Hur kass är Triumph?

Status
Ej öppen för fler svar.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Hej!

Jag är sugen på en nyare Triumph, men... ryktet om bristande kvalité finns! Så vad säger ni tidigare ägare ( ja inte ni som har en nu, eftersom ni är partiska :) )

Hur kass är Triumph? (för att inte få med ålderskrämpor så tar vi hojar från 2002 eller senare)

Tack för infon!:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:
Jag gillade min trajja. Var imponerad över att de gjort många saker "som man vill ha det". Typ att jag börjar skruva av "onödig elektronik" för att dra på racekåpor, och allt är ditsatt med enkla skruvar som man kommer åt, och kontakter till sladdar så det var bara att lyfta av. Sen var den ju grymt rolig att köra också :)
 
Sprinten drog mkt olja omkring första halvan av 2000 och det tyckte triump var "ok" enligt utsago.
Kolvringsproblem sas det på många forum.
Likaså var det en del sportiga modelleri början av 2000 som inte klarade kökörning utan kokade då.

Finns säkert fler sjukdommar om du läser på eller om fler svarar. Det är inte någon speciell modell?
Tror inte kvaliten är betydligt sämre än något annat märke utan tror mer det handlar modellspecifika sjukdommar.

Inte haft någon trajja själv men har en del vänner med blandad kompott. Daytona, thruxton och sprint.
 
Hade ju en Speed Triple 2005 till i våras då den blev stulen. Hade gått 800 mil på mätaren när jag köpte den, straxt efter jag köpt den började kopplingen slira. Lamellerna var dock slitna så jag vet inte vad tidigare ägare gjort för att nöta ut en koppling så fort. Efter byte av lamellerna funkade den kanon. Jag körde hojen till ca 2000 mil innan den blev stulen.

Speed Triple 2005-2006 tror jag även generellt hade problem med svampig frambroms. Detta ska tydligen beror på något problem med oken i kolvarna som kan bytas ut.

Jag bytte hela oken mot GSXR ok som ska ha lite bättre bett. Funkade kanon efter detta.

Grymt rolig hoj med lite karaktär och jag körde mycket hellre den än en rad4 anonym street fighter med 10-20 hästar mer..

Hade inga andra problem och motorn hade sjukt jämn och fin motorgång.
 
Där har varit marginellt mycket mer fel på dem jämfört med japscyklar. JA där har funnits en del typfel men det mesta är åtgärdat på garantin och det är ingen som tycker att Honda är skit trots att även de med jämna mellanrum gör missar tänk cbr1000 -08 och kolvringar...
 
Hade en Speed Triple 2007:a. Grymt rolig hoj att köra, ett riktigt vridmonster. Svårstartad som fan när det blev kallt (under +5) om den stått en hel natt. Vanligt på trajjor verkar det som...underdimensionerat batteri antagligen. Annars inga problem, triplen är lätt den bästa motorn för all-around körning.
Lättstulna som fan eftersom de ej har startspärr...min blev stulen i våras.
 
Har haft min Sprint -01 sedan våren -02. Det enda som inte är användarrelaterade handhavandefel eller åldersrelaterat har varit en kopplingsvajer som gick av -03, åtgärdades på garantin. Växla en 955:a utan att koppla genom tätort, järnvägsövergångar och rödlysen var sådär...

Ok, det är en för gammal hoj enligt TS.
 
Har haft min Sprint -01 sedan våren -02. Det enda som inte är användarrelaterade handhavandefel eller åldersrelaterat har varit en kopplingsvajer som gick av -03, åtgärdades på garantin. Växla en 955:a utan att koppla genom tätort, järnvägsövergångar och rödlysen var sådär...

Ok, det är en för gammal hoj enligt TS.

Tack! Inte sååå petigt med årsmodellerna, jag tänkte bara att inte Triumph skulle få skit för något de gjorde för jättelänge sen!!:)
 
Jo, Speed Triple 1050! Och jag har hört att Triumph "smyger" in en ny växellåda i produktionen 2013.... Hur var det med den gamla?

Har en 08a, växellådan är det sämsta på den, falska neutraler mellan 5an och 6an. Ironiskt nog är det svårt att hitta den riktiga neutralen. I övrigt har den hållit utmärkt kvalité. Motorn är fantastisk och Brembo oken är tokbra.

Edit: Den har gått 3200 mil. Batteri och skivor fram är det enda Jag behövt byta i förtid. Tack ISR för grymmt bra skivor!
 
Last edited:
Har en 08a, växellådan är det sämsta på den, falska neutraler mellan 5an och 6an. Ironiskt nog är det svårt att hitta den riktiga neutralen. I övrigt har den hållit utmärkt kvalité. Motorn är fantastisk.

Hoppsan! Låter ju rätt trafikfarligt om man" tappar drivet"! Eller inträffar det inte vid aktiv körning?
 
Hoppsan! Låter ju rätt trafikfarligt om man" tappar drivet"! Eller inträffar det inte vid aktiv körning?

Händer bara vid slökörning, när man kör inspirerat så växlar man ju som man menar det. Händer aldrig om man växlar utan att koppla.
 
Farsan har haft tre stycken i de årsmodellerna du nämner. Olika varianter. Alla tre av dem har fått åka bärgare hem från Italien, Kroatien respektive Tyskland.
Att döma av det så var de sådär i kvalisorten. Nya hojar allihop och olika fel, allt fixades på garantin, men vad hjälper det då han fick avbryta och åka hem.

Bytte sedan till en FJR som aldrig varit på verkstad annat än på service.
 
Provkör, provkör, provkör =0)

Jag tycker de verkar ryckt upp sig på senare år men för egen del så är jag inte helt imponerad av växellåda/koppling (vajer) när jag provkörde 675R 2012 några mil. Det är såklart även en smaksak men nu när de ändå börjat ta betalt för hojarna tycker jag att man kan förvänta sig bättre doningar. Äldre modeller (runt -00) tycker jag känns som skräp rakt igenom.

Men som sagt provkör =0)
 
Min Daytona 675 fr 2006 har bara tuffat och gått. 3 år på bana men allt har funkat kanon :tummenupp
 
Farsan har haft tre stycken i de årsmodellerna du nämner. Olika varianter. Alla tre av dem har fått åka bärgare hem från Italien, Kroatien respektive Tyskland.
Att döma av det så var de sådär i kvalisorten. Nya hojar allihop och olika fel, allt fixades på garantin, men vad hjälper det då han fick avbryta och åka hem.

Bytte sedan till en FJR som aldrig varit på verkstad annat än på service.

Vad har det varit för fel då? Var det fel orsakade av dålig kvalisort eller spontanfel?

Jag tycker det är viktigt att när man pekar ut ett märke eller en modell så preciserar man vad som är kass. Allt för många (säger absolut inte att så är fallet med dig) skyller på cykeln istället för den bakom spakarna, "Ducati är skit, körde av kedjan på min och det slog sönder blocket". "Min KTM är kass, kopplingen slirade på min så fick byta lameller efter 300mil"

Lär dig att justera kedjan och träna inte på att köra bakhjul istället för att skylla på märket....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top