Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

Tror ni någon gnäller över eller runt dom stora motorbanorna nere i Europa?
Typiskt jävla svenskt, bittra gubb- och kärringjävlar som sitter och bestämmer ute i kommunerna, pk så det förslår utåt, hata på motorsport är populärt, för det bullrar och är LIVSFARLIGT.

Går och spyr ett tag på alla dessa självgoda dårar utan verklighetsförankring som nästlat sig in i kommunhusen :zpy

Det är ett jävla liv runt banor i hela Europa och det kommer inte från banan.

Sachsenring släpps du inte ut om du inte har originalsystem på bandagar, Hockenheim har stenhårda gränser och obligatorisk mätning innan du släpps ut som ett helsystem inte klarar. Har för mig att det är en bana i UK som håller på att läggas ned pga bullerproblemen, resten av banorna har också strikta bullerkrav som t.ex. inte alltid Panigalen klarar ens med originalsystem.

Brno är nog den enda bana jag varit på som inte hade bullergräns, kan ha varit Mugello också men jag är osäker.
 
Last edited:
Det finns ett db-värde runt alla platser som producerar buller så fort någon klagar till sin kommun och då är det bara att lyda. 95-db förbifart verkar vara en gräns som alla banor ska hålla sig till. Var med på Sviestad och bullrade med hojen när de testade sin utrustning, vid 95-db klarar Sviestad bullerkraven.

På med ljuddämparna bara.

Observera att 95-db är satt utav SBf/SVEMO - inte av länsstyrelsen.. det får bullra precis hur mkt som helst inne på banorna. så länge som det inte överskrider de aktuella db-gränserna hos de närliggande boende.
Dock har nästan alla banor satt själv 95 som gräns.
 
Ja det gnälls i Europa...

Assen har hårdare bullerkrav än vad vi har. Monza arrangerar fler löptävlingar än mctävlingar. 50% av crossbanorna i Holland har stängt sedan 2000 osv osv....

Vi blev lottade 3 gg att göra ljudtest på Assen förra månaden. Alla gånger långt under gränsen. Vi kör orginal avgasrör men andra körde med Arrows mm som låter mera men ändå klarar dom sig där. Våran hoj klarade gränsen på Sachsenring med. Men inte i Sverige. Här låg vi flera db över mätt med db-mätaren från Anderstorp. Knutstorp fick vi ställa hojen för den gick inte igenom ljudtestet. Så av erfarenhet så säger jag emot dig.

Anderstorp känns det som nått annat ligger bakom med. Kanske dags att byta ut banägaren/arrendator till någon som kan sköta det bättre..
 
Hade varit fantastiskt om folk kunde köra med orginalsystem eller db-killers om man har en hoj som man vet ligger i gränslandet istället för att stå i depån och jubla för att vinden blåser bort från ljudmätaren och man klarar sig för dagen.. (sen att vinden tar det där ljudet och planterar det i Sven Svenssons trädgård och orsakar ett jäkla problem i framtiden skiter man högaktiningsfullt i)
 
Kan bara hålla med alla andra här. Fan va tråkigt och gnälligt!

Jag besökte Phillip Island tidigare i år när jag var i Australien och jobbade. Gick nån liten guidad tur runt banan och fick veta att dom har körning på banan över 300 dagar om året o de e ingen jävel som klagar! (förutom ev. fiskmåsarna ;) Och är de någon som klagar så är de ingen som bryr sig för invånarna vet att banan är viktig för ön och turismen. Det här är inte Sverige var de första jag tänkte.

Hur många aktivitetsdagar kan Anderstorp ha om året? 30-50?
 
Observera att 95-db är satt utav SBf/SVEMO - inte av länsstyrelsen.. det får bullra precis hur mkt som helst inne på banorna. så länge som det inte överskrider de aktuella db-gränserna hos de närliggande boende.
Dock har nästan alla banor satt själv 95 som gräns.

