Gran Premi Aperol de Catalunya

Smagatusk

Guest
Instämmer med tidigare talare om de svenska kommentatorerna. Johan S. är kunnig o sitter ibland på lite kul information men den andre idag,katastrof! Han stakar sej o hittar inte orden o det som kommer fram är ju rent dravel..
Sen sluta upp med att i varenda sändning förklara att de har olika olika gummiblandningar på höger o vänster sida av däcket. Var som i F1 sändningarna för nåt år sen då de hela tiden förklarade vad ett slicks var för något.
Tittar man på motogp vet man detta o vet man inte detta är man så ointresserad att man inte behöver ha det förklarat för sej!:arsele

Då kan ju kommentatorerna i praktiken sitta knäpp tysta för allt det de kommenterar ser du på skärmen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sen sluta upp med att i varenda sändning förklara att de har olika olika gummiblandningar på höger o vänster sida av däcket. Var som i F1 sändningarna för nåt år sen då de hela tiden förklarade vad ett slicks var för något.

Man kan tycka vad man vill om det som inbitet racing-fan, men för alla semi-intresserade är det antagligen mycket intressanta saker att få reda på. För övrigt saknar jag den sortens utvikningar när jag lyssnar på BBCs kommentatorer.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Några fler tror jag det är fastän det nu är dyrt och krångligt. Men hade MotoGP, WSBK, BSB etc. sänts över allmänt tillgänglig TV skulle det antagligen bli hundratusentals tittare när folk väl förstår hur komplext spelet i och omkring mc-racing är.
T.ex. TV4 skulle då kunna sälja MYCKET annonser till en köpstark målgrupp...

Nja, TV4 hade Formel 1 under ett par år, men gav till slut upp och köpte rättigheterna till någon fotbollsliga istället. Detta trots att Formel 1 hade / har 250-300 miljoner tittare runtom i världen.
Och när TV4 inte ville satsa på F1, så skulle nog MotoGP inte ha en chans att visas en hel säsong ens.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Just MotoGP har varit lite trist de senaste åren, därför vore det bra med WSBK och BSB där racen oftast är både händelserika och spännande - perfekt för att få tidigare ointresserade att nappa på RR.
Jag hoppas dock fortfarande att någon förstår och gör något radikalt med DORNA & Co:s vansinniga MotoGP-regler som håller på att ta livet av vad som ska vara toppklassen i mc-racing.

Att inte tillräckligt många ville se F1 förstår jag mycket väl, långt mer ointressant än MotoGP - som det gärna blir när de som styr verksamheten är mer intresserade av att tjäna pengar än bra racing.

Nja, TV4 hade Formel 1 under ett par år, men gav till slut upp och köpte rättigheterna till någon fotbollsliga istället. Detta trots att Formel 1 hade / har 250-300 miljoner tittare runtom i världen.
Och när TV4 inte ville satsa på F1, så skulle nog MotoGP inte ha en chans att visas en hel säsong ens.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
De hade ju ett reportage med en Bridgestone-kille där de gick igenom att denna banan är en av de värsta för högersidan på däcket och de kör med en hårdare blandning på den sidan.

Jag såg inte det men jag minns att jag såg ett sånt förra året. Spalders sa att de inte tyckte det var lönt att göra två blandningar för det är så hårt även för vänstersidan, trots att det är färre kurvor åt det hållet (väldigt fritt citerat). Det är samma blandningar som var på Mugello sist. Kan det vara så att det är det mjukaste däcket som är assymetriskt, det som CRT-teamen har tillgång till?

Enligt motogp.com-sändningen hade alla det mjukare bakdäcket på racet.

Cal har en annan design på sin bensintank än fabrikarna och lider av att inte kunna bromsa som han vill i början av racen. Tyvärr så har Rossi samma problem så det är nog inte bara tankens design som är problemet på M1:an.

Då stämde det ju helt klart att alla som kraschade hade det mjukare bakdäcket... :crash

Kör inte Cal på fjolårsdesignen på tank och chassie eller har jag drömt det?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Då stämde det ju helt klart att alla som kraschade hade det mjukare bakdäcket... :crash
Jag skrev inte att du hade fel ;)

Kör inte Cal på fjolårsdesignen på tank och chassie eller har jag drömt det?
Nja, han kör väl med 2013 års chassie och motor men just ändringen av tanken har bara fabrikarna. Vet inte exakt när de fick den nya placeringen av tanken. Hur som helst ger det Cal större problem än vad Lorenzo och Rossi har.

EDIT: Rättar mig själv!

