Elektrisk mc - när?

  • Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Hej alla! Med tanke på nuvarande fråga på startsidan så hissar jag min några år gamla tråd på nytt. Vad tycker ni om el hojar?

Grymt balla!
Bättre att köra än motsvarande hoj med förbränningsmotor men batterierna är fortfarande lite för tunga och dyra. Jag ser fram emot en brutal sporthoj med elmotor.
 
Den här artikeln kanske kan intressera er...

http://www.pistonheads.co.uk/news/default.asp?storyId=25817

Michael Rutter made TT history yesterday by completing the first ever 100mph lap of the 37.7 mile TT course on an electric bike. Riding his Segway MotoCzysz electric powered bike, Rutter took off first in the TT Zero race and brought the bike home in a time of 21:45.33 with an average speed of 104.056mph, winning the race. Second place went to John McGuinness on his Mugen Shinden with an average of 102.215mph with Rutter's team mate Mark Miller third with a 101.065mph lap.

Rutter's win will go down well with the team...Despite the contest being held in damp conditions, the electric bikes managed to set impressive times with Miller the fastest through the speed trap at 132.6mph and all three on the podium breaking the 100mph average lap barrier.
"The greatest motorcycle riders and manufacturers in history are synonymous with the Isle of Man TT Races and I am so proud to be adding the name Segway Racing MotoCzysz to that list. What the team has achieved today is truly ground-breaking and is the culmination of years of hard work," said Rutter, who was unsurprisingly happy as he also pocketed the £10,000 prize for the first 100mph electric lap!

Are electric bikes the future? While they are certainly going to play an important part in motorcycling in the coming years, it is worth remembering that the first petrol-powered 100mph lap was set over half a century ago in 1957 by Bob McIntyre.
 
Hej !

Missat denna tråd.

Inlägg #1 av trådskaparen "überkill" är nåt av det bästa jag läst någonsin på nätet !

Ända sen jag såg "Who Killed the Electric Car?" har hela min världssyn ändrats.
( Filmen finns att köpa - alt. ladda hem ;
den blev , lika oväntat som väl förtjänt , rankad bland världens
Top 10 'MUST-SEE movies of all time (!) ... )

Vill bara flika in att det nu bara är ngra få veckor kvar innan :

nya TESLA mod 'S' börjar levereras !

"Ser ut som en Jagga -
går som en Porsche -
men
kostar som en Opel Prius -
"

300 km räckvidd, 0 -100 ca 5 sek,
fem vuxna sittplatser, ljudlös, avgasfri, extremt ekonomisk i drift.


KOLLA DETTA !!!!! >>> (klicka) >>>PERFORMANCE FOR THE 21 CENTURY

- - -

FUCK AUTO INDUSTRY !!!!!! -- They blemish themselves in the same bed as the oil industry, shaming Gods creation with 'the devils feces ! FUCK OIL INDUSTRY !!!!!!
 
Last edited:
100mph i snitt dvs lika fort som man åkte med förbränningsmotor 1957
Bob%20McIntyre%20%282960%29%20%28Old%29%20Isle%20of%20Man%20I1.jpg


Visst är det häftigt med den snabba utvecklingen i elmcsvängden men i dagens tävlingsformat är det inte konkurrenskraftigt och framförallt inte på IOM där banvarvet är så långt.
 
Hej !

Missat denna tråd.

Inlägg #1 av trådskaparen "überkill" är nåt av det bästa jag läst någonsin på nätet !

Ända sen jag såg "Who Killed the Electric Car?" har hela min världssyn ändrats.
( Filmen finns att köpa - alt. ladda hem ;
den blev , lika oväntat som väl förtjänt , rankad bland världens
Top 10 'MUST-SEE movies of all time (!) ... )

Vill bara flika in att det nu bara är ngra få veckor kvar innan :

nya TESLA mod 'S' börjar levereras !

"Ser ut som en Jagga -
går som en Porsche -
men
kostar som en Opel Prius -
"

300 km räckvidd, 0 -100 ca 5 sek,
fem vuxna sittplatser, ljudlös, avgasfri, extremt ekonomisk i drift.


