Frågor man aldrig vågar ställa

För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.
Till på köpet fick jag reda på för ett par veckor sedan att om de snurrat tre varv, så snurrar man tillbaks dem, eftersom det går kabel från generatorn och ner.
Varför gör man så?
 
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.
Till på köpet fick jag reda på för ett par veckor sedan att om de snurrat tre varv, så snurrar man tillbaks dem, eftersom det går kabel från generatorn och ner.
Varför gör man så?

Det är enorma förluster i att ha en axel ner genom stolpen och växlar och grejor.
Dessutom vill man inte ha grejor som kan gå sönder så att propellern börjar snurra fritt och obelastat.
Vestas (tror jag det var) hade problem med sina växelhus vilket gjorde att en del snurror varvade ihjäl sig.

Anledningen till att man vrider tillbaka kraftverket är ju för kabelns skull, med dom effekterna kan man inte ha släpringar.
 
Last edited:
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.
Till på köpet fick jag reda på för ett par veckor sedan att om de snurrat tre varv, så snurrar man tillbaks dem, eftersom det går kabel från generatorn och ner.
Varför gör man så?

För att det funkar











bäst.
 
Hur kan du veta det, det är ingen som har listat ut det än...

Så du hävdar att du har det?

Kom inte och skriv "dåligt", ett mer uttömmande krävs nog för att få en uppfattning.

Ni har nog varsin poäng, det medges.

Jag vill mena att svaret är lika obegripligt som skrämmande. Man får betänka det är hormoner som talar.

Vidhåller att det är inga problem att ställa frågan, för att sedan lubba iväg med mina löjeväckande hoppsasteg.
 
Jag undrar om ordet "sporthoj" har nånting med sex att göra på norska. Eller varför poppar det då och då upp trådar som mer kan beskrivas som knullförmedling i Bergen? :rofl
 
Är Umeå världens mest rondelltäta stad? Jag tappade räkningen på hur jäkla många snurror jag körde igenom.. :crash
 
Är Umeå världens mest rondelltäta stad? Jag tappade räkningen på hur jäkla många snurror jag körde igenom.. :crash

Ja, vi ledde för ett tag sedan, men det byggs nya hela tiden så sånt ändras ju....
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=39806.0

Över 60st 2010, och det har väl tillkommit ett tiotal IAF

I en fyrvägskorsning högg dom bara ner en stolpe i mitten med en skylt på och kallade det rondell, bussarna tar i stolpen när dom kör rakt igenom korsningen
 
För ganska många år sedan tittade jag på mindre vindkraftverk.
Generatorn satt i markplan och drevs av en drivaxel som gick till en vinkelväxel uppe vid snurran.
Jag trodde att det var så man byggde nufötin.
Nu har det satts upp en del i trakterna.
Dessa har generatorn uppe i snurran, vilket inte känns lättservat.

Riktigt moderna verk har ibland inte växellådor alls utan löser det där med kraftelektronik alternativt eller kombinerat med mångpolig stator (synd då de får en fetare ring kring axeln). Då försvinner också det mesta av servicebehovet och man slipper att växellådan stjäl effekt och faktiskt en ganska stor del av ljudet (ibland hör man vindkraftverk som låter mycket mer än andra, då är det nästan alltid just växellådan som är paj.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top