själva bladet, därför sitter nitarna lite snett som du kan se på bilden i mitt första inlägg. Hela navet verkar intryckt 2-3 mm i axiell riktning.
 
Har tänkt att skicka in mina bromsar om jag bestämmer mig för att köpa ett par fälgar till men denna tråd skrämmer en lite. Finns det någon som utför samma jobb?

En medlem i Apriliaklubben (La famiglia Aprilia) renoverar visst skivor genom att plocka bort nitarna, rengöra, undersöka nav och blad, och sen montera ihop det med nya nitar. Jag har dock ingen erfarenhet av hans arbete men om det låter intressant så kan du få hans kontaktuppgifter.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top