KOLLA DETTA !!!!! >>> (klicka) >>>PERFORMANCE FOR THE 21 CENTURY

- - -

FUCK AUTO INDUSTRY !!!!!! -- They blemish themselves in the same bed as the oil industry, shaming Gods creation with 'the devils feces ! FUCK OIL INDUSTRY !!!!!!

Vad är det du vill säga?

Tesla S ser ut som en billig kopia på en jaguar och må ha bra 0-100 men usel prestanda i övrigt. Kostar massor och när du har kört dina 30mil så tar det en smärre evighet innan du kan köra vidare. Visst är den häftig som teknikdemostrator men knappast ett viabelt köpalternativ för dig som vill ha en lyxig sedan för 50 000$.
 
Intressant och skulle vilja provköra både en av Zero's modeller och Mission's el-sporthoj. Dock är de fortfarande lite för dyra för mig, precis som elbilar och så är batterilivslängden ett frågetecken.
Renault har en variant på lösning av batteriproblemet genom att det är möjligt att hyra batteriet.

Zero's hojar kostar väl inte mer än din nuvarande hoj?

Med erfarenhet av Renault skulle jag inte tro att något de gör blir billigare för kunden. :huvet
 
Kostar massor och när du har kört dina 30mil så tar det en smärre evighet innan du kan köra vidare.

Vilket egentligen är 10 mil hemifrån sen vända hem för laddning med 3-7mils marginal.

Antar att batteriet räcker 1 mil i full spetta.
 
Antar att batteriet räcker 1 mil i full spetta.

40kWh är batteriet på i grundutförande och sen kan du köpa ett större för 20 000$. 40kwh är en hygglig approximation av 12L bensin med dagens bensinmotorers effektivitet. Skall du köra lite sportigare än en pensionär så kommer du inte allt för långt...
 
Aldrig EL MC för min del iaf. En härlig dag efter lite fina vägar som blir lite längre än planerat å sen står man där... strömlös.
Soppatorsk efter nån väg är inte kul(peppar peppar.... har aldrig fått), men om man får slut på ström.. Ska man stanna första bästa bil å fråga om man får sladda lite en halvtimme eller så.
Enda lösningen är väl bärgning, man lär ju knappast knuffa den själv allt för långt.

Jag är helt anti alla dessa eldrivna och tysta fordon, det ska höras att det kommer något som kan skada en.
SCANIA V8, raka rör!:kär

Finns inget positivt. Ljudet försvinner, Vridet försvinner, vikten ökar plus(svårare att stjäla?) att man låser sig som fan. Säg att man varit ute ett par timmar, lite senare ringer en polare å frågar om man ska med ut å glida lite. "näe kan inte, har inte laddat färdigt hojjen.":huvet
Så vad blir det med tjusningen att åka mc? Kommer förhoppningsvis gå fortare än det låter iaf... å inte som min gamla 4vxlade Polo -76 (0-100 på 60sek enl regbeviset).

Edit: Folk kommer undra varför elpriset är så högt och varför det är blackouts lite överallt när elfordon kommer i stor skala
 
Last edited:
Finns inget positivt. Ljudet försvinner, Vridet försvinner, vikten ökar plus(svårare att stjäla?) att man låser sig som fan.
Min bäste herre; du är helt av banan.

En scania r730 skapar med sin fossila förbränning 3500Nm i vrid.

En Audi R8 e-tron levererar 4500Nm med sina små elmotorer....

Är det något som är fantastiskt så är det bottendraget i ett elfordon, fiiiiifaaaan!
 
Är det någon som testat någon av Zeros modeller? Som pendlingsfordon skulle en elhoj passa alldeles utmärkt. Jag har ca 2-3 mil till jobbet vilket gör att räckvidden borde vara tillräcklig.
 
Är det någon som testat någon av Zeros modeller? Som pendlingsfordon skulle en elhoj passa alldeles utmärkt. Jag har ca 2-3 mil till jobbet vilket gör att räckvidden borde vara tillräcklig.

