Därför att jag funderar på själva kalkylen... Om ett fallfärdigt hus i kranskommun, som ändå måste renoveras, har dåliga driftskostnader och som kan bjuda på allehanda åldersrelaterade överraskningar kostar runt 3,5-4.5 så känns det som att det borde gå att bygga litet och prisvärt för ungefär samma peng om man köper en tomt för under 1.5...
Jag vill inte rita själv utan köper hellre en mindre "IKEA-byggsats-villa" som går snabbt att slå upp för det borde ändå kunna ge "nytt och fräscht" om än anonymt och likformat för samma peng som gamla befintliga hus...
Det är vad jag intalar mig.
Tråden är till för att ni skall övertyga mig om att jag har fel eller hjälpa mig hitta de hustillverkare som kan hjälpa mig förvekliga den tanken..
Tänk Skoda Octavia, Kawasaki Versys. Praktiska och prisvärda men sexiga och unika som ett par gummistövlar.
Ett sånt hus vill jag ha om det får kalkylen att gå ihop.
Jag vill inte ha panoramafönster, teppanyakihällar och skarvfria epoxygolv. Jag vill få ett litet nybyggt hus utan att bli ruinerad med tanke på att det är lika mycket skilsmässoframkallande att köpa gamla renoveringsobjekt..
Jag stötte och blötte alla alternativ när vi skulle köpa hus. Ville egentligen bygga "själv" som det heter. Dvs totalentrepenad
Helst stenhus. Men kollade på alla möjligheter. Även att köpa typ ruckel eller orenoverat och fixa själva med polacker/för egen hand. Men blev efterhand avskräckt från båda alternativen. Jag har extremt mycket jobb och med två småbarn på halsen hade det förmodligen varit omöjligt.
Vänner som skulle göra ett klipp genom att renovera själva, både för egen hand och med kontakter/samt med billiga arbetskraft typ polacker/egen hand, fick alltid slutnotor som blev högre än de tänkt. Dessutom leva i kappsäck i flera år, ägna all ledig tid till byggprojekt samt få äktenskapsproblem. Nej tack. Så det alternativet hoppade vi.
Hitta tomt och köra totalentrepenad föll till sist på att man fick för dåligt läge och för lite yta. Finns ju knappt några schyssta nya tomter ens om man har gott om pengar till det. Det mesta ligger i tråkiga nybyggarområden. Kollade en jävla massa husföretag. Yta kostar massor och allt var så basic så man somnade och börjar man lägga på extraval så skenar det snabbt iväg. Nu var ju basic iofs inget problem för dig men ska man bygga ett stort ganska lyxigt hus så måste man göra det på en dyr tomt om man ska få igen pengarna. Det är ingen som kommer köpa ens kåk för tex 7 mille bara för att den kostade 7 mille att bygga om den ligger i bushen. Tomten hade med andra ord ätit upp alldeles för mycket av totalkostnaden för att kunna bygga ett spatiöst hus med bra utrustning.
Det var även riskfyllt med totalkostnaden. Liksom bla Starstriker skrev tidigare så förstod jag att det alltid blev mer än man tänkt sig. Verkligen alltid. Folk fick spränga och ha sig och fan vad det rann iväg pengar. Anlägga en schysst trädgård visade sig vara en stor kostnad för många också. Det är ju inte kul heller att bo på en ouppväxt tomt. Blir ju deprimerad av sånt.
Var även inne på att köpa hus på exekutiv auktion för att komma undan billigt men det är vanskligt. Fann ett par möjliga objekt men det kändes inte rätt. Dessutom så står det väl nån stackars bitter spelmissbrukare utanför med bensindunk och zippotändare rätt som det är nån natt.
Hur som helst - Det jag kom fram till är att för att få ut absolut mest av pengarna så ska man köpa ett hus som tidigare ägare har renoverat typ totalt. Dränering, tak, ytskikt, badrum, kök osv. Vill man ha yta: 60- eller 70-tal. MEN, man får ju inte exakt det hus man vill ha. Materialval osv kommer ju inte vara helt i ens egen smak. Men kan man leva med det så är detta det bästa alternativet. I alla fall var det det för oss. Sedan kan man sätta sin prägel på det på andra sätt. Färg, möbler etc. Och större grejer på sikt. Jag bygger själv tex ett gym och typ biorum och snart börjar hantverkare att bygga en gästlägenhet. Lite lättare grejer om man har tid och inte har världens erfarenhet av att bygga och ha sig.
Lycka till i alla fall. Det är inte lätt med att hitta boende. Jag tappade lusten många gånger då vi inte fann vad vi ville ha. Det bästa råd jag kan ge är att du kommer veta när du har hittat rätt. Det känns direkt. Känns det halvdant tycker jag man ska låta bli.
Men å andra sidan - nöjer du dig med vad du säger - så kanske du kan hoppa på vad som helst. Jag kan bara tala för mig själv och utifrån vad man har diskuterat med vänner. Men jag tycker det är en rätt udda inställning. Nog för att du kör Skoda och Versys men boendet brukar ändå vara viktigare än vilken bil man kör.
Får man fråga varför det är så viktigt med hus om du inte har några större krav på det? Då känns det som onödigt mycket jobb, pengar och meck för lite förbättring, om man säger så. Inte för att jag vet hur du bor nu i och för sig.