USD-gaffel + Bladmått = Succé?

• Thread starter Thread starter HCN
  • Start date Start date

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Har lite frågor angående fix av gaffelben.
Har försökt söka, google min vän, men hittar inget som passar på forumet -
har nån en länk får man gärna skicka upp den..:krama

Bakgrund;
Hade ett lättare läckage på ena benet härom dagen. Upptäckte att det hade bildats en liten pöl på garagegolvet - kanske några ml men tillräckligt för att inte gå att missa...
Tog bort dammskydd och drog rent med bladmått 0,05 i packboxen enligt gängse praxis. Efter detta ingrepp höll den tätt. Har kört ca 40 mil hyfsat inspirerat sedan dess, med passagerare halva tiden, plus att den stått några dagar för kontroll - den har mao belastats förhållandevis hårt/länge.

Frågorna;

Kommer detta hålla ett tag eller är bladmått-tricket bara en högst temporär lösning?
(Har varit i kontakt med ett par firmor och deras uppfattning är att jag måste byta p-boxar oavsett om den nu håller tätt men jag har hört/sett olika bud om detta...)

Behöver jag fylla på gaffelolja för att kompensera det som stack innan jag fick bort stuffet som 'höll boxen öppen' eller är det försumbart?
(Beter sig hojen extremt oroligt om den är i 'obalans' med oljefyllnad hö/vä eller vad ska jag hålla utkik efter..?)

Hur mäter jag i så fall hur mycket som ska i på ett smidigt sätt?
Bara att pytsa i vad som stuckit, uppskattat-plus/minus-cirka, eller behöver jag komprimera och mäta med instrument - grad av noggrannhet på denna operation?

TFS

KK

Finns väl ingen anledning att byta en packbox som inte läcker? Hade inte jag gjort iaf. Anledningen till att den slutar läcka efter bladmåtts-operationen är ju att man petar bort ev. skräp som hamnat mellan boxen och gaffelbenet, man "fusklagar" ju inte packboxen..

Om du behöver fylla på olja är ju svårt att veta när man inte sett hur mycket som läckt ut men om det som du säger är ett lättare läckage som knappt gav en pöl på golvet kan du nog lugnt köra vidare tills det är dags att byta packboxar på riktigt. Om du ändå vill va säker är det ju inte så svårt att plocka ur gaffeln ur kronan, tömma ur oljan och fylla på rek. mängd.

Finns väl ingen anledning att byta en packbox som inte läcker? Hade inte jag gjort iaf. Anledningen till att den slutar läcka efter bladmåtts-operationen är ju att man petar bort ev. skräp som hamnat mellan boxen och gaffelbenet, man "fusklagar" ju inte packboxen..

Om du behöver fylla på olja är ju svårt att veta när man inte sett hur mycket som läckt ut men om det som du säger är ett lättare läckage som knappt gav en pöl på golvet kan du nog lugnt köra vidare tills det är dags att byta packboxar på riktigt. Om du ändå vill va säker är det ju inte så svårt att plocka ur gaffeln ur kronan, tömma ur oljan och fylla på rek. mängd.

Tack för svar!

Tänkte det också - varför byta skiten? Den verkar ju hålla ihop skapligt, funktionen verkar, så vitt jag kan känna, någorlunda ok och benet är torrt.
Sen var det det där med att plocka ut gaffeln - jag har tyvärr inga mekmöjligheter/tillräcklig kunskap för detta och att göra det på firma går på runt 3000.-:3freak Eller ja - demonteringen är säkert inga problem men sen..:smasha

Jag får köra på att det håller och att oljenivån är ok för några mil till.

PoK

KK

Edit#1; 'Pölen' är väl ca 8cm i diameter - svårt att säga hur mycket olja det motsvarar. Olja har ju en tendens att bilda ett väldigt tunt lager så det kanske inte är så mycket - expertisen kanske kan uttala sig i frågan..?

Edit#2; Jag ber om ursäkt för att ha använt det mycket ofackmannamässiga dammskydd - jag vet att den mer tekniska termen skrapring borde använts istället. Hoppas jag kommer undan med en varning den här gången:crash

Last edited:
Du kan ju alltid lämna gaffeln på hojen, bara stötta upp hojen bra. Ta av "locket" på benen & mät dig fram till hur hög/ojämn oljenivån är...

Du kan ju alltid lämna gaffeln på hojen, bara stötta upp hojen bra. Ta av "locket" på benen & mät dig fram till hur hög/ojämn oljenivån är...

