Blackbirden dog en långsam död.Vad är fel !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Startade hojen för att ta mig hem från arbetet ikväll och allt gick som vanligt.Hade kört ca 2,7 mil och 4km från hemmet så börjar den plötsligt att bluddra vid ett rödljus och jag svänger in på en tvärgata där jag fortfarande kan ge gas även om den går väldigt orent.Ytterligare en bit senare dör den helt och jag blir ståendes vid vägkanten.Provar med att ge chock och lyckas få liv i den igen en kortare stund där den sedan dör igen.Efter det har det varit ett jädra puttande resten av vägen och väl hemma tänder den återigen till en kort stund med hjälp av choken för att återigen dö.Eventuella förslag innan den lastas på en kärra till verkstaden ... :crash

Låter verkligen som soppatorsk eller iaf soppabrist. Dessa har väl vakumstyrd bränslekran. kanske den som strula eller något i stil med xibalba säker är också en tanke.

Kolla även om slangarna blivit gamla och torra, råkat ut för den med 400an, torr sprucken soppaslang gav inget läckage med strulig gång.

sitter en klase slangar under tanken, kolla så vacumslangen, den tunna rackaren bak, dvs mot styret, sitter som den ska och är hel.

Det är rätt enkelt att kolla ventilationen i tanken, öppna bara tanklocket och kolla om den går som den ska med det öppet. Tyvärr borde den gå bra på tomgång och låga gaspådrag om det vore felet, så jag misstänker något annat orsak. Tändning - brukar antingen höras (gå på tre cylindrar) eller så startar den inte alls. Därför är Du nog inne på rätt huvudspår - soppaproblem.

Har Du haft av tanken och meckat under vintern? Eller gjort någon serviceåtgärd nyligen?

Som folk tipsat tidigare - soppafilter är en bra start. Lycka till!

Kan det inte vara så att den går på för fet bränsleluftblandning? Därav fenomenet med att den startat efter ett tag och när du rullat hem den.

Isf kan de ju ha med luftfilter och förgasare att göra om det är en 97-98.

Det är rätt enkelt att kolla ventilationen i tanken, öppna bara tanklocket och kolla om den går som den ska med det öppet. Tyvärr borde den gå bra på tomgång och låga gaspådrag om det vore felet, så jag misstänker något annat orsak. Tändning - brukar antingen höras (gå på tre cylindrar) eller så startar den inte alls. Därför är Du nog inne på rätt huvudspår - soppaproblem.

Har Du haft av tanken och meckat under vintern? Eller gjort någon serviceåtgärd nyligen?

Som folk tipsat tidigare - soppafilter är en bra start. Lycka till!

Ingenting har varit demonterat sedan vinterförvaringen och den har rullat klockrent i över 300 mil sedan dess ända fram tills ikväll då den som sagt var började bluddra till vid ett rödljus och sedan hade svårt för att få fart igen.Blev lite misstänksam mot bensintillförseln när den verkade vilja komma igång med hjälp av choken.Men som sagt, även enklare fel kan ju ge upphov till akuta stop.I värsta fall får jag väl ta med mig tanken in för att kolla bränslefiltret och använda tantens köksbord som operationsavdelning.LOL.

Laddningsregulatorn kan ge sådana symptom och är erkänt kass på i stort sett alla honda fram till 07

Laddningsregulatorn kan ge sådana symptom och är erkänt kass på i stort sett alla honda fram till 07

Jo jag har ju hört det några gånger men fick det bekräftat från en före detta mc reparatör ikväll.Så nu har Ankan1 startat EBAY konto och fick tag i en ny regulator från staterna för ca 600 spänn inkl frakt.Det var ju sket billigt om man räknar med att priserna jag hittade här hemma i ett fall låg på över 2100 :- Måtte det välputsade vraket starta efter detta ... :crash Nu ska jag sova, så får det bli ... :fakta

Last edited:
Finns det inget "PRI" läge på kranen?
Man brukar börja med det.
Funkar det då, så är det antagligen vakumslangarna eller membranet.
Om inte det hjälper, så provar man med tanklocket öppet.
Om inte det hjälper, så kollar man bränslefiltret.
Om inte det hjälper, så kollar man bränslekranen (efter skit).

Ett tips när det gäller regulatorer är att inte köpa en begagnad. Köp hellre en ny som du vet kommer fungera. Antar iofs att du köpte en ny, men för er andra därute.
Sen gäller det att köpa varianten med kylflänsar. Dessa tenderar att hålla längre än Hondas variant.
Wemoto har billiga och bra prylar till Honda. De ligger i UK och skickar snabbt till Sverige.
Annars finns ju även www.electrexworld.co.uk

du kan inte skriva att birden är sönder.

skyll på Trollen som va titta under pressen tidigar, gjorde säckert nåt fuffens:hihi

Den har inte stått ute när det har regnat? Eventuellt kondens eller läck vid tanklocket.

*/ ?>
Back