Dålig bromsverkan fram

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Hoj!

Har suttit och pillat men en gammal CB 750 från 1978 som jag köpte förra veckan!
Den var ganska risig men fungerade förvånansvärt bra i motor.

Har nu fått ihop allt och tog en första mini testtur idag och kan konstatera att bromsarna fram är katastrof.

Spelet i greppet är ytterst litet och för att få stop på maskinen får man ta i ganska rejält innan något händer.
Det enda jag hunnit göra med dom är i princip att ytligt göra rent oken och skivorna. har inte hunnit byta vätska osv än men tycker att gammal bromsvätska har väl motsatt effekt???

Så min fråga är, vad är det som spökar???

Jag skulle kunna ta isär allt och renovera men har besiktning på lördag och vänder mig till SH experterna för att försöka utesluta och begränsa felsökningen.

Byt bromsvätskan och lufta ordentligt.

Men bli inte förvånad om dom är rätt sunkiga med moderna mått.:crash

Bromsarna är dåliga på äldre standardhojjar.
Först och främst: Rengör och smörj.
Slangarna är säkerligen kass (flexande slang stjäl massor av kraft). Byt till ordentliga slangar (billigast och bäst är att svänga in till närmaste hydraulikverkstad).
Lär dig att ta tag långt ut på bromshandtaget.
Använd fotbromsen i kombination.

Edit:
Glömmde:
Ta det jefflitt försiktigt i regn.
Kommer inte ihåg vilket material det var i CB750ns bromsskivor, men japaneserna envisades ett tag med att använda rostfritt.
Då får man ingen bromsverkan alls om det är blött.
Efter ett par hjulvarv har skivan torkat och bromser biter stenhårt, eftersom man tagit ett stenhårt grepp i ren panik.

Last edited:
Byt bromsvätskan och lufta ordentligt.

Men bli inte förvånad om dom är rätt sunkiga med moderna mått.:crash

Sunkiga näe men det här är beyond sunkigt haha

Och den har ju dubbla skivor fram, d du vet "d e d senaste" :-)

Bromsarna är dåliga på äldre standardhojjar.
Först och främst: Rengör och smörj.
Slangarna är säkerligen kass (flexande slang stjäl massor av kraft). Byt till ordentliga slangar (billigast och bäst är att svänga in till närmaste hydraulikverkstad).
Lär dig att ta tag långt ut på bromshandtaget.

stålomspunnet på, tro det eller ej.
Att dom är dåliga, det vet jag men såhär dåliga!!!
Det är i princip bättre att sätta fötterna i backen

För att ytterligare förtydliga, det är alltså minimalt med rörelse när jag drar i handtaget. Som att det skulle sitta en propp någonstans.

Hmm! Hittade precis ett renoveringkitt till huvudcylindern i en låda med skrot jag fick med, kan vara en ledtråd....

kolla ifall kolvarna i bromsoken rör sig fint och smidigt när du trycker in handtaget.

MVH Phille

Nu ska jag iväg och riva hela skiten, återkommer med rapport

ok uppdatering!
Inget fel på pumpen.
Däremot är OKen...........:huvet:mad::crash

Fick dra till verkstan och skjuta ut kolvarna med tryckluft (ok inte så konstigt), men när jag skulle sätt ihop det ena kärvar det hela vägen, Alltså inte en chans att trycka in den om man ska byta belägg eller så utan tvärstop.
Fick ta en hylsa + förlängare som precis passade i kolven, sätta allt i kläm i dörren och sparka för att få ihop det (hade ingen tving eller vettigt verktyg, är mitt uppe i en flytt). andra oket va lite motsträvigt i början men blev lättare mot slutet.

Vad ska jag göra med kärv skit*$ù oket?, går det att ordna snabbfix????

