Katana och GSX 1100-tråden

Vad för olja ska man använda så både motor och växellåda är nöjda?
Vissa säger att man absolut INTE ska köra helsyntet eller delsyntet medans andra säger tvärtom.
Om jag nu köper mineralolja finns det specifika hojoljor eller går det bra att köpa valfri mineralolja med rätt viskositet bara?
 
Någon som har en kopplings handtag i svart som kan tänka sig bli av med? Behöver till min katana. Tror att det är original som gäller. Lyckades ta sönder den på macken när hojen inte ville stå upp. Lyckligtvis var det bara handtaget som pajade.
 
Film Malmö Winter Nationals 2013

Hittade flera filmer från Malmö Winter Nationals som http://www.kvikteam.dk/ filmat.

Jag klippte ihop en liten sekvens där gamla GSX/Katana deltar, för oss nördar :)

http://youtu.be/VEXVdJZwvFk

Det är jag på den Vit/blå
Jörgen Bengtsson på den gula
Magnus Sölverup (från Sölle racing) på den röde som f.ö. är en ärrad racer-veteran tidigare körd/ägd av Anders Abrahamson.

/Ingvar
 
Last edited:
Håll i hatten.

Jag kommer ut nästa år!
Min -81 a med den vita Guiliari sadeln har fått en motor.
Köpte den -84 som annonserats ut för 10000:-
Den är borrad 1340 portad kammar 38mm mikunis mm mm
Låter tokfrisk!
Känns helt fantastiskt.
Ska endast kontrolleras för att se att den är frisk och momteras.

Ska sälja 84 chassiet på hjul som har öhlinare raaslpinnar VH system
Och en trave originaldelar 2 original motorer en extra vev svetsad en 84 cylinderrad 1428 kolvar.
Bud?
 
Grattis!

Det är ju en investering inte en förbrukningsvara... till skillnad mot schampo å smink...
 
Hmm här rullar dom oftast in sällan ut så det är lätt att räkna :(
Men hinner man bara demontera dom mellan besöken så är det lugnt :hihi
 
Inspiration funnen!
Hojen framplockad ur dammhögen där den stått i många år i tystnad.
Ska riva ur motorn snabbt och enkelt!
Blir ingen tokrenovering då jag anser hojen i rätt gott skick.
Bensinen luktar mer målartvätt och brinner nog inte ens under tvång!

Att fixa blir mest att gå igenom nya motorn.
Fjädring ska funka så bra den bara kan göra.
Bygga om fälgar! (låter konstigt men ska göra ett försök)

Hojen ska få ett Sveavägen 80 tals stuk då den redan har de flesta gadgets man kan tänka sig!

Vintern är räddad! :yoparty

image.jpgimage(1).jpgimage(2).jpg
 
Kul att höra att du fått blodad tand igen. Det är några år sen du jagade efter den där sadeln om jag minns rätt.

Vad ska du göra med fälgarna? - Bredda? - Nyfiken !
 
Ja det var några år sedan.
Men den har bara stått sedan dess.
Jobb familj och livet samt massa tråkigheter som kommit emellan.
Dr.Bikes bortgång tog bort intresset rätt mycket.
Men som tur är så rullar man in en hoj i ett hörn på garaget så brukar den stå kvar där.

Bakfälgen tänkte jag bredda alt byta hela fälgbanan.
Framfälgen tänkte jag byta fälgbanan på och kapa av ekrarna och flytta in dem en tum så kryssen blir liknande original.
Har lite gamla 17 tumsfälgar som jag tänkte använda mig av.
Såklart i samråd med en mycket förstående alusvetsare i Enköping.

Allt för att jag vill ha originalstuk på den men med moderna däck och så är ju 19 tummaren fram helt oproportionerlig till hojen tycker jag.

Så försiktig modernisering för bättre prestanda utan att utseendet tar skada!
Typ!
 
Allt för att jag vill ha originalstuk på den men med moderna däck och så är ju 19 tummaren fram helt oproportionerlig till hojen tycker jag.

Så försiktig modernisering för bättre prestanda utan att utseendet tar skada!
Typ!

Samma anledning till att jag använder fösta generationens 1100R fälgar på min Katana.
Ser orginal ut men mer gummi i backen.
 
Problem med hastighetsmätaren

Jag har renoverat en Katana, den är nu besiktigad och klar och går bra.

Ett problem dock, hastighetsmätaren visar åt helvete fel hastighet.
Den visar ca 165km/t när hastighetsmätaren på kompisens hoj visar ca 130km/t.
Den visar ca 70 när jag kör 50.

Min första tanke var att det sitter en drivning på framhjulet från en 16" fälg, men eftersom ett 16" hjul snurrar fler varv än ett 19" hjul på samma sträcka så borde väl felvisningen bli åt andra hållet.
Eller?

Någon som vet vad som är fel eller har någon bra teori?
 
Jag har renoverat en Katana, den är nu besiktigad och klar och går bra.

Ett problem dock, hastighetsmätaren visar åt helvete fel hastighet.
Den visar ca 165km/t när hastighetsmätaren på kompisens hoj visar ca 130km/t.
Den visar ca 70 när jag kör 50.

Min första tanke var att det sitter en drivning på framhjulet från en 16" fälg, men eftersom ett 16" hjul snurrar fler varv än ett 19" hjul på samma sträcka så borde väl felvisningen bli åt andra hållet.
Eller?

Någon som vet vad som är fel eller har någon bra teori?

Helt ovetenskapligt så finns det en utväxling i andra ändan av vajern(huset) också och dom båda, hjul/hus, bör ju vara avstämda i sitt inbördes förhållande mot tänkta värden. Reservation för reflexmässiga tankebanor...

/U
 
Ja jag vet. Min tanke angående den var bara att jag TROR att risken att någon byter den är mycket mindre än att man tar en drivare till fälgen, som ser likadan ut, som har fel utväxling.
Men vad vet jag:3freak
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top