Japp jag har gjort det.
Känns som att köra 125 utan växlar och ljud typ :-) Jag skulle köpa en direkt om jag skulle behöva pendla. 1,5 timme till 80% och 7 timmar till 100%. Man sitter högt med bra blick över trafiken och allt kändes välbyggt :-)
 
Är det någon som testat någon av Zeros modeller? Som pendlingsfordon skulle en elhoj passa alldeles utmärkt. Jag har ca 2-3 mil till jobbet vilket gör att räckvidden borde vara tillräcklig.

Jag har testat deras motardinspirerade mackapär. Mycket smidig och trevlig i låg fart och skulle funka perfekt som pendlarhoj. Har inte provat den i hög fart eller längre sträckor dock.
Jag har även provat en elmoped som gjorde 45km/h och den var riktigt imponerande för vad den var. Kändes lika pigg 0-30 som min 150cc scooter.
 
Vad är det du vill säga?

Tesla S ser ut som en billig kopia på en jaguar och må ha bra 0-100 men usel prestanda i övrigt. Kostar massor och när du har kört dina 30mil så tar det en smärre evighet innan du kan köra vidare. Visst är den häftig som teknikdemostrator men knappast ett viabelt köpalternativ för dig som vill ha en lyxig sedan för 50 000$.

Inte visste jag att du var så negativ inställd till eldrift.
Men glöm inte elbil är inte för alla.(bara >90 % av sveriges befolkning)
 
40kWh är batteriet på i grundutförande och sen kan du köpa ett större för 20 000$. 40kwh är en hygglig approximation av 12L bensin med dagens bensinmotorers effektivitet. Skall du köra lite sportigare än en pensionär så kommer du inte allt för långt...


Och samma bensinbil har då ca 120kwh i tanken men kommer lika långt som en elbil som har 40kw

Elda bensinen i ett värmeverk och ta tillvara på värmen och elen istället är min åsikt
 
Inte visste jag att du var så negativ inställd till eldrift.
Men glöm inte elbil är inte för alla.(bara >90 % av sveriges befolkning)

Bara mindre än 90% håller jag med om.
Sisådär 10% skulle jag gissa.
Till bilparken kan det fungera i vissa specefika fall.
Motorcykel: Möjligen trial.
Annars: Nej.
 
Och samma bensinbil har då ca 120kwh i tanken men kommer lika långt som en elbil som har 40kw

Elda bensinen i ett värmeverk och ta tillvara på värmen och elen istället är min åsikt

Termodynamikens andra lag motsäger dig.
Bryt gärna mot andra lagar.
Men inte fysikens.
 
Och samma bensinbil har då ca 120kwh i tanken men kommer lika långt som en elbil som har 40kw

Elda bensinen i ett värmeverk och ta tillvara på värmen och elen istället är min åsikt

Termodynamikens andra lag motsäger dig.
Bryt gärna mot andra lagar.
Men inte fysikens.
 
Inte visste jag att du var så negativ inställd till eldrift.
Men glöm inte elbil är inte för alla.(bara >90 % av sveriges befolkning)

Och samma bensinbil har då ca 120kwh i tanken men kommer lika långt som en elbil som har 40kw

Elda bensinen i ett värmeverk och ta tillvara på värmen och elen istället är min åsikt

Och jag visste inte att du glömt så mycket av din gymnasiefysik.Att elda saker för att framställa el har en riktigt usel verkningsgrad...

40kWh rymmer batteriet och i väntan på att vi alla kör elbilar får vi räkna om det till något vi har en naturlig känsla för. Tack vare den ungefär 3x högre verkningsgraden i en elmotor så kan man räkna med att 40kWh el motsvarar 120kWh soppa dvs strax över 10L.

Energiförbrukningen vid bilkörning är huvudsakligen beroende av fordonets vikt samt dess luftmotstånd. En Tesla är betydligt tyngre än motsvarande bensinbil och har väl ungefär samma luftmotstånd dvs den kommer att dra mer energi.

Kör man en Tesla på samma sätt som du kör din bensinbil idag så kommer du troligen ungefär så långt som du gör på dryga 10L soppa idag. Skulle du inte känna dig begränsad av en 10L tank som tar 12h att tanka så är en Tesla bilen för dig.

Jag tycker elfordon är häftigt och gillar all form av snabbt utvecklande teknologi. Men i dagsläget anser jag tekniken vara för omogen för att platsa som vardagsprodukt för mig.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top