MotoGP 2013: Gran Premio Iveco de Aragón

Reglementet för 2013+2014 hittar Du i sin helhet här: http://www.fim-live.com/fileadmin/a...pdated_during_the_2013_season_(26_August).pdf

Du kan möjligen även hitta det gamla regementet på den sidan, jag känner inget till om någon förändring i de delarna som gäller bestraffning vid kontakt, då som nu tror jag tillämpningen styrs av race direction.

Dani fick, vad jag kommer ihåg, ingen bestraffning 2006. Nämns i sista stycket av denna artikel: http://m.motomatters.com/news/2006/10/21/pedrosa_hayden_and_repsol_honda_an_accid.html

De reglerna var ju jättebra och väldigt tydliga, lämnar inget utrymme för godtyckliga bedömningar.

1.21 2)
Riders must ride in a responsible manner which does not cause danger to other competitors or participants, either on the track or in the pit-lane. Any infringement of this rule will be penalised with one of the following penalties: penalty points - fine - change of position - ride through –time penalty – drop of any number of grid position at the rider’s next race – disqualification - withdrawal of Championship points - suspension.
 
Last edited:
De reglerna var ju jättebra och väldigt tydliga, lämnar inget utrymme för godtyckliga bedömningar...

Javisst! Visst är det skönt med sådana fasta principer och knivskarpa gränsdragningar, race direction har ju en poc när det gäller att analysera en händelse, dra slutsatser och utdöma bestraffning. Utrymmet för andra tolkningar och segslitna överklaganden är ju i det närmaste obefintligt...

:)
 
Last edited:
De reglerna var ju jättebra och väldigt tydliga, lämnar inget utrymme för godtyckliga bedömningar.

1.21 2)
Riders must ride in a responsible manner which does not cause danger to other competitors or participants, either on the track or in the pit-lane. Any infringement of this rule will be penalised with one of the following penalties: penalty points - fine - change of position - ride through –time penalty – drop of any number of grid position at the rider’s next race – disqualification - withdrawal of Championship points - suspension.

Herrejösses...
den där kan vara svår att följa... Riders must ride in a responsible manner which does not cause danger to other competitors or participants Bara att spärra hojarna till 70 km/h. :hihi Livsfarligt för de andra på banan när de kommer flygande i 350 km/h!
Naeh, men liiite tydligare hade de ju kunnat vara.
 
Jisses! Helt klart en racing incident varken mer eller mindre. Nu får gode Marques bära Hondas hundhuvud för att de placerat T C kontakten på åtminstone fimpens cykel fullständigt oskyddad. Skulle T C kontakt frågan inte blivit aktuell skulle detta aldrig ens blivit en fis i rymden.
 
Last edited:
Klart de ska kolla över om en incident påverkar att trean i VM higsidar. Det hade varit tjänstefel att inte kolla över det.

Självklart är det så! Tänkte att om RD skulle dela ut straff, inte titta över händelsen. Med trött & hungrig bebis i knät skriver man oftast inte vad man tänker :D

Men något jag reagera på, igen om Bautista, ligger han inte bra mycket närmare framförvarande hoj nu än han nånsin gjort tidigare i karriären? Minns inte att han körde såå nära i 250cc heller? Lite Haga-vibbar över hans körning med Rossi. Tidigare har jag tyckt han mest tagit upp plats på gridden istället för en intressantare förare, får revidera den åsikten nu sen sommaruppehållet! Go Bautista!

Rins.. Hoppas han tar mästerskapet & följer med upp i Moto2 han också. Vore kul om de tre bästa kunde kliva upp samtidigt så man får se ännu bättre om Moto3 faktiskt är rätt klass för vidareskolning upp mot MotoGP. Vare sig Corteses eller de två Tech3 förarna har ju rosat klassen i år (Tech3 av förståeliga skäl). Folger lär väl få en plats han också till nästa år.
 
