KTM 1190 Adventure

Rätt bra på grus men inget vidare på asfalt, speciellt inte blöt asfalt. Vet inte om det stämmer men läser man på mer offroad forum verkar inte många så entusiastiska över dem. Har du testat dem?

Jag har kört mycket med TKC 80 på min 1200GS. För att vara ett så pass grovmönstrat däck så har det förvånansvärt bra fäste på asfalt, även blöt.

Generellt för denna typ av däck är att de har en hård gummiblanding för att hålla offroad, men TKC har mjukare blandning.

Körde TKC i många år och har inget att gnälla på där förutom livslängden (det är ju mindre gummi i backen, så det nöts snabbare såklart). För svenska grusvägar som inte har så mycket lösgrus så funkar det dock utmärkt med Anakees etc. TKC och liknande behövs bara om man skall köra på riktigt löst underlag.

Själv kör jag bara Anakee nuförtiden. Bra på asfalt (där man ändå kör mest) och är även helt ok på grus om man inte är en fantom.
 
När det gäller hjälmen är jag supernöjd, kört med den i ca 2000 mil och har inget negativt att säga. Dock är det ju som alltid med denna typ av hoj som har en vindruta av något slag och en hjälm med skärm ett problem med turbulens, -beroendes på hojval, kroppslängd osv. Men hjälmen är kanon!!!

Att jämföra 800xc med 1190´n är svårt, jag tycker 1190´n är bra mkt mer bekvämare med sin körställning, otroligt mkt mer drag samt att den är byggd för att klara mer "adventure" än vad 800xc´n är. Tex har 800´n en sämre ramkonstruktion med svetsade fotpinnefästen, svetsad bakre del av ram, om du har otur att välta och skada ramen betyder det bra mkt mer omfattande reparationer och i värsta fall rambyte. Dessutom har du mer tekniska lösningar i 1190´n ...men den är ju ca 40.000kr dyrare så nått ska man väl ha för de pengarna :rolleyes:
 
Skaffade nyligen en 690SMC, är riktigt nöjd och älskar att busa med den. Hade en XT660Z som jag körde touring på med bruden och den funkade riktigt bra till just det, bruden var jäkligt nöjd med hur hon satt med. Inte lika mycket nu, om vi säger så :hihi

Och nu är det så att jag faktiskt även tyckte om att köra med henne bakpå, toura är det inte heller nå fel på och ekonomin kommer inte tillåta två hojar. Jag kommer inte kunna gå ner till något så trött som XTn igen och kommer vilja ha både kraft och möjlighet att toura. Kommer en 1190 kännas bra?
 
Skaffade nyligen en 690SMC, är riktigt nöjd och älskar att busa med den. Hade en XT660Z som jag körde touring på med bruden och den funkade riktigt bra till just det, bruden var jäkligt nöjd med hur hon satt med. Inte lika mycket nu, om vi säger så :hihi

Och nu är det så att jag faktiskt även tyckte om att köra med henne bakpå, toura är det inte heller nå fel på och ekonomin kommer inte tillåta två hojar. Jag kommer inte kunna gå ner till något så trött som XTn igen och kommer vilja ha både kraft och möjlighet att toura. Kommer en 1190 kännas bra?

Har inte skjutsat ännu men kraften räcker absolut till...
 
Näe fan, på min Norge tripp med dubbla sidoväskor och stor väska på sadeln samt mig som förare (0,1 ton) drog den 0,53 milen, då körde vi mellan 60-100 km/h (dyra böter), men verkar dra samma även i högre farter, inte kommit över 0,55. Drar bra mkt mindre än 990'n gjorde.

Snabb fråga: Vad kostade 100-mila servicen för dig?
 
Snabbt svar: 2000kr på Hojcenter i Länna (ktm återförsälj), bästa verkstaden! Hälsa från mig ?
 
Ok, jag bokade på Din MC, vill minnas att han sa 3500 när jag köpte hojjen. Får disskutera det på plats (nu har jag underlag iaf) :)
 
Hur stora är skillnaderna mellan R och EU?

Jag har en "vanlig" tiger 800 idag som jag är väldigt nöjd med.
Min polare hade en 800 men XC.
Dvs lite längre fjädring, större däck, vidare styre osv precis som R har över EU.

Våra tigrar var som natt och dag, där min kändes mycket smidigare på asfalt och kompisens överlägsen på grus.

När jag nu kör 70% asfalt och 30% grus, finns några nackdelar med att köpa "vanliga"?
Någon som verkligen provat båda? :va
 
Hur stora är skillnaderna mellan R och EU?

Jag har en "vanlig" tiger 800 idag som jag är väldigt nöjd med.
Min polare hade en 800 men XC.
Dvs lite längre fjädring, större däck, vidare styre osv precis som R har över EU.

Våra tigrar var som natt och dag, där min kändes mycket smidigare på asfalt och kompisens överlägsen på grus.

