Microdator, råd?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Sen ja först läste om Raspberry Pi så har detta fenomen fångat mitt intresse... Efter å ha läst runt lite på div sidor så har ja nog tänkt å köpa nåt, men vad? Kommer uteslutande sitta pluggad i min "dum"TV som mediaspelare...

Va som sagt först inne på Raspberry Pi men nu har de ju dykt upp lite olika Adroidstickor som fångat min uppmärksamhet... Tänker i första hand på en kinapryl som heter MK 802+ 1GB... Har en SGS3 som lur så Android har ja erfarenhet av, os te Raspberry Pi finns lite olika va ja förstått... Bl.a en version av XBMC...

Vill ha nåt å bara plugga in som funkar, Raspberry Pi verkar va lite mer meck me om ja förstått saken rätt... Samt att Raspberryn även saknar wifi onboard vilket ja ser som en stor nackdel...

Nån som kanske redan har nåt liknande som kan sprida lite mer ljus i ämnet?

Jag föredrar en media dator baserade på x86/x64, då har man större möjlighet att byta ut programvaran i efterhand.

Jag föredrar en media dator baserade på x86/x64, då har man större möjlighet att byta ut programvaran i efterhand.

Jojo, men dom e ju snuskigt billiga samt väldans behändiga ifall man tar me den te nån polare eller så... För tillfället står laptopen å jobbar som mediaburk å visst funkar de bra...

Har hört talas om att några håller på att porta Android 4.0 till raspberryn.

Raspberryn går att klocka till 800mhz stabilt, tester har gjorts upp till 1ghz.
Kör med sdkort, skaffa 2 och byta mellan olika operativsystem. Ett med xbmc och ett med debian eller liknande.

Kommer att beställa en inom en snar framtid. Hoppar över wifi, men det finns ju wifidonglar. Och har ett Logitech dinovo edge att styra datorn med.

Den dära androidstickan kör väl just bara android.

Har hört talas om att några håller på att porta Android 4.0 till raspberryn.

Raspberryn går att klocka till 800mhz stabilt, tester har gjorts upp till 1ghz.
Kör med sdkort, skaffa 2 och byta mellan olika operativsystem. Ett med xbmc och ett med debian eller liknande.

Kommer att beställa en inom en snar framtid. Hoppar över wifi, men det finns ju wifidonglar. Och har ett Logitech dinovo edge att styra datorn med.

Den dära androidstickan kör väl just bara android.

Androidstickan ja kikat på har en Allwinner A10 cpu som påstås gå i 1,5Ghz, samt Mali400 gpu... Finns me både 512 samt 1GB ram... Men hittills så kör den bara Android 4.0, sett nån YT-video där dom även kör Ubuntu på den...

Xbmc ska visst va på väg/finnas te Android redan... Just wifi känns gott å ha inbyggt tycker ja nog så man slipper offra en usb-port... Ska man köra usb hub på Raspberryn måste ju huben ha ström, åas tror ja stickan behöver ström via en ac-adapter även att ja hörde i nån video att dom nämnde att de skulle gå via usb... Svårt val dehär :D

Raspberryn behöver minst 750 mA. 1A var visst att föredra. Men en liten väggbula till.
Fast det beror kanske på hur filmer och annat är lagrat, är det på en server eller nas så behövs bara 2 usb kontakter, en till wifi och en till blåtandsdongeln till tangentbord och mus.

De lär väl sluta me att ja köper en av varje misstänker ja... Har även läst att de kan va knepigt å hitta en wifidongel som funkar me Raspberryns os... Har hängt upp mej lite just på wifi då ja inte pallar å dra 15m tp-kabel enbart för en sån sak...

Jag tänkte föreslå homeplug som Wifi-alternativ men sen kom jag på att ett sånt paket är nära 3 gånger så dyrt som själva raspberry pi :hihi

Men där finns ju extenders med ethernetport på som inte är jättedyra, blir väll lite klumpigt dock.

