MotoGP - Silly season 2014.

Inte riktigt så som jag skrev. Lin Jarvis kommentarer om dealen via Mathew Birt/MCNs Twitter.

Fast det där är väl egentligen bara ord, vad som spelar roll är vad de gör.

Om de ger en ram till FTR eller om de skickar över CAD:en spelar väl egentligen ingen roll, FTR är ju tydligen otroligt duktiga på det de gör, bland annat HRC hade ju uttryckt att de var imponerade över deras arbete när FTR hade hjälpt de på kort varsel. Detsamma gäller ju fortgående, visst kanske inte Yamaha skickar delar på posten men så länge de ger nog detaljerad info till FTR så kan de ju i stort sett bygga sin egen M1:a med andra kåpor på.

Genomför Dorna några kontroller på hojarna för att kolla att de inte är för lika?

Hur som helst tycker jag att det väcker en intressant frågeställning; tillför det mer till serien att kunna leasa/köpa årets motorer eller produktionsracer eller vore det mer intressant att kunna leasa fjolårets satellithojar?
 
Last edited:
Fast så sa "vi" väl förra året också, & året innan det..

Ja, vi gjorde ju det :D Tycker ändå det känns ännu mer så nu i år, han vann 7 race förra året utan att ta hem det, åren innan har han legat på typ 2-4 vinster. Nu är han så bra han någonsin kommer bli.
 
Den borde de väl redan ha rätt bra koll på med tanke på att alla ska köra med den nästa år?
Fabriksteamen kör eget och straffas med endast 20 liter bensin.
Yamaha har troligen ingen sådan i sin ägo således och har ingen praktisk erfarenhet av den heller.
 
Fabriksteamen kör eget och straffas med endast 20 liter bensin.
Yamaha har troligen ingen sådan i sin ägo således och har ingen praktisk erfarenhet av den heller.
Jag är rätt säker på att alla ska använda samma fysiska ECU nästa år (MM) men att MSMA-teamen kan välja att skriva egen programvara och då "straffas" med 4 liter mindre bränsle och bara 5 motorer.

Har du läst något annat?
 
P€RRA;5852732 skrev:
Jag är rätt säker på att alla ska använda samma fysiska ECU nästa år (MM) men att MSMA-teamen kan välja att skriva egen programvara och då "straffas" med 4 liter mindre bränsle och bara 5 motorer.

Har du läst något annat?

Så ska det väl vara?

http://www.motomatters.com/news/2013/05/30/motogp_s_claiming_rule_to_be_dropped_fro.html

The new rules proposed for 2014 make the claiming rule obsolete. With the introduction of spec ECU hardware, the teams now have the choice of either running their own ECU software, and accepting the limitation of just 20 liters of fuel and an allocation of 5 engines, or running the spec software supplied by Dorna, and written by Magneti Marelli for their spec ECU, and being granted 24 liters of fuel and 12 engines.

http://www.motomatters.com/news/2013/07/02/fim_confirms_dropping_of_claiming_rule_r.html

The new distinction between factory and private teams is now the spec ECU, and so the claiming rule has been dropped with immediate effect for all teams (Forward Racing, Avintia Blusens, PBM's Michael Laverty, CAME Ioda Racing) currently using the spec software. From 2014, all teams will have to use the spec hardware, and so the claiming rule will be dropped completely for the 2014 season.
 
Hopkins förhandlar med Suzuki om att vara testförare 2014 och köra race 2015.
 
Enligt Speedweek kommer Cal skriva på för Ducce och det offentliggörs på Indy. Fast årslön på 1,5milj ska erbjudandet bestå av.
 
Last edited:
Varför hoppa av en bra hoj för att köra en skithoj med lite bättre ersättning? Den hojen har dödat många stjärnor och det hade jag aldrig chansat på ialla fall, och tech 3 vill ju ha kvar han så där går nog att få lite extra pengar
 
Varför hoppa av en bra hoj för att köra en skithoj med lite bättre ersättning? Den hojen har dödat många stjärnor och det hade jag aldrig chansat på ialla fall, och tech 3 vill ju ha kvar han så där går nog att få lite extra pengar

Tech 3 har väl inga platser? Pol och Smith är väl redan signade?
 
Varför hoppa av en bra hoj för att köra en skithoj med lite bättre ersättning? Den hojen har dödat många stjärnor och det hade jag aldrig chansat på ialla fall, och tech 3 vill ju ha kvar han så där går nog att få lite extra pengar

Han ligger tydligen runt 300K just nu och byter upp till 1,5milj, det är ju ändå 600K eller 3milj på två år och de 1,5 var den fasta delen, han har väl säkert något bonusavtal baserat på hur många poäng han tar så det kanske rör sig om närmare 2milj per år.

Det kan vara skillnaden mellan att behöva söka jobb när karriären är över eller att inte behöva oroa sig så mycket för det.
 
Varför hoppa av en bra hoj för att köra en skithoj med lite bättre ersättning? Den hojen har dödat många stjärnor och det hade jag aldrig chansat på ialla fall, och tech 3 vill ju ha kvar han så där går nog att få lite extra pengar

Det handlar onekligen om stora summor och en garanterad ekonomiskt oberoende framtid. Jag hävdar att de flesta människor skulle se det som ett riktigt bra deal. Sportsligt har CC visat vad han kan och ingen kan komma på tanken att slå han på fingrarna där inte. Samt att möjligheter till en "mer attraktiv" fabriksstyrning kan ju dyka upp i princip när som helst!
 
Det handlar onekligen om stora summor och en garanterad ekonomiskt oberoende framtid. Jag hävdar att de flesta människor skulle se det som ett riktigt bra deal. Sportsligt har CC visat vad han kan och ingen kan komma på tanken att slå han på fingrarna där inte. Samt att möjligheter till en "mer attraktiv" fabriksstyrning kan ju dyka upp i princip när som helst!

Det finns ju också en risk/chans, hur avlägset folk än tycker att det är just nu, att de får fart på Duccen igen. Dovi skämmer ju inte ut sig på Laguna just nu t.ex.
 
Det finns ju också en risk/chans, hur avlägset folk än tycker att det är just nu, att de får fart på Duccen igen. Dovi skämmer ju inte ut sig på Laguna just nu t.ex.

Precis.. Det ligger i potten, sammantaget "kommer" gode Cal tveklöst inte ligga sömnlös om nätterna.
 
Han ligger tydligen runt 300K just nu och byter upp till 1,5milj, det är ju ändå 600K eller 3milj på två år och de 1,5 var den fasta delen, han har väl säkert något bonusavtal baserat på hur många poäng han tar så det kanske rör sig om närmare 2milj per år.
$ eller €?
 
P€RRA;5853308 skrev:

Vet inte på rak arm vad de använder. Skiljer väl iofs "bara" ca 30% i växelkurs för tillfället så det är rätt mycket oavsett valuta? :)

Edit; står inte i artikeln.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top