Superduke-tråden

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Ok boys, ringde handlaren och han trodde att batteriet var urladdat. Den lilla svarta grejjen hängandes från motorn blinkade rött.

Så, hur laddar jag? Kan jag bara köpa en sladd på biltema och koppla så är det klart eller?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Ok boys, ringde handlaren och han trodde att batteriet var urladdat. Den lilla svarta grejjen hängandes från motorn blinkade rött.

Så, hur laddar jag? Kan jag bara köpa en sladd på biltema och koppla så är det klart eller?

En blinkande svart liten grej som hänger från motorn låter som en batterikonditionslampa på en kontakt. Förmodligen är det en gummiöverdragen kontakt, sitter sådana med indikator på nyare Ctek-laddare. Har du ingen laddare så kolla Jula eller Clasohlson och köp en Ctek. De är riktigt bra och håller vad de lovar. Underhållsladda ofta, SD käkar batteri och behöver du köpa nytt kostar org 1700-1800 kr. Kopior finns såklart billigare, men köp en riktig laddare för MC så slipper du säkert det. Dåligt av firman att skicka ut en hoj med urladdat batteri. Håll koll på hur det beter sig i vår och klaga anmars. Dyrt med nytt som sagt...
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
En blinkande svart liten grej som hänger från motorn låter som en batterikonditionslampa på en kontakt. Förmodligen är det en gummiöverdragen kontakt, sitter sådana med indikator på nyare Ctek-laddare. Har du ingen laddare så kolla Jula eller Clasohlson och köp en Ctek. De är riktigt bra och håller vad de lovar. Underhållsladda ofta, SD käkar batteri och behöver du köpa nytt kostar org 1700-1800 kr. Kopior finns såklart billigare, men köp en riktig laddare för MC så slipper du säkert det. Dåligt av firman att skicka ut en hoj med urladdat batteri. Håll koll på hur det beter sig i vår och klaga anmars. Dyrt med nytt som sagt...

Ett riktigt j*vla stort tack för att du tar dig tiden att hjälpa, uppskattas enormt.

Som jag förstod det på handlaren så hade batteriet förmodligen laddats ur under transporten, då det var väldigt kallt, kan det stämma? Frakten bestod av en körning från GBG till Sthlm.

Hur laddar jag batteriet, är det genom den lilla svarta grejjen? Fanns en liten "lucka" man kunde öppna och det såg ut som att man skulle sticka in en liten sladd där, såg typ nästan ut som en USB-laddare. Mycket märkligt som sagt iom. att cykeln startade förra lördagen och har varit på service.

Får springa förbi Jula och Claes, får se om de har en Ctek-laddare för MC.

EDIT: Är det en sådan här jag skall inhandla? http://www.clasohlson.com/se/Laddpanel-CTEK-Comfort-Indicator/Pr368001000 Hur kopplar jag på denna? Förstår tyvärr ingenting av beskrivningen.

Det är en sådan här som sitter på motorn: http://www.jula.se/snabbkoppling-comfort-indicator-eyelet-608063
 
Last edited:

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Jag hämtade min från hudiksvall. Provkörde där men när jag kom hem till luleå så var det för lite kräm i batteriet. Då var det förmodligen kylan som gjorde det. System 32 tror jag felkoden heter som ploppar upp på instrumenteringen.

Batteriet sitter trångt till så de flesta kopplar på en snabbkontakt på polerna så man bara pluggar in laddaren utan att behöva skruva lös kåpan.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag hämtade min från hudiksvall. Provkörde där men när jag kom hem till luleå så var det för lite kräm i batteriet. Då var det förmodligen kylan som gjorde det. System 32 tror jag felkoden heter som ploppar upp på instrumenteringen.

Batteriet sitter trångt till så de flesta kopplar på en snabbkontakt på polerna så man bara pluggar in laddaren utan att behöva skruva lös kåpan.

