KTM 690 Duke 2012

Glöm inte kolla trygg hansa. Typ 6.3k för mig. Hel och Avställningsbar.

Intressant. Jag har samtliga övriga försäkringar (huset, bilen, liv) hos TH. Men när jag kollade med dom när jag köpte hojen (maj 2012), så var de HUTLÖST dyra... Får väl kolla igen.


Ställt ventilerna. Nya olja + filter. Nya tändstift + luftfilter. Nytt bak å Framdrev.

Fixat gängpaj vid ena oljefiltret med helicoil gänginsats.
Samt bytt slangklämmor på kylsystemet, läkte lite på ett ställe.

Skall byta bromsvätska och borde byta olja i framgaffeln.

WTF?! Hur långt har du kört? HUR har du kört? :va

Min har gått 1200 mil lite drygt och utöver vanlig service (ventilkoll, men krävde ingen justering) så har jag fått byta en packning i framgaffeln.
 
Intressant. Jag har samtliga övriga försäkringar (huset, bilen, liv) hos TH. Men när jag kollade med dom när jag köpte hojen (maj 2012), så var de HUTLÖST dyra... Får väl kolla igen.




WTF?! Hur långt har du kört? HUR har du kört? :va

Min har gått 1200 mil lite drygt och utöver vanlig service (ventilkoll, men krävde ingen justering) så har jag fått byta en packning i framgaffeln.

Hehe har gjort 2000mila service nu.
Jag har inte kört en mil med hojen.

Hojen har gått som körskolehoj i ca 2000 mil (sedan 2012 när skolan köpte den ny)

Verkstaden har även bytt ena packningen i gaffeln som garantiåtgärd.

Gaffeloljan blir riktigt skitig på en säsong vet jag av erfarenhet.

Skulle vilja ha tag i reparationsmanualen för hojen men hittar den inte på nätet.
 
Last edited:
Hehe har gjort 2000mila service nu.
Jag har inte kört en mil med hojen.

Hojen har gått som körskolehoj i ca 2000 mil (sedan 2012 när skolan köpte den ny)

Verkstaden har även bytt ena packningen i gaffeln som garantiåtgärd.

Gaffeloljan blir riktigt skitig på en säsong vet jag av erfarenhet.

Skulle vilja ha tag i reparationsmanualen för hojen men hittar den inte på nätet.

Ah, det förklarar saken. Ja, många hojar gick till körskolor. Vet att DinMC sålde 5-6 stycken till en.

Hoppas du fick den för ett bra pris :D

Ok, varför? (oljan)

Ja, har letat efter den där manualen också, no luck. Säg till om du finner den. :tummenupp
 
Hehe har gjort 2000mila service nu.
Jag har inte kört en mil med hojen.

Hojen har gått som körskolehoj i ca 2000 mil (sedan 2012 när skolan köpte den ny)

Verkstaden har även bytt ena packningen i gaffeln som garantiåtgärd.

Gaffeloljan blir riktigt skitig på en säsong vet jag av erfarenhet.

Skulle vilja ha tag i reparationsmanualen för hojen men hittar den inte på nätet.

Jooråå priset var bra :tummenupp

Liksom oljan i motorn blir den väldigt skitig, men motorn har filter.
Gaffeln saknar ju helt filter som kan fånga upp små partiklar som sliter och försämrar funktionen i gaffeln.

Har mailat lelles ang rep manualen, hittade det här dokumentet: http://www.ktmshop.se/documents/2791_690_DUKE__WHITE_EU_2012_Rep_manual.pdf
 
Hej undrar om ni haft problem med vakum i tanken?

Märkte att jag hade det efter min provkörningstur.
 
Blåst i alla avluftningshål idag och inget var tätt. Får se hur det artar sig helt enkelt.
 
Jag kör original än så länge. Har dock en ny kedja (orange såklart) och ett större drev bak liggandes (tror det är 3 kugg större).
 
Jag kör original än så länge. Har dock en ny kedja (orange såklart) och ett större drev bak liggandes (tror det är 3 kugg större).
Okej, skall köra min hoj lite innan jag bestämmer mig.
På de 4 milen jag kört hittills verkar den lite över drevad.

Blir isf ett 15 drev fram.
 
Last edited:
Okej, skall köra min hoj lite innan jag bestämmer mig.
På de 4 milen jag kört hittills verkar den lite över drevad.

Blir isf ett 15 drev fram.

Jag kör en hel del motorväg, så är lite tveksam till hur jag ska göra.

Ja, 1 kugg ner fram motsvarar väl 3 kugg upp bak va?

Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ändra fram respektive bak?
 
Jag kör en hel del motorväg, så är lite tveksam till hur jag ska göra.

Ja, 1 kugg ner fram motsvarar väl 3 kugg upp bak va?

Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ändra fram respektive bak?
Tror det är något sådant 1 kugg ner ger.

Nackdelen som jag förstått det är att mindre framdrev fram sliter mer på kedjan. nu är ju 15kugg fram fortfarande rätt stort. så frågan är hur mkt det sliter i praktiken.

"nackdelen" med att gå upp bak är att originalkedjan inte alltid är tillräckligt lång.

Med de få mil jag kört så känns det som att 6an är en ren överväxel som bara lämpar sig i motorvägsfart.

Har du provat att varva ur hojen på 6an? Orkar motorn dra hela vägen eller är utväxlingen för hög?
 
Tror det är något sådant 1 kugg ner ger.

Nackdelen som jag förstått det är att mindre framdrev fram sliter mer på kedjan. nu är ju 15kugg fram fortfarande rätt stort. så frågan är hur mkt det sliter i praktiken.

"nackdelen" med att gå upp bak är att originalkedjan inte alltid är tillräckligt lång.

Med de få mil jag kört så känns det som att 6an är en ren överväxel som bara lämpar sig i motorvägsfart.

Har du provat att varva ur hojen på 6an? Orkar motorn dra hela vägen eller är utväxlingen för hög?

Njae... Har ju kört hojen på bana (Gelleråsen som har en lång raksträcka). Har väl kommit upp i 180 som mest där, och det var i slutet på rakan. Sen är jag ju kass, så hade väl inte bästa utgånghastigheten. :rolleyes:

Kör ju som sagt en del motorväg och med hänsyn till komfort och förbrukning så vet jag inte om jag vill dreva om.
 
Last edited:
Njae... Har ju kört hojen på bana (Gelleråsen som har en lång raksträcka). Har väl kommit upp i 180 som mest där, och det var i slutet på rakan. Sen är jag ju kass, så hade väl inte bästa utgånghastigheten. :rolleyes:

Kör ju som sagt en del motorväg och med hänsyn till komfort och förbrukning så vet jag inte om jag vill dreva om.

Har genomfört utväxlingen på växellådan mot min gamla 690 smc 2008 och den är identisk med duke 2012an.

SMCn hade 16:42 orginal. Det var en perfekt drevning på den hojen tycker jag.
 
Kört en tank med hojen nu. Inget mer vakum i tanken.
Jävligt gött med abs måste jag säga. Bara å bromsa utan å tänka på hur mycket man vågar bromsa när det e kallt i backen.

Tycker den e högt drevad. Motorn går tungt om man ligger på 5an i 70 typ. 6an känns som en ren överväxel.
Kommer testa 15:40 eller 16:42 framöver.
 
Kört en tank med hojen nu. Inget mer vakum i tanken.
Jävligt gött med abs måste jag säga. Bara å bromsa utan å tänka på hur mycket man vågar bromsa när det e kallt i backen.

Tycker den e högt drevad. Motorn går tungt om man ligger på 5an i 70 typ. 6an känns som en ren överväxel.
Kommer testa 15:40 eller 16:42 framöver.


Läs den här trågen ang. drevning:

http://www.ktmforums.com/forums/duke/23994-varying-ratios-sprocket-changes.html

Kort version: 15/42 iz tha shit
 
Läste du tråden?

Kan du motivera mera? (Jag har ingen aning, utan är nyfiken)

Vad innebär "surrig"?

S'not going to happen with the 15/42 set up 4'500 rpm sees 95km/h in sixth gear.

Surrig= den varvar mkt.

Har provat låg utväxling på en av hojarn tidigare och upplevde att växlarna tog slut för fort hela tiden.
I kurvor på banan var man helt plötsligt tvungen att växla mitt i kurvan för att man nådde varvstoppet.
 
Last edited:
S'not going to happen with the 15/42 set up 4'500 rpm sees 95km/h in sixth gear.

Surrig= den varvar mkt.

Har provat låg utväxling på en av hojarn tidigare och upplevde att växlarna tog slut för fort hela tiden.
I kurvor på banan var man helt plötsligt tvungen att växla mitt i kurvan för att man nådde varvstoppet.

Jag förstår. Dom skrev ju även något om jämna tal som jag inte riktigt förstod, är det något du kan förklara? :rolleyes:

Du får gärna prova och återkomma. Jag har ett 42 (eller var det 43) liggandes, så är nyfiken.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top