Cal Crutchlow also spent some time on the newest version of the 2013 chassis, the frame which had been tested and rejected by Valentino Rossi and Jorge Lorenzo, though Lorenzo raced the frame at Qatar. Crutchlow's comments on the frame were the same as the factory riders, he told reporters. The chassis was better in braking stability, but less good everywhere else. Once back on his chassis - the one used by Lorenzo from Aragon onwards in 2012 - he was much more comfortable, Crutchlow said.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Just MotoGP har varit lite trist de senaste åren, därför vore det bra med WSBK och BSB där racen oftast är både händelserika och spännande - perfekt för att få tidigare ointresserade att nappa på RR.
Jag hoppas dock fortfarande att någon förstår och gör något radikalt med DORNA & Co:s vansinniga MotoGP-regler som håller på att ta livet av vad som ska vara toppklassen i mc-racing.

Att inte tillräckligt många ville se F1 förstår jag mycket väl, långt mer ointressant än MotoGP - som det gärna blir när de som styr verksamheten är mer intresserade av att tjäna pengar än bra racing.
Lite obegripligt, för att få upp intresse måste det till lite stjärnglans. WSB och BSB har inte stjärnor för att locka utomstående i Sverige. Vidare så försöker ju just det Dorna du klagar över göra MotoGP mer likt produktionsracingen, dvs. bort ifrån de dyra prototyperna.

Vad gäller F1 så tror jag du har helt otroligt fel. Det går minst 50 svenskar som följer F1 på varje RR-svensk.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Å andra sidan har vi Svenskintressen i WSBK, Superstock, vilket borde vara mer intressant för de svenska tittarna, men tror inte att vi någonsin får tillräckligt med intresse här i Sverige tyvärr :(
Dessutom nu när vi inte har Prosuperbike ihop med STCC längre!
Sverige är bakåtsträvare när det gäller motorcykelsport!
Och det kan ingen ändra på, särskilt när media inte är med!
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Sverige kommer aldrig att bli en stor nation inom motorsport, än mindre motorcykelsport. Tyvärr har det alltid varit så och kommer alltid att vara det. Trots att svenska produkter sitter på mer eller mindre varje hoj/bil.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Sverige kommer aldrig att bli en stor nation inom motorsport, än mindre motorcykelsport. Tyvärr har det alltid varit så och kommer alltid att vara det. Trots att svenska produkter sitter på mer eller mindre varje hoj/bil.
Hur då alltid varit så? Sverige har flera världsmästare i rally, motocross, enduro, rallycross, speedway, endurance. EM-titlar i dragracing. Förare i toppstallen i Formel 1 inkl. segrar. Segrare i Le Mans 24h. Vinnare RoC och flera erkända nationella serier i t.ex. Tyskland, England och Japan. Vinnare av Indy 500. etc. etc.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Å andra sidan har vi Svenskintressen i WSBK, Superstock, vilket borde vara mer intressant för de svenska tittarna, men tror inte att vi någonsin får tillräckligt med intresse här i Sverige tyvärr :(
Inte för att vara taskig mot Alex men "Svensson" vill nog se någon som har en teoretisk chans till topplaceringar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5829961 skrev:
Inte för att vara taskig mot Alex men "Svensson" vill nog se någon som har en teoretisk chans till topplaceringar.

Jaså? Varför i hela friden tittar de på svenska landslaget i fotboll då?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vidare så försöker ju just det Dorna du klagar över göra MotoGP mer likt produktionsracingen, dvs. bort ifrån de dyra prototyperna.
GP-racing ska vara en arena för det bästa konstruktörerna kan prestera med maximala prestanda som enda mål, inte vara säljstöd till japanska storföretag.
Hade DORNA inte tvingat fram övergång till fyrtakt och dessutom förenklat reglementet till att endast styra sådant som är väsentligt för förarnas säkerhet hade det varit billigare att delta och fler tillverkare skulle haft chans att konkurrera.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
GP-racing ska vara en arena för det bästa konstruktörerna kan prestera med maximala prestanda som enda mål, inte vara säljstöd till japanska storföretag.
Hade DORNA inte tvingat fram övergång till fyrtakt och dessutom förenklat reglementet till att endast styra sådant som är väsentligt för förarnas säkerhet hade det varit billigare att delta och fler tillverkare skulle haft chans att konkurrera.
Man kan vara nostalgisk och tycka att det var bättre förr och spekulera i att om man bara själv fick bestämma så skulle världen vara vackrare.
Enligt mig så skenade även tvåtaktskostnaderna, de proffsigaste stallen drog iväg bl.a. med hjälp av kapital för utveckling. Det blev färre förare, men också färre konkurrenskraftiga fabrikat. När 500 slutligen upphörde var det enbart Honda och Yamaha som hade realistiska chanser på vinster, och Honda var dominerande tillverkare. Känns det bekant?
Samma öde mötte också 250. En intressant klass, men antalet konkurrenskraftiga fabrikat blev färre och färre. Till slut var det bara två Honda och Aprilia/Gilera. Inte heller dessa blev billigare med tiden.

Vidare så är framgångarna för den intressanta racingen i WSBK och BSB som du nämnde i ditt tidigare inlägg inte alls besläktad med dyra prototyper med hög frihetsgrad.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ja självklart finns det talanger i Sverige och svenska förare som presterat väldigt bra. Men de personerna är väldigt okända för vanliga Svenssons jämfört med med andra länder. Tar man ett snitt på 1000 svenskar så är det väldigt få av de som känner till dessa "hjältar" eller som har ett intresse för motorsport eller ens sett race på TV.

Ta du Spanien, Italien, England, Japan, Tyskland, Thailand, Vietnam, USA osv så är det nog fler per 1000 personer som känner till deras motorhjältar samt följer/sett race på TV.

Tar du t.ex. några av våra hockeystjärnor eller fotbollsspelare eller tennis eller vad det nu kan vara så är det garanterat fler svenskar som vet vilka bröderna Sedin eller Henrik Lundqvist kontra Kenny Bräck.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ja självklart finns det talanger i Sverige och svenska förare som presterat väldigt bra. Men de personerna är väldigt okända för vanliga Svenssons jämfört med med andra länder. Tar man ett snitt på 1000 svenskar så är det väldigt få av de som känner till dessa "hjältar" eller som har ett intresse för motorsport eller ens sett race på TV.

Ta du Spanien, Italien, England, Japan, Tyskland, Thailand, Vietnam, USA osv så är det nog fler per 1000 personer som känner till deras motorhjältar samt följer/sett race på TV.

Tar du t.ex. några av våra hockeystjärnor eller fotbollsspelare eller tennis eller vad det nu kan vara så är det garanterat fler svenskar som vet vilka bröderna Sedin eller Henrik Lundqvist kontra Kenny Bräck.
Jo Bonnier, Ronnie Pettersson, Håkan Carla Carlqvist, Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Stefan Lill-Lövis Johansson, Tony Rickardsson är nog kända för sina generationer. Det är jag övertygad om, stora stjärnor även för vanliga Svenssons. Kenny Bräck är självklart också känd. Sedinarna är säkert mer kända, hur man nu mäter detta, men jag tror t.ex. Iker Casillas är mer känd än Ferdinand Alonso som i sin tur är mer känd än Jorge Lorenzo hemma i Spanien. Inget konstigt med det, och jag tror du har fel i ditt /capita resonemang. Spanien har 46 miljoner invånare, helgens GP hade 93000 betalande åskådare (säkert var inte alla spanjorer). Omräknat /capita så skulle det då motsvara ca 17000 betalande i Sverige, en siffra som t.ex. VM-deltävling i Speedway varit väldigt nära här hemma när Tony Rickardsson var en av förarna.
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Att inte tillräckligt många ville se F1 förstår jag mycket väl, långt mer ointressant än MotoGP - som det gärna blir när de som styr verksamheten är mer intresserade av att tjäna pengar än bra racing.

Det är fler i Sverige som kollar på golf och fotboll än som kollar på motorsport, och det är knappast för att det är intressant. Dessutom vill jag bara tillägga att jag tycker de senaste två eller tre säsongerna i F1 har varit långt mer spännande än MotoGP under samma tid. Förra året var det 7 olika segrare de 7 första rejsen, något som aldrig skulle hända i MotoGP. Det är mer fajter i F1 än vad det är i MotoGP för tillfället. Det mest intressanta som hände i Catalunya var väl Marquez omkörningsförsök på Pedrosa. Marquez är den enda som är värd å se till och med.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
P€RRA;5829961 skrev:
Inte för att vara taskig mot Alex men "Svensson" vill nog se någon som har en teoretisk chans till topplaceringar.

Tror Alex har en chans faktiskt!
Vad behövs..

Ett fabriksteam ( Med gott om Flis ) somhar de bästa delarna.
Många träningstillfällen. ( särskilt då vintertid ) Så att han blir mindre skadedrabbad!
Specialträningar istället för att åka hem o jobba ihop pengar!
Sedan vet man om han har det där sista som krävs, I belive it :)

Somhar fick det bli endast för att det Cpar sig med textningen.....
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top