Ah, ok, tack! System 32 låter bekant, faktiskt, vill minnas att jag har sett det på mätaren. Hur gick du tillväga för att ladda ditt batteri? Det sitter en sådan här snabbkontakt på min cykel: http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel-CTEK-Comfort-Indicator/Pr363764000

Hur laddar jag? Använder jag en sådan här då: http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-CTEK-ZAFIR-45/Pr363762000 ? Är det så simpelt att jag kopplar ihop laddaren med snabbkontakten via den lilla svarta sladden, och därefter kopplar i laddaren i uttaget?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Kan nog stämma men om du är osäker, fota kontakten o ta med till affären. Du kopplar laddaren till hojen, kontakt i väggen och ställ in laddaren på mc-läge. Det fixar du, Piece av kaka :)
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Kan nog stämma men om du är osäker, fota kontakten o ta med till affären. Du kopplar laddaren till hojen, kontakt i väggen och ställ in laddaren på mc-läge. Det fixar du, Piece av kaka :)


Tack! :) A tusan, det ska jag nog lösa. Återkommer annars :hej Tack för hjälpen!
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Vad gäller batterier och kyla, så är självurladdningen i ett friskt fulladdat batteri mindre vid kyla än i värme. Däremot om batteriet är i dålig kondition och urladdat finns risk att det kan frysa sönder.
Ta till exempel snöskotrar med elstart (har själv haft en). I dessa sitter inga speciella "vinterbatterier" utan helt vanliga batterier och de står sig bra i kylan så länge de är laddade och i bra kondition. Annars skulle det vara ganska menlöst med elstart på en skoter.:tungan

Så slutsatsen är att era batterier som blivit helt kassa efter några timmar i kyla knappast kan ha varit i fullgott skick från början när ni hämtat hojarna.

Nouveau: Du som köpt på firma borde ju kunna få nån ersättning om batteriet är kasst. Laddar det ur på så kort tid kan det knappast vara i bra skick.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Vad gäller batterier och kyla, så är självurladdningen i ett friskt fulladdat batteri mindre vid kyla än i värme. Däremot om batteriet är i dålig kondition och urladdat finns risk att det kan frysa sönder.
Ta till exempel snöskotrar med elstart (har själv haft en). I dessa sitter inga speciella "vinterbatterier" utan helt vanliga batterier och de står sig bra i kylan så länge de är laddade och i bra kondition. Annars skulle det vara ganska menlöst med elstart på en skoter.:tungan

Så slutsatsen är att era batterier som blivit helt kassa efter några timmar i kyla knappast kan ha varit i fullgott skick från början när ni hämtat hojarna.

Nouveau: Du som köpt på firma borde ju kunna få nån ersättning om batteriet är kasst. Laddar det ur på så kort tid kan det knappast vara i bra skick.

Ett stort tack för ditt inlägg. Jag blev, minst sagt, upprörd över detta. Jag författade och skickade precis iväg ett e-mail till vederbörande. Mycket märkligt, och högst orimligt, på en nästan helt ny cykel som är nyservad.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Update: De kommer att skicka ett nytt batteri till mig, dock ingår inte installation tydligen.

So - hur i hela helv... byter man batteri på en Duke? Vilka berktyg behövs? Vad skulle det kosta att låta en verkstad göra det?

EDIT: Jag ringde precis en verkstad som skulle lösa batteribytet för en femhundring. Så jag får helt enkelt köpa en laddare, ladda upp och köra dit för ett byte.

Jävla skit.
 
Last edited:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Byta batteri är enkelt. Ta bort lilla kåpan under motorns, öppna luckan, ta bort det gamla batteriet ersätt med det nya. Står i instruktionsboken hur man kommer åt batteriet har jag för mig.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Byta batteri är enkelt. Ta bort lilla kåpan under motorns, öppna luckan, ta bort det gamla batteriet ersätt med det nya. Står i instruktionsboken hur man kommer åt batteriet har jag för mig.

Som FOxx skriver är det ganska enkelt och kräver inte mycket verktyg. Du lossar underkåpan med 6 mm skruv undertill (lossa bara, ta inte bort dem) och 8 mm på sidorna. Ta bort kåpan framåt och nedåt. På vänstersidan sitter en lucka bakom alla säkringar och reläer. Dessa måste vikas åt sidan före du kan fälla ut luckan. Dra ut batteriet och Lossa batteripolerna helt. In med det nya och se till att alla sladdar och säkringar kommer rätt. Montera tillbaka laddarkontakten också så slipper du mer problem! Känner du dig osäker kanske en 500:- är överkomligt. Annars raggar du en kompis och bjuder på en meköl så är saken biff på en halvtimma eller så! :thumbup:
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Som FOxx skriver är det ganska enkelt och kräver inte mycket verktyg. Du lossar underkåpan med 6 mm skruv undertill (lossa bara, ta inte bort dem) och 8 mm på sidorna. Ta bort kåpan framåt och nedåt. På vänstersidan sitter en lucka bakom alla säkringar och reläer. Dessa måste vikas åt sidan före du kan fälla ut luckan. Dra ut batteriet och Lossa batteripolerna helt. In med det nya och se till att alla sladdar och säkringar kommer rätt. Montera tillbaka laddarkontakten också så slipper du mer problem! Känner du dig osäker kanske en 500:- är överkomligt. Annars raggar du en kompis och bjuder på en meköl så är saken biff på en halvtimma eller så! :thumbup:

Stort tack för detta detaljerade, pedagogiska inlägg. Believe you me, det behövs, för jag tillsammans med J. Clarkson är den mest o-händiga mannen i världen :huvet

Jag kom dock fram till att jag har varken lust eller ork att hålla på med dylikt, så idag inhandlades en laddare som skall ladda mitt nuvarande batteri. Därefter kör jag bort till verkstaden med det nya batteriet så får de installerat det för 500:-.

Tack igen för ditt inlägg, vasst så det föreslår - i världsklass.
 

rasmussen

Guest
Stort tack för detta detaljerade, pedagogiska inlägg. Believe you me, det behövs, för jag tillsammans med J. Clarkson är den mest o-händiga mannen i världen :huvet

Jag kom dock fram till att jag har varken lust eller ork att hålla på med dylikt, så idag inhandlades en laddare som skall ladda mitt nuvarande batteri. Därefter kör jag bort till verkstaden med det nya batteriet så får de installerat det för 500:-.

Tack igen för ditt inlägg, vasst så det föreslår - i världsklass.

Uah, det tar max en kvart att byta batteri när man har rätt verktyg framme. Men om du tycker det är värt en femhundring så kör på! Jag hade gjort det för en öl år dig :fyllisar :D
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Uah, det tar max en kvart att byta batteri när man har rätt verktyg framme. Men om du tycker det är värt en femhundring så kör på! Jag hade gjort det för en öl år dig :fyllisar :D

Maa. att du bor i "Skogen", så har jag svårt att se att du är i Sthlms-trakten? :lol Vill du bistå mig iaf. så får du garanterat mer än en öl! :fyllisar Jag har som sagt inga verktyg alls - ALLS. Eller tålamodet :D
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Maa. att du bor i "Skogen", så har jag svårt att se att du är i Sthlms-trakten? :lol Vill du bistå mig iaf. så får du garanterat mer än en öl! :fyllisar Jag har som sagt inga verktyg alls - ALLS. Eller tålamodet :D


De verktyg som behövs finns i verktygsväskan under sadeln om du har kvar den, jag åkte också på batteribyte efter att tidigare ägare slarvat med underhållsladdning. Naturligtvis monterade jag dessutom dit snabbkontakt till cteken:tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
som sagt.. batteriet sitter inte på det bästa stället och då hertigen är lite kinkig med för lite kräm så är det bra att montera en snabbkoppling så man slipper ta bort kåpa mm för att ladda batteriet. :yoparty
548906_10151521211569966_1392933028_n.jpg
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Update: De kommer att skicka ett nytt batteri till mig, dock ingår inte installation tydligen.

Vad bra att du får ett nytt batteri. Det kan behövas så lite som ett välformulerat mail ibland för att få som man vill. Synd att jag inte bodde närmre, annars hade även jag som en del andra här gärna hjälpt dig med bytet.

Men som sagt, slå en titt i manualen så löser det sig. Lycka till hursomhelst.
 

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Maa. att du bor i "Skogen", så har jag svårt att se att du är i Sthlms-trakten? :lol Vill du bistå mig iaf. så får du garanterat mer än en öl! :fyllisar Jag har som sagt inga verktyg alls - ALLS. Eller tålamodet :D

Var i Stockholm bor du?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top