SV 1000-tråden

Jag kör med Tank Tredz . Lite diskretare men faktiskt riktigt bra grepp.
 

Bifogat

  • DSC_0136.jpg
    DSC_0136.jpg
    255.2 KB · Visningar: 97
Då tråden sakta verkar vakna igen...
Så hur har ni ställt er fjädring, fram och bak? Har orginal. Och tycker ( är total rookie) den kanske är lite mjuk fram.. Och kanske hård bak... Väger 90 kg.
 
Jag väger aslite och jag tycker fram verkar kännas rätt lagom och bak något hård kanske.. har inte kikat på det än.. man ska väll börja med att kolla "sag"

EDIT: JA och det blev tech spec snake skin. Har provat stomp grip och skulle man få för sig att köra i jeans nångång så är de inte så sköna.
 
Last edited:
Då tråden sakta verkar vakna igen...
Så hur har ni ställt er fjädring, fram och bak? Har orginal. Och tycker ( är total rookie) den kanske är lite mjuk fram.. Och kanske hård bak... Väger 90 kg.

Piporna heter Nikko Racing och bakdämparen är Öhlins. Jag ( liksom de flesta SV-ägare) upplevde den nog lite mjuk såväl bak som fram. Den ormade sig igenom kurvor om farten var hög. Detta försvann helt med byte till Öhlins. Fram kör jag med inställning enl. bifogad bild (2003) och 10W olja istället för 5W. Nöjd med detta!
 

Bifogat

  • Bild 3.png
    Bild 3.png
    16.7 KB · Visningar: 54
  • Bild 2.png
    Bild 2.png
    28.2 KB · Visningar: 64
Hur mkt har ni sänkt ner era gaffelben i kronan? Ser ut som orginal är att 6mm skall synas? På mina är det monterade flush med kronan så att säga. Läste på SVrider.com att folk sänkt så mkt att ca 1cm syns och att man får en lite mer kvickstyrd hoj på så sätt..

Nån som provat? Är det olika mellan S och N modellen?

Edit: lite förvirrat skrivet. Menar alltså att man låter gaffelbanen sticka upp ur kronan. Man kanske säger höjer gaffelbenen?
 
Last edited:
Hur mkt har ni sänkt ner era gaffelben i kronan? Ser ut som orginal är att 6mm skall synas? På mina är det monterade flush med kronan så att säga. Läste på SVrider.com att folk sänkt så mkt att ca 1cm syns och att man får en lite mer kvickstyrd hoj på så sätt..

Nån som provat? Är det olika mellan S och N modellen?

Edit: lite förvirrat skrivet. Menar alltså att man låter gaffelbanen sticka upp ur kronan. Man kanske säger höjer gaffelbenen?

Jodå, jag fattar precis vad du menar. Vet dock inte om S och N har samma men på S ska de sticka upp 6 mm original och mina sticker nog upp 10 mm om jag minns rätt. Har dock inte provat något annat läge på den hojen. PÅ min Thruxton däremot har jag provat allt mellan 0 och 25 mm och det gör stor skillnad på hur kvickstyrd den är. Stannade till slut på 15 mm och är nöjd med det.
 
Jodå, jag fattar precis vad du menar. Vet dock inte om S och N har samma men på S ska de sticka upp 6 mm original och mina sticker nog upp 10 mm om jag minns rätt. Har dock inte provat något annat läge på den hojen. PÅ min Thruxton däremot har jag provat allt mellan 0 och 25 mm och det gör stor skillnad på hur kvickstyrd den är. Stannade till slut på 15 mm och är nöjd med det.

Jag fattar inte... Menar ni att man kör lyfter gaffelbenen?? Gärna bild då man tydligen är efter
 
Jag fattar inte... Menar ni att man kör lyfter gaffelbenen?? Gärna bild då man tydligen är efter

Man lyfter givetvis inte upp gaffelbenen så att framhjulet svävar över marken :). Man släpper ner hojen en bit på gaffelbenen så att dessa sticker upp ovanför gaffelkronan lite mer än innan. Måttet A på bilden blir större.
 

Bifogat

  • Namnlöst.png
    Namnlöst.png
    43.4 KB · Visningar: 236
Ska lätt prova detta då jag tyckt den kan vara lite tung att bryta ner i vissa situationer.. frågan är hur man enklast gör.. lossar lite o försöker knuffa upp dem? Ska man fästa styret i taket?
 
Ska lätt prova detta då jag tyckt den kan vara lite tung att bryta ner i vissa situationer.. frågan är hur man enklast gör.. lossar lite o försöker knuffa upp dem? Ska man fästa styret i taket?

Beror lite på vad du använder för stöd. Mitt depåstöd lyfter i svingbulten (ABBA-stand)så jag kan välja om jag vill ha framhjul eller bakhjul i luften eller båda. Lossade lite på klämskruvarna och knackade in en bred kil under framhjulet så lyfte sig gaffelbenen snyggt och prydligt. Fast det går ju att göra på en massa sätt. Bara man mäter så att det blir lika på båda sidor är det lugnt.
 
Tror du får brantare gaffelvinkel så den blir nervösare/kvickare ju mer gaffelbenen sticker upp ur kronan.. tror inte man ska göra så mkt mer än 10mm

Tror även viktfördelningen flyttas lite framåt
 
Last edited:
En grej jag hörde idag. Stämmer det att slipon fron GSXR1000 passar SV1000? Någon som vet?

Om det är slipon så passar det nog inte så där rakt av då SV 1000 ska ha bolton. Antingen får man ha dämpare med fyra bultar för att passa mot originalrör eller någon form av adapter att skruva på röret som sen tillåter slipon.
 
Höjde mina gaffelben från flush till 1cm. Hade ingen momentnyckel så drog lite på känsla fast det igen.. är det extra viktigt att få rätt moment på klämmorna för gaffeln?

Även hur pass exakt lika höjd måste det va.. tror det skiljer ca 0.3mm nu mellan vänster o höger gaffelben? Var lite svårt att få det 100% exakt
 
Jag menade memenade mer om man inte behöver mappa om osv
Ja, för optimal effekt. Annars bara plugga PAIR för att minska avgassmällarna. Det finns färdiga mappar att tanka ner som fungerar bra. Åtminstone för flera system. Om man har PC3 USB vill säga.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top