Last edited:
ok uppdatering!
Inget fel på pumpen.
Däremot är OKen...........:huvet:mad::crash

Fick dra till verkstan och skjuta ut kolvarna med tryckluft (ok inte så konstigt), men när jag skulle sätt ihop det ena kärvar det hela vägen, Alltså inte en chans att trycka in den om man ska byta belägg eller så utan tvärstop.
Fick ta en hylsa + förlängare som precis passade i kolven, sätta allt i kläm i dörren och sparka för att få ihop det (hade ingen tving eller vettigt verktyg, är mitt uppe i en flytt). andra oket va lite motsträvigt i början men blev lättare mot slutet.

Vad ska jag göra med kärv skit*$ù oket?, går det att ordna snabbfix????

Ta ur kolven gnugga av den med fin scottsbright (putsduk) byt packningar gör samma med oket, smörj lite med 5.56 när du sätter ihop det.

Ta ur kolven gnugga av den med fin scottsbright (putsduk) byt packningar gör samma med oket, smörj lite med 5.56 när du sätter ihop det.

Jo, tack jag vet men idiot som jag är kollade jag bara passformen på ena oket, la ifrån mig det och fick för mig att jag kollat båda och tänkte att -näe men det här kan nog vara så med packningen som kärvar emot lite, behöver bara komma förbi första biten-.... suck
vågar man använda 5-56 på gummidetaljer????? vinyl handskarna jag använder löses upp av det.

PS: va inte meningen att låta spydig, uppskattar all hjälp blir bara förbannad när jag slarvar

Last edited:
Jo, tack jag vet men idiot som jag är kollade jag bara passformen på ena oket, la ifrån mig det och fick för mig att jag kollat båda och tänkte att -näe men det här kan nog vara så med packningen som kärvar emot lite, behöver bara komma förbi första biten-.... suck
vågar man använda 5-56 på gummidetaljer????? vinyl handskarna jag använder löses upp av det.

Jag sprutar alltid 5.56 innan jag pressar in kolvarna. Annars är siliconefett bra och absolut ofarligt för gummipackningar,,, det är det bäst jag när man ska få bra glida mellan metall och gummi.

Man kan lära sig saker hela tid om man är lite glömsk.:hihi

Jag säger vaken bu eller bä om valet av smörja (man skall egenteligen inte använda annat än bromsvätska/bromsfett - Men det kan behövas "riktig" smörja för att grejorna skall glida lätt och ledigt).

Men i nästan alla fall där 5-56, WD40 eller annan universalsmörja rekomenderas vid montering, så anser jag att en smörjkanna med vanlig motorolja är bättre.

ok tack för tipsen.

Liten sista fråga:

Var hittar jag packningsats till Oken annat än E-bay? Behöver det ganska Akut och verkar inte hitta till denna modell. är gamla nissin ok men det säger väl inte så mycket, är väl standard på honda och något serienummer hittar jag inte, kanske användes på andra hojar också vid den tiden?????

För dom som har missat är det alltså en Honda CB750 F2 från 1978

max import tror jag det heter. Kolla villken återförsäljare som är närmast dig

jag hade en cb750 en gång i tiden, den hade usla bromsar , det är liksom bara gilla läget antar jag om allt ser schysst ut.
Men det man kan göra är att rugga upp kolvarna med smärgelduk,(smörj med bromsvätska eller fett), rugga upp skivorna med lite grövre papper eller ännu bättre blästra om du har tillgång till det. Det gör underverk!

Last edited:
jag hade en cb750 en gång i tiden, den hade usla bromsar , det är liksom bara gilla läget antar jag om allt ser schysst ut.
Men det man kan göra är att rugga upp kolvarna med smärgelduk,(smörj med bromsvätska eller fett), rugga upp skivorna med lite grövre papper eller ännu bättre blästra om du har tillgång till det. Det gör underverk!

Nu råkade det vara så att ena oket hade kärvat ihop. Kämpar med att få ut kolven. andra oket gick med tryckluft. Har kokat skiten nu och det verkar lätta lite. blir att koppla på allt igen och försöka få ut det med hydrauliken.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”