Länsförsäkringar gör om MC försäkring

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hejsan,

Tänkte tipsa om något här, som jag fick nys om efter att ha pratat med en handläggare på Länsförsäkringar. Jag brukar ringa runt till alla bolag en gång om året för att kolla av lite priser.

Enligt honom, kommer Länsförsäkringar att göra om sin MC försäkring nästa år. De kommer att sluta titta på hur länga man har haft kortet och istället titta på ålder och skadehistorik. Så för mig, som har en R1 -09, fyller 35 år nästa år och har haft kortet i 5 år, skulle min försäkring gå från 11000:- till ca 4000:- om året.

Ganska rejäl sänkning! Fördel med att komma till åren! :)

Han rådde mig därför att avvakta till nästa år innan jag gör något med min försäkring.

Kan tillägga att jag har haft körkort för bil i 17 år utan en enda skada och har bilarna hos Länsförsäkring med, kan kanske påverka lite.

I alla fall tycker jag att ni ska kolla med Länsförsäkringar efter årsskiftet. Den nya försäkringen skulle heta "MC Mix".

Låter inte fel! Är själv i samma ålder och inga skador samt kund hos LF, tack för tipset! :tummenupp

undrar om det blir någon skillnad för oss unga åkare.
nu ligger försäkringen på cirka 5500 när det står på mig.

Låter ju bra! Ringde dem precis. Men man var tvungen att vara helkund hos dem annars kunde de bara erbjuda trafik.Så känns lite drygt att behöva flytta över sin hemförsäkring utan att ens få en offert på hojen:confused:
Fortsätter nog med min dyra märkesförsäkring hos if för min Honda.:huvet
Men tack för tipset!

Låter lovande!

Rejäl höjning om man utnyttjat försäkringen också borde få stopp på alla som löser in sina halvårs gamla sporthojar pg a en knäckt skjutspinne också.

Om Diezel kommer få en rejäl sänkning, Grattis ! så betyder det väl att några andra får en rejäl höjning?
Och hur ändras försäkringsvillkoren?
När jag kollade med Länsförsäkringar Dec 2010 skulle jag få en premie på ca 13000kr helförsäkring/helår för en gsxr 750 -00. Och vid vagnskada var självrisken 25000kr. För en hoj jag kunde köpa för 40000kr.
Dvs totalt "försäkringskostnad" 38000kr vid vagnskada för en hoj som troligen skulle värderas till mindre än 38000kr. Om jag fick en vagnsskada 2011. Det kallar jag inte försäkring. :D

Det är väldigt poppis i Sverige att se vad saker kostar.
Men att se på villkoren, vad du får för pengarna är för komplicerat. :va
Jag kollade på Länsförsäkringar senast hösten 2012 vad de erbjuder för min Suzuki SV650S men valde Svedea.
Tyckte premie och villkor var sammantaget bättre hos Svedea.

klart allt blir dyrare när man utnyttjar systemet.
kan ju bli bra det här.
klart man ska ha fördel om man är skade fri.

Låter ju bra! Ringde dem precis. Men man var tvungen att vara helkund hos dem annars kunde de bara erbjuda trafik.Så känns lite drygt att behöva flytta över sin hemförsäkring utan att ens få en offert på hojen:confused:

Har bara fått fantasiförslag från LF. Jag har en touringpråm som är mer än decenniet gammal och kommer inte i närheten av vad TS R1 -09 skulle kosta. Mitt körkort fyller snart 30 dessutom. Bilen är däremot försäkrad där och där fanns inga villkor beträffande omfattningen. Mysko. Sen tycker jag hela trådupplägget luktar mer "sälja" än tipsa. Hoppas jag har fel beträffande den saken.

Låter lovande!

Rejäl höjning om man utnyttjat försäkringen också borde få stopp på alla som löser in sina halvårs gamla sporthojar pg a en knäckt skjutspinne också.

Nu är det ju så att det är FB som tar beslutet om inlösen, men vrid till det bara.

Men deras nya syn på att skadefritt skall löna sig låter ju bra.

Har bara fått fantasiförslag från LF. Jag har en touringpråm som är mer än decenniet gammal och kommer inte i närheten av vad TS R1 -09 skulle kosta. Mitt körkort fyller snart 30 dessutom. Bilen är däremot försäkrad där och där fanns inga villkor beträffande omfattningen. Mysko. Sen tycker jag hela trådupplägget luktar mer "sälja" än tipsa. Hoppas jag har fel beträffande den saken.