Det hade iofs varit lite intressant om MM fick 2 penalty points till, så han fick starta från bakänden av gridden på Sepang, hade varit intressant att se honom storma igenom fältet. Han skulle säkert fortfarande sluta med en pallplats. :3freak
 
Men något jag reagera på, igen om Bautista, ligger han inte bra mycket närmare framförvarande hoj nu än han nånsin gjort tidigare i karriären? Minns inte att han körde såå nära i 250cc heller? Lite Haga-vibbar över hans körning med Rossi. Tidigare har jag tyckt han mest tagit upp plats på gridden istället för en intressantare förare, får revidera den åsikten nu sen sommaruppehållet! Go Bautista!
Han körde rätt tight i 250, han gjorde livet surt för Lorenzo bla.
 
Man kan hylla eller dissa dem men att frånta dem rätten att ha en åsikt om det de själva håller på med blir larvigt. Det var ju väldigt mycket guds försyn som gjorde att han inte tog ut både sig själv och Pedrosa igår..det är ganska vårdslöst i mina ögon.
Är det något som är larvigt är det när en förare fördömer en annan förare för något som inte ens kommer i närheten av vad de själva gjort på banan. Pedrosas torpedering av Hayden 2006 var inget annat än ren vårdslöshet. Det Marquez gjorde i går hade ingen ens pratat om om det inte vore för en liten kabel som lika gärna kunde ha gått sönder om en oförsiktig mekaniker kommit åt den på startplattan.

BTW: Tomten, tandfen eller någon annan var inte inblandad igår ;)
 
...Bautista, ligger han inte bra mycket närmare framförvarande hoj nu än han nånsin gjort tidigare i karriären? Minns inte att han körde såå nära i 250cc heller? Lite Haga-vibbar över hans körning med Rossi. Tidigare har jag tyckt han mest tagit upp plats på gridden istället för en intressantare förare, får revidera den åsikten nu sen sommaruppehållet! Go Bautista!
Håller med. Bautista tar definitivt mer och mer plats. Synd bara att han inte kan ansluta till täten.
 
Håller med. Bautista tar definitivt mer och mer plats. Synd bara att han inte kan ansluta till täten.

Jag vet att det är en osportslig tanke men jag är ändå lite glad att han inte räcker ända fram, det får f*n räcka med tre spanjorer som dominerar varje helg...
 
Jag vet att det är en osportslig tanke men jag är ändå lite glad att han inte räcker ända fram, det får f*n räcka med tre spanjorer som dominerar varje helg...

Ja, sätt bradl på en bättre hoj, och se om han håller hela vägen så får vi kanske höra en annan nationalsång nån gång. :gnissla
 
Håller med. Bautista tar definitivt mer och mer plats. Synd bara att han inte kan ansluta till täten.

Jag håller inte alls med. Han visade bara än en gång att han inte är hungrig nog att ta sig om. Bevisligen går hojen fort nog för honom att vara där man han lyckas inte man mot man. Materialet han sitter på dög åt simoncelli att både ta pole, leda race och antagligen vinna race...
 
Verkar som förarna själva alltid tycker det är "race-incident" om varje grej som händer. Själv hade jag bölat och sprungit hem till morsan för varje grej.

Kanske därför jag inte är kung inom roadracing heller. heheh
 
Vad har hänt med crutchlow? Hade hoppats på mer från honom, känns som att det bara har gått sämre sedan han skrev på för ducati:(
 
Vad har hänt med crutchlow? Hade hoppats på mer från honom, känns som att det bara har gått sämre sedan han skrev på för ducati:(
Hans egen förklaring är dålig toppfart:

"We should have been way ahead of where we were, but we were let down by the engine. We had no speed on the bike for no apparent reason. We had a brand-new engine this (Sunday) morning, but all weekend we have been struggling and losing 10, 12, 13 kilometres an hour average to the Hondas and six or seven to the other Yamahas."

http://www.motogp.com/en/news/2013/Crutchlow+calls+for+greater+engine+performance
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top