Helt nytt däck ala 6 mil plus spik i

bombay136

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare, var ute o körde mina första 6 mil med mitt nya sportmax däck, kommer hem o givetvis sitter en rostig spik-fan i däcket. Den sitter precis i mitten av själva däck banan i en "slits"

Hojen är en kawa z750 så hastigheten kommer ju som MAX ligga på 235km/h

Frågan lyder: snackade med lite olika däckverkstäder o någon ville inte laga det, vissa ville laga det om man inte kör över 150km/h?

Hur hade ni gjort, med tanke på däcket+montering går ju på runt 2300kr?

/Bombay
 
Lagat med plugg med kappa inifrån, och be verkstan ta det försiktigt med korden när dom borrar ur hålet (om dom inte är vana med MC-däck).
 
Hände samma sak för mig igår. Gör som jag, köp nytt däck och va glad. Ibland får man bita i sura äpplet tyvärr.
 
Råkade ut för exakt detsamma på väg från verkstaden som bytt däcket har jag för mig. De pluggade däcket utan krusiduller.
Jag körde som vanligt därefter.
Skruven satt mitt i slitbanan. Tror det beror lite på var den sitter om man kan laga det och hur stor den är sas.
 
Last edited:
Byt däcket!
 
Har man slanglösa fälgar där det inte går att montera slang så är däcket att kasta.
 
Laga. Hände mig för ett par månader sedan på ett däck som gått ca 50-100 mil. Däcknasaren krängde däcket av fälgen och vulkade från insidan. Nemas problemas sedan dess..... så enligt mig är det helt bortkastade pengar att köpa ett nytt!
 
Jag skulle aldrig bara slängt däcket om inte däckverkstaden säger så. Går det använda innerslang så är ju det en option. Men min "däckverkstad" är en riktigt erfaren MC mekaniker.
Lagar han och säger att det går så kör jag. Vilket fungerat ivf på ett bakhjul för mig utan problem.
 
Hände mig oxå för 2 år sen på bakhjulet som gått några hundra mil, fick en däck verkstad till o laga det med en kappa innifrån.
Körde därefter cirka 700mil utan minsta problem o inte alltid under 150km :rolleyes:.
Tror det beror lite på hur mycket skada spiken gjort på sin väg igenom däcket ,min satt bara rakt in.
Tvingades till o med köra med den "monterad" hem från UK utan läckage.


/Maveric
 
Laga. Hände mig för ett par månader sedan på ett däck som gått ca 50-100 mil. Däcknasaren krängde däcket av fälgen och vulkade från insidan. Nemas problemas sedan dess..... så enligt mig är det helt bortkastade pengar att köpa ett nytt!

Laga!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XqFJYVgDBtQ

Har man dåligt med tid går man in vid 4.25 för att få svaret men annars är det värt att se hela.

Jag har både kastat och lagat. Kastat en gång när skruven gick in snett och vred sig så hålet blev avlångt, annars har det lagats utan att jag kännt mig osäker.:hej
 
De som säger kasta är trygghetsnarkomaner! och narkomaner ska man fan inte lyssna på.

De gör isdäck med ca. 350st vässade skruvar/bultar igenom och sätter fartrekord på isen så för en jävla skruv betyder det inte att däcket är skit.

Se till att fixa det, och lyssna inte på de som delar med sig av sin åsikt efter det de blivit lurade av däckverkstäder som lever på att sälja däck.
 
Laga!

Jag kar kastat en gång då skruven gick in snett så hålet blev avlångt, annars har jag lagat eller låtit laga!:D
 
Last edited:
Robin R berättade om ditt öde ;)

Laga med svamp-plugg från insidan. Jag har lagat minst 10ggr senaste 5 åren. Hade tre lagningar på mitt förra backdäck. Är väl straffet för att jag kör på vägrenen i gbgs rusningstrafik.


Från K12S pilot, som inte kör sakta..
 
Låt alltid skruv/spik sitta kvar tills du kommer till verkstad. Pyser ju oftast väldigt lite.
 
Kan någon ge ett hållbart skäl till att kassera ett fullt ut repererbart däck?

Att tillverkarna friskriver sig ev stämningar genom att proklamera "Skrota"är ju fullt förklarligt.

Egna erfarenheter säger mig att en seriös gummiverkstad utan problem kan laga en spikpunka, om det inte är ett armeringsjärn som sitter i däcket.

En seriös fråga.
 
De som säger kasta är trygghetsnarkomaner! och narkomaner ska man fan inte lyssna på.

De gör isdäck med ca. 350st vässade skruvar/bultar igenom och sätter fartrekord på isen så för en jävla skruv betyder det inte att däcket är skit.

Se till att fixa det, och lyssna inte på de som delar med sig av sin åsikt efter det de blivit lurade av däckverkstäder som lever på att sälja däck.


Anledningen att man inte bör använda en korv/patch som permanent lagning är inte att skruven skulle ha skadat stommen utan att lagningen riskerar att börja läcka och då börjar det läcka i hög takt pga lagningens stora diameter. Det finns en anledning att ingen har lyckats få TüV märkning på ett reparationskit till MC. Tüv kräver att lagningen håller tätt upp till däckets hastighetsmärkning och det är uppenbarligen svårt i ett mcdäck där stommen är tunn och däcket flexar mycket....
 
Kör på som vanligt, spiken sitter säkert bra nu if it aint broken dont fix it

Hehe nej men seriöst, laga skiten bara.
 
Hände mig samma sak med min gamla Ninja när däcket nästan va helt nytt, åkte till däckverkstad o fick det lagat o körde tills det va utslitet. och det va inga problem att köra i 200 med de
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top