Jo men som jag kan förstå så värkar svenska banor klara säg på 95-db.

Sen får ju folk ge fan i att bli förbannade på arrangörerna när hojar låter för mycket enligt respektive banas mätutrustning,,, såg några som lämnade Sviestad i ilska för deras hoj inte klarade bullerkravet.

Mätning av min hoj R1 09 med orginalburkar utan katalysator 93-db vid förbifart och vid mätning stillastående 45 grader 2 meter bakom 106-db vid fullt varv,,,,,,,,,,,,,,,, efter som vi kör runt på banan så är det ju det vi ska mäta.

Jag håller tummarna för Anderstorp Raceway och ger fingret åt gnällspikarna.
 
Jo men som jag kan förstå så värkar svenska banor klara säg på 95-db.

Sen får ju folk ge fan i att bli förbannade på arrangörerna när hojar låter för mycket enligt respektive banas mätutrustning,,, såg några som lämnade Sviestad i ilska för deras hoj inte klarade bullerkravet.

Mätning av min hoj R1 09 med orginalburkar utan katalysator 93-db vid förbifart och vid mätning stillastående 45 grader 2 meter bakom 106-db vid fullt varv,,,,,,,,,,,,,,,, efter som vi kör runt på banan så är det ju det vi ska mäta.

Jag håller tummarna för Anderstorp Raceway och ger fingret åt gnällspikarna.

Det där håller jag med om, det är bättre att någon som inte läst reglerna/chansat/skitit i de får åka hem igen än att alla ska drabbas genom att banorna får körförbud. Det är ju trots allt vuxna människor de handlar om.
 
Vi blev lottade 3 gg att göra ljudtest på Assen förra månaden. Alla gånger långt under gränsen. Vi kör orginal avgasrör men andra körde med Arrows mm som låter mera men ändå klarar dom sig där. Våran hoj klarade gränsen på Sachsenring med. Men inte i Sverige. Här låg vi flera db över mätt med db-mätaren från Anderstorp. Knutstorp fick vi ställa hojen för den gick inte igenom ljudtestet. Så av erfarenhet så säger jag emot dig.

Anderstorp känns det som nått annat ligger bakom med. Kanske dags att byta ut banägaren/arrendator till någon som kan sköta det bättre..

Jag uttryckte mig nog otydligt. Assen har hårdare ljudkrav än vad Anderstorp har hos närmaste granne. Hur man sen översätter det till mätning på cyklar är en annan femma.
 
Det kommer säkert att bli så här på fler banor om vi fortsätter att tjafsa och inte gör nåt åt ljudet.
Oavsett att vi tycker det är löjliga krav som ställs måste vi gilla läget och se till att ha fungerande ljuddämpning annars är det ju kört bokstavligt.

/Stefan
 
Jag stör mig på grannarna ovanför, deras ungar övar kortdistans i lägenheten varje morgon. Kan jag stämma dom?
 
Slut på Svenska tävlingar på Anderstorp säger dom.

Då är det bara att köra utlänska arangemang på Anderstorp. Som tex Accelerator. Ett arrangemang som förutom race kommer köra rockkoncärer på kvällarna efter racen. :rolleyes:
 
Går det att få reda på vem som driver den löjliga klagan ? :va
 
Har förstått att de mäter bullernivå hos närmsta granne som då ska vara under en viss db.

men hur vet de att precis allt buller kommer från banan? kanske är det nån annan som börnar runt med sin hoj/bil på gatan utanför då de flesta vägreggade fordon får låta 103db. Kanske en annan granne klipper gräset samtidigt som det är tävling på anderstorp? eller nån unge som skriker på gatan?
 
Frågan som ni, (Ja ni lyckliga jävlar som kan och vågar köra bana), får ställa er är följande.
Köra 'tyst' hoj fort eller inte köra hoj fort alls. :/

Tråkigt med Anderstorp, är mer eller mindre uppväxt där :(
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top