När jag nu kör 70% asfalt och 30% grus, finns några nackdelar med att köpa "vanliga"?
Någon som verkligen provat båda? :va
Inte testat båda men kör du så mkt som 30% grus skulle jag ta R, men det är mer på känsla samt att jag gillar utseendet mer. Hade vanliga 990 förut och förbannade mig alltid att jag inte valde R.
 
Inte testat båda men kör du så mkt som 30% grus skulle jag ta R, men det är mer på känsla samt att jag gillar utseendet mer. Hade vanliga 990 förut och förbannade mig alltid att jag inte valde R.

Tja, kanske får tänka om vad gäller R. :rolleyes:

Däremot håller jag inte med om utseendet.
Såg en orange vanlig med svarta motorbågar. :kär
 
Tja, kanske får tänka om vad gäller R. :rolleyes:

Däremot håller jag inte med om utseendet.
Såg en orange vanlig med svarta motorbågar. :kär

Fast vanliga e inte dålig den heller, kolla denna länk när Chaleco (Dakar toppförare) och en annan snubbe kör varsin modell... (Scrolla några minuter in i filmen)


Också en bra video som svar på frågan om den går att köra fort med

 
Last edited:
Och nu är det så att jag faktiskt även tyckte om att köra med henne bakpå, toura är det inte heller nå fel på och ekonomin kommer inte tillåta två hojar. Jag kommer inte kunna gå ner till något så trött som XTn igen och kommer vilja ha både kraft och möjlighet att toura. Kommer en 1190 kännas bra?

1190:in drar riktigt hårt vid gaspådrag. 150hk på 230kg är ju bra för en sån här hoj. Man sitter riktigt skönt på ktm:n. Jag tycker bmw 1200gs 2013 är snäppet skönare, men båda är skit sköna att köra. Samt styret sitter skönt på 1190.n. Du kommer ju upp i 230-240 som ingenting, sen bromsa jag iom en rondell närmade sig väldigt fort:-)
Jag har smc nu och är helt såld på denna 1190:n:-)
 
En rolig sak, jag ringde till en handlare typ 20 mil från mig och sa att jag var intresserad av en 1190.
Begagnat säljaren sa att nyförsäljningssäljaren var upptagen och skulle ringa igen.
Sen ringer begagnat säljaren och säger att den andra var upptagen med en leverans och ringer imorn.

Blev helt klart impad att dom ringde upp och sa det. Jag tänkte dom vet vad kundvård är. Nu har det gått 3 dagar och nyförsäjningssäljaren har inte ringt... Hojen kostar 140 000kr och ja ville köpa tillbehör för 15 000kr. Varför fan ringer man inte upp?

Frågan är nu om jag ska ringa dom och köpa den eller skita i det och handla en i vår hos min tidigare handlare som jag är supernöjd med:-)

Problemet är att jag vill ha en vanlig 1190, och det finns inte många kvar i sverige. Men jag blir lite emo över att jag inte är värd ett samtal...
 
En rolig sak, jag ringde till en handlare typ 20 mil från mig och sa att jag var intresserad av en 1190.
Begagnat säljaren sa att nyförsäljningssäljaren var upptagen och skulle ringa igen.
Sen ringer begagnat säljaren och säger att den andra var upptagen med en leverans och ringer imorn.

Blev helt klart impad att dom ringde upp och sa det. Jag tänkte dom vet vad kundvård är. Nu har det gått 3 dagar och nyförsäjningssäljaren har inte ringt... Hojen kostar 140 000kr och ja ville köpa tillbehör för 15 000kr. Varför fan ringer man inte upp?

Frågan är nu om jag ska ringa dom och köpa den eller skita i det och handla en i vår hos min tidigare handlare som jag är supernöjd med:-)

Problemet är att jag vill ha en vanlig 1190, och det finns inte många kvar i sverige. Men jag blir lite emo över att jag inte är värd ett samtal...

Ja lite störd blir man... Åkte 30 mil till dina trakter för att köpa min, bra handlare på MC-kompaniet i Väring och sen blev det även ett besök på Touratech för inköp av Gps fäste, styrhöjare, lyktgaller och lite annat...
 
Är det nån som finner det krångligt med att det inte finns en röd zon utan istället är en lampa som blinkar/lyser?
Det kanske bara är en vane sak?
 
Tycker det funkar bra, syns bättre, det röda blixtljuset går liksom inte att missa :-)

Finns några saker som stör (småsaker):

Lite djupt sittande tändningslås, lite marigt ibland speciellt om man har många nycklar på knippan

Stödet är för brant och borrar sig gärna ner i löst underlag, man får köpa en platta och sätta längst ned, köpte en sk "camel toe"

Folk från varmare länder har klagat på värme som kommer upp på vänster sida vid sadeln, känt det lite grann men upplever det inte som ett stort problem
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top