Aha - har du nån bra MO på detta?
Kan jag hänga den på depåstöden och mäta med valfritt objekt?

TFS

KK

Ta bort framskärmen, Lossa lockena på gafflar och släpp ner hojen så långt det går,Då borde du komma åt att sticka ner en tumstock och mäta nivån.
Får du inte ner en tumstock så funkar ju nåt annat tunt också, strips,najtråd eller liknande.

Last edited:
Läcker den så är den hel.. är oftast bara något skit som lagt sig fel vid tätningen..

En bra ide kan däremot vara att gör rent ordentligt då det uppenbarligen redan finns skit på plats..

http://sealmate.net/

En sån använder vi på crossarna.. Finns på 24mx och säkert hos en del fler svenska handlare.. Kanonverktyg!

Jag höll på lite med ett bladmått på min gaffel igår men fick inte till det riktigt tyckte jag, kan det vara så att den trycker ur sig lite efter att man lyckats fixa det eller ska det bli tvärtätt och inte släppa ut något mer alls?

Ska prova med 0.05 hela vägen runt och riktigt noga när jag kommer hem.

Jag höll på lite med ett bladmått på min gaffel igår men fick inte till det riktigt tyckte jag, kan det vara så att den trycker ur sig lite efter att man lyckats fixa det eller ska det bli tvärtätt och inte släppa ut något mer alls?

Jag upplevde en omedelbar förbättring. Expertisen får avgöra vad som är legio...

Sen var det det där med att plocka ut gaffeln - jag har tyvärr inga mekmöjligheter/tillräcklig kunskap för detta och att göra det på firma går på runt 3000.-:3freak Eller ja - demonteringen är säkert inga problem men sen..:smasha

3000(!)?
Att plocka loss gaffeln är larvigt lätt och här nere kan du få boxarna bytta och nya olja för max 500 spänn plus material. Och då av en duktig kille som skruvar på hela stans fjädring. PM:a för kontaktuppgift. Med den prisbilden är det värt att göra det ordentligt.

Ta bort framskärmen, Lossa lockena på gafflar och släpp ner hojen så långt det går,Då borde du komma åt att sticka ner en tumstock och mäta nivån.
Får du inte ner en tumstock så funkar ju nåt annat tunt också, strips,najtråd eller liknande.

Aha, så gaffeln ska vara fullt komprimerad vid mätningen..?

Det kan ju vara så att packboxen faktiskt är skrot på riktigt. Då hjälper inga bladmått i världen.

Varit så på de bågar jag pulat med vart fall.

80-120mm luft är standard på usd men kolla upp vad som är på just din hoj.

Will do. Dags att skaffa Haynes - den kostnaden borde man tjäna in på en kvart-tjugo.. Går det att få den 'hårdare' genom att tippa i mer olja än rekommendation? Den känns i 'mjukaste' laget nu (alltså redan innan incidenten med p-boxen...). Eller ska man gå upp i viskositet? 5W? 10W?? Fjäderbyte enda räddningen? Vad gäller..?

TFS:krama

KK

Läcker den så är den hel.. är oftast bara något skit som lagt sig fel vid tätningen..

En bra ide kan däremot vara att gör rent ordentligt då det uppenbarligen redan finns skit på plats..

http://sealmate.net/

En sån använder vi på crossarna.. Finns på 24mx och säkert hos en del fler svenska handlare.. Kanonverktyg!

vilken tjocklek på bladmåttet använder man till detta?

tänkte om man kanske kunde klipp ut ett liknande verktyg som seal mate av nå plastskriva eller liknande :)

vilken tjocklek på bladmåttet använder man till detta?

tänkte om man kanske kunde klipp ut ett liknande verktyg som seal mate av nå plastskriva eller liknande :)

Skulle tippa på att en tjockare eller iaf styvare plastmapp skulle kunna funka..

sealmate lägger sig jäkligt följsamt mot gaffelbenet iaf. Och 70 spänn är som hittat! ;)

Skulle tippa på att en tjockare eller iaf styvare plastmapp skulle kunna funka..

sealmate lägger sig jäkligt följsamt mot gaffelbenet iaf. Och 70 spänn är som hittat! ;)

de jag hittade på ebay skulle de ha 17dollar för frakt och 5dollar för produkten.

Så onödigt o transportera nåt över havet som man kan för 0kr tillverka själv.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back