Till å börja me blir de nog detta, blir ja inte nöjd kan ja ju alltid ha kvar T-bordet te en Raspberry...

http://www.dealextreme.com/p/mini-i...gb-1080p-wi-fi-hdmi-1-3-av-blue-148935?item=1

http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-mini-handheld-wireless-91-key-mouse-keyboard-black-148880

Edit: De va denna ja funderade på först men eftersom den första ja länkade hade 2 vanliga usb-portar så verkar den vettigare... Plus att en extern antenn inte lär va en nackdel när de gäller täckningen... http://www.dealextreme.com/p/androi...lwinner-a10-tf-hdmi-black-4-gb-145525?item=52

Last edited:
Sådär, då va de beställt... Smålänning som man e valdes gratisfrakten så man får väl leva me att de tar ett tag innan prylarna kommer fram...

Sådär, då va de beställt... Smålänning som man e valdes gratisfrakten så man får väl leva me att de tar ett tag innan prylarna kommer fram...

För mig tog det ca 3 veckor att få grejorna från DE.

Du måste se till att ge en bra och utförlig recension sedan. Min HTPC har rasat så den där manicken verkar synnerligen intressant. Särskilt om den klarar att spela HD-material utan lagg, åtminstone 720p.

Edit:
32gb Class 10 SD-kort för 225kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963227 <--

Last edited:
Säger som en tjejkompis till mej.

"En sån har jag tänkt köpa! Vad är det för nått?"

Säger som en tjejkompis till mej.

"En sån har jag tänkt köpa! Vad är det för nått?"

En liten Androidburk som förvandlar din TV till Smart-tv... Istället för en Twix eller Popcornhour eller motsvarande så köper man en sån däringa pytteliten Android-burk så har du inte bara fått ett mediacenter utan även fått en fullfjädrad smart-tv där du kan lägga in Androidappar i vild förtvivlan.

En liten Androidburk som förvandlar din TV till Smart-tv... Istället för en Twix eller Popcornhour eller motsvarande så köper man en sån däringa pytteliten Android-burk så har du inte bara fått ett mediacenter utan även fått en fullfjädrad smart-tv där du kan lägga in Androidappar i vild förtvivlan.

Okej. Just nu har jag datorn ståendes precis jämte min tv så alla filmer och tv serier går på datorn med teven som bildskärm, men om jag säg skulle flytta så datorn står i ett annat rum eller så kan jag köpa en sån liten burk och använda ungefär på samma sätt?

Okej. Just nu har jag datorn ståendes precis jämte min tv så alla filmer och tv serier går på datorn med teven som bildskärm, men om jag säg skulle flytta så datorn står i ett annat rum eller så kan jag köpa en sån liten burk och använda ungefär på samma sätt?

Prexis, man skulle kunna kalla den där prylen för pytteliten androidbaserad HTPC. ...och eftersom den har Wifi och USB-portar samt minneskortsläsare så kan välja om man vill streama filmerna från nån annan burk eller lägga dem på ett minneskort som man pular i eller via USB..
Dessutom kan du ju använda den som "dator" och surfa och köra andra appar på den.
Det där lilla tangentbordet som Klyrre länkade in verkar ju riktigt intressant. Det enda jag undrar över är hur lätt det är att få igång sina styrdon på en enhet som inte har något inbyggt styrdon...

Mus å t-bord finns stöd för i android å t-bordet ja länkade har inbygd "flymouse" så den ska funka som en Wii-kontroller... Velade om ja skulle ha liten pekplatta, kula eller denna variant å valde denna te slut... Sök efter mk802 på tuben så kan ni se lite hur den presterar, 802an e dock den som ser ut mer som en sticka... Har ja fattat saken rätt så rullar 802ans cpu i 1,5Ghz medans den ja beställde rullar i 1,2... Samma cpu dock så e man missnöjd borde de gå å klocka upp den te 1,5 tycker ja...

Idag dök den upp :yoparty... Dock inte de lilla t-bordet så ja har inte hunnit testa så mycke än... Men har testat lite olika filmklipp iaf å de klarar den me bravur, har inte testat nåt 1080p än dock... Den e lite segare än min SGS3a i menyerna men för den pengen kan ja leva me de faktiskt... Småjobbigt att menyerna va på kinesiska när ja fick den bara, tur att menyn va identisk me den i luren så ja kunde ha den som lathund när ja trevade mej fram :hihi

*/ ?>
Back