El-motorcyklar... Vad bör man tycka?

Som jag skrev i en annan tråd så finns det elmotorer som kan lämna en effekt på 200-300hk på bakhjulet och som uppskattningsvis väger ca 25kg. Det som kostar i dagsläget är ju batterierna, så pass mycket att jag rekommenderar er att köra på bensin några år till.

Flytande Väte längtar jag allt bra mycket efter. Enda "avgasen" är då vattenånga.

Jag gillar också när det låter men jag brukar säga att antingen ska det låta asmycket eller så ska det vara knäpptyst.

Edit: DET GÅR ALLTSÅ ALLDELES UTMÄRKT ATT BEHÅLLA ERA MOTORER NÄR NI TANKAR VÄTGAS OCH DET KOMMER NOG LÅTA ÄNNU MER ÄN FÖRBRÄNNINGEN AV BENSIN.

Jo det har jag dock uppmärksammat och då är jag med på spåret igen :crash
 
Edit: DET GÅR ALLTSÅ ALLDELES UTMÄRKT ATT BEHÅLLA ERA MOTORER NÄR NI TANKAR VÄTGAS OCH DET KOMMER NOG LÅTA ÄNNU MER ÄN FÖRBRÄNNINGEN AV BENSIN.

Wohooo :fyllisar

Kan man inte ha en liten miljövänlig motor som låter men knappt drar något bränsle och sen en elmotor som sköter driften?
 
Bensin innehåller 43MJ/kg och man tankar väl kanske 0.5 liter i sekunden dvs ca 15MJ/s = 15 MW


Säg mig ett batteri som kommer i närheten av 43MJ/kg
Hur grov kopparkabel behöver sen för att ladda batteriet med den effekten, 15 MW?
 
Som sagt det ska låta också när man kör.

Men kommer jag i slutändan bli tvungen att köra elhoj så får jag väl bara gilla läget och åka på dem ändå.
 
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp
 
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp

"Idag vill jag nog köra....ducce twin tror jag. click click.."
 
Kul på eldrivna hjul?
FILM

Nämen! Blir inte S1000RR P I S K A D?
Film!


Jo, det är fullt möjligt att bygga elmotorcyklar som kör ifrån bensindrivna diton, men den enda tävlingsform dom har en chans i är dragracing, eftersom batterierna tar slut innan målgång i alla längre tävlingsformer.

Sen ska fanskapen stå på laddning, även efter en dragracingrepa.

Det är helt enkelt inte möjligt att ha med sig så mycket energi att det räcker och fortfarande bygga så lätta motorcyklar att dom går att tävla med.

När elhojen går lika långt på en laddning som bensinhojen går på en tank under samma hårda körcykel och elhojen går att ladda full på mindre än en kvart (helst under fem minuter) DÅ kan den konkurera.
 
Ja sen en glödjad hårfön som matas med syntetlukt bara för att gå alla rätt.

Från en sak till en annan. Det var ju rätt het på tapeten för ett tag sen att yamaha hade en diesel hoj på ingång. men har försökt hitta hur det ligger till med det men den verka ha försvunnit på radarn :(
 
När jag kör min hoj på 90-vägar och snabbare så hör jag mest vindbrus medan motorn hörs knappt förutom när jag drar på hårt trots att jag inte har orginalsystem. Så för den delen så skulle elhoj vs bensinhoj inte spela så stor roll ljudmässigt.

Frågan är hur köregenskaperna kommer att förändras. Lättare eller tyngre hojar?, mer bottenvrid? kommer växellådan behövas/saknas? Ändrad gyroverkan?

Ser fram emot utvecklingen i vilket fall som helst även om man kan vara nostalgisk över bensinmotorn.
 
Last edited:
28 mil igår, vart ute lite sent så de vart inte läge för ett gäng till. Inge elhoj för mig i detta läge. Ett sådant miljösvin man är! Förbrukat 16 liter soppa bara för jag ville ha kul:rodnar. Ett jävla dilemma, sundt förnuft mot glädje! Toyman
 
Ljudet ja...jag ser framför mig en varvtalsreglerad "soundbox" där man laddar in sitt önskade motorljud, sedan en blåtandslänk till lurarna i hjälmen. Rätt kalibrerat borde det tillåmed underlätta körningen för oss som är vana att lyssna på motorvarvet mer än kolla varv/hastighetsmätare.:tummenupp


precis o samtidigt som man ställer in ljudet så ställs effektkurvan in så dom passar ihop.
 
Ett scenario:
El fordonen kom först (det har funnits elmotorer väldigt länge).
Ottomotorer har blivit så effektiva (2000-talets början) att man testar dom i olika fordon.

Hadde vi då varit mindre intresserade av att köra mc fram till nu därför att det bara funnits tråkiga elmotorer?

eller/och

Skulle vi nu tycka att mc-åkandet inte är som förr då vi fick köra med elmotor. Skulle vi därför ogilla att köra med de här nya bullriga och vibrerande bensinmotorerna?

Jag gillar också känslan i dagens och gårdagens bensin/diesel-motorer.
Hur många mer olyckor blir det pga tystnaden i framtidens eldrivna fordon?
Kan man få till olika karaktärer i en elmotor med de tekniker som finns för att styra elmotorer.
Hur fungerar det med växellåda till en elmotor, det behövs inte men för känslan/körbarheten (hjärnsläpp??:confused:).
 
Jag har kört en med dagens mått mätt hyffsat vass elhoj på bana. Den har en bit kvar innan den kan konkurrera både fart och rolighetsmässigt men potensialen är enorm. 100% fokus på att optimera spårval, bromsning och gaspådrag. Inga ryckiga växlingar mitt i kurvor, inga nerväxlingar inför kurvor som stör både förare och chassie. 100% fart.

När batterierna blir lätta nog så kommer jag inte att sakna förbränningsmotorn speciellt mycket. iaf inte i hojen.

Min förkärlek till ångmaskiner, tändkulor, wankel, racepreppade 2-taktare, stora dieslar och till viss del boxertwinar kommer att bestå men dom ballaste motorerna passar ändå inte speciellt bra i hojar.
 
Hur många mer olyckor blir det pga tystnaden i framtidens eldrivna fordon?
Kan man få till olika karaktärer i en elmotor med de tekniker som finns för att styra elmotorer.
Hur fungerar det med växellåda till en elmotor, det behövs inte men för känslan/körbarheten (hjärnsläpp??:confused:).

Antagligen blir det inte fler olyckor än vanligt om folk SER sig för.

Olika tekniker låter och beter sig på olika sätt och det går alldeles utmärkt att sätta en växellåda på för att få bättre acc/toppfart.

El-motorer har fullt vrid från noll!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top