Singeltråden

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Såg att ni hade en gedigen utbild. förlåt du. Varför skulle det vara ouppskattat att använda ni? använder du dig inte av liknade ord i jobbet osv?

Och ja frågan är ställd seriöst :)

Jag tycker att ordet Ni indikerar att personen som använder det vill distansera sig från mig och jag ser det som en förolämpning om en person vill distansera sig från mig, jag tolkar det som om personen i fråga tycker att jag är ovärdig hans/hennes uppmärksamhet.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Så var det med den hövligheten.

Sött...

Och nej jag har tyvärr ingen slipover, men det är rätt snyggt!

Du kan ju helt ärligt inte förvänta dig en hövlig kommentar tillbaka när du drömmer en person som använder sig av ni?
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tycker att ordet Ni indikerar att personen som använder det vill distansera sig från mig och jag ser det som en förolämpning om en person vill distansera sig från mig, jag tolkar det som om personen i fråga tycker att jag är ovärdig hans/hennes uppmärksamhet.

Intressant! Jag upplever det helt omvänt, om någon skulle vilja sälja in en idé eller en produkt till mig och skull kalla mig för "du". Där hade han/hon bränt sina broar, tycker att du isf skulle tyda på dålig respekt och ja kanske i slutändan ta avstånd från mig/ointresserad av att fånga min uppmärksamhet!

Där ser man iaf hur olika vi tänker! Bra svar iaf :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag tycker att ordet Ni indikerar att personen som använder det vill distansera sig från mig och jag ser det som en förolämpning om en person vill distansera sig från mig, jag tolkar det som om personen i fråga tycker att jag är ovärdig hans/hennes uppmärksamhet.

Jag tycker att du har en skruvad uppfattning om sociala koder. Det är väl ingen som har uppfostrat dig. Man håller dörren till kvinnor, man reser sig upp på bussen om en äldre, en kvinna eller ett barn behöver sitta, man tilltalar äldre med Ni. Utomlands tilltalar man ALLA med NI. Det är bara i Sverige vi har den här ovanan att respektlöst Du:a vem som helst.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Intressant! Jag upplever det helt omvänt, om någon skulle vilja sälja in en idé eller en produkt till mig och skull kalla mig för "du". Där hade han/hon bränt sina broar, tycker att du isf skulle tyda på dålig respekt och ja kanske i slutändan ta avstånd från mig/ointresserad av att fånga min uppmärksamhet!

Där ser man iaf hur olika vi tänker! Bra svar iaf :)

Jag hittade ett citat från Wiktionary som kan förklara lite av hur jag tänker "'Ni' används även stundom som personligt pronomen andra person singular, istället för du, som en artighetsmarkör, då ofta riktat mot personer mot vilka man vill visa tecken på respekt. Detta bruk uppskattas ibland inte av de tilltalade, då bruket av 'ni' ändrats radikalt under de senaste decennierna; tidigare användes 'ni' som tilltal för att visa avstånd, ofta riktat till personer av lägre social status."
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tycker att du har en skruvad uppfattning om sociala koder. Det är väl ingen som har uppfostrat dig. Man håller dörren till kvinnor, man reser sig upp på bussen om en äldre, en kvinna eller ett barn behöver sitta, man tilltalar äldre med Ni. Utomlands tilltalar man ALLA med NI. Det är bara i Sverige vi har den här ovanan att respektlöst Du:a vem som helst.

Skulle på ganska goda grunder påstå att gränsen för att känna sig bekväm med att bli "niad" ligger betydligt över folk i nedre medelåldern-medelåldern. Även äldre kan tycka det blir lite pilsnerfilmaktigt när de tydligt ser att det är teater och ett spel för gallerierna. Se i exemplen ovan hur tunt det var, bara dravel. Vad är det fel på att vara som folk? "Utomlands" ligger det inte sällan i hela språkbilden och att vara för familjär är att kliva över gränser man inte har rätt till. Här blir det nästan lite omvänd effekt, vilket man nog skall vara glad för. Det finns för övrigt andra sätt att erbjuda sin plats åt någon som verkar bättre behöva den. Det är det fina med språket, behövs inte pronomen för att uttrycka det.

Senast jag blev niad var det en tjej som sannolikt gjorde det p g a sitt kulturella bagage. Förnedringen från gangstagrabbarna i kretsen lät inte vänta på sig. I det läget kunde jag bara, för hennes skull, låta det passera. Det var tydligt vilken låg status hon hade i den sfären och det ville jag inte förstärka, tvärtom så gillar jag inte medeltidsfasonerna som är förhärskande på sina håll i den här stan. Utan de omgivande kretinerna hade jag frågat hur hon tänkte och upplyst henne om det olämpliga agerandet.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag tillhör de som hatar att bli Niad. Det händer ibland att någon säger Ni till mig i en affär och jag måste säga att jag direkt blir väldigt negativt inställd till personen som säger det. Om jag är i en situation där jag tvekar om jag ska köpa en sak och jag blir Niad av personalen så blir det definitivt inget köp.

Intressant! Jag upplever det helt omvänt, om någon skulle vilja sälja in en idé eller en produkt till mig och skull kalla mig för "du". Där hade han/hon bränt sina broar, tycker att du isf skulle tyda på dålig respekt och ja kanske i slutändan ta avstånd från mig/ointresserad av att fånga min uppmärksamhet!

Där ser man iaf hur olika vi tänker! Bra svar iaf :)

Det där med Ni är inte naturligt längre i Sverige. Det känns bara tillgjort. Om en ung säljare skulle säga Ni till mig skulle jag känna mig väldigt förolämpad. Dels för att han tycker att jag är gammal, och det för att han försöker göra sig till/ställa sig in. :arsele

Har en nära bekant som har gått för mycket säljkurser. Det går inte att snacka med människan längre. Oavsett vad vi pratar om så låter det som om hon försöker sälja något till mig. Mycket störande. :gnissla

Ni är ungefär lika aktuellt som att tilltala en kvinna med Tant eller Damen. :huvet

Själv är jag allergisk mot det vanliga säljsnack. :näsblod En BRA säljare kan läsa av sin kund, och anpassar tilltalet och snacket därefter. Det är lite tröttande med skitsnacket på Donken och liknande ställen. :tummenner
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag tycker att du har en skruvad uppfattning om sociala koder. Det är väl ingen som har uppfostrat dig. Man håller dörren till kvinnor, man reser sig upp på bussen om en äldre, en kvinna eller ett barn behöver sitta, man tilltalar äldre med Ni. Utomlands tilltalar man ALLA med NI. Det är bara i Sverige vi har den här ovanan att respektlöst Du:a vem som helst.

Jag har koll på sociala koder och jag uppför mig som en gentleman. :) Som jag har uppfattat det, se tex denna gamla fina text http://runeberg.org/umganges/023.html, så användes förr bara ni som tilltal till en person som som var underordnad. Till övriga personer använde man titel, så jag vill gärna bli kallad Ingenjör 47nahoj. :D Tydligen är jag så gammaldags i mitt tankesätt att jag kan jämföras med karaktärer i en pilsnerfilm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top