Luftning av bromsar??

Sten Ursing

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
RG500/SP-1
Hallå där!

Vet du hur en riktig luftning av bromsar skall gå till????
Visst skulle/borde jag lämna in hojen istället, men jag gillar att göra sakerna själv, men har råkat ut för att frambromsen har ett tomläge de första 3-4 cm när man drar in den.
En mc-firma sade att jag borde byta olja och så är gjort, men slaget består.
När den väl greppar så känns ingen mattning/svampighet. Den tar alltid lika dant, men för långt in mot förr.
Noterade när jag bytte olja att om jag sög ut olja med en inj-spruta, så kom det massor av luft i slangen, men om jag pumpade med bromshandtaget kom det bara olja. Borde jag trycka in oljan från oket och uppåt?

Mvh
Sten

Inte olja, bromsvätska.

Bromsolja var nått man hade i Citoträngs på 50-talet.

Köp ett sånt här "brake-bleeder-verktyg" så lär du knappast ha problem med luftning av bromsar igen.

$(KGrHqF,!jUE9GfS+cc3BPYpt,E55!~~60_1.JPG

Last edited:
Du har helt rätt,
pressa i vätskan i bromsoket och låt vätskebehållaren fyllas på eftersom,
glöm inte att fylla på ifrån samtliga luftnipplar på oken.

det finns flera sätta att göra det på och ett av dom sätten är ju såklart via den utrustning du fick länkad till här ovan,

Lycka till
// Jocke

att det kom massa luft när du sög med sprutan kan ju vara för att gängorna på nipplarna är otäta. Dra gängtejp runt gängorna så slutar det nog. Fast tryck bakvägen i stället så slipper du ju det problemet.

Sök i forumet det finns hur mycket som helst om bromsluftning.

Det borde finnas en sticky i mekforumet

Satsen som nämns ovan är helt klart overkill.
Här kommer två förslag från Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Nummer två behöver du tryckluft till.
Använder själv nummer ett.

Overkill? Näe. Det är en LYX som värnar husfriden! :)

På hojar når man visserligen bromsen från hjulet men vid luftning av bilbromsar är det en sådan lyx att kunna fixa allt ensam utan att ha någon bromspumpare till vem man måste skrika:

Tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - NEJ JAG SA SLÄPP! - tryck igen - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck -släpp - tryck - släpp - SLÄPPP !! (men för i #¤%& !!¤! ! ) - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck ........ Gånger 4 hjul.

Last edited:
Overkill? Näe. Det är en LYX som värnar husfriden! :)

På hojar når man visserligen bromsen från hjulet men vid luftning av bilbromsar är det en sådan lyx att kunna fixa allt ensam utan att ha någon bromspumpare till vem man måste skrika:

Tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - NEJ JAG SA SLÄPP! - tryck igen - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck -släpp - tryck - släpp - SLÄPPP !! (men för i #¤%& !!¤! ! ) - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck - släpp - tryck ........ Gånger 4 hjul.

Roger that.

Sen beror det ju på vad det får kosta.

Göra inte biltema satsnr2 med trycklyft samma sak som ebay satsen?

Fungerar dessa även om man har ett helt tomt system till att börja med?

Bara en tanke, på många hojar finns det en justerskruv på själva broms/kopplingsgreppet.
Man skruvar in eller ut den för att öka eller minska avståndet för reglaget att färdas innan det börjar "verka" är nog tänkt för att kunna justera beroende på storlek av handen.
Har du någon sådan justering som du kan pilla på?

När du nypit in reglaget max vad som går, hur mycket har du kvar till styrstången? Detta är egentligen det enda som är viktigt om dom nyper bra i övrigt :fakta

Skick/tjocklek på bromsklossarna påverkar också till viss del i kombination av hur mkt vätska du har i behållaren..

Jag brukar använda både vanliga tryck/släpp-metoden, en Mityvac och en bromsluftare som drivs av luften i ett reservhjul. Inget av detta funkar dock perfekt utan man får variera lite. jag trodde Mityvacen skulle lösa alla mina bromsluftarproblem men tyvärr inte.

Nu har jag tyvärr aldrig testat att lufta bromsar på en hojj.. MEN det som kan vara viktigt är att pumpa med handtaget lite åxå, även om man trycker underifrån så kan luftbubblor "klibba" fast. Det som händer när man pumpar är att bubblan komprimeras och blir mindre och kan av det släppa och följa med vätskan.
Om man pumpar som vanligt, så se till att du har behållaren som ett "vattenlås" dvs att du har slangen nere i vätskan hela tiden så det inte kan komma in luft baklänges. Och såklart: stäng luftaren innan du släpper handtaget, annars drar den in luft via gängorna.

För mig funkade Biltemas billaga tryckluftsluftare hur bra som helst!! Prisvärd och som sagt hade inga problem att få stuns i handtaget varken på Superduken eller gamelhondan:yoparty

Om det inte fjädrar när bromsen väl tar, då är inte problemet knutet till luft i systemet!

Tack för alla tips, men jag saknar svar på varför frambromsen har ett tom/frislag på 3-4cm?

Vore det luft i systemet så borde väl bromsen vara svampig?

UnderDog

*/ ?>
Nyheter
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage