P-bot på "gångbana" (bild)

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Hejsan.

Var inne i stockholms innerstad idag och hittade ingen lämplig parkering. Så jag valde att svänga upp på gåbanan och parkera mellan en stolpe och ett träd. alltså inte i vägen för någon.

Förra året frågade jag en polis om just parkeringar. han sa: " Så länge motorcykeln inte blockerar trafiken eller står i vägen skall det inte vara några problem."

Jag fick en bot på 1000 för 'Stannat eller parkerat på gångbana'.

Vad tycker ni att jag ska göra? överklaga eller bita i det sura äpplet?

om överklagan, vad kan jag skriva?

tack.

http://img99.imageshack.us/img99/3665/bild1tn.jpg

Polisen beskrev verkligheten så som den borde vara men inte som den är. Registrerade fordon får ej parkeras på trottoar/gångbana, så länge den ägs av kommunen. Du får plocka av regskylten nästa gång.

Tror dock att du blir utan lycka vid en överklagan. Blir nog bara att gilla läget och punga upp degen som du är skyldig

Ens värt att göra ett försök?

Jag har ju trots allt gått på polisen hänvisning.

Hojen står inte i vägen! rätt surt! eller surt som F*N!

Hej,

Polisen ska du inte fråga om parkering... Ok utifrån deras perspektiv => dvs du står inte trafikfarligt till. Trottoarer är kommunal mark och där bestämmer kommunen vilka parkeringsregler som gäller.

Det man kan ifrågasätta på bilden är huruvida du faktiskt står på gångbanan eller om du står på sådant sätt att ytan inte borde räknas till den. Skicka en överklagan - kanske kan du skriva ihop en vinnande motivering, men chanserna är nog väldigt små. Parkera på trottoar kan man bara göra med oregistrerade fordon (cykel och moped klass 2).

Lycka till!

Har även pratat med andra P-vakter.

Det var ju trots allt polisen som satte bötern.

Jo, jag står ju inte på GÅ gåbanan utan i väggrenen av gåbanan så att säga.
Jag ska försöka skriva ihop något och bifoga bilderna jag tog.

Parkerade du på Odengatan, typ 106?? Lapplisorna där är nitiska :(
Du vet att det finns en stor mc parkering runt hörnet på gästrikegatan?
Osis med p-boten. Bara att tugga i sig och se det som dyrköpt erfarenhet. Fast om jag hade varit du hade jag varit aptokig och förbannad ändå... :näsblod

Du borde gjort en moderat fortkörning istället, så du hade fått lite valuta för pengarna :krama

Det räknas som gågata, men om polisen gett dig tillstånd att parkera hojen där och det är polisen själva som satt boten så borde du överklaga och hänvisa till polismannens godkännande och ifrågasätta boten. Hade varit en annan femma om det var kommunen eller bolag på kommunens uppdrag som satt boten.
Skriv oxå att eftersom en polisman som myndghetsperson ses som en person som kan lagar och regler, lyssnar man ju givetvis som medborgare på deras hänvisningar så att man INTE ska få böter..... =)

Parkerade du på Odengatan, typ 106?? Lapplisorna där är nitiska :(
Du vet att det finns en stor mc parkering runt hörnet på gästrikegatan?
Osis med p-boten. Bara att tugga i sig och se det som dyrköpt erfarenhet. Fast om jag hade varit du hade jag varit aptokig och förbannad ändå... :näsblod

Odengatan 98.

jopp, vart upplyst om den parkeringen men svårt att veta om man inte svänger där inne så ofta.

Det där med parkering och motorcyklar är inte ett helt enkelt kapitel tyvärr och det verkar helt bero på p-vakten om man får böter eller inte. En del p-vakter lappar aldrig hojar och en del gör det så fort dom kommer åt. Rent regelmässigt i Stockholm så ska man stå antingen på en hojparkering och då är det gratis eller en bilparkering längs gatan och då ska man betala för platsen. Att parkera som du gjort borde varje normalt funtad person inte tycka är ett större problem men enligt lagen så står du på trottoaren och det får man inte. En cykel eller en moped däremot får nog stå där utan att bli bötfälld TROR jag. Jag har pratat med p-vakter om att parkera hojar och blivit tillsagd att dom aldrig lappar hojar som står på gatan för att det är svårt att sätta p-biljetten på en hoj. Men något år eller två senare fick jag en bot efter att ha parkat där bilar får parkera men jag hade inte lagt i pengar i automaten...... Så just den p-vakten valde att lappa och enligt lagen hade han/hon faktiskt rätt till det.... Men andra väljer att inte lappa hojar.

Tror nog att du får svälja förtreten och betala boten. Tror inte att du har någon chans att ta dig ur detta på något annat sätt tyvärr. Poliser har jag inga som helst problem med men p-vakter kan vara otroligt jobbiga och oförutsägbara ibland. Det är svårt att få veta vad som verkligen gäller om man frågar dom.... Dom är godtyckliga. En del på ett bra sätt och andra ser helt efter vad kommunens föreskrifter säger och sen håller dom sig till det.

Jag skrev om detta här på forumet för några år sedan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?190999-Parkeringsavgift-motorcykel

Och här finns parkeringsreglerna i Stockholm....

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Parkeringsregler/#Mc-och-moped-

MVH//J

Ja det förstås... men som Landin81 säger, om det var Polisen som satte böterna och du frågat en Polis hade jag nog försökt överklaga. Inga större utsikter men med ett snällt brev kanske.... Det kan det ju vara värt, det är ju ändå 1/3 av ett nytt bakdäck vi snackar om ;)
Hojta till nästa gång släpper jag in dig på gården :yoparty

Fast Polisen eller P-vakt skulle aldrig skriva ett papper där de säger att du får stå där eller i ett cykelställ osv. efter som det inte är tillåtet.
Däremot om man pratar med dom så kan de tycka att det är OK och att praxis är att tillåta vss typ av parkering men överklaga är nog mer eller mindre kört då man faktiskt inte frår stå på trottoaren vilket detta borde räknas som....

Sen tycker jag att det är löjligt att ge böter för den parkeringen men det spelar nog ingen roll tyvärr.

Behöver inte vara skriftligt, en muntlig tillåtelse är lika mycket värt som en skriftlig, eftersom det nu var samma myndighet som gav tillåtelsen som skrev boten så borde det ligga lite vikt i det iaf.

Men som sagt, det skadar inte att överklaga. Tyvärr är det så i Sverige att varje gemene man skall känna till Svenska lagen, hur dumt det än låter ska man egentligen kunna hela lagboken, och det dummaste man kan göra är egentligen att fråga en polisman om lagen då man ofta har fått fel svar. Dock har han gett dig tillstånd att parkera hojen där muntligt som väger lika mycket som skriftligt, och då skall ju heller inte myndigheten som gett dig tillstånd straffa dig för föreseelsen... Jag hade absolut överklagat med gott samvete.

EDIT: Tänk på att du ändå måste betala in beloppet tills överklagan är hanterad, därefter om överklagan går igenom får du dina pengar tillbaka.

Tror inte att det lönar sig det minsta att överklaga. Reglerna är som dom är. Om sedan en polis eller en p-vakt sagt fel (muntligen) så lär dom för det första aldrig erkänna det alternativt så spelar det ingen roll. Enligt lag ska man som fordonsägare ta reda på vad som gäller i kommunen där man vistas och hålla sig till det. My two cents..... Det ÄR olagligt att stå där....

Märkligt att folk frivilligt bosätter sig i den byn... jisses... idiotregler.
Hojen kan ju omöjligtvis vara mer i vägen där, än om en moped eller en pedalcykel stått där...
Paragrafrytteri. :dummer

Instämmer i paragrafrytteri.
Men det är så det är här i landet lagom.. Här ska ingen minsann ha några fördelar eller dra nytta av ett vettigt val. Fy skäms! :3freak

Jag har väl mer eller mindre redan accepterat att 1000 kr kommer ryka. men en överklagan skall jag göra hur som haver.

skulle tagit och spelat in min och polisen diskussion förra året...

Om du frågade förra året om parkeringar så kan ju inte dom veta hur du parkerar nu. Ja du kan stå i vägen för den parkerade bilen jämte din hoj. Du vet ju inte om det är en handikappad person som åker med i den bilen. Alltså står du i vägen.

Det är inte bara gångbanan som gäller. Du kan nog räkna med att vakten/polisen har tagit ett linande foto som du har gjort.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!