Håller med, kollade nu och min Ducce Sf skulle kosta :

Trafik 1000 kronor 13 452
Delkasko 13 783
Brand 1500 kronor
Glas lägst 1000 kronor
Stöld 3000 kronor
Räddning 1200 kronor

Maskin 5000 kronor
Vagnskada 8000 kronor 16 247
Summa 43 482

Om Diezel kommer få en rejäl sänkning, Grattis ! så betyder det väl att några andra får en rejäl höjning?
Och hur ändras försäkringsvillkoren?
När jag kollade med Länsförsäkringar Dec 2010 skulle jag få en premie på ca 13000kr helförsäkring/helår för en gsxr 750 -00. Och vid vagnskada var självrisken 25000kr. För en hoj jag kunde köpa för 40000kr.
Dvs totalt "försäkringskostnad" 38000kr vid vagnskada för en hoj som troligen skulle värderas till mindre än 38000kr. Om jag fick en vagnsskada 2011. Det kallar jag inte försäkring. :D

Det är väldigt poppis i Sverige att se vad saker kostar.
Men att se på villkoren, vad du får för pengarna är för komplicerat. :va
Jag kollade på Länsförsäkringar senast hösten 2012 vad de erbjuder för min Suzuki SV650S men valde Svedea.
Tyckte premie och villkor var sammantaget bättre hos Svedea.

Undrar hur många gånger du skrivit exakt samma sak på forumet!? :huvet

Låter lovande om man ska byta upp sig till typ honda cbr rr nångång , har många skadefria år med bil :)

Nu är det ju så att det är FB som tar beslutet om inlösen, men vrid till det bara.

Ok, jag omformulerar. Om premien går upp om man råkar ut för skada så kanske folk inte i samma utsträckning kontaktar försäkringsbolaget för småskador som man kan leva med eller laga själv.

(givetvis ska man bara råka ut för premiehöjning om man själv bedöms som vållande, annars är det ju skräp).

Ok, jag omformulerar. Om premien går upp om man råkar ut för skada så kanske folk inte i samma utsträckning kontaktar försäkringsbolaget för småskador som man kan leva med eller laga själv.

(givetvis ska man bara råka ut för premiehöjning om man själv bedöms som vållande, annars är det ju skräp).

Ett tänkesätt för jag vet inte vad?? Folk med gammalt skrot som skiter i vilket bara det rullar.

Är inställningen likadan när det gäller bilen? Vafan skit i bulan den funkar ju...

Kul, haft hemförsäkring hos dem hela livet med gott betyg. Frågan är dock om detta gäller hela landet för de har väl en förkärlek i att dela upp Länförsäkringsbolag i olika regioner eller hur det fungerar.

Ett tänkesätt för jag vet inte vad?? Folk med gammalt skrot som skiter i vilket bara det rullar.

Är inställningen likadan när det gäller bilen? Vafan skit i bulan den funkar ju...

Snarare tankesättet att om du vill ha din hoj, bil whatever knullputsad så tandläkaren kan använda tanken som spegel så kanske du ska låta bli att köra 300 med den på grusiga småvägar, parkera på grus eller testa sandfållorna på bana med den.

Jag tycker att det är utmärkt om dom kan väga in skadefria år i beräkningen av försäkringspremie, sen att du vill att andra ska stå för dina misstag får du gärna tycka.

Det är ju just sånt här tänk gånger 10 som har gjort det i princip omöjligt att försäkra hojar på en någorlunda ungvuxen människa i storstäderna bland annat. Förstår dig helt klart, alla vill ha fina och hela bilar/hojar, varför skulle man annars helförsäkra? Men när det kostar mer att försäkra per år än vad en vurpa kostar per år - då kör man på det som är ekonomiskt försvarbart.

Hellre en liten bula, brutna fotpinnar och skadade kåpor och fixa själv än att inte ha råd att köra hojen försäkrad lagligt.

Helt rätt av länsförsäkringar, och som någon annan skrev - en kraftig ökning efter olyckor osv.

Inte mer än rätt. Rättvisa premier!

Peter1980 har alldeles rätt också i det han säger. Av egen erfarenhet så kör folk med trafik/halv oftast lugnare än folk med helförsäkrade hojar... vilket också är ganska hälsosamt egentligen.

Last edited:
Snarare tankesättet att om du vill ha din hoj, bil whatever knullputsad så tandläkaren kan använda tanken som spegel så kanske du ska låta bli att köra 300 med den på grusiga småvägar, parkera på grus eller testa sandfållorna på bana med den.

Jag tycker att det är utmärkt om dom kan väga in skadefria år i beräkningen av försäkringspremie, sen att du vill att andra ska stå för dina misstag får du gärna tycka.

En vurpa sen 85, kör 2500-3000 mil om året så min statistik är nog ganska bra.

Den där vurpan som var med en 2 år gammal hoj så ville FB dra ner självrisken med 1500 dvs hälften om jag skulle kunnat blunda för en repad elogerad sving.

jag hade kunnat stå ut med det men vid försäljning/inbyte så hade prutandes varit mångdubbelt det som FB var beredda att ersätta.

Slutsats några repor på svingen utöver dom andra skadorna resulterade i att vågskålen tippade över till inlösen, har jag några betänkligheter över det??? Nej, tycker jag det är galet? Ja.

Hade jag skitit i vilket så hade jag kört med den som den var, men varför jag hade den ju helförsäkrad.

Last edited:
Hur mäter de skadefriheten då? Finns det något allsmäktigt register som